Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
GFF
Viestit: 207
Liittynyt: 02.02.2011 11:48

Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja GFF »

Ajattelin tällaisen otsikon viritellä, useammastakin syystä, mutta ennen kaikkea kerhon johtamistoimintojen, "byrokratian" suunnasta. Muutama toimintakausi takaperin Gruppo keräsi jäsenkyselyn, jossa foorumimme koettiin merkittäväksi kerhotoiminnan tekijäksi, mutta ihmisten harrastemedian käytössä on varmasti niin koronaviruksen kuin elämäntapojenkin/viestivälineiden myötä tapahtunut muutosta.

Ekaksi, muutamissa viestiketjuissa on ääneen pohdiskeltu foorumin "hiljaisuutta", jo tovin aikaa; mitä mieltä olette te, jotka pitempään ja aktiivisesti olette täällä keskustelleet, onko näin ja jos juu, mistä syystä arvelette? Toiseksi, onkohan jostain kerättävissä minkäänlaista "aktiivisuusdataa", ts. vaikkapa päivittäistä käyttäjämäärää kokonaisuudessaan, mutta myös tietoa, mitkä nimimerkit ovat olleet suht koht aktiivisia (no, jotain kertoo varmaan tuo viestien määrä, mutta ei läheskään kaikkea) tai ovatko kokonaan hävinneet foorumilta; tai onko käyttäjäaktiivisuuksissa tapahtunut jotain olennaista lisäystä/notkahdusta jossakin tietyssä ajankohdassa?

Kolmannen pohdinnan/havainnon nostan aivan omakseen: nyt on tullut todella moneen kertaan, lähinnä henkilökohtaisella tasolla mm. harrastetapahtumissa eri yhteyksissä kyselyjä, missä on Fiat/Lancia-harrastajien "syvempi" keskusteluympäristö - ja nämä kyselyt harrastajan iästä (n. 18-75v!) riippumatta; kaikkia on yhdistänyt mm. Facebook-tyylisen keskusteluympäristön rutiini, eivätkä kysyjät ole edes tienneet alkuperäisen FiatForum.fi-keskustelun olemassaolosta. Messuilla yms. järjestäjä on ohjannut kyselijöitä luokseni. Esitän tähän valistuneen arvauksen: ilmeisesti ajan henki on ollut jo hetken aikaa se, että ns. uudempi sosiaalinen media lienee saanut myös Fiat/Lancia-harrastajain ensisijaisen huomion, mutta "nopeiden keskusteluympäristöjen" pinnallisempi ja kategorisoimaton/otsikoimaton ympäristö (vaikkakin on nopea lähestyä ja ehkä käyttääkin nykylaittein) ei olekaan tarjonnut pysyvää ja syvällisempää apua lopulta varsin yksityiskohtaisiin tarpeisiin. Tämä perinteinen FiatForum.fi:mmehan nimenomaan on tarkoitettu tähän, mutta miksei tänne sitten löydetä (enää)? Olisiko tälle jotain tehtävissä, ts. mitä suosittelisitte? Perinteisen foorumin etu on nimenomaan mallitietoisuus/malliasiantuntemus, selkeä otsikointi ja ennen kaikkea tiedon pysyvyys, vuosienkin takaa. Uusimmat ja nopeammat mediat ovat varmasti nopeasti omaksuttavia ja "elävät hetkessä" (vaikkapa sinänsä komeiden kuvien kautta), mutta lienee aika tyypillistä, että niistä ei lyhyenkään ajan kuluttua löydä syvempää tietoa, eli eivät sovellu "harrastetietopankeiksi". Gruppo Fiat Finlandia ry myös maksaa palvelintilasta, ja sitä kautta takaa tiedon pysyvyyttä.

Mitäs arvon foorumilaiset tuumaatte, mikä on pelin henki ja miten olisi syytä katsoa lähitulevaisuutta? Nyt saisi sanoa suoraan, mitä ajattelee; ruusut ja risut sekä ennen kaikkea "eloonjäämisehdotukset" ovat kaikki arvokkaita, ei tarvitse pidätellä..........

t. HRI, GFF ry pj
Gruppo Fiat Finlandia r.y. - Alkuperäinen Fiat-merkkikerho vuodesta 1980
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Facea harvakseltaan seurailen, mutta tosiaan lähinnä viihdemielessä. Harvoin kummemmin mitään tietoa on, ja tosiaan häviää nopeasti siihen sekamelskaan. En kuitenkaan ole huomannut, että facen puolelle olisi foorumia mainittu kertaakaan ainakaan ns. virallisesti?

Toimin itse vähän muissakin harrasteyhteisöissä, mm. paikallisen moottorikerhon sihteerinä ja hallituksen jäsenenä. Valitettavasti yleinen trendi tuntuu olevan