Takamoottoristen öljynsuodattimista

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sain yhden osakasan mukana pari kpl oikeita sivuvirta-öljysuodattimia 600 ja 850 malleihin.

Olen kovasti koittanut löytää noita maailmalta, eikä se ihan mahdotonta ole kun joissan työkoneissa on tuollaisia käytetty hyvinkin pitkään.

Mutta taas iskee ihmetys, kun esimerkiksi 500/126 shop tarjoaa 600-850-133 samaa suodatinta. Ja jos se oikeasti on sama kuin kuvassa, eli filtron OP 580/4, niin käsittääkseni se on normaali päävirtasuodatin vaikka siinä onkin kyllä oikea kierre eli 5/8-18. Ainakin kuvien ja venttiilitietojen mukaan se ei olisi sivuvirtausmallia, lisäksi epäilen että austin olisi käyttänyt sivuvirtasuodatinta vielä 90-luvulla viimeisissä malleissaan, tosin mitä minä noista briteistä tiedän..

lisäksi olen ollut siinä käsityksessä, että 133:ssa on jo päävirtasuodatin kuten 127:ssa, jonka lohkoon sen moottori perustuu. Mutta 600 ja 850 olisi aina sivuvirtaus/ohivirtaussuodattimella, jos niissä on peltikuorinen suodatin.

Onko kuinka tietoja teillä näistä taikka mittatietoja suodattimista. SIvuvirtasuodatinta saattaisi löytyä maailmalta sellaisessa koossa kuin n. 11x11cm. Kun "oikeat" on n. 8,5x9cm. (halk/kork) että mahtuisikohan 600 tai 850 konehuoneeseen, miten on tilaa koneen ja äänenvaimentajan välissä.

Niin ja tosiaan, sivuvirtausmalli käsittääkseni "vuotaa" pääöljykanvasta öljyä suodattimen läpi takaisin öljypohjaan, minkä takia siinä on vain 1-2 minimaalista reikää ettei öljynpaineet häviä sen kautta. Eli suurin osa öljystä ei kierrä suodattimen kautta. Päävirtaussuodatin taas on pääöljykierrossa eli kaikki öljy menee sen läpi. Molempien yhteydessä törmää termiin "bypass" mutta ensimmäisessä se on suodatintyyppi ja jälkimmäisessä se tarkoittaa suodattimen pohjalta löytyvää jousikuormitteista venttiiliä, joka aukeaa jos suodatin menee liian tukkoon, että öljy pääsee siitä huolimatta moottoriin.

Luonnollisesti jos laittaa väärän tyyppisen suodattimen, saa sanoa moottorilleen hyvästit. Joten aikasta tärkeä juttu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos jollain olisi kuussatanen (seat?) jossa peltikuorisuodatin, niin olisi kiva nähdä valokuva konehuoneesta että kuinka ahdasta siinä suodattimen tienoolla on. Sama tietty 850. Noissa taas tuntuu että 850 Seatit on yleensä keskipakoputsarilla, liekö erillistä suodatinta lähinnä Italiassa valmistetuissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

600D mallin keskipakosuodatin on hoitanut "läpivirtaussuodattimen tehtävää" ja lisänä on ollut vielä sivuvirtasuodatin vaihdettavalla sisäpatruunalla. Jossain vaiheessa tuo sivuvirtasuodatin jäi pois kustannussyistä tai siitä ettei sen teho keskipakosuodattimeen verrattuna tainnut olla kummoinen.

Sitten nämä erikoistapaukset jossa suodattimen jalka on erilainen ja siihen käy ainoastaan peltikuorinen kertakäyttösuodatin. Noita suodattimia minulla oli muutama paketissa ja niissä taisi lukea 600s eli olisi jotain espanjanmallia, taisi mennä ne muuten Rovaniemelle. Niihin sopivaan jalkaosaan törmäsin myöhemmin Hämeenkyrössä Ranen varastossa.
Ei kovin yleinen kombinaatio 600:ssa.

