Fiat rekisteröinnit 2022

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Sain nyt Trafilta täydellisen (?) mallikohtaisen listan Fiat-autojen rekisteröinneistä vuodelta 2022.

MALLI KÄYTTÖV. KONE KPL
500 Viistoperä (AB) 3ov 999cm3 Bensiini 999 119
TIPO Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ov 999cm3 Bensiini 999 39
500 Viistoperä (AB) 3ov A Sähkö 0 67
500 Viistoperä (AB) 4ov A Sähkö 0 21
500 Viistoperä (AB) 2ov A Sähkö 0 26
500X Monikäyttöajoneuvo (AF) 5ov 1332cm3 A Bensiini 1332 1

PAKETTIAUTOT
DOBLO Umpikorinen (BB) 2ov 1248cm3 Dieselöljy 1248 1
DOBLO Umpikorinen (BB) 2ov 1598cm3 Dieselöljy 1598 5
DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2184cm3 Dieselöljy 2184 110
DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2184cm3 A Dieselöljy 2184 6
DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2287cm3 Dieselöljy 2287 17
DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2287cm3 Dieselöljy 2287 2
DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2287cm3 A Dieselöljy 2287 11
DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2998cm3 CNG 2998 2
FIORINO Umpikorinen (BB) 2ov 1248cm3 Dieselöljy 1248 2
Scudo Umpikorinen (BB) 4ov 1997cm3 Dieselöljy 1997 19
Scudo Umpikorinen (BB) 4ov A (Kaksikäyttöauto) Sähkö 0 3
Scudo Umpikorinen (BB) 4ov A Sähkö 0 15
Scudo Umpikorinen (BB) 6ov 1997cm3 Dieselöljy 1997 4
Scudo Umpikorinen (BB) 6ov 1997cm3 A Dieselöljy 1997 32
TALENTO Umpikorinen (BB) 4ov 1997cm3 Dieselöljy 1997 11
TALENTO Umpikorinen (BB) 4ov 1997cm3 A Dieselöljy 1997 15

KUORMA-AUTOT
Ameline Umpikorinen (BB) 4ov 2184cm3 A (Hevosenkuljetus) Dieselöljy 2184 2

MATKAILUAUTOT (vain Suomessa pakettiautoista tehdyt)
FIAT DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2287cm3 A Dieselöljy 2287 5
FIAT DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2184cm3 Dieselöljy 2184 2
FIAT DUCATO Umpikorinen (BB) 4ov 2287cm3 Dieselöljy 2287 2

Terv. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vähiin käy, ennenkuin loppuu...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sähköautot on pian enemmistönä henkilöautoissa. En tiedä pitäisikö peukuttaa vai ei? Mutta hyvä että jokin myy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Eihän tuo kovin ruusuiselta enää henkilöautosuunnassa etenkään näytä. Kyselin kerholehteenkin männä syksynä jotain ajankohtaista merkkiliikeketjun johdon suunnalta, ja mitään uutta tiedotettavaa Fiatin tilanteeseen ei ollut. Painopiste taitaa olla maahantuojallakin vahvemmin Alfassa henkilöautojen osalta.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
fiap
Viestit: 272
Liittynyt: 27.11.2004 18:34

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja fiap »

40v käytettyjä fiatteja. Nyt ajossa oleva Stilo jää viimeiseksi. Sitruuna on jo vaimolla..itelle joku pikku bensa malli C3. Näkemiin.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Itse jos olisin henkilöauton tarpeessa kelpuuttaisin kyllä Tipon, sen verran hyvin sitä on kehuttu. Myös 500e olisi ehdottoman kiinnostava malli, mutta hyötyyn nähden tällä hetkellä aivan liian kallis. En yhtään ihmettele jos sellaiset jotka ostavat 500:sen uutena päätyvät sähkömalliin, siinä vertailussa hintaeron kuittaa melko nopeastikin alemmilla kuluilla ja paremmalla jälleenmyyntiarvolla.

Tosin turha tässä on henskeleitä paukutella, kun kaikki arki- ja työajot menee käytännössä PSA-pakettiautolla, vaikka toisessa hiivatin merkki keulalla onkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Marko T
GFF
Viestit: 61
Liittynyt: 04.09.2012 20:48
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Marko T »

Joku juttu siinä on,mitä ei tajuu.Laatu ei oo 2000 luvulla ollu läheskään huonointa,huoltojen osalta ei ole kaikkein hankalimmin rakennettuja laitteita.Kakkos Bravon myynti lopahti luullaksein liian korkeaan myyntihintaan kilpailijoihin nähen aikoinaan,muuta en sillekään keksi.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Aero »

Ylipäätään 2022 oli heikko rekisteröintivuosi, alhaisimmat luvut sitten vuoden 1995 ja henkilöautoja rekisteröitiin 17% vähemmän kuin vuonna 2021:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/aut ... atforum.fi

Viime vuoden taloustilanne oli muutenkin kurittava. Sotatoimien, pakotteiden, yms takia hinnoissa oli ikävän reilusti nousupainetta ja talous sakkasi, jonka seurauksena aika moni kuluttaja on joutunut miettimään talouttaan vähän tarkemmin. Jos mietitään uusien henkilöautojen ostamista ja rekisteröimistä, niin mikä segmentti kärsii tästä tilanteesta pahiten? En tiedä, mutta äkkiseltään kuvittelisin että juurikin edulliset käyttöauto, jotka ns. perusduunari ostaa omalla rahalla ja joiden ostoa voi venyttää vuoden tai kaksi, kun just tänä talvena ei tekisi mieli maksaa uuden autolainan lyhennyksiä samalla megalomaanisten sähkölaskujen kanssa. Eikös esmes tuo Nuovo Tipo kohtuuhintaisena ja ns. järkevänä käyttöautona osu juurikin tälläiseen kategoriaan.

Italialaisen, kuten ranskalaisenkin, bonuksena on vielä keskimääräistä nopeammin laskeva jälleenmyyntiarvoennuste, jonka vuoksi ne on vähemmistöä sallittujen työsuhdeautomerkkien listoilla, jolloin niitä ostettaneen juurikin omaksi suhteessa enemmän kuin vaikka volkkaria tai bemaria, jotka taas paistattelee lähes jokaisella näkemälläni sallittujen työsuhdeautomerkkien listoilla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja wellu »

Marko T kirjoitti: 05.01.2023 20:04 Joku juttu siinä on,mitä ei tajuu.Laatu ei oo 2000 luvulla ollu läheskään huonointa,huoltojen osalta ei ole kaikkein hankalimmin rakennettuja laitteita.Kakkos Bravon myynti lopahti luullaksein liian korkeaan myyntihintaan kilpailijoihin nähen aikoinaan,muuta en sillekään keksi.
Tätä on tullut itsekkin paljon mietittyä. Olihan Fiatilla paljon ongelmia esimerkiksi sähköjen kanssa tuossa 2000 -luvun alussa, mutta niin oli kyllä muillakin. Ero on pitkästi siinä, että kun isosta Volvosta, Audista tai Fordista pimenee koritietokone tai mittaristo, kysellään apuja mikä korjaamo sen saisi ehjättyä. Fiatin kanssa haukutaan auto alimpaan helvettiin ja pidetään huoli, että rikkinäinen kello kantaa kauas.

Tuon selittää omalta osaltaan automallien hintaluokka. Kalliiseen autoon on perustellumpaa tehdä hinnakkaita remontteja, kuin edulliseen autoon. Edullisempien käytettyjen autojen omistajiksi taas eksyy todella usein niitä "tarkan markan" säästäjiä, jotka kuvittelevat saavansa täydellistä halvalla (minä :lol: ).

Toinen selitys on kyllä valitettavasti merkkiorganisaation toiminta. Suomessa tilanne on heikko ollut jo todella pitkään, mutta käsittääkseni vastaavia ongelmia on muuallakin. Tuolla "kansainvälisellä" foorumilla on aika paljon kirjoituksia huonosta jälkimarkkinoinnista (huollot) ja ongelmat autojen- tai osien toimituksessa vaikuttaisivat olevan arkipäivää muuallakin. Tässä on iso ero muihin automerkkeihin, joilla on myös niitä halvemman pään pikkuautoja. Esimerkiksi Fordin tai volkkarin merkkiorganisaatio on huoltoliikkeineen paljon laajemmalle levittynyt ja toiminta organisoidumpaa. Vaikka vika olisi yllättäväkin, ei osan tilauksessa ja vian korjaamisessa välttämättä mene viikkoakaan.
Mikä ei todellakaan päde näihin italian ihmeisiin. Olikohan tällä foorumilla pari vuotta sitten juuri uuden Tipon omistaja, joka joutui ikkunahissiä (tai muuta vastaavaa vähäpätöisempää osaa) odottamaan yli puoli vuotta, kun ei saanut maahantuoja eikä merkkiorganisaatio aikaiseksi yhtään mitään asian suhteen.

Vaikka minustakin Fiatin malleista suurin osa on tekniikaltaan huoltoystävällistä ja edullista ylläpitää, niin tuollainen toiminta tappaa merkin haluttavuuden missä tahansa. Tämän paivän tavisautoilija ei ymmärrä, ei halua ymmärtää, eikä sitä voisi vähempää kiinnostaa auton kanssa mikään muu, kuin se että auto toimii ja on kiva ajella menemään. Vaikka esim. volkkari on "testauttanut asiakkaillaan" paljon teknisiä ratkaisuja (TFSI moottoreiden ja DSG-vaihteistojen ongelmat tuossa 2010 luvulla nyt esimerkkinä), niin myyntivolyymeihin nähden auton halvaannuttavat viat ovat melko vähäisiä. Fiat -konsernin tuotteiden kohdalla taas vian ei tarvitse olla edes iso, että auto seisoo pahimmillaan kuukausia odottaen osia.

Minun luotettavin ja varmatoimisin auto mitä olen omistanut on ollut 1.4 farmari stilo. Jokainen joka on projektitopiciani lukenut, varmaan nauraa partaansa nyt, koska kyllähän minä sitä rassasin kokoajan. Mutta minä olenkin autoharrastaja ja moni tekemäni homma oli tarpeeton auton toiminnan kannalta. Silti vaikka Stilo ei koskaan oireillut mitenkään tienpäälle jättämistä, niin aina oli pieni jännitys päällä liittyen sulakerasiaan ja koritietokoneeseen (tämän takia yhtään pidemmälle reissulle lähti aina läppäri ja lukulaite mukaan). Osittain tuon takia hommasin vanhemman auton, en jaksa näitä sähkönippeleitä, jotka voivat möksähtää milloin mistäkin.

Yksi ikänsä fiateilla ajanut myyntimies muistelee aina merkkiorganisaation toimintaa 1980 -luvulta tähän päivään. Kuulemma hankkijan aikaan touhu oli näyttävää, mutta välillä melkoista kohellusta (esimerkiksi sähköjä saatettiin muuttaa maahantuojan toimesta ym. pientä). 1990 -luvun Vehon edustusta muistelee aina lämmöllä, koska kuulemma Fiat-asiakasta palveltiin Vehon liikkeessä yhtä arvokkaasti, kuin muitakin Vehon edustamien merkkien asiakkaita. Vehon aikaan myös esittelyautot olivat aina hieman parempia malleja, kuin malliston halvin (Temproissa ja tipoissa plyyshipenkit ym.).
Sitten tuli Delta-auto ja tuolloin lopetti merkkiliikkeessä asioinnin. Toiminta oli alkuvuosina kuulemma jotain aivan karmeaa koheltamista aivan kaikessa ja kaikki myynti- ja malliautot olivat sitä mahdollisimman halpaa versiota ja ainoa myyntiargumentti oli 50€ halvempi hinta kuin kilpailijalla. Ja tämän kyllä huomaa todella hyvin vaikkapa Stilosta. Onko joku omistanut tai Suomessa nähnyt Stilon, jossa on käsinoja? Tai avaimeton käynnistys? Tai farmarissa sähköikkunat takana? On niitä, ovat vain kuin kanan hampaat. Penkit sitä aivan kamalaa kangasta, joka sotkeentuu pelkästä tuijottamisesta ym. asioita, jotka ovat luotaantyöntäviä.
Omassa vuosimallin 2006 Stilossa ei ollut esimerkiksi takapenkin niskatukia ollenkaan ja monesti mietin, että miten helvetti tollainen on saatu törmäystesteistä aikanaan läpi!?

Puntossa aivan sama juttu. Pari kesää sitten näin paikallismiitissä jonkin "punto sportin" tai muun vekottimen (mk2a), jossa oli aikalailla kaikenlaista tehtaan toimesta (subbaria kontissa, sisustuksen värimaailma erilaista ym). Tuo yksilö oli ulkomailta tuotu (yllätys yllätys), mutta sitä ihmetellessä sitä mietti, että Puntoonkin on tosiaan ollut saatavilla muutakin, kuin juuttikangasta sinisenä tai harmaana...

Punto ja Stilo ovat jo 20 vuotta vanhoja malleja, mutta mielikuvista on vaikea päästä eroon. Sitten nykyään Fiatin mallivalikoima on supistunut aivan olemattomaksi, niin eiköhän koko merkki ole kohta taputeltu. Stellantis painattaa auton maskiin vain eri logon riippuen myyntialueesta.


Ainoa lohduttava asia on, ettei Fiat ole ainoa. Katsokaapa vaikka Mitsubishia...
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuosta merkin painamisesta maskiin, se on oikeastaan asia joka Fiatilta on puuttunut 2000-luvulla ja puuttuu edelleen. Ainoa poikkeus ehkä Punto/Ypsilon. Tai Bravo/Delta.

Kun meillä on vihdoin tämä SUV Alfalla, itse asiassa kaksi. Tuliko siitä myös Lancia ja Fiat, kyseiseen brändiin sovitettuna? No ei helvetissä, eihän me aleta itsemme kanssa kilpailemaan. Tai Tiposta Lancia tai pienempi Alfa. No ei helvetissä, sehän olisi kuin joskus tipo4 aikana, karmeaa..

Nyt sitten yhdellä merkillä on yksi malli, toisella jotain ihan muuta, Fiatilla peräti kolme mallia(?). hurraa, on siinä kiva myydä.. Kaikki yhdessä olisi jo voinut olla kohtuullinen mallipaletti joka merkille. Ja oliko se sitten fiksumpaa koittaa myydä Chrysleriä Lanciana eikä Alfaa tai Fiattia, sehän meni putkeen..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Fiat on kaikinpuolin hyvin konservatiivinen autonvalmistaja. Katsokaapa sen moottoreita ja muistelkaapa milloin tuli laajemmin Fiatilta tarjolle edes bensaturbot? FIRE- moottoria tehtiin eri variaatioilla vuodesta 1986 lähtien, kunnes siihen vihdoinkin tuli edes saataville turbo T-JET oliko vuonna 2007? :lol: Hyvä myöhään kuin ei milloinkaan. Autollahan ajettaisiin vain nopeusrajoitusten mukaan, että mitä sillä räjähtävällä kiihtyvyydellä edes tekisi. :thumb:

Italia on hyvin perhekeskeinen maa ja niin se on Fiatkin ja se lähinnä suunnittelee autot lähtökohtaisesti omille markkinoilleen. Eihän kukaan nyt tarvitse nahkaverhoilua, jos perheen pienimmät alkavat oksentaa tai sattuu jokin muu kosteusvaurio. Ei siis ihme, ettei Fiat kiinnosta ketään, jos tarjolla on vain halvimmin varusteltuja autoja pienellä vapaastihengittävällä moottorilla, vaikka muotoilu olisi miten premium- tyylistä. Italiassa kuvanveisto ja muotoilu hallitaan kyllä.

Sanotaanko nyt suoraan, että ketä kiinnostaisi auto johon saat 5- vuoden takuun ja joutuisit siihen vaihtamaan jakopäähihnan 3v:n ja 30 000 km:n välein maahantuoja Delta-auton varovaisuuden vuoksi? Delta suorastaan pilasi täysin Fiatin mahdollisuudet 2000-luvulla. Toisaalta kansainvälisillä palstoilla valitetaan Fiatin hoitavan jälkimarkkinoinnin yhtä luokattomasti kuin täälläkin, että liekö kyse myös Fiatin tavasta hoitaa asioita maahantuojien suuntaan.

Fiatilta kesti hybridinkin tuominen markkinoille varmaan yksi vuosikymmen pidempään kuin kilpailijoilla. Kuitenkin Fiat on kaikessa hiljaisuudessa kehittänyt sähköautojen langatonta lataustekniikkaa, jossa auto latautuisi ajon aikana langattomasti tieverkosta. Mahtava idea. Onko Fiatilla sittenkin tulevaisuuden tekniikka jo hallussa. :lol: Ehkäpä tulevaisuudessa autoissa ei olekaan isoja akustoja, vaan ne latautuvat Fiatin tekniikalla suoraan tieverkosta. :idea:
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Karkaa jo vähän aiheesta, mutta jotain juuri tuollaista "tieverkkolatauksen" tyylistä sopisi odottaa! Tavallaan ainakin kerran on Fiatilla jo "pankki räjäytetty" hieman vastaavanlaisella konseptilla: maailman ensimmäinen suoraruiskutusdiesel oli henkilöautoosastolla jo Fiat Croma -80-luvun lopulla. Dieseltietotaito oli konsernilla jo raskaan kaluston puolesta, myös raideliikenteessä, ollut pitkään huippua, ja olihan meilläkin Suomessa kokemusta Fiatin työkoneiden kestävyydestä mm. turvesoilla. Autoleva kansa vaan muistaa nuo suoraruiskut VAG-konsernin kautta, kun Audi toi uskomattoman vähän kuluttavan Audi 100 2,5 TDI:n markkinoille. Fiathan oli joutunut myymään keksintönsä ensin Boschille, jonka kautta VAG sitten "jalosti" asian varsin pian kaupalliseksi hyödyksi - eipä sitten nähty vaikkapa samankokoisia "TDI" Tipoja, Temproja, Cromia, Dedroja, vaan tulivat Audi 80 ja 100 TDI:t neljä litraa satasella polttoaineenkulutuksella teoriassa (ja jopa käytännössä!), siis jo melkein 35 v sitten! TDI:n sijasta "HTI" eli Harmittava TakaIsku" Fiatille, mutta ilmeisesti tämä pelasti jotain talouden suunnassa, joskin mahtoi kismittää, kun kilpailija myi ihmedieseliä kuin siimaa... No, tuleen ei kuitenkaan jääty makaamaan, vaan Common Rail oli jo italoinsinöörien työn alla, ja siitä sitten saatiin tuotantoon "ekat savut" BravX:n, Alfa 156:n ja Kappankin (viispyttyisenä) kautta ensimmäisenä autovalmistajana. Konsepti oli toimiva heti alusta asti, ja patentti sen verran pitävä, että etenkin VAG joutui kehittelemään paljon vikaherkemmät pumppusuuttimet tuotteisiinsa. Ilmeisesti juurikin patentin rauettua vasta yhteispaineruiskutus sitten tuli reketiin lailla kaikille muillekin merkeille, mutta varmaan päästötalkootkin jouduttivat asiaa.

Eli yhteenvetona: suoraruiskutusdiesel oli lähes Fiat-konsernin "nokialainen", toisen kerran ihan käytännössä yhteispaineruiskutus, joten olisipa ylvästä, jos tuollainen "tieverkkolatauksen" tyylinen innoaatio putkahtisi. Forza!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Luigi »

mauricio kirjoitti: 06.01.2023 11:52 Fiat on kaikinpuolin hyvin konservatiivinen autonvalmistaja. Katsokaapa sen moottoreita ja muistelkaapa milloin tuli laajemmin Fiatilta tarjolle edes bensaturbot? FIRE- moottoria tehtiin eri variaatioilla vuodesta 1986 lähtien, kunnes siihen vihdoinkin tuli edes saataville turbo T-JET oliko vuonna 2007? :lol: Hyvä myöhään kuin ei milloinkaan.
No Volumexit ei ole turboja, joten pitänee tyytyä 80-luvun Croma turboon. Konsernin sisällä oli muissa merkeissä sitten enemmän. Teknisestä konservatiivisuudesta en nyt menisi valmistajaa syyttämään. Enkä oikein muustakaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuo ahtaminen eritoten 80-luvulla johtui italian verokäytännöstä, jossa yli 2-litraisille henkilöautoille tuli joku 35-40% autovero. Mikä ei ollut sitten välttämättä paras myyntivaltti muualla Euroopassa, ettei mallistossa ollut yli 2-litraisia bensakoneita oikeastaan ollenkaan, kun muilla oli kuutoskoneita. Alfalla sentään oli.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat rekisteröinnit 2022

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kyllä minä liitän "maineikas, perinteinen, konservatiivinen, nostalginen" - termit Fiatiin.

Kaipa tässä toimitaan ihan markkinatalouden ehdoin ja merkkiedustus maksaa ja ne Fiatin palvelut eivät tule ilmaiseksi. Jos myydyt autot vuodessa jaksaa laskea sormilla ja varpailla, ei tuollaiseen merkkiin mikään yhtiö ala panostamaan oikeasti. Oli ne autot sitten miten hyviä tahansa.

Kokeiltu on, että pääsiskö Dacia Sanderoa koeajamaan uutena. No ei tietenkään silloisella Avainvaunulla ole koko autoa saatavilla. Sokkona olisi pitänyt tilata ja vielä maksaakin. Eipä silloin ollut noitakaan kovin montaa myyty, enkä ihmettele syytä. Noitahan ei suorastaan haluta myydä. Liekö sama ongelma Fiatin kanssa. Autoliikkeen toiminta jätti sellaisen vaikutelman, etten kyllä ole nyt enkä koskaan kiinnostunut Daciasta. Miksi kukaan ostaisi auton kuin siansäkissä?

Ehkä ne Fiatitkin menis kaupaksi, jos myyjäliikkeet oikeasti panostaisi niihin. Nyt vaan nostalgian kaipuiset ostavat 500:n, kun onhan se niin söpö.
Vastaa Viestiin