2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tässä kun on taas tylsää kun on talvi jne, niin tehdäänpäs topic joka ei koskaan johda mihinkään.

Eli tuli viime kesän lopulla ostettua muksuille parilla kympillä mökkiskootteri. Merkkiä tai mallia en nyt edes muista, kiinan skootteri enivei, 50cc 2-tahti tuorevoitelujärjestelmällä. Ei ollut edes käyntikuntoinen, mutta aikansa kun selvitteli sähköjä ja roplasi kaasutinta, sai kyseisen härvelin käymään.

Käynti oli kuitenkin todella vaikeaa ja noin 15 sekunnin jälkeen täytti tallin sankka savu, eikä koko vekotin käynyt enään muutoin kuin starttipilottia suihkimalla. Otin kaasutinta ja pakoputkea irti ja huomasin, että koko imukäyrä, kaasuttimen sisus ja pakoputken alkukäyrä oli täys 2T-öljyä. Tutkimalla hieman ja konetta startilla pyörittämällä kävi hyvin nopeasti selväksi, että tuorevoitelun pumppu/annostelija/mikälie toimii todella sattumanvaraisesti ja antaa aivan liikaa öljyä koneelle. Kaasuttimen kurkussa on juuri ennen imukäyrän pantaa reikä, mihin öljypumpulta tulee pieni letku ja tuosta reijästä tuli roisisti valumalla/roiskimalla öljyä.

No eipä muuta kuin öljyletkun tulppaus ja 2T -seos tankkiin. Tässä vaiheessa saatiin jo käymään niin, että saatiin tyhjäkäynti säädettyä siten, ettei ryntää ja lähtee starttia "väläyttämällä" käymään. Polttoainepumppu tosin kuoli (semmoinen kalvotoiminen, kampikammion painepulsseilla pumppaava), vaihdettiin uusi ja se kesti 2 minuuttia. :lol: Tehtiin sitten öljysäiliöstä satulan alla uusi bensasäiliö, se riittää mökkikäyttöön oikein hyvin ja myöhemmin voi etsiä oikeasti toimivan kalvopumpun.

No tällä saatiin vekotin ajokuntoon, omaa isäukkoa tuo vei jo ihan iloisesti, mutta kun asetin oman 130 -kiloisen elintasoruhon skootterin selkään sanoi se vain "moooooooooooooo", eikä liikkunut mihinkään. Väänsin lisää kaasua, "moooAAAAAAAAAAAmmmmpoopooopoooommmpöh", sammui. Ei siis kestä kuin korkeintaan 2/3 kaasua tällähetkellä. Aikani olen asiaa tutkinut, kaasutinta purkanut ja kasannut ja säätänyt ja ilmeisesti kaasuttimen pääsuutin jäi nyt pieneksi, kun öljy sekotettiin bensan sekaan. Näin väitti myös jotkut internet -lähteet. Neulan nostin niin ylös kuin suinkin sai, mutta sillä ei varsinaista vaikutusta toimintaan ollut. Ja tosiaan kun kaasun kääntää täysin auki vaikka takarengas ilmassa, niin kone ensin hieman ryntää, sitten pooaa kuin bensa loppuisi ja sammuu jos kaasun pitää levällään. Suihkimalla esim. bensaa kaasuttimeen saa koneen kiertämään aivan tolkuttomasti, eli kaasuttimen toiminta menee jotenkin todella sekaisin kaasu täysin auki. Koho toimii, polttoainetta saa, kohokammio ei tyhjene tai mitään muutakaan "perinteistä" tuon pooauksen aikana.

Osaako kukaan sanoa, mistä kannattaisi nykyään kysellä korvauskaasutinta tollaseen perus 50cc kaksitahtikoneeseen, halavalla tietenkin? Ihan käytettykin kelpaa, jos on ehjä ja riittävän rikas, joku pappa-tunturin bing on varmaan "hieman" alikokoinen tollaselle, vaikka sylinterikoko onkin likimain sama. Kävin paikallisella pienkonekorjaamolla jo kyselemässä, samasta paikkaa ostin mopoiässä pari DeLLortoa, pari bingiä, kärjet BUCHin koneeseen, mäntiä jne jne ja vastasivat vain "ei meillä myydä mopon osia, eikä ole koskaan myytykkään!". Ilmeisesti mennyt hermo, tai jotain, mutta apuja ei sieltä herunut. No sitten on taas kaikki nettikaupat pullollaan, mutta kun ei enään muista ollenkaan, onko noissa 2T koneissa joitain sudenkuoppia kaasutinta valitessa (melkein 20v siitä, kun viimeksi korvauskaasutinta joutui 2T koneeseen vaihtamaan).

Orkkiskaasutinta ei kannata edes isommalla pääsuuttimella elvyttää. Kyseinen keksintö on ensinnäkin sähköisellä ryypyllä (aukeaa lisäkanava kohokammiosta kurkulle solenoidin ohjaamana kylmässä) ja jonkinlaisella polttoaineen katkaisulla. Kumpikaan ei toimi ja on tulpattu/otettu pois käytöstä, mutta epäilen että kunnolla toimiakseen niiden kuuluisi jollaintapaa osallistua kaasuttimen toimintaan.

Toimisikohan tuollaisessa jonkin ison moottorisahan kaasutin? Ne ei paljoa ainakaan kiukuttele toimintansa suhteen, kunhan saa seokset kohdalleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Näin kerran polkupyörän viritelmän kiinalaisella pikkumoottorilla ja ihmettelin. Näitä löytyy AliExpressistä, joskin ovat varmasti laittomia.

Samasta paikasta saa kiinalaisiin ruohonleikkureihin varaosia ja miksei myös kaasuttimia. Hakusanalla 2 stroke carburetor löytyy erilaisia kaasuttimia. Kiinakrääsästä ei kannata juuri mitään maksaa, että hyvä vainu pitää olla että tavara edes toimii. Sieltä saattas kuitenkin löytyä juurikin sopiva.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 10.12.2022 10:28 Näin kerran polkupyörän viritelmän kiinalaisella pikkumoottorilla ja ihmettelin. Näitä löytyy AliExpressistä, joskin ovat varmasti laittomia.

Samasta paikasta saa kiinalaisiin ruohonleikkureihin varaosia ja miksei myös kaasuttimia. Hakusanalla 2 stroke carburetor löytyy erilaisia kaasuttimia. Kiinakrääsästä ei kannata juuri mitään maksaa, että hyvä vainu pitää olla että tavara edes toimii. Sieltä saattas kuitenkin löytyä juurikin sopiva.
Juu kyllä näitä on tullut jo katsottua ja itseasiassa moottorikoodilla taisi saada koko moottorin variaattoreineen, magneettoineen päivineen reiluun pariin sataan toimituskuluineen. Yritetään vaan pitää menot minimissä, tällä hetkellä koko laite on vaatinut kaikkine romuineen alle 50 euroa. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sitä pääsuutinta voi toki kokeilla rassata isommaksi.

Siihen aikaan, kun ei vielä halvoista kiinanpaketeista mennyt veroja, tuli uusi kaasari Kiinasta kympillä postilaatikkoon. Tosin niissäkin on vähän tuurinkauppaa, mitä saa. Tecumsehin kopiokaasari ei pelannut senkään vertaa, mitä alkuperäinen, josta joku oli tarvinnut seosputken, mutta onneksi kopio oli sen verran tarkka, että seosputki kävi siitäkin. Varmaan joku kanava unohtunut porata auki tms, en jaksanut tutkia sen paremmin, kun koneen sai kerran toimimaan.

Kannattaa tarkistaa, ettei pakoaukko, -putki ja äänenvaimennin ole karstoittuneet tukkoon. Jonseredin saha (kiinalainen sekin) käyttäytyi kuin ei olisi saanut bensaa, kun kipinänsammutin oli tukossa. Ilmeisesti kampikammion paineenvaihtelut jäi olemattomiksi, tai se vain keräsi sinne painetta.

Kaksitahtinenhan ei sitten välttämättä pelaa muutenkaan hyvin, jos ei ole pakoputki paikallaan, eli aina testeissä ne osat paikalleen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

2-tahtisessa myös kampuran stefojen pitäminen on tärkeää että kannattaa nekin tsekata.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja wellu »

-HH- kirjoitti: 10.12.2022 23:42 2-tahtisessa myös kampuran stefojen pitäminen on tärkeää että kannattaa nekin tsekata.
Tätä ehti oma isä jo vähän epäilemään, mutta pikkuisen "peruutti" epäilynsä kanssa, kun "lisärikastuksella" kulkee tuppi levällään oikein iloisesti. Toki, eihän tuo sitä pois sulje ja mopeti on seissyt kuitenkin pari vuotta ulkona ojassa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jos se vetää ilmaa sieltä niin tarvitsee silloin myös enemmän bensaa...

Edit: kyllähän tuokin pystyy toteamaan että pitää alipainetta. Alipaine pumpulla oikeaoppisesti mitataan, mutta kyllä se ylipaineen pitäminenkin kotioloissa näyttää että onko toivoa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja jonik »

Yleensä näissä on erittäin huono kaasari sähköryypyllä vakiona, kesällä kyllä toimii jotenkin mutta talvella ei kirveelläkään käyntiin ilman patentteja. Tuorevoitelu on myös erittäin heikko ja jos meinaa virittää yhtään niin muovirattaasta menee hampaat tai lukitus pettää. Tuo ns loputon booaus isolla kaasulle meinaa että pääsuutin on vähintään 20 numeroa liian pieni. Ite laittaisin kaasariksi Dellorto PHVA 17.5mm tai PHBG 19mm käsiryypyllä, toimivia kopioita saa halvalla aliexpressistä. 2T kevariskootteriin hommasin vähän aikaa sitten Mikunin tilalle isomman kiinalaisen Maikunin ja toimivuudessa ei ollut mitään eroa, paitsi tietty tehoa tuli selkeästi lisää :D
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
jeQQ
Viestit: 934
Liittynyt: 27.09.2008 16:21
Paikkakunta: Vihti

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

https://www.tuontitukku.fi/s/search/?keywords=kaasutin

Täältä saa nopeasti kopsukaasareita. Osassa suuttimien löytäminen vähän hankalaa. Saa myös paljon muitakin osia kaikinlaisiin päriseviin :)
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2-tahtiskootterin kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ongelma selätetty, tuossa tuo 2m päässä puksuttaa.
Läheltä sattui talven aikana löytymään aivan perusmallin DelLorto kympillä. Muutaman millin pienempi kaasutin, mutta tuumattiin että eipähän kulje niin mahottomasti. Jahka sai bensaletkut pitämään ja kohokammion ilmaantumaan, lähti käymään ja lähtee käymään nappia näyttämällä.

Kohokammion tiiviste puuttuu, pahvista hätäpitipatentti nyt paikoillaan. Pitää hankkia vielä tiivistepaperia ja tehdä siihen tiiviste, niin ei vuoda seisoessaan.

Sulais nyt nuo stnan lumet niin pääsis kakarat rälläämään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin