131 Sloveniasta.

Kertomuksia italialaismerkkeihin liittyvistä projekteista. Kyselyitä ei tänne, vaan tekniikkaosioon!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eikös Croman 1.6 ollut tuota samaa sarjaa?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Käsittääkseni Cromassa oli 82-85 Mirafiorin OHC moottori. Paljon muussa sitä yksnokkaista ei ole käytettykään. Siinä on ikäänkuin TC:n alakerta mutta oma sylinterikansi, eikä tainnut olla läpihengittäväkään, kai.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Sämpy kirjoitti: 04.03.2023 06:03 Oliko poloneesissa, mä oon luullut että siinä oli loppuun saakka se 60-luvun hemi-kone ketjulla. Tosin en tiedäkään tuotannon loppuvaiheista.
Polonezissä oli alusta asti työntötankokone nokkahihnalla. Polskin hihnoissa on yleensä paketissa lukenut myös Fiat 131.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ok, eli siihen tuli tuo jakopää. Mutta oliko se moottori kumminkin sama työntötankokone, jota käytettiin 125P:ssä. Sehän on perua Fiat 1300/1500 mallista 60-luvulta ja ihan eri moottori kuin 131:ssä.

131 työntötankokone tuli alunperin Fiat 124:ään, se oli ihan uusi konstruktio, kehittivät valumenetelmän jolla saadaan kevyempiä lohkoja. Siinä on kolmen sijaan viisi runkolaakeria, mutta painoa silti vähemmän kuin vanhassa kolmelaakerisessa ja se oli halvempi valmistaa. Samaa moottoria käytettiin esim. Primulassa ja 238:ssa. Sen pohjalta kehitettiin TC moottori, joten siinä on suora jatkumo lopulta 2000-luvun modulimoottoriin esimerkiksi 5-pyttyiseen. Vanha 1300/1500 neloskone, joka oli käytännössä 1800/2100/2300 mallin kuutoskoneesta pätkäisty, jatkoi elämäänsä FSO malleissa, kun niihin otettiin alustakin siitä 1500 mallista, vaikka kori oli 125:en.

1300-1500 mallin moottori on semi-hemi ja siinä on muistaakseni venttiilitkin eri geometrialla imu-pako ja olikos se läpihengittävä. 131 kone on ihan normaali kiilapalotila, venttiilit rivissä ja muutenkin yksinkertaisempi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Moottori oli jatkojalostettu 125P:n moottorista. Muutoksia oli ainakin jakopäässä, öljynkiertoa oli parannettu, kaasutin sekä sytytys.

Lisäksi mallikohtaisia eroja mm. Männistö yms. Iskutilavuuksia oli tarjolla 1,3-, 1,5- ja 1,6-litraa.

Toisaalta lähes kaikki osat sopivat ristiin.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ok, hyvää tietämystä!
Toivottavasti topikin aiheeseenkin saadaan päivitystä jossain vaiheessa, mitä autolle kuuluu?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Posmo
Viestit: 8
Liittynyt: 16.02.2023 15:14

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Sämpy kirjoitti: 05.05.2023 08:19 Ok, hyvää tietämystä!
Toivottavasti topikin aiheeseenkin saadaan päivitystä jossain vaiheessa, mitä autolle kuuluu?
Saadaan toki. Autolle kuuluu ihan hyvää, joskin ulkona suoritettavien korjauksien ja erittäin sateisen kevään vuoksi menee reissuun valmistuminen vähän kalkkiviivoille.. Reissuun olisi tarkoitus lähteä toukokuun loppupuolella..

Kuva

Autoon on nyt jäähdytysjärjestelmän osat vaihdettu, ja kone on käyntikuntoinen. Tähän saa tarjota YV:llä katkojan kärkiä mikäli jollain on sillä tavalla käsillä että saa alkuviikosta kirjepostiin (Sämpy?)

Tyypilliset 131 mätäpaikat auton pohjasta löytyi, lisäksi joku imbesilli on rälläköinyt penkin kannakkeita kardaanitunnelin puolelta. Helmoissa niinikään reijät etureunoissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

No, eikai siinä muuta kuin lappua pohjaan. Auto korjataan nyt Slovenian katsastusinsinööriä juuri ja juuri miellyttäväksi, ja teen paikat itse sitten uudestaan aikanaan alkuperäisyyttä kunnioittaen.

Kuva

Kiire tulee, mutta luotto kavereihin on kova, joten eiköhän auto kesäkuussa ole Suomessa. CMS:ssä lahdessa kävinkin jo ottamassa vähän mittoja Pertiltä tulevia suunnitelmia silmällä pitäen..
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No voi hitsi, olisin ottanut osat mukaan CMS osastolleni osia jos olisin tiennyt.

Ilmeisesti nouto Hämeenlinnasta ei korreloi asuinpaikkakunnan kanssa?

Yksi kuva jakajasta oli, ilmeisesti kärkijakaja josta johto lähteen pohjan kautta eikä kannen reunassa ole mitään johtolähdön lovia.
Sellaisen kärjet on tuote 451, ja jos muuta tarvitsee niin kansi on 4646, pyörijä 5628/5629 (ilman häiriösuojavastusta ja sen kanssa) ja kondensaattori 6619 (Doducon numeroita)

Löytyy tuolta verkkokaupasta 131/sähkölaitteet osiosta tai siellä on yhteystiedot jos haluaa vaikka soittaa. Tänäänkin saisin postiin mutta pitäisi saada tiedot/tilaus parin tunnin sisään.

https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=72742/
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Posmo
Viestit: 8
Liittynyt: 16.02.2023 15:14

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Posmo kirjoitti: 08.05.2023 10:22

Kiire tulee, mutta luotto kavereihin on kova, joten eiköhän auto kesäkuussa ole Suomessa.
No, eihän tämä mennyt ihan suunnitelmien mukaan, auto nimittäin saapui Suomen maaperälle 23.5.2023.

Kuva

Auton noutoreissu oli vaiherikas, mutta kulki kutakuinkin suunnitelman mukaisesti. Ennen kuin tarinassa päästään reissun päälle, on hyvä käydä läpi mitä autolle tehtiin sitä ennen:

Tosiaan auton pohjassa ja helmoissa oli jonkun verran 131:lle tyypillistä mätävikaa, näihin kaverini vetivät oikein viimeisen päälle "ratsupaikat" auton katsastusta silmällä pitäen. Korjausten/leimauksen kanssa tuli hienoinen kiire, mutta tästä huolimatta oli alun perinkin tarkoitus, että he eivät turhaan käyttäisi aikaa ja vaivaa korjauksiin jotka teen aikanaan uusiksi. Paikat lyötiin siis tarkoituksella helposti purettavalla tavalla:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja eikun sisusta läjään (penkit ovat muuten Yugosta)

Kuva

Tämän jälkeen moottoriin vielä vaihdettiin öljyt ja autoon tehtiin hienoisia kosmeettisia korjauksia, muuta ei ehditty tekemään ennen kuin lento Suomesta Ljubljanaan lähti aamulla 15.5:

Kuva

Ohjelmassa oli ensin pari päivää lomailua Ljubljanassa:

Kuva

Kuva

Kuva

.. Jonka jälkeen aiemmin sovitun mukaisesti napattiin juna Mariboriin 17.5:

Kuva

Kuva

Juna saapui perille iltapäivästä kahden jälkeen. Auton ostanut ja sitä valmistellut ystäväni oli vastassa Mariborin asemalla, ja heti käden paiskaamisen jälkeen sain käteeni 131:n avaimet. Näihin lisäsin samoin tein vaarini vanhan 131:n "131 Mirafiori" -avaimenperän Yugoslavian autoliiton avaimenperän seuraksi. Avaimia autoon on kahdet, ja kummatkin ovat alkuperäiset.

Kuva

No, Cevapcicilounaan jälkeen sitten ajettiin Mariborin keskustan laitamille, jossa näin auton ensimmäisen kerran:

Kuva

Tiukasta aikataulusta antaa kuvaa se, että elettiin keskiviikkoa, ja autoon oli haettu ensimmäiset siirtokilvet vasta edellisenä päivänä. Ensimmäisen n. 5km koeajon yhteydessä kaveri oli bongannut toisen etujarruletkun vuotavan, joten n. 5 min auton näkemisen jälkeen oli se otettu talliin sisään ja keula nostettu ylös letkun vaihtoa ja jarrujen ilmausta varten.

Kuva

Kuva

Tässä vaiheessa havaittiin että autossa oli täysin uudet etujarrut.

No, letku saatiin vaihdettua (laitettiin vain toiselle puolelle), ja eikun auto ympäri ja peräöljyn täyttö/tarkistus.

Kuva

Peräöljyjä ei tarvinut sen enempää tarkastella, sillä täyttötulpasta pulppusi kirkkaan näköistä öljyä.

Näiden fiksien jälkeen ajoin itse 131:llä ensimmäisen kerran, huolto-asemalle hakemaan paria palanutta polttimoa, täyttämään renkaita ja ostamaan pyyhkijänsulkia:

Kuva

Kuva

Auto tuntui 1300 koneesta huolimatta yllättävän terhakalta, joskin ajotuntuma on jossain määrin "ladamainen". Ylimääräisiä räminöitä/kolinoita tai muutakaan mainittavaa ei havaittu, joten huoltsikalta ajettiinkin rohkeasti suoraan leimakonttorille!

Kuva

Kuva

Valitettavasti katsastustapahtuman kuvaaminen kiellettiin paikallisen tarkistusinsinöörin toimesta. Kuitenkin voi rehellisesti sanoa että katsastustapahtuma oli *aavistuksen verran* lepsumpi kuin Suomessa. Kaverini mukaan koko maassa ei ole esimerkiksi yhtään katsastuskonttoria jossa olisi edes nosturia. Alustan tarkistukset tehdään montusta käsin, ja esimerkiksi nivelten väljyys tarkistetaan ainoastaan auton etupäästä.

Reissun aikataululle antoi pahan enteen katsastusinsinöörin löytämä vas. takajarrusylinterin vuoto! Tässä vaiheessa vähän jo jännitti mitä kaikkea vielä joudutaan pika-aikataululla fiksaamaan, ja toiveissa oli ettei inssi nyt ainakaan turhan kovaa koputtelisi muutamalla täpyllä ja sikaflexillä kiinni olevia korjauspaloja...

Turhaan stressattiin, sillä auto läpäisi näistä seikoista huolimatta katsastuksen moitteetta, ja kilvet saatiin ensiyrittämällä!

Kuva

Tästä riemastuneena auto ajettiin kaverin kotitalon pihalle ja lähdettiin kaljalle paikallisten kavereiden kanssa. Olihan yksi iso koitos saatu valmiiksi.

Seuraavana aamuna auto sai osakseen perusteellisen ja paljon kaivatun pesun. Erityisesti sisusta oli paksun ja tahmean liman peitossa yltympäriinsä.

Kuva

Myös kilvet kiinnitettiin, ja samana päivänä suoritettiin vielä n. 20km koeajo, jolla auto toimi moitteetta.

Kuva

Kotimatkalle lähdettiin perjantaina n. klo 11:30 Mariborista

Kuva

Kuva

Tarkoitus oli aloittaa reissu ajelemalla pikkuteitä, jotta mahdollisia ilmeneviä vikoja ei tarvitsi korjata motarin poskessa. Otin kyllä autoon IF:ltä täyskaskon hinausturvalla, mutta jotenkin ajatuksena miellyttää enemmän pystyä korjaamaan vikoja tien päällä sen sijaan että pitäisi tilata hinuria vetämään autoa johonkin paikalliselle korjaamolle.

No, matkahan lähti taittumaan hienosti, auto oli 80-90kmh matka-ajossa hyvinkin mukava ja varsin hiljainenkin. Kuitenkin parin tunnin ajon jälkeen alkoi taka-akselista kuulumaan älytön ujellus, ja auto piti vetää sivuun. Savuavasta jarrurummusta oli helppo päätellä jarrujen jumittavan. Auto ajettiin laahaavin jarruin läheisen autovaraosaliikkeen pihaan, josta ei löytynyt ainuttakaan tunkkia hyllystä (!). 500m päässä oli kuitenkin paikallinen MERKUR -rautakauppa josta ostin tunkin 60€ kiskurihintaan. Auto nostettiin ylös saman kaupan parkkiksella:

Kuva

Auton takajarrukengät/jouset olivat etujarrujen tavoin uudet, ja vika oli ilmeisesti jumittavassa jarrusylinterissä. Säädin jarrun automaattisäädön pienimmälle asetukselle, runkutin jarrusylinterin mäntiä sisään ja ulos ruuvarin/vasaran avulla, ja koputtelin sylinterin kylkeä vasaralla. Paikallaan testatessa jarru tuntui vapautuneen, joten romut lyötiin kiinni ja matkaa jatkettiin.

Kuva

Loput ensimmäisestä päivästä sujuikin sitten ongelmitta, ja matkaa kertyi vajaa 500km 80-90 km/h matkanopeudella. Yö vietettiin kaunissa Trencinin kaupungissa Slovakiassa:

Kuva

Seuraavana päivänä jatkettiin matkaa Puolan suuntaan. Unkari oli pääpirteittäin mukavaa matkan taittoa, mutta Puolan rajan tuntumassa oli muutamia sellaisia vuoren ylityksiä että hieman kävi mielessä pääseekö autolla kotiin asti. 1300:n venttiilikoneisto piti melko rallatusta minuuttitolkulla 2:lla kaasu pohjassa mäkiä kivutessa..

Kuva

Hienost Fiiatti kuitenkin kesti, ja toisena matkapäivänä mittariin kertyi lähes 750km. Puolassa yöpyminen tapahtui jossain pikkukaupungin laitamilla olevassa motellissa, jonka pihalla odotti Täysin sattumalta kotoisa näky:

Kuva

Kuva

Tiedä sitten mihin olivat minihenkilöt matkalla, ei törmätty jotta olisi voinut jututtaa.

Tokan ajopäivän jälkeen oli melko selvää että auto selviäisi kotiin asti, kolmantena päivänä oltiin käytännössä koko päivä tien päällä, ja matka veikin suoraan Pärnuun asti, reilun 750km päähän.

Kuva

Kuva

Kuva

Pärnussa aikaa vietettiin lomaillen yksi päivä, tällöin myös kävin auton papereita hieman tarkemmin läpi, ja löysin huoltokirjankin. Autolla on ilmeisesti rullattu vain tuo n. 120tkm ja ollut samalla omistajalla ainakin vuoteen 2005 /114tkm asti. Huoltohistoria on melko tiheä, ja öljytulppa on ollut kovilla, litkuja on paikoin vaihdettu jopa n. 1tkm välein.

Kuva
Kuva
Kuva

Matkaa jatkettiin aamulla 23.5 Tallinnaan, jossa käytiin sivistymässä katsomalla uutuuselokuva Kurvilise Tee Legendid, 131: Abarthin sukulaissielun, LADA VFTS:n eestiläisistä käskyttäjistä:

Kuva

Näytös oli luonnollisesti yksityinen:

Kuva

Auto lyötiin lautalle tiistai-iltana:

Kuva
Kuva

Kuva

Ja suomessa oltiin yhdentoista pintaan samana päivänä:

Kuva

Autolle on nyt tullut muutamassa päivässä reissun jälkeen useita satoja kilsoja kotimaassakin. Ensimmäisiä jatkojalostuksen osiakin on hankittu, näistä ja rekisteröintiasioista lisää myöhemmin, autoa on jo käyty vilauttamassa konttorillakin.

Kuva
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Aero »

Mahtavaa! Nostan hattua, hienoa reissausta. Hieman ehdin jo säikähtää, kun väsynyt silmä katsoi että satamassa nousee konehuoneesta paksu savu, mutta ei se ihan niin ollutkaan :D
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Hieno toimintaa ja varmasti mieleen painuva matka!
Isoo hatunnosto näin virtuaalisesti
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja stella »

Katselin koko kuvakavaldin läpi, mutta Yksi asia jäi mietityttämään.....eli oliskos tuon saanut tuotua Suomeen ihan sellaisenaan, kuin se löytyi, vai oliko vaatimuksena läpäisty katsastus, ennen Suomeen tuontia, ja ne ratsupaikat.?.. :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Posmo
Viestit: 8
Liittynyt: 16.02.2023 15:14

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

stella kirjoitti: 27.05.2023 23:43 Katselin koko kuvakavaldin läpi, mutta Yksi asia jäi mietityttämään.....eli oliskos tuon saanut tuotua Suomeen ihan sellaisenaan, kuin se löytyi, vai oliko vaatimuksena läpäisty katsastus, ennen Suomeen tuontia, ja ne ratsupaikat.?.. :roll:
Ei olisi saanut ajamalla tuoda Slovenialaisilla siirtokilvillä, eli piti katsastaa. Kuntonsa puolesta auto olisi varmasti selvinnyt kotosalle ihan ilmankin kunnostuksia ja katsastusta. Tosiaan noista ratsupaikoista ei kannata välittää, ne kyllä laitetaan kuntoon.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja stella »

OK...Juu Allright, ymmärrän :thumb: ,,,,juu sitä vaan tuossa ihmettelin, että "eiks tuon ois voinut tuoda tuollaisenaan tänne Suomeen.?."Ja sitten täällä korjata kerralla kuntoon, ilman ratsupaikkoja...ja sitten leimata ;) , mutta jos vaatimukset olivat nuo, niin ei mitään....koska PÄÄASIA on se, että tuon sai tänne,ja sitten täällä taasen kilpiin 8-) ....Hieno homma!!!
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 131 Sloveniasta.

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Bongasinkos tämän Mirafiorin Järvenpäässä?
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Vastaa Viestiin