Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Terve,
Fiat asemalle ja kappas kummaa, eihän se läpi mennyt 1.kerralla (tänäkään vuonna). Tuomiona että päästöt liian korkeat.
Mistä ratkomaan ongelmaa? Alla päästötestin tulokset
Pakokaasujen päästömittaus
Tyhjäkäynnillä - kierroksilla:
CO%: 4,45. - 4,90
CO2. 11,30. - 6,00
HC ppm 458. - 4460
02. 0,07. - 0,10
lambda: 0,000
Lambda, katti, sytytyspuolen tms vikaa?
Fiat asemalle ja kappas kummaa, eihän se läpi mennyt 1.kerralla (tänäkään vuonna). Tuomiona että päästöt liian korkeat.
Mistä ratkomaan ongelmaa? Alla päästötestin tulokset
Pakokaasujen päästömittaus
Tyhjäkäynnillä - kierroksilla:
CO%: 4,45. - 4,90
CO2. 11,30. - 6,00
HC ppm 458. - 4460
02. 0,07. - 0,10
lambda: 0,000
Lambda, katti, sytytyspuolen tms vikaa?
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Ei taida nykyisin enää katsastajat viitsiä lämmittää kattia mittauksessa. Vanhoissa Puntoissa (kuten monissa muissakin ikäluokkansa autoissa) katti on melko kaukana moottorista, ja mittaustilanteessa voi vaatia parikin minuuttia korkeilla kierroksilla lämmitystä, ennenkuin lukemat menee rajoihin. Toinen vaihtoehto on, että jos on vaihdettu tarvikelambda-anturi, ne on sellaisia värkkejä, joiden myynti tulisi kieltää lailla, tai ainakin vaatia valmistajia ottamaan enemmän vastuuta laadusta. Boschin anturi tilalle, niin ei ainakaan siitä ole ongelmia.
Näissä melkein kannattaa käydä hakemassa päästölappu ennen katsastusta joltain pajalta, ettei niin helposti joutuisi kiintiöhylkyyn.
Näissä melkein kannattaa käydä hakemassa päästölappu ennen katsastusta joltain pajalta, ettei niin helposti joutuisi kiintiöhylkyyn.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Pyörii aivan tolkuttoman rikkaalla, varmaan haisee bensalle ja pöllyttää mustaa?
Aloitetaan perusjutuista:
- Ilmansuodatin
- Tulpat
- Tuloanjohdot
Tosin, yksipisteruisku kun on kyseessä, niin tarkasta kaasuläppä (onko pahasti likainen).
Tuon jälkeen voisi arvailla Lambdaa, jos sellaista vaihtaa niin ainoastaan aito Bosch toimii.
Sitten ihan semmonenkin kannattaisi ehkä kokeilla, että akun kenkä irti pariksi minuutiksi. Ruisku nollaa sopeutumat tällöin ja alkaa taas ns "puhtaalta pöydältä".
Aloitetaan perusjutuista:
- Ilmansuodatin
- Tulpat
- Tuloanjohdot
Tosin, yksipisteruisku kun on kyseessä, niin tarkasta kaasuläppä (onko pahasti likainen).
Tuon jälkeen voisi arvailla Lambdaa, jos sellaista vaihtaa niin ainoastaan aito Bosch toimii.
Sitten ihan semmonenkin kannattaisi ehkä kokeilla, että akun kenkä irti pariksi minuutiksi. Ruisku nollaa sopeutumat tällöin ja alkaa taas ns "puhtaalta pöydältä".
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Hc on sen verran hurja, että katalysaattori on mahdollisesti jo entinen ja lambda myös jos autolla on ajettu vuosi ja päästöissä oli jo aiemmin ongelmia. Kuitenkin nuo perusjutut kannattaa ensin tehdä ja ajaa moottoritien kautta testiin. Noin vanhaan autoon ensiksi pitää selvittää onko moottorikaan kunnossa. Jos on, niin vasta kannattaa noita kalliita katalysaattori yms vaihdella...
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Viimeksi vuosi sitten kun katsastettu niin ei ollut päästöissä mitään ongelmaa, oli erittäin hyvät (hylky tuli silloin muista syistä).
Tuossa alkukesästä vaihdettu suodatin ja tulpat, johtoja en ole vaihtanut. Ei haise bensalle eikä pukkaa mustaa savua, ainakaan niin että olisin kiinnittänyt missään vaiheessa huomiota.
Tai no haisi joo bensalle tuossa jokunen aika sitten kun pumppu falskasi bensaa mutta sekin on jo korjattu
Viime viikolla isketty uutta peltiä pohjaan ja samalla akusta napattu kaapeli irti.
Pitääkin katsoa tuo kaasuläppä kun kerkeän.
Tuossa alkukesästä vaihdettu suodatin ja tulpat, johtoja en ole vaihtanut. Ei haise bensalle eikä pukkaa mustaa savua, ainakaan niin että olisin kiinnittänyt missään vaiheessa huomiota.
Tai no haisi joo bensalle tuossa jokunen aika sitten kun pumppu falskasi bensaa mutta sekin on jo korjattu
Viime viikolla isketty uutta peltiä pohjaan ja samalla akusta napattu kaapeli irti.
Pitääkin katsoa tuo kaasuläppä kun kerkeän.
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Niin, onko tuo HC oikeasti kierroksilla noin korkea? Melkein tarkistaisin venttiilivälykset, jos on, tuossahan menee soppaa jo raakana läpi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Kuvailusi perusteella voi olla kyllä Luigin mainitsema katalysaattori.
Käy jollain korjaamolla kokeilemassa ennen osian summamutikassa vaihtamista. Yhtä 55s Puntoa piti joskus pitää todella kauan siellä 3000rpm tuntumassa (minuutteja), että lähti arvot tippumaan.
Käy jollain korjaamolla kokeilemassa ennen osian summamutikassa vaihtamista. Yhtä 55s Puntoa piti joskus pitää todella kauan siellä 3000rpm tuntumassa (minuutteja), että lähti arvot tippumaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Luigi, joo kyllä se vain on, noin korkea.
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Viisvaille ajokieltoa liippaa. On kyllä paksulla. Kaasunvaihto (venttiilivälykset), ei saa ilmaa, saa ihan liikaa bensaa tai ei polta kunnolla ja bensa palaa katalysaattorissa. Siinäpä ne vaihtoehdot.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Miksi lambda on 0,000 ? Voiko se mennä noilla päästöillä nollaan ? Kun 1 pinnassa se kunnossa ollessaan on.
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Periaatteessa voi, kun jäännöshappea on 0, eli pirun paksu pakokaasu. Tosin, en kyllä ole tommosta ikinä nähnyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Tarkistappas muuten MAP-anturille menevä letku, voi olla murtunut.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Löytyykö tuo MAP-anturille menevä letku mistä päin?
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Nyt en muista muuta, kuin että jossain moottorin takana se on, hyvin näkyvillä kuitenkin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat punto -99, 1.1, 55. Päästöt liian korkeat
Tuossa vaihtelin uudet tulpat, johdot ja ilmansuodattimen. Oli vanha tulppa yhdessä pytyssä mielenkiintoisen näköinen (kuvassa, vaihdettu uudet viimeksi keväällä. Muut näyttivät ihan normaaleilta)
Toi musta letku (kuvassa) oli halki juuresta missä on tuo teippi, koitin vähä paikata teipillä mutta vuotaa (huomasin vasta tuossa vaiheessa kun koneen käynistin). Sihisee aika kovaa, mikä tuon funktio on? Toinen pää menee tuolta semmoiseen pieneen "laatikkoon", päällä sähkön varoitusmerkki. Ton letkun vaihdan uuteen jahka kerkeen ja löydän sopivan.
MAP-anturin löysin, ainakin oletin kun vertailin kuviin mitä löysin netistä ja se näytti ihan ehjältä.
Ensi viikolla kaveri mittaa puristuspaineet viel. Mietin et kannattaako vaihtaa tuo lambda? Sen saisi viel ite kuitenki vaihdettua (kun näytti ihan nollaa).
Toi musta letku (kuvassa) oli halki juuresta missä on tuo teippi, koitin vähä paikata teipillä mutta vuotaa (huomasin vasta tuossa vaiheessa kun koneen käynistin). Sihisee aika kovaa, mikä tuon funktio on? Toinen pää menee tuolta semmoiseen pieneen "laatikkoon", päällä sähkön varoitusmerkki. Ton letkun vaihdan uuteen jahka kerkeen ja löydän sopivan.
MAP-anturin löysin, ainakin oletin kun vertailin kuviin mitä löysin netistä ja se näytti ihan ehjältä.
Ensi viikolla kaveri mittaa puristuspaineet viel. Mietin et kannattaako vaihtaa tuo lambda? Sen saisi viel ite kuitenki vaihdettua (kun näytti ihan nollaa).
- Liitteet
-
- Vanha tulppa
- IMG-20220923-WA0001.jpeg (110.92 KiB) Katsottu 262 kertaa
-
- Rikkinäinen letku
- Screenshot_20220923-161917.jpg (40.17 KiB) Katsottu 262 kertaa