Sivu 1/2

500 abarth

Lähetetty: 01.01.2023 17:35
Kirjoittaja Roma
Moi,olen juuri hankkinut abarth 500 (135hv),ja olisin tiedustellut mistä tähän kulkijaan saa varaosia ym.Moottoriöljyt tuntuu olevan kiven takana,Selenia öljyjä tarjoavat,mutta ovat aika kovassa hinnassa,auto on muuten todella oikea sydänten murskaaja.Minua kiinnostaa kaikenlainen tieto ko.autosta.....

Re: 500 abarth

Lähetetty: 02.01.2023 09:26
Kirjoittaja mikakiuru
Autodocista oon tilannu vaimon pojan Abarth 500:seen vetoakselin ja vetonivelen.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 02.01.2023 10:53
Kirjoittaja arv
Varaosanumerot löytyvät vaikkapa täältä:
https://www.pekidi.com/navi?COUNTRY=1&S ... INDOW_ID=1

Re: 500 abarth

Lähetetty: 02.01.2023 14:25
Kirjoittaja Intrepid
Hei,

Onnittelut hienosta valinnasta.
Osia saa helposti ja vaikka mitä....hankimme tarvittavat osat aina netin kautta Euroopasta. Englanti kannattaa jättää väliin. mutta Saksa varmin ja paras vaihtoehto. Selenian omat öljyt suositeltavat tai ainakin laadukas 10 w -50 w. eli maksaa kyllä, mutta ei kannata säästää, tärkeimmästä, ja tietenkin max. 15 000 km. ja vaihto. Lisäksi sitten uudet tulpat joka toinen vaihtokerta.
Googlaa esim. Italo-welt.de tai fiat-sportiva.de niin löytyy.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 02.01.2023 14:38
Kirjoittaja Luigi
Nämä taisi olla Multiair-koneita? Öljystä kannattaa olla tarkka, joten kannattaa kaivaa suositellun Selenian luokitukset, ja katsoa, miltä helpommin saatavalta merkiltä löytyisi vastaavat.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 02.01.2023 17:56
Kirjoittaja Roma
Moi,kiitoksia hyvistä neuvoista....jos olette ostaneet osia Suomesta,ketä suosittelisitte?

Re: 500 abarth

Lähetetty: 15.01.2023 02:09
Kirjoittaja m.sa
Luigi kirjoitti: 02.01.2023 14:38 Nämä taisi olla Multiair-koneita? Öljystä kannattaa olla tarkka, joten kannattaa kaivaa suositellun Selenian luokitukset, ja katsoa, miltä helpommin saatavalta merkiltä löytyisi vastaavat.

Ei ole vaan vanhempi ja (parempi) t-jet.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 15.01.2023 02:17
Kirjoittaja m.sa
Autohan on sillai sama kuin perus500 ja perusauto sama kuin Ford Ka. Mitään ihmeellistä näissä ei ole. Niveliä ja pyöränlaakereita menee melko tiheään, mutta ne eivät ole kalliita. Takalaakerit kannattaa rasvata ennen asennusta niin kestävät paremmin.

Moottori on siis 1.4l t-jet, jota löytyy eri tehoisina versioina mm. Fiat Bravo, Alfa MiTo ja vaikka Lancia Delta. Näihin löytyy kyllä öljyt suoraan jokaiselta varaosatiskiltä, mutta jostain syystä Abarth halusi tehdä tästä vähän vaikeampaa ja sellaisen luokituksen mitä ei löydy kuin Selenia Petronasilta. Niitä löytyy kyllä vaikka Ebaysta ja tulee hienossa 2l peltipurkissa. Itse olen käyttänyt niitä tai ihan T-Jetille suositeltua öljyä (5w/40).


Jakopää vaatii huomiota 4v välein ja olikohan joku 90tkm. Ja vaatii ns. lukitustyökalut vaihtoon..samalla myös vesipumppu kannattaa vaihtaa. Mutta melko helppo ja nopea tehdä, eikä tarvi purkaa ihan niin paljoa mitä aluksi vaikuttaa. Kaiken kaikkiaan hauska pikkuauto mikä pitää arvonsa varsin hyvin.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 21.01.2023 13:53
Kirjoittaja tapi0
Puolassa / Italiassa valmistetut Abarth 500:t on nimenomaan 1.4 T-Jetillä.
Meksikossa valmistetuissa onkin sitten Multiair.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 21.01.2023 20:27
Kirjoittaja m.sa
Jeps, ja ne menevätkin pääsääntöisesti Pohjois-Amerikan markkinoille.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 15.02.2023 21:27
Kirjoittaja Roma
Moi,jakopää remonttia suunnittelen,kannattaako laittaa ns.tarviketavaraa,vai alkuperäistä osaa,siis auto toi abarth 500 135hp.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 16.02.2023 04:37
Kirjoittaja Sämpy
Enempi kiinni varmaan valmistajasta. Eikös INA ole ihan ok ja Gates / Conti useimmiten, mutta jos jollain Stark/delphillä tai muulla roskamerkillä myydään niin pysyisin kaukana, ylipäätään ei kannata ostaa halvinta. Dayco on sellainen keskitason merkki, sitäkään en ottaisi jos ekaa kolmea on tarjolla.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 16.02.2023 15:09
Kirjoittaja wellu
Minä en ole uskaltanut enään 5-7 vuoteen laittaa mitään muuta kuin INAa tai SKF:ää ja näistäkin jälkimmäinen vain jos ei INA ole saatavilla.

Gates kannattaa kiertää kaukaa... Hihnojen laatu ollut jo pitkään jotain surkuhupaisan ja surkean väliltä. Toki tuurilla ne laivatkin seilaa...
Contitech:n kanssa ei ole kyllä paljoa tullut ongelmia vastaan, nyt kun Sämpy tuon mainitsi. Joskus ollut väärää kiristintä setin sisällä tms., mutta todella vähäistä.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 16.02.2023 18:19
Kirjoittaja tapi0
Mulla on Abaraattiin vaihdettu viimeks Contitechin jakopääsarja ja alkuperänen vesipumppu noin 50 tonnin paikkeilla.

Tarttis tänä vuonna vaihtaa, kun tullu 4 vuotta taas täytee. Vain jotain 50 tonnia taas lisää mittarissa.
Contitechin sarjan meinasin taas varmaan hommata ja uus alkuperänen vesipumppu on jo varastossa.

Re: 500 abarth

Lähetetty: 16.02.2023 19:26
Kirjoittaja Luigi
Huonoin hihna on ollut QH, mutta eipä ole enää vuosiin ollut koko valmistajaa. Neljässä vuodessa meni remmi aavikolta löytyneen näköiseksi. Sittemmin ollut Gatesia, Contia ja SKF:ää. Molemmissa paketeissa ollut sama Litensin kiristin, nykyisin niissäkin kiinalaiset laakerit.