Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Foorumit ovat hyviä tiedon lähteitä. Itse seuraan päivittäin Alfa ja Fiat foorumia,
Brera 3.2 V6 JTS Q4 -08
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
156 2.0 JTS Sportwagon -05
147 2.0 T.S -03
156 2.0 T.S -02
156 1.8 T.S Sportwagon -04
147 1.6 T.S -02
Stilo "Abarth" 1.8 "carbiolet" -02
Bustner Viseo 707 (Ducato 2.3 TD) -12
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Onkos kerholla Facebook-sivu, ja onko sieltä heti ensi silmäyksellä havaittavaa ohjausta tänne foorumille? Itse olen pyrkinyt pysymään poissa naamakirjoista, niin en tuota nyt tarkistele.
Fiateja kyllä harrastetaan, mutta enimmäkseen takamoottorisia, joilla on oma fooruminsa (ainakin oli joskus?) ja kenties jo ikääntyneempien harrastajien toimesta, joille netti voi olla melko tuntematon alue, Uudempia on Suomessa jo pitkään myyty olemattomia määriä, lukuunottamatta Ducatoa, joka taas on työkalu tai matkailuauton osa. Harrastajia on aina pieni osa kokonaismäärästä, ja kun se kokonaismääräkin on pieni, niin vähiin käy aktiiviporukka.
Facebook tavoittaa ison joukon, mutta tiedonhakuun ja keräämiseen se on aika onneton, paitsi omistajilleen. Itse näen nämä foorumit eräänlaisena joukkoälynä, ja naamakirjat joukkotyhmyytenä (easy come, easy go, eli matalan kynnyksen yli tuleva huttu peittää asian alleen), mutta minä olenkin vanheneva vihainen pulisonkipappa, joka on savuttamassa siellä missä muilla on kiire.
Kyllä foorumin ylläpitoon kannattaa panostaa edelleen, nämä on ainoita paikkoja, joista oikeasti on löydettävissä vuosikausia joukkoistetusti kertyvä tieto.
Fiateja kyllä harrastetaan, mutta enimmäkseen takamoottorisia, joilla on oma fooruminsa (ainakin oli joskus?) ja kenties jo ikääntyneempien harrastajien toimesta, joille netti voi olla melko tuntematon alue, Uudempia on Suomessa jo pitkään myyty olemattomia määriä, lukuunottamatta Ducatoa, joka taas on työkalu tai matkailuauton osa. Harrastajia on aina pieni osa kokonaismäärästä, ja kun se kokonaismääräkin on pieni, niin vähiin käy aktiiviporukka.
Facebook tavoittaa ison joukon, mutta tiedonhakuun ja keräämiseen se on aika onneton, paitsi omistajilleen. Itse näen nämä foorumit eräänlaisena joukkoälynä, ja naamakirjat joukkotyhmyytenä (easy come, easy go, eli matalan kynnyksen yli tuleva huttu peittää asian alleen), mutta minä olenkin vanheneva vihainen pulisonkipappa, joka on savuttamassa siellä missä muilla on kiire.
Kyllä foorumin ylläpitoon kannattaa panostaa edelleen, nämä on ainoita paikkoja, joista oikeasti on löydettävissä vuosikausia joukkoistetusti kertyvä tieto.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Kyllähän tämä foorumi on hiipunut hiipumistaan, valitettavasti. Sama suunta on havaittavissa useammalla seuraamallani foorumilla. No, eipä ole itsekään tullut tänne juuri kirjoiteltua bittiavaruuteen kadonnen uno topicin jälkeen, kun käyttöauto on väärän merkkinen, harraste 128 ei ole edistynyt ja turbo 3P on ollut valmiina useita vuosia... Silti luen nämä seuraamani foorumit läpi lähes päivittäin.
Yhtenä syynä tähän hiljenemiseen on naamakirja, sen kautta tavoittaa suuremman määrän "tietäjiä" hetkessä, nykyiset kyselijät kun eivät jaksa odottaa vastausta kahta tuntia pidempään. Onhan täälläkin näkynyt välillä niitä kyselijöitä jotka postaavat vartin päästä uuden kysymyksen samasta aiheesta (JA VIELÄ CAPSLOCK PÄÄLLÄ!!!)... Vaikka naamakirjasta saa vastauksen nopeammin, niin se vastaus hukkuu siihen chit-chat jorinaan hemmetin nopeasti eikä sitä sen jälkeen enään löydy.
