131 Sloveniasta.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Posmo
Viestit: 8
Liittynyt: 16.02.2023 15:14

131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Ajattelin nyt kerrankin sotia foorumeiden aktiivisuuden vähentymistä vastaan, ja tehdä profiilin ja projekti”säikeen” uudesta autohankinnasta.

Olen n. kymmenisen vuotta rakennellut erilaisia autoprojekteja, osaa entisöiden, toisia melko runsaastikin rakennellen. Painotus on ollut urheilullisemmissa Fordeissa, mutta myös mm. ranskalaisia on edelleen pihamaalla. Parhaillaan tallista löytyy mk 1 Escort sport, restomod mk2 cortina, 106 rallye, 182 RS clio, pari Sierraa (toinen jaguar V6 moottorilla ja toinen tuleva Gr.A Cosworth) jne. kotteroita.

Kuitenkin aina on ollut palava himo omistaa Fiat 131, kaksiovisena tietenkin ja abarth korisarjalla. Olen kavereiden keskuudessa asiasta paljon ääntä pitänytkin, mutta (ehkä omaksi onnekseni) ei yksilöitä liiemmälti ole ollut tarjolla, tai ne ovat sanalla sanoen olleet liian työläitä jo olemassa olevien auto- ja taloremppojen perään laitettaviksi.

2021 alkuvuodesta sitten Pudasjärvellä tuli vakavammin puheeksi ulkomaalaisen kaverin kanssa (varmaan saunassa) että kyllä se 131 olisi hieno omistaa. Hän lupasi ottaa asian hoitaakseen, ja vuoden päästä samaisessa paikassa hän antoikin minulle tyylikkään Burago -1/24 pienoismallin Oliofiat 131stä. Naureskellen kehuin kaverin nerokkuutta ja ajattelin asian olevan siinä.

Kuva

.. Kunnes sama tyyppi laittoi viime joulukuussa viestiä että auto on nyt löytynyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kyseessä neliovinen, papan silmäteränä toiminut 120tkm ajettu Mirafiori 1300L, vuosimalli ilmeisesti 1979. Leima mennyt kylmäksi vesipumpun rikkouduttua parisen vuotta sitten, mutta siihen asti toiminut vielä ihan käyttöautona. Auto löytyi otsikon mukaisesti Sloveniasta, läheltä Itävallan rajaa, ja se on nyt ostettu ja viety Mariboriin säilytykseen. Tarkoitus on, että Slovenialaiset kaverit hoitavat auton katsastuskuntoon, ja se hoidetaan ihan ajamalla Suomeen nyt keväällä/kesällä.

Yksilö ei ole ruosteeton, mutta siihen nähden millaisilla hintapyynnöillä osiltaan epätäydellisiä ruostekasoja täällä pohjoisemmassa myydään, pitäisi mätähommissa päästä suhteellisen vähällä. Varmasti helmat joutuu tekemään ja jotain lattiapeltejä, mutta muiden projekteja seuratessa on 131:n mätäpaikat tulleet varsin tutuiksi, ja erilaisia autoja on tullut hitsattua erittäin runsain mitoin jo aiemmin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Suunnitelmista: Lähtökohdasta huolimatta edelleen on tavoitteena 2 ovinen 131 abarth korisarjalla. Näitä konversioita on ilmeisesti tehty maailmalla jonkin verran siirtämällä/kaventamalla B-pilaria ja jatkamalla etuovia. Tarkoitus on kuitenkin ensin hoitaa auto teknisesti toivottuun kuntoon (2.0 TC ja 5 vaihteinen laatikko, saa tarjota jos on nurkissa) ja aloittaa korikonversio myöhemmin.
Yksi syy projektikertomuksen aloitukseen on nykyinen suhteellisen suppea tietämys Fiatien tekniikasta, ja toiveena olisikin että tätä kautta saisi apua osien harkinnassa ja hankinnassa :)

Kuva

Kuva
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Onpa hieno lähtö! Päivitäthän tänne miten homma etenee?
Nostan borsalinoani!