850 cm3 koneessa aika useasti pakosarjan alla suodattimen paikalla on peltinen suojalevy, itse en muista olisinko nähnyt sen paikalla koskaan suodatinta mutta varmaan sellainenkin jossain vuosimallissa on ollut. Jos veikkaan niin Italiassa tehdyssä kun omat kokemukset on kaikki Seateista.

600:n pikkulohko on vielä oma tapauksensa, siinä on AINA se sivuvirtasuodatin kun keskipakosuodatin siitä puuttuu kokonaan.

Jossain auto-opuksesta luki että sivuvirtasuodattimen suodatusteho on 1/4 verrattuna päävirtasuodattimeen.
600:n käyttöohjekirja suosittaa pikkulohkolle 5000km öljynvaihtoväliä kun isolohkolle vastaava 10 000km ilman sivuvirtasuodatinta. Keskipakosuodattimen puhdistus 50 000km välein!
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuo keskipakosuodatin onkin erittäin fiksu laite. Itse oletin, että jos on sivuvirtasuodatin, niin ei ole keskipakosuodatinta, mutta saatan olla tietenkin väärässä. Ja semmoinen käsitys itsellänikin että 600:ssa tuota peltikuorimallia on nimenomaan espanjalaisissa Seateissa. Vaihtopatruunasuodatin taitaa olla lähinnä pikkukoneisissa, ennen D-mallia, itse en ole törmännyt tuota uudemmissa mutta onhan se mahdollista. Toisaalta taas jokus oli 850 Seattina ja siinä oli ainoastaan keskipakosuodatin. En tiedä miten oli viimeksi putsattu, mutta puolitoista senttiä oli suodattimessa likaa ulkokehällä.

Kuriositeettina, kun on tuollainen 30-lukuinenkin, niin siinä on ainoastaan metalliverkkoputki suodattimena. Jollei sitä ole sitten tarkoitus täyttää jollain suodatinvanulla. Tuollaisen kanssa öljynvaihtoväli saanee olla jotain 500-1000km.

Olihan minullakin 133 ja oletan että vaihdoin siihen öljyt jokusen kerran, joten eiköhän siinä ollut sitten ihan normaali päävirtasuodatin kuten seiskassakin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onkin erityisen vaikeaa. Selvisi tuossa, että isompi malli, 93x135 jota on yleisesti saatavilla melkein joka paikasta ja tilasin juuri lisää, niin se ei sovikaan 60-luvun neloskoneisiin, ainakaan -64 vuoden 1800A:han. Imusarja tulee tielle, saa olla enintään 90mm halkaisija. Kuutoskoneisiin se mahtuu, ja ilmeisesti FSO:hon eli siinä on jotenkin eri rakenne kuin alkuperäisessä italialaisessa.

Ja noita suodatinnumeroita on tiedossa vaikka kuinka paljon, mutta kaikki kääntyy lopulta tähän isompaan, vaikka alkuperäinen olisi ollut 8x8cm. Olen laittanut kyssäriä vaikka mille suodatintoimittajalle ynnä ulkomaisiin fiat-erikoiskauppoihinkin saadakseni lisätietoa niissä olevista malleista, mutta mistään ei saa vastauksia

Käytännössä joka päivä mennyt yksi tunti ihan vain tämän yhden suodatinasian takia. Myllerillä olisi suodatinta joka olisi 86x133, mutta sitäkään ei tunnu saavan mistään.

Ja hemmetin autodoc/autonosat 24 yms, kun niillä on monella nimellä verkkokauppaa joka maassa, niin sotkee aina ensimmäiset 3 sivua googletuloksista, kohteilla jotka "eivät ole nyt saatavilla".

Kai se pitää kohta ostella ebaystä yksittäisiä.. meni jo toinen varastossa olleista kahdesta pikkumallista asiakkaalle.

Edelleen jos joku tietää Seat 600:sen, niin mielelläni näkisin valokuvan konehuoneesta, jos siinä on peltikuorisuodatin käytössä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Mic
Viestit: 19
Liittynyt: 10.03.2013 01:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Mic »

Onko siis niin että tämä Motonetin 15-0111 -suodatin ei ole ´73 Seat 600:seen sopiva? Tai sopii kyllä paikalleen, mutta vääränlainen virtaus?