Naamakirjan plussaksi näkisin kuitenkin valokuvien helpon liittämisen verrattuna foorumeihin. Foorumisoftissa usein on hyvin rajattu kuvakoko ja tietokoneella käytettäessä pitäisi kuva ensin siirtää koneelle ja sieltä foorumille. Tosin taitaa suurin osa käyttäjistä nykyisin käyttää puhelinta myös foorumeiden selailuun. Pitäisikö foorumisoftat sitten optimoida puhelin käyttöön, en tiedä. Itse luen nämä mieluimmin isolta näytöltä ja kirjoitan vähäiset tekstini kunnon näppiksellä.
Toisena syynä näkisin nykyisen epäseksikkään malliston, kyllä Fiatin kulta-ajat ovat takanapäin, ainakin sillä saralla jolla saataisiin uusia harrastajia merkin pariin. Vielä BravX/Marea/Coupe aikakaudella merkin pariin tuli uusia harrastajia, mutta kovin vähissä nämä oli sitten Stilojen aikakaudella.
Vanhemmat Fiatit (ne vielä jäljellä olevat) ovat harrastajilla ja sellaisten myyntikierto on hidasta ja onko nämäkään nykyihmisille kovinkaan haluttuja? Nykyisin tuntuu, että pitää olla auto johon saa helposti tehoa, osia suoraan hyllystä ja olla muiden hyväksymää merkkiä... Tämä tietysti kasvattaa harrastajamäärää ko. merkin ympärillä ja sitä kautta helpompaa ja nopeampaa tiedon saantia, mutta ei se tee näiden merkkien foorumeista mitenkään parempia, mieluimmin päinvastoin.
Hyvänä esimerkkinä tuo Audi-foorumi jota tuon käyttöauton puolesta on välillä pakko seurailla, niin kyllä on sekava luettava ja ne oikeat tietäjät sivulauseissa vinkkaavat, että kannatta tehdä myös tämä ja tämä, mutta jättävät kuitenkin kertomatta sen tarkemmin. Hyvä esimerkki oli TFSI:n puolien vaihtaminen vanhojen puolien tilalle. Monta topiccia samasta aiheesta ja linkkejä valmiisiin bolt-on muunnossarjoihin (joissa pahimmillaan tuli kymmenen uutta liitosta johtosarjaan), mutta kukaan ei kertonut, että saman pystyy tekemään vaihtamalla omaan johtosarjaan liittimet sekä lisäämällä yhden maajohdon!
Yhtenä syynä tähän hiljenemiseen on naamakirja, sen kautta tavoittaa suuremman määrän "tietäjiä" hetkessä, nykyiset kyselijät kun eivät jaksa odottaa vastausta kahta tuntia pidempään. Onhan täälläkin näkynyt välillä niitä kyselijöitä jotka postaavat vartin päästä uuden kysymyksen samasta aiheesta (JA VIELÄ CAPSLOCK PÄÄLLÄ!!!)... Vaikka naamakirjasta saa vastauksen nopeammin, niin se vastaus hukkuu siihen chit-chat jorinaan hemmetin nopeasti eikä sitä sen jälkeen enään löydy.
Naamakirjan plussaksi näkisin kuitenkin valokuvien helpon liittämisen verrattuna foorumeihin. Foorumisoftissa usein on hyvin rajattu kuvakoko ja tietokoneella käytettäessä pitäisi kuva ensin siirtää koneelle ja sieltä foorumille. Tosin taitaa suurin osa käyttäjistä nykyisin käyttää puhelinta myös foorumeiden selailuun. Pitäisikö foorumisoftat sitten optimoida puhelin käyttöön, en tiedä. Itse luen nämä mieluimmin isolta näytöltä ja kirjoitan vähäiset tekstini kunnon näppiksellä.
Toisena syynä näkisin nykyisen epäseksikkään malliston, kyllä Fiatin kulta-ajat ovat takanapäin, ainakin sillä saralla jolla saataisiin uusia harrastajia merkin pariin. Vielä BravX/Marea/Coupe aikakaudella merkin pariin tuli uusia harrastajia, mutta kovin vähissä nämä oli sitten Stilojen aikakaudella.