-Tazio
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja stella »

Erikoinen tuo mittaristo, toki tullut nähtyä vaan isompikoneisten mittaristoja ;) .....Laita vaan kuntoon tämä (vaikka ihan orkkis tekniikalla, koska näitäkään ei liikaa ole :roll: )...Hieno löytö anyway :thumb:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Massiivisen upea aloitus projektille saattaa ajokuntoon "siellä jossain" ja ajaa kotiin! Ajat varmaan ihan itse? Ainakin itte lähtisin ihan itse ajamaankin, saa varmasti mieleenpainuvan roadtripin ja hyvän tutustumisen autoon.

Voin vain kuvitella sitä hetkeä kun tuo "auto löytyi" -viesti kilahtaa puhelimeen :D. Varmasti sellainen ilon, pelon ja hämmästyksen kombinaatio iskee päähän kerrasta ja yllättäen. Peukkua nostan kaverille - ja vielä toisenkin, jos ei mitenkään varoittanut pienoismallin ja aidon välissä että lähellä ollaan.

Tässä aloituksessa kaikki viittaa hyvään harrastushenkeen ja mielenkiintoiseen, seurattavaan projektiin. Rock on!
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Posmo
Viestit: 8
Liittynyt: 16.02.2023 15:14

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Noniin, tosiaan ajatus on päivitellä tänne homman etenemisestä, ihan jo siitäkin syystä että saa mahdollisesti apua asioiden kanssa. Valitettavasti museointi ei tämän yksilön kohdalla kuitenkaan tule kyseeseen, mutta yritetään muuten tehdä Fiat-aficionadoille sopiva kottero..

Avusta puheen ollen kaveri oli nyt saanut purettua autosta vesipumpun, syylärin ja termostaatin:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Syyläri oli ilmeisesti mahdollisesti tiivis, mutta melko kärsineen näköinen, ja kun kaveri sai kontakteillaan uuden NOS syylärin alle satasella, niin oli helppo päätös uusia se ennen kotimatkareissua:

Kuva

Vesipumpun kanssa tuli ensimmäinen "osakämmi", kun uusi pumppu oli tuolta yläreijältään erilainen kuin vanha:

Kuva

Ilmeisesti näissä on jotain moottorikohtaisia eroja, varmasti hommataan vain toinen pumppu ja tämä vääränlainen jää ylimääräiseksi.

Moottori oli kaikkiaan todella paksun öljy- ja hiekkakerroksen peitossa:

Kuva

Kaveri hinkkasi nämä puhtaaksi ja tarkisti jakopään kunnon:

Kuva

Kuva

Hihna oli sen näköinen että sitä tuskin lähdetään ennen reissua vaihtamaan (ellei täältä tule voimakasta kannustusta asian puolesta).

Remppahommat jäivät osin kesken lumisateen tähden, mutta laittelen tänne viestiä sitä mukaa kun kaveri saa autoa ehjättyä, todennäköinen auton noutoajankohta on karkeasti ehkä n. kahden kuukauden kuluttua (lentäen sinne ja autolla takaisin)..
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onko tossa 1.6:ssa hihnajakopää? :shock: Jännä...

Toi kone on muuten seissy kauan... suosittelisin ehkä käyttämään pari kertaa kuumaksi jonkin jäähyjärjestelmän pesuaineen kanssa ja välissä huuhtelemaan. Ehkä vanhan syylärin kanssa, uusi sitten paikoilleen kun on huuhtelut tehty.

Näkee tuosta vesipumpusta, ettei ihan pientä hetkeä ole seissyt. Ja pelkät vedet koneessa. Voi lähteä ruostehilua/paskaa liikenteeseen aika urakalla, kun ajaa koneen kuumaksi ja laukkaa 80kmh maantietä tunnin putkeen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joo se hihnamalli tuli kun 124 vaihtui 131:seksi ja samalla hihna tuli myös 238:iin ketjun tilalle. Noita hihnoja mulla on kyllä kaupassa jos haluaa varuiksi. Harvoin ne tosin katkeilee yhdellä nokalla.

Vesipumpuista en muistanutkaan että joissain olisi pienempi tuo uloke, pitää mielenkiinnosta perehtyä joskus asiaan. Olikohan niin että vanhat 1438 ja 1608 olisi tuollaisella pumpulla kuin tuo väärä. Pituuksia noissa pumpuissa on ainakin kolmea erilaista, mun kaupassa on kahta mallia. Pituus ja hihnapyörä pitää passata toisiinsa.

Noita uusia jäähdyttäjiä ei taida olla siellä enempää... :roll: tosin isoin kysyntä olisi korkealle mallille, sitä ei oikein löydy mistään.

Tuollainen tikkukone on ainoa Fiatin moottori, mistä olen saanut kannentiivisteen vuotamaan. Sekin varmaan ihan iän takia. Olisi helppo vaihtaa vaikka tien päällä, jos vaan on nesteitä mukana.

Sytkäosiakin löytyy kaupasta jos haluaa varmistella.. näyttää nekin aika tunkkaiselta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja stella »

wellu kirjoitti: 27.02.2023 15:47 Onko tossa 1.6:ssa hihnajakopää? :shock: Jännä...
Eikös tuo auto ole 1,3-koneinen.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja hankala »

Mielenkiinnolla seurailen tämän vaiheita. Auto näyttää hyväryhtiseltä ja ehjältä, seissyt lienee pidemmän aikaa.
Ajomatka kotiin on varmasti unohtumaton seikkailu, Fiatti kestää :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Posmo
Viestit: 8
Liittynyt: 16.02.2023 15:14

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Tosiaan auto on seissyt "perimätiedon" mukaan maksimissaan 2,5 vuotta, leima ollut kylmänä nyt n. 1,5v. Jos noita syyläreitä joku haluaa niin voin vielä tiedustella löytyisikö useampia?
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja pminetti »

kysy jos jäähdyttäjiä löytyy niin mikä hintasia ne olis.laitoin sulle yksityis viestin.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos jotain yleisiä vikapaikkoja miettii, niin esimerkiksi hytistä pohjan läpi taka paineensäätöventtiilille tuleva jarruputki on liki aina kypsä siitä pohjan läpiviennin kohdalta. Eikä loputkaan jarruputket tuosta taaksepäin yleensä kunnossa ole. Ja tietenkin kaikki letkut turpoaa pikkuhiljaa umpeen jos alkuperäisiä. Sitten jäähdyttäjän flektin ohjaus joka parhaimmillaankin epävarma, kun liittimet ei ole suojattuja ja se syylärin anturikin harvemmin on pitkäikäinen. Taka-akselin pinionin stefa vuotaa aina vähäsen, muttei yleensä dramaattisesti. Ja tietty normaalit jarrusylinterijumit joka nurkassa + kässärivaijeri. Etuiskareiden yläpään kumit irtoaa vanhemmiten vulganoinneistaan ja iskari lyö konepeltiin. Kuvissa tässä näytti kumit aika hyviltä, mutta mahdoton sanoa varmasti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Äkkiseltään ei tule mieleen muita tehdasvalmisteisia (suljetaan pois 903:n Triger-jakopäät) tikkukoneita, joissa on jakohihna. Kai niitä kuitenkin on?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Samaa mottia on myös FSO Poloneesissa puolalaisten valmistamana, sen kautta myös luulisi hihnoja löytyvän.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oliko poloneesissa, mä oon luullut että siinä oli loppuun saakka se 60-luvun hemi-kone ketjulla. Tosin en tiedäkään tuotannon loppuvaiheista.

Hihnoja nyt saa mistä vaan, vaikka täältä Rengosta.

Missähän muussa tuota mirkun konetta käytettiin. Ainakin siinä takaveto pakussa jota ei tuotu suomeen, ei nyt ulkoa muista miten ne meni 241 tai 242. 1100T:n perillisiä. Olikohan jo vikoissa 1100T:ssä tuo mirkun tikkukone, tai saattoi se olla 124:nkin, nelkussahan tuo uusi kevytvalukone esiteltiin mutta alkuun ketjulla. Itse asiassa vikoissa 238:ssakin tikkukoneella muuttui tuo jakopää hihnalle, mutta niitä ei taidettu Suomessa paljoa myydä. Autobianchi Primulassakin oli sama tekniikka, siinäkin vikoissa malleissa saattoi olla hihna.

Äkkiä googlaten ohv jakohihnaa löytyisi ilmeisesti Escort bda ja Morgan jollain 1,6 moottorilla, liekö sekin Fordia? En tiedä miten oikeasti on tuon BDA/BDB jne kanssa, oliko niissä sitten alkuun jotenkin ohv lohko ja apuakselilta erillinen veto nokille, eikö tuo kuitenkin twincam ole?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin