Croman latausjännite

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Croman latausjännite

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cromassa tollanen jälkiasennettu himmeliradio, jonka näyttää myös akun jännitteen. Pisti tuossa silmään, että eihän se ole kuin hädin tuskin 12 volttia. Siis kierroksista riippuen 11.5-12 voltin väliin.

Noh, kotio päästyä vilkasen sekä Multiecuskannilla että ihan yleismittarilla akun navoilta, että se tosiaan pitää paikkaansa. Molemmat sanoo samaa, alle 12 voltin jännitteitä.

Kysymys tässä nyt onkin. Miksi laturin merkkivalo ei syty? Ja jatkokysymys, onko nyt vika oikeasti laturissa vai jossain muualla? Raadilla ideoita asian suhteen? Vai lähdenkö laturikauppaan ja alan ihmettelemään, miten h****ssä sen saa ulos tuolta koneen ja tulipellin välistä.

- J
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Croman latausjännite

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Puhdista akun navat, vaihda pää maadoitusjohtimet ja puhdista pisteet kori+laatikko. Akku voi olla huonosti latautunut. Eikö jännite nouse edes ajossa sinne 14V tuntumaan?

Jos ei korjaannu lataamalla akkuakaan, voi se laturi aika varmasti olla lopussa. Varmista nyt kuitenkin ensin apulaitehihnan kunto ja kireys.

Ehkä jännite muualla on korkeampi, niin ei se latausvalo syty.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Croman latausjännite

Viesti Kirjoittaja VTO »

Syntyykö latausvalo kun moottori ei käy. Jos hiilet loppu niin valo ei pala. 2 Vectraa olen nähnyt joissa valo sammui mutta ei ladannut. Laturissa vika molemmissa. Jos siis Opel aikuinen Croma
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croman latausjännite

Viesti Kirjoittaja jmi »

- Akun navat puhdistettu ensi töikseen
- Kun kone ei käy, laturin valo palaa normisti. Sammuu kun kopperon käynnistää.
- Jännitteitä mitattu yleismittarilla. Plus naru suoraan akun navassa, miinusta kokeiltu akun napaan, auton runkoon, moottorin runkoon ja suoraan laturin runkoon. Kaikkialta sama 12.1v moottorin käydessä. (akkua piti ladata kun jännite tipahti jo alle 12 voltin ja auto ei enää edes startannu).
- Jännite nousee sellaiset 0.5v kun nostaa kierroksia tyhjäkäynniltä noin 3 tuhanteen. Eikä kyllä jännite nouse ajossakaan sen kummosemmin (multiecuscanilla kahtottu).
- Remmi on paikallaan ja pyörittää laturia nätisti, ei kitise jne.

Ja se, joka ehdottaa että mittaa suoraan laturin navasta, saa tulla mittaamaan ja näyttämään kuinka se tehdään. Koko laturista näe kuin remmin hihnapyörän ja pikkusen rungon yläosaa. Irrotus tulee olemaan mielenkiintoinen.

Pitänee pistää laturi metsästykseen ja alottaa vanhan irrotusoperaatio. Ja minä kun luulin että vuoden remppamäärä alkaisi olla jo tehty. Muuta tänävuonna tehnytkään kuin rassannu paskoja jos minkälaisen vian takia...

Ainiin, tosiaan on valeooppeli kyseessä.

- J
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Croman latausjännite

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Valolle ja virtasyötölle on laturissa omat diodit, että sikäli on mahdollista että valo sammuu mutta ei lataa.

Merkkivalo toimii koritietokoneen ohjaamana, joten toivotaan että siellä osastolla ei ole mitään feilua. Niinkuin tuosta kuvasta näkee, yhteys koritietokoneelta laturin D+ napaan on suora, joten siinä on aika vähän vikamahdollisuutta.

Tosin en tiedä miten reagoisi, jos tuo D+ linja ei toimi. Merkkivalohan voi silloin reagoida juuri kuten tässäkin, koska sitä tosiaan ohjataan koritietokoneella, eikä se ole suora yhteys laturiin kuten aikoinaan asia oli.

https://4cardata.info/elearn/194/2/1940 ... /194001587
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Croman latausjännite

Viesti Kirjoittaja jmi »

Juu, tuo laturin varotus on omalla tavallaan hölmö.

Eli sieltä voi olla pimentynyt parikin diodia, ilman että siitä tulee mitään ilmotusta mittaristolle.

Kuten mainittua, otetaan laturi irti, varmistetaan sen tyyppi ja uutta tilaukseen. En ala pelkkiä säätimiä vaihteleen. Kuitenkin korilla rullattu 300 tuhatta, niin epäilen että laturi alkuperäinen ja laakerit ym yhtälailla lähenee vaihtoa.

- J
Vastaa Viestiin