Vanhemmat Fiatit (ne vielä jäljellä olevat) ovat harrastajilla ja sellaisten myyntikierto on hidasta ja onko nämäkään nykyihmisille kovinkaan haluttuja? Nykyisin tuntuu, että pitää olla auto johon saa helposti tehoa, osia suoraan hyllystä ja olla muiden hyväksymää merkkiä... Tämä tietysti kasvattaa harrastajamäärää ko. merkin ympärillä ja sitä kautta helpompaa ja nopeampaa tiedon saantia, mutta ei se tee näiden merkkien foorumeista mitenkään parempia, mieluimmin päinvastoin.
Hyvänä esimerkkinä tuo Audi-foorumi jota tuon käyttöauton puolesta on välillä pakko seurailla, niin kyllä on sekava luettava ja ne oikeat tietäjät sivulauseissa vinkkaavat, että kannatta tehdä myös tämä ja tämä, mutta jättävät kuitenkin kertomatta sen tarkemmin. Hyvä esimerkki oli TFSI:n puolien vaihtaminen vanhojen puolien tilalle. Monta topiccia samasta aiheesta ja linkkejä valmiisiin bolt-on muunnossarjoihin (joissa pahimmillaan tuli kymmenen uutta liitosta johtosarjaan), mutta kukaan ei kertonut, että saman pystyy tekemään vaihtamalla omaan johtosarjaan liittimet sekä lisäämällä yhden maajohdon!
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Seppä teki fb-ryhmän "foorumille".100D kirjoitti: ↑24.02.2023 10:47Nimi piti muuttaa kerhon vaatimuksesta.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=289 ... f9caa53bd7
Kerho on facebookissa omalla nimellään.
https://m.facebook.com/GruppoFiatFinlandia/
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Totta, mutta ryhmän nimi oli sama kuin tämän foorumin eli ensisilmäyksellä oli nähtävissä osoite tänne, toisin kuin kerhon virallisilta sivuilta. Kovin hiljaista muuten siellä, viimeisin viesti lokakuulta 2022.JLaines kirjoitti: ↑24.02.2023 11:22
Seppä teki fb-ryhmän "foorumille".
Kerho on facebookissa omalla nimellään.
https://m.facebook.com/GruppoFiatFinlandia/
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Ikää kun on jo tarpeeksi, niin tää "porfolio" passaa mulle... Kuikuilen kyllä välillä facebookissa muissa aiheissa("matkustajana"), mutta tänne mieluusti rustaan kokemuksia omista kulkuneuvosta/oista näin vuosien varsilla. Tietenki se, että asuu täällä 4 vuodenajan maakunnassa vaikuttaa osaltaan yhteyden pito tapoihin, muu Suomi on niin syrjässä. Tuota jotain määrättyä mallia koskeva "geissi/ryhmä/tapahtuma" erillään Gruppo Fiat Finlandiasta en ymmärrrä. Meitä kun ei kuitenkaan ole niin runsaasti... Loppu tässä on vähän ohi otsikon aiheen....
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Eipä täälläkään mitään juuri tule kirjoitettua ellei jotain varsinaista asiaa ole. Aktiivisesti foorumia tulee luettua, ei voi kun kompata aiempia kirjoittajajia siinä asiassa, että asiasisällöltään foorumi pieksee muut kanavat. Tosin esim. Facebookista ole kuin muutaman linkin vilkaissut mitä tänne joku on laittanut
Luin muutama viikko sitten GTI-lehteä ja siinä olikin mainio juttu yleisestä harrastuskulttuurin muutoksesta. Oli haastateltu harrastajaa, joka on ~20vuotta touhunnut autojen parissa. Hienosti esimerkkinä tuossa käytettiin sitä, että onko se harrastekulkine mistään kotoisin jos ei somessa tipukkaan tykkäyksiä/peukutuksia riittävää määrää. Kyseenalaistettiin siis nykyajan henkeä, että onko mitään järkeä siinä mihin suuntaan harrastuskulttuuri ajautuu.
Luin muutama viikko sitten GTI-lehteä ja siinä olikin mainio juttu yleisestä harrastuskulttuurin muutoksesta. Oli haastateltu harrastajaa, joka on ~20vuotta touhunnut autojen parissa. Hienosti esimerkkinä tuossa käytettiin sitä, että onko se harrastekulkine mistään kotoisin jos ei somessa tipukkaan tykkäyksiä/peukutuksia riittävää määrää. Kyseenalaistettiin siis nykyajan henkeä, että onko mitään järkeä siinä mihin suuntaan harrastuskulttuuri ajautuu.
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Jaa niinkuin että harrasteauto on vähän kuin tapa rakentaa omaa henkilökohtaista brändiä ja instagram-profiilia. Ajaminen ei enää olekaan se juttu..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Lähtökohtaisesti luen Fiat-annokseni täältä päivittäin. Oma kommentointi on vähäistä, harvemmin tulee suuta avattua. Ehkä pitäisi, tai sitten ei.
FB menee sen verran vahvasti mukavuusalueeni (lue: foliohattu), että siellä en ole, käy enkä mene
-Tazio
FB menee sen verran vahvasti mukavuusalueeni (lue: foliohattu), että siellä en ole, käy enkä mene
-Tazio
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Jälleen kerran tulee vastaan syy miksi en ole yhteensopiva sosiaalisen median kanssa, en lue tätä foorumia sellaiseksi. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä mieltä joku muu on minun harrastelaitteista, no ehkä vaimon mielipide kiinnostaa edes vähän.
Juurikin tuo, että täälä pysyy tieto tallessa, on mielestäni kullan arvoista. Naamakirjaa en käytä, mutta sen vähän mitä sitä seurailen, kaikki katoaa nopeasti.
Instat sun muut ei myöskään voisi vähempää kiinnostaa vaikka ymmärränkin niitten pointin.
Foorumia seurailen kyllä päivittäin vaikka omista tekemisistä ei tänne olekkaan juuri kerrottavaa.
Juurikin tuo, että täälä pysyy tieto tallessa, on mielestäni kullan arvoista. Naamakirjaa en käytä, mutta sen vähän mitä sitä seurailen, kaikki katoaa nopeasti.
Instat sun muut ei myöskään voisi vähempää kiinnostaa vaikka ymmärränkin niitten pointin.
Foorumia seurailen kyllä päivittäin vaikka omista tekemisistä ei tänne olekkaan juuri kerrottavaa.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle
Myös minulle tämä foorumi on tärkeä, täällä on tietoa, taitoa ja auttamishenkeä kun itsellä väistämättä joskus menee sormi suuhun.
On myös mukavaa jos voi itse auttaa jotakuta joka painii ongelman kanssa johon minulla on ratkaisu tai ainakin perusteltu arvaus.
Tuo tiedon säilyminen on myös iso asia. Lueskelen facebookissa muutamaa fiat-ryhmää ja siellä kyllä on periaatteessa paljon tietoa jaossa, mutta se häipyy samantien eikä mistään löydy enää myöhemmin.
Toisaalta tänne foorumille on ajoittain mukava laittaa omia puuhasteluja muiden nähtäväksi, näin toivon omasta harrastuksestani olevan iloa myös muille. Jos ei muuten niin saatte nauraa kun söhlään jotain.
Itse esim. muiden projekteja lukemalla saan uutta intoa myös omaan tekemiseen ja paljon uusia ideoita.
Ehkä jokseenkin on meno vähitellen hiljentymään päin täälläkin, mutta toisaalta talvi on autoharrastajalle usein hiljaisempaa aikaa.
Kun kevät taas koittaa ja aurinko paistaa, niin eiköhän täälläkin vilkastu.
On myös mukavaa jos voi itse auttaa jotakuta joka painii ongelman kanssa johon minulla on ratkaisu tai ainakin perusteltu arvaus.
Tuo tiedon säilyminen on myös iso asia. Lueskelen facebookissa muutamaa fiat-ryhmää ja siellä kyllä on periaatteessa paljon tietoa jaossa, mutta se häipyy samantien eikä mistään löydy enää myöhemmin.
Toisaalta tänne foorumille on ajoittain mukava laittaa omia puuhasteluja muiden nähtäväksi, näin toivon omasta harrastuksestani olevan iloa myös muille. Jos ei muuten niin saatte nauraa kun söhlään jotain.
Itse esim. muiden projekteja lukemalla saan uutta intoa myös omaan tekemiseen ja paljon uusia ideoita.
Ehkä jokseenkin on meno vähitellen hiljentymään päin täälläkin, mutta toisaalta talvi on autoharrastajalle usein hiljaisempaa aikaa.
Kun kevät taas koittaa ja aurinko paistaa, niin eiköhän täälläkin vilkastu.
Kaikki on aina vaikeeta!