Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mk2 Uno 70s (vai 75s) on ainakin Soch + yksipisteruisku -yhdistelmällä. Olikohan 1.4:nen soho.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sämpy kirjoitti: 04.03.2024 07:46 SOHC moottoreita ihmettelen tällä kertaa.

Olikohan ainakin suomessa myydyt mk1 Uno 60:set loppuun saakka SOHC moottorilla ja fire tuli sitten mk2 mallin myötä? Suomessa ei kai myyty Unoja koskaan SOHC + SPI yhdistelmällä?
Juu 60 Uno MK1 on Soho, MK2 Fire.
MK2 70:n on 1.4 Soho ja ykspisteruutta, MK2 75 1.5 Soho mutta oliko ykspiste vai monipiste?
Ja sitten uudemmat SOHC moottorit esim Tipo 1,4. Onko niissä yhä apuakseli vai poistuiko se jossain vaiheessa? Myytiinkö näitä Suomessa kaasuttimella, kun sellaisen bensapumppuja tuli kerran pari kpl.
Eihän apuakseli poistunut kun sitten ei öljypumppu pyöri. Tipo oli alkuun kaasarilla. Ruiskut tuli kun vähäpäästöisiin siirryttiin. Alkuun ykspiste ja viimeiset 1.6 MPI
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jmi »

-HH- kirjoitti: 04.03.2024 20:42 Juu 60 Uno MK1 on Soho, MK2 Fire.
Ja sitten uudemmat SOHC moottorit esim Tipo 1,4. Onko niissä yhä apuakseli vai poistuiko se jossain vaiheessa? Myytiinkö näitä Suomessa kaasuttimella, kun sellaisen bensapumppuja tuli kerran pari kpl.
Eihän apuakseli poistunut kun sitten ei öljypumppu pyöri. Tipo oli alkuun kaasarilla. Ruiskut tuli kun vähäpäästöisiin siirryttiin. Alkuun ykspiste ja viimeiset 1.6 MPI
60 MK1 oli varmaan 1.1 SOCH aika pitkälti kun Mk1:stä myytiin erikseen litrasella fire-koneella.

Tässä muistelen että kun itsellä oli 1.6 DGT tipo, niin se kyllä Muistaakseni oli yksipisteruisku. Ja sitten oli toinen 1.4 ja sekin muistaakselin olisi ollut vastaavaa. Mutta nuo taisi olla vuosilta 89 ja 90 tms.

Ja noita 128:n 1116 SOCH koneitahan oli melkein kaikissa fiatin malleissa jossain välissä. Tipo/Tempra 1.6 litranenkin oli periaatteesa sama 128:n SOCH. Tosiaan jakaja oli vaihtunut koneen edestä nokka-akselin päähän ja taisi olla kaikissa elektroninen. Silti jopa niissä 1.6:ssa oli vanha jakajanpaikka lohkon kyljessä edelleen juurikin tuon öljypumpun akselin takia. Siinä jakajan paikalla oli vain ruuvilla tulppa kiinni...

Pirun hyvä konehan se on, alko käymäänkin nätisti jossain 4000 kierroksen yläpuolella.

- J
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Piti kaivaa raamattu esiin. MK2 on saanut myös 1116cc eli Soholla Selecta mallissa. MK1 tosiaan 1.1 Soholla aina. Unossa Suomeen nuo MK2 tuli aina katilla ja ruiskulla, maailmalla ollut kaasarilla. Siellä hän oli myös litranen Fire valikoimassa, ja tätä tuotiin myös Suomeen. Eikös MK2 tullut Suomeen vasta 90 luvun puolella, 90 vai 91?

Tipossahan oli myös 1.1 mutta se on Firellä. 91 tullut Tipoon virallisesti ruisku, ja kuten kaikki varmaan muistavat ensimmäiset kat-mallit oli TC:llä. Niitähän tuli meillekin pieni määrä. Tipossa soho loppuun asti ykspisteruutalla, vain Tempra monipiste?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sitä ei sitten vissiin tiedä missä kohtaa bensapumpun periaate muuttuu tapista vivuksi? Nyt oli kyseessä -88 Uno 60, jossa on vivulla. Ja bensapumpun laippa tosiaan 90 asteen kulmassa eli "normaalisti" kiinni lohkoon, ei viistosti.

Joskus noita kattelin ihan autodoc ym, eikä Unoon tarjottu yhtään tuollaista vivullista mallia. Vai oliko että ylipäätään bensapumppua ei mk1 Unoon oikein ollut. En ole nyt just kastellut.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

ePER: 1.1 on tapilla ja 1.4/1.6 vivulla

4434833
7611466
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Aina vaan erikoisemmaksi menee.. ihan originaali 55/60 tämän pitäisi olla..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ilmeisesti Tipon pumppu vivulla sopi, kun ei ole mitään kuulunut.

Tästä taisi olla joskus aiemminkin puhetta... 127 mk3 elikkäs Stella. Käsittääkseni siinä on käytetty uudempia Bendixin jarrusatuloita edessä, eli missä letku tulee suoraan satulaan kierteellä? Mutta käsittääkseni myös seiskassa oli vanha harvempi kierre loppuun saakka, jonnekkin 1984? Vaikka useimmissa kierre vaihtui M10x1:seen loppuvuodesta -82.

Eli onko tuollaisia bendixin 48mm satuloita, uudempia joihin letku kierretään suoraan, sekä 10x1,25 että 10x1 kierteellä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 650
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hankala »

Itsellä on kolme stellaa tontilla, kaikissa letku tulee satulaan banjolla. Ehkä siinä on ollut vaihtoehtoja sitten
Kaikki on aina vaikeeta!
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Verkkokaupassa esiin nousseita teknisiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stella »

Minulla ollut kaikkiaan Stelloja 5kpl, tällä hetkellä 1kpl tontilla, ja kaikissa ollut tuo banjoliitin systeemi etusatuloissa.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vastaa Viestiin