Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Uskollinen jo 6kk toiminut (ilman mitään vikoja oleva) ykkös/kakkos auto (Fiat Stilo vm2003 1.9jtd) sammui, kun jalka lipesi kytkimeltä parkkipaikalla ja toinen oli jarrulla. Eli jarrua vasten nytkähti ja sen jälkeen alkoi ongelmat.
Nyt vikana seuraavaa ei lähde millään käyntiin, pyörittää kyllä nätisti, mutta ei oikein edes lupaa: paitsi, kun auto seisonut n.2-4h, saattaa lähteä ykkösellä käyntiin.
Pysyy hetken käynnissä tyhjäkäynnillä ja sitten sammuu, pari kertaa saanut pysymään käynnissä, mutta kierroksia kerää "todella" laiskasti (röp-röp-röp äänen kera) ja pakoputkesta tulee valkoista "savua" kun kaasupohjassa, haisee vahvasti dieselille, öljykorkista kurkattu ja kaikki näyttää normaalille, samoin jäähdytysneste. Vikakoodeja ei ole (aiemmin oli ilmeisesti vanha koodi U1600=liittyy ilmeisesti ajonestoon).
Mitä kannattaisi tutkia tai jos jollain ollut samanlaista vikaa, niin mikähän voisi olla avuksi?
-JH
Nyt vikana seuraavaa ei lähde millään käyntiin, pyörittää kyllä nätisti, mutta ei oikein edes lupaa: paitsi, kun auto seisonut n.2-4h, saattaa lähteä ykkösellä käyntiin.
Pysyy hetken käynnissä tyhjäkäynnillä ja sitten sammuu, pari kertaa saanut pysymään käynnissä, mutta kierroksia kerää "todella" laiskasti (röp-röp-röp äänen kera) ja pakoputkesta tulee valkoista "savua" kun kaasupohjassa, haisee vahvasti dieselille, öljykorkista kurkattu ja kaikki näyttää normaalille, samoin jäähdytysneste. Vikakoodeja ei ole (aiemmin oli ilmeisesti vanha koodi U1600=liittyy ilmeisesti ajonestoon).
Mitä kannattaisi tutkia tai jos jollain ollut samanlaista vikaa, niin mikähän voisi olla avuksi?
-JH
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
En tiedä onko mahdollista, kun dieseleissä jakohihna on yleensä aika idioottivarma, mutta muutoin kuulostaa ihan kuin hihna olisi hypännyt hampaalla. Muistaakseni näissä jaon tarkistaminen ei ole ihan helppoa, jotenkin piti katsoa kampiakseli ja sitten kannessa tulpat joiden kautta ruuvataan lukitustapit. Ehkä sieltä tulpasta näkisi onko kohdillaan, kun saisi ensin kampiakselin linjaan. Ja olikos näissä hihnaveto vain toiselle nokalle ja ketju sitten pyöritti toista nokkaa, eli molempien nokkien kohdistus pitäisi tarkistaa?
Tiedä sitten kolari eli inertiakytkimestä, että jos se sammuttaa polttoaineen siirtopumpun niin tekeekö jotain tuollaista. Yleensä jossain jalkatilassa ja päältä pääsee painamaan sen takaisin vireeseen.
Tiedä sitten kolari eli inertiakytkimestä, että jos se sammuttaa polttoaineen siirtopumpun niin tekeekö jotain tuollaista. Yleensä jossain jalkatilassa ja päältä pääsee painamaan sen takaisin vireeseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
ei nyt ihan samanlainen juttu, mutta käynti oli tuollaista, kun grande puntossa 1.3 multijet korkeapainepumppu vuoti dieseliä koneen sisälle. Savutti ja kävi heikosti. Öljynvaihto ja erinäiset puhdistelut koneelle ja tiivisteet pumppuun. Lähti lopulta käyntiin ja savutteli kymmenen kilometriä, kunnes tasaantui ja toimi sitten jälleen hyvin.
Viimeksi muokannut am, 25.01.2023 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
No oisko kuitenkin jokin piilevä vika muu tässä kuitenkin ollut jo ennen tuota? Arvaan, että vois olla hehkutulpat tai ruiskusuuttimet.
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Vian ilmaaantumisen huomioiden: enemmän kuin todennäköistä, että jakohihna on hypännyt. Ducatoissa joskus kauan sitten ohjautehostimen pumpun kuorma toi saman lopputuloksen.
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
hmm, itsellekin tuli mieleen tuo että saa jostain syystä liikaa polttoainetta (hajusta päätellen, kun ei tuo minnekään näy vuotavan paitsi tuo haju pakoputkesta).
Piilevästä viasta, emännältä kun kysyin niin (ainiin,juu,on se...) kahdesti tehnyt tässä syksyn aikana että n.2min lähdön jälkeen hyytyy kuulemma hetkeksi (ehkä 20-30s) ts. ei jaksanut ottaa kierroksia, sitten yllättäen lähtikin toimimaan ihan ok, eli suoraan kylmällä koneella ajosta.
Pitää tarkistaa nuo ruiskusuuttimet (common-rail: niin tuota miten? ) sekä hehkut: tosin eikai hehkujen pimeneminen pitäisi kai tuollaista aiheuttaa?
Polttoainesuodattimen kerkesin jo tuohon vaihtaa, ja ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.
Jos ei noilla tokene, niin jää odottamaan parempia aikoja (lue: lämpimämpää), ilmoittelen sitten kun vika paikallistuu.
Mistäs muuten tuon tietää että onko tuo 8v vai 16v kone?
Piilevästä viasta, emännältä kun kysyin niin (ainiin,juu,on se...) kahdesti tehnyt tässä syksyn aikana että n.2min lähdön jälkeen hyytyy kuulemma hetkeksi (ehkä 20-30s) ts. ei jaksanut ottaa kierroksia, sitten yllättäen lähtikin toimimaan ihan ok, eli suoraan kylmällä koneella ajosta.
Pitää tarkistaa nuo ruiskusuuttimet (common-rail: niin tuota miten? ) sekä hehkut: tosin eikai hehkujen pimeneminen pitäisi kai tuollaista aiheuttaa?
Polttoainesuodattimen kerkesin jo tuohon vaihtaa, ja ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.
Jos ei noilla tokene, niin jää odottamaan parempia aikoja (lue: lämpimämpää), ilmoittelen sitten kun vika paikallistuu.
Mistäs muuten tuon tietää että onko tuo 8v vai 16v kone?
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
jos tuo vika liittyisi polttoainepuolelle, multiecuscanilla näkisi paineen ja miten se muuttuu käynnistyksen jälkeen. Jos jostain vuotaa, paineet eivät nouse tarpeeksi. Suuttimien tiivisteet, dieselpumpun tiivisteet, liitokset ym. olisivat sitten tarkastuskohteina. Jos suuttimet olleet pitkään paikoillaan, voivat olla tiukassa.
Tuohohon 'hyytymiseen' voisi viittailla myös tankkipumppu. Täällä esim. yksi juttu: https://www.fiatforum.com/threads/stilo ... em.157725/
Tuohohon 'hyytymiseen' voisi viittailla myös tankkipumppu. Täällä esim. yksi juttu: https://www.fiatforum.com/threads/stilo ... em.157725/
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Hihnan hyppääminen on vahva ehdokas. Ajoituksen tarkistaminen on tosiaan työlästä, mutta jos hihan on ehjä ja kireällä, niin hyppäämistä voinee pitää epätodennäköisenä? Se on helpompi tarkistettava.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Ja se inertiakytkin nyt on helppo painaa resettiin, kunhan sen löytää. Jos tämä kerran teki jonkin äkkinäisen nytkäisyn kun oireet alkoi niin se olisi voinut laukaista tuon.
Ja onhan näkyvät liittimet katottu konehuoneesta, ettei lähtenyt railipaineanturin johto irti tms.
Ja onhan näkyvät liittimet katottu konehuoneesta, ettei lähtenyt railipaineanturin johto irti tms.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelmamul
Mulla on useinkin epähuomiossa tullut auto sammutettua tuolla tavalla, eikä siitä hihna ole hypännyt. Pitää varmaan olla hihna huonossa kunnossa, jos tyhjäkäynnillä noin käy. Eikös kytkin testata jotenkin noin katsastuksessa. Saattas aika monta hihnaa hypätä viikottain.
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Kytkintä Ei testata katsastuksessa ollenkaan....ei ainakaan täällä kymenlaaksossa
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Inertia? Millä sen testaa, lyö vasaralla?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Eli lisätietoa tästä, inertia-kytkin testattu: siis yritetty painaa sisään, mutta pohjassa tuntuu jo valmiiksi olevan siis se joka löytyy tuosta apukuskin jalkotilasta hansikaslokeron alapuolelta oikealta.
Delphillä/Autocom:lla katsottu commonrail paineet: en nyt muista mikä arvo se oli, mutta muutaman käynnistyksen jälkeen näyttää lukemia 450-550bar.
Nyt teki lisäoireena vielä sen, että kun lähti käyntiin sen ekan kerran (pyöri siis tyhjäkäyntiä, en kokeillut antaa kierroksia) niin EI sammunut (avaimen sai ottaa virtalukosta ja auto vaan kävi, kun käänteli virta-avaimesta pari kertaa virtoja päälle/pois niin viimein sammui). Mutta tämä jälkimmäinen oire voi viitata/johtua ehkä siitä, että auto oli konepelti raollaan 4pvää (akkulaturissa) ja lunta tuli jokunen sentti vähän joka suunnasta, niin olisiko sitten sulake/ohjausboksiin eksynyt vettä .
Noh viikonloppuna katselen nuo näkyvät liittimet läpi..
Delphillä/Autocom:lla katsottu commonrail paineet: en nyt muista mikä arvo se oli, mutta muutaman käynnistyksen jälkeen näyttää lukemia 450-550bar.
Nyt teki lisäoireena vielä sen, että kun lähti käyntiin sen ekan kerran (pyöri siis tyhjäkäyntiä, en kokeillut antaa kierroksia) niin EI sammunut (avaimen sai ottaa virtalukosta ja auto vaan kävi, kun käänteli virta-avaimesta pari kertaa virtoja päälle/pois niin viimein sammui). Mutta tämä jälkimmäinen oire voi viitata/johtua ehkä siitä, että auto oli konepelti raollaan 4pvää (akkulaturissa) ja lunta tuli jokunen sentti vähän joka suunnasta, niin olisiko sitten sulake/ohjausboksiin eksynyt vettä .
Noh viikonloppuna katselen nuo näkyvät liittimet läpi..
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
Suoraan hevosvoimista 140 tai 150 niin 16 valve. Muut 8 valve.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Fiat Stilo 1.9 jtd käynnistysongelma
No johan on paska vika. Se Stilon sulakerasiakaan konehuoneessa kun ei ole varsinaisesti kuuluisa loistavasta ja virheettömästä toiminnastaan. On kyllä kuulemma ihan purettavissa ja putsattavissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net