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/132/ ... t-ja-oljyt
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyllä tuo teknisesti on ohivirtaussuodatin, mutta melko iso sellainen.
En osaa sanoa sopiiko tuo mihin malleihin paikoilleen, virallisesti tuo on vain isompiin moottoreihin ja niissäkin joissain liian iso.

Tuota on minullakin myynnissä pari euroa halvemmalla.. ;) Tai ainakin tulkitsen Motonetin kuvasta että on tämä suodatin, jota saa ihan yleisesti maailmalta.

https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=42842/805167

Jos joku pystyy sanomaan että tuo sopii ongelmitta 600:seen niin pystyisin itsekin huolettomammin myymään tuota niihin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Takamoottorisissako on kaksi erilistä öljynsuodatinta?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En tiedä onko sivuvirtasuodattimen kanssa samassa moottorissa myös keskipakosuodatinta.

Laitoin juuri postia yhdelle suodatinvalmistajalle asiasta, josko pystyvät tekemään ja mikä on minimierä.

Sain valokuvan jossa tuo suuri malli on asennettu 600:seen. Kyllä se sinne sopii, mutta kolmosen sytytystulpan joutui irrottamaan että sai tilaa työskennellä ja tulee todella lähelle jäähdytinkoteloa. Katsotaan jos saisi noita pieniä lisää. Neljäkö niitä on enää kaupassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja 100D »

Kusiaiseen on saatavilla uusia suodattimia Espanjasta
https://www.millardcatalog.com/en/milla ... ter/ML-600
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Loistava uutinen.
Katson ensin kun tuo kotimainen valmistaja palaa kesälomilta että mikä on heidän vastauksensa, sitten tilausta espanjaan sellaiset 100kpl.

Tänään laitan yhden viimeisistä suodattimista postiin, sellainen on näemmä myös Neckar Europassa, Fiateissa on yleensä vaihtopatruunasuodatin mutta Neckarissa tätä peltikuorista. Eikä siihenkään mahdu iso suodatin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Sämpy kirjoitti: 13.01.2023 14:46 Kuutoskoneisiin se mahtuu, ja ilmeisesti FSO:hon eli siinä on jotenkin eri rakenne kuin alkuperäisessä italialaisessa.
FSO/Fiat-moottori
FSO/Fiat-moottori
Silnik-1500-Polonez-Fiat-125p-benzyna.jpeg (105.4 KiB) Katsottu 232 kertaa
En ollut ennen tätä kiinnittänyt asiaan huomiota. Polonezin moottorissa on jo päävirtaussuodatin, sijaitsee vielä toisella puolella moottoriakin. Jostain syystä luulin, että sama suodatin olisi oikea vaihtoehto myös tuohon ketjukoneeseen.

Täytyy vähän penkoa. Öljynkiertoa ja -suodatusta nimittäin paranneltiin (ihan aiheesta) FSO:n toimesta vuosien varrella.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

On melko jäätävän kokoiseksi paranneltu tuo suodatinpatruunakin, kun ajattelee nykyautoja... :shock: Tuollaisia näkee lähinnä työkoneissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Toisaalta nykyautoissa on vastaavasti pidennetty suodattimien vaihtovälejä. :lol: No ehkäpä öljyjen ja suodattimien laatu ainakin tehdasasennuksissa on entisaikoja parempi, tulee vähemmän partikkeleita öljynkiertoon.

Filtteri näyttää saman kokoiselta, kuin Flaviassa. Siihen ostin aikoinaan IKH:ltakin suodattimen. Donaldson, sopivuuslistalla oli isoja työkoneita ja traktoreita. M-Filterin katalogista malli on muistaakseni MH-301 tai 302.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Takamoottoristen öljynsuodattimista

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sehän sinänsä kompensoi öljypohjan leventämisen tai muun tilavuuden kasvattamisen. Johan tuonne humahtaa toista litraa ööliä.

Osasyy pieniin suotimiin voi ollakin juuri se, että ei kukaan enää esitäytä niitä öljynvaihdossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin