Sivu 1/1

1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 20.09.2022 17:14
Kirjoittaja Macgyver41
Mitenkäs oikeaoppisesti vaihdetaan syylärinnesteet 2003 1.2 Puntoon. Pikaisesti tarkastellessa ei jäähdyttimessä näyttänyt proppua olevan. Otetaanko vain alavesiletku irti ja valutetaan tyhjäksi?

Ongelmana on muuttuvat lämmöt. Moottoritiellä pukkaa kuumaa suuttimista, mutta esim. liikennevaloihin pysähtyessä tuleekin kylmää ilmaa. Ja saattaa joskus kovassa vauhdissakin vaihtua kylmäksi. Epäilys on tällä hetkellä ruskeanpunainen neste järjestelmässä. Ei ole tiedossa, koska viimeksi vaihdettu.

Mikä muu voisi aiheuttaa tuon ongelman? Termostaatti?

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 20.09.2022 17:32
Kirjoittaja Sämpy
Ilmaa vesikierrossa. Tämä taisi olla hiukan haastava ilmattava, haulla löytynee lisätietoa.

Ja tietty aina näissä on mahdollisuus kannentiivistevikaan.

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 20.09.2022 17:38
Kirjoittaja wellu
Sulla on ilmaa järjestelmässä ja Punton ilmaus on oma taiteenlajinsa. Kuuluuko lämmityslautteesta lorinaa, jos vaikkapa ryntäytät konetta? Häviääkö nestettä?

Tyhjennys:
Ilman tyhjäysroppua
- Irroita alavesiletku
- avaa täyttökorkki
- Avaa ilmausruuvit (yksi syylärin ylänurkassa, yksi lämmityslaitteen kennon letkussa sylinterikannen ja tulipellin välissä)
Jos on tyhjennysroppu, se löytyy syylärin alanurkasta ja menetelmät ovat muutoin samat, mutta alavesiletkua ei tarvitse avata.

Järjestelmän täyttö ja/tai ilmaaminen:
- Auto ylämäkeen, mitä jyrkempi, sen parempi
- Syylärin ja lämmityslaitteen letkun ilmausruuvit kokonaan auki (älä tiputa ja hävitä sitä ruuvia)
- Kaada nestettä täyttökorkista sisään rauhallisesti, seuraa samalla molempia ilmausruuveja
- Kun jommasta kummasta (yleensä syyläri täyttyy ensin) ilmausruuvista alkaa tulemaan tasaisesti nestettä (ei pulppua/räi ilmaa), ruuvaa se kiinni
- Jatka täyttöä, kunnes myös toisesta ilmausruuvista tulee tasaisesti nestettä ja ruuvaa se kiinni
- Jos järjestelmään jää liikaa nestettä (siinä täyttöputken alla on syylärin päädyssä min/max merkit), niin avaa syylärin ilmausruuvia ja laske nestettä ulos. Jos nestetaso jää hieman MAX yläpuolelle, ei siitä ole haittaa (vajuu ensimmäisen 1000km matkalla hitusen kun loput ilmat löytää paikkansa)
- Varmista, että ilmausruuvit ovat kiinni ja sulje täyttökorkki. Käynnistä auto
- Anna moottorin käydä ja anna sille välillä kierroksia (jos on kierroslukumittari, niin 3000-4000rpm, jos ei, niin korvakuulolla välillä vähän huudattelee että neste liikkuu)
- Katso että lämpömittari (jos on) nousee asteikon puoliväliin ja odota flektin käynnistymistä
-Kun flekti lähtee käymään, pitäisi suuttimista tulla kuumaa ilmaa tyhjäkäynnillä (lämmöt täysillä, puhallin kakkosella)


En halua pelotella, mutta Punton kohdalla ensimmäinen oire vuotavasta kannentiivisteestä on halvaantuva lämmityslaite.

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 20.09.2022 22:57
Kirjoittaja am
Kun nesteet vaihtaa, termostaatti kannattaa samalla uusia tuossa varalta ja sitten huomioida nuo hyvät ohjeet nesteiden vaihdossa - ilmat pois.

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 21.09.2022 20:23
Kirjoittaja Macgyver41
Kiitoksia paljon hyvistä vastaukisista.

Paljon jäähdytinnestettä mene? 5 litraa vai enemmän?

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 22.09.2022 11:32
Kirjoittaja wellu
Macgyver41 kirjoitti: 21.09.2022 20:23 Kiitoksia paljon hyvistä vastaukisista.

Paljon jäähdytinnestettä mene? 5 litraa vai enemmän?
Tuolta voi rekkarilla tarkistaa:
https://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/fi

Automallikohtaisesti haettuna väittäisi jäähdytysjärjestelmän tilavuudeksi 4.2 litraa.

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 24.09.2022 14:06
Kirjoittaja Macgyver41
Alle viidellä siis selviää!

Tutkiskelin tuossa, että mistä löytyy se lämppärin ilmausruuvi. Kuvassa lienee kyseinen? Heppoisia on Fiatin ruuvit, muoviset osat kuumissa ympäristöissä eivät liene pitkäikäisiä... :shock:

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 24.09.2022 15:25
Kirjoittaja Luigi
Muistaakseni tuossa on o-rengas, joten sitä ei ole tarkoituskaan pyöritellä isolla momentilla kiinni. Ja muoviahan ne on nykyisin vastaavat osat kaikilla merkeillä, samoin jäähdyttimet, termarikotelot, vesipumppujen siipipyörät jne.

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 24.09.2022 16:48
Kirjoittaja wellu
Macgyver41 kirjoitti: 24.09.2022 14:06 Alle viidellä siis selviää!

Tutkiskelin tuossa, että mistä löytyy se lämppärin ilmausruuvi. Kuvassa lienee kyseinen? Heppoisia on Fiatin ruuvit, muoviset osat kuumissa ympäristöissä eivät liene pitkäikäisiä... :shock:
Juu, juuri tuo. Ja ole huoleti, muovia ne on olleet jo jostain ammoisista (70-luvun?) ajoista asti, merkkiin katsomatta (kehitysmaaveturit erikseen).

Ja tosiaan, sitä ei tarvi oikeastaan edes kiristää. Riittää kun kiertää sen kiinni.

Luigi tuossa jo mainitsikin, nykyvehkeissä aitä muovia on oikeastaan kaikki muu, paitsi moottori ja pakosarja. Vesipumput, termostaatit, imusarjat ym ovat muovia.

Re: 1.2 Punton jäähdytinneste

Lähetetty: 24.09.2022 21:29
Kirjoittaja Sämpy
Ja moottorissakin sitä metallia on nipinnapin lohko ja sylinterikansi, loput voi tehdä muovista.