Weber-kaasuttimen merkintöjen tulkinta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Weber-kaasuttimen merkintöjen tulkinta

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Hei kaasarikauden tietäjät! Joulunpyhien ratoksi ryhdyin penkomaan Fire-koneiden erilaisia kaasutinversioita, ja nolosti pitää todeta, että olen unohtanut erityissti noiden jälkimmäisten merkintöjen olennaiset tarkoitukset. Muistaisiko kukaan, mitä niillä tarkoiettiin, vai onko niissä vain jokin juokseva sarja? Siis mm. tällaisia:

-32 TLF
-32 TLF 250-1/100
-32 TLF 4/250
-32 TLF 27 251 1350
-32 TLF 27 252 0361

Tämä liittyy siihen, että ykkössarjan Unoa oli vain litraisena Firenä (kuten Panda ja Y10), mutta kakkossarjassa oli aluksi maailmalla rinnan sekä ruiskuja että kaasutinversioita, ja molemmista silloisista eli 1,0- ja 1,1-litraisista. Jälkimmäistä oli jopa ykkössarjan Tipossa(!) Uno:n lisäksi, mutta Unoja meille alkoi 1,1 Fire:llä tulla vasta noin -92/93 vuosimalleina, Tipoa ei ollenkaan (on harvinainen Euroopassakin). Kaasariversiona etenkin Unossa riuska tekniikka kohtuu keveään koriin, litraisen 45hv peruskoneen sijasta vähintään 55 hv, joissain malliversioissa aina 58 tai 59hv asti (siis "aidommin" Uno 60 Fire kuin 60ie Fire, joka kehnäsi vain 50 hv. No, numeroleikkiä, mutta sen verran tuntumaa, että voimavarat pikkuautossa numeroihin nähden paljon tuntuvammat kuin paperilla. Suomeen kakkossarjan Unoja ei tullut enää kaasutinversioina, meillä kaikki olivat "laiskanpulskeaa" 45 ie-versiota, vaikka maailmalla kaasutinmalleja sai molemiin Fire-malleihin ainakin -90 alussakin vielä. Kaasarina litrainen Fire oli pirteä kulkine automallista riippumatta (Uno, Panda, Lancia Y10), ja 1,1 menee heittämällä tilalle. Kaasarimalleissa on vääntöä 80 Nm litraisessa ja 90 Nm isommassa Firessä, molemmissa laakea käyrä ja hyvät käyttöominaisuudet. Pienemmässä ruiskussa vääntö puolestaan putosi lähelle 70 Nm:ää ja sekin vielä selvästi runsaammilla kierroksilla.

Kun harrasteen pääjuonne ovat pienet virittämättömät Fiatit, niin kaiken tuon edellä kuvatun ansiosta tekisi mieli rakennella 1,1 Fire kaasutinversio (Uno tai jopa Tipo), ja siksi olisi mielenkiintoa tietää, millainen kaasutin vai aloittaisiko vaan tuolla litraisen valmiilla paketilla? Ehkä jää syöttö ja sitä kautta äärimmäiset voimavarat löytymättä, miten käynee väännön? Kertaheitolla jos saisi kuitenkin konstruktioon alunperin sovitetun, niin ei jäisi pohdituttamaan suotta...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Weber-kaasuttimen merkintöjen tulkinta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Olikohan nuo 1.1-litraiset Tipot Kreikan markkinoille tehty versio, Deltastakin kun oli sinne 1.1-litrainen pikkulohko.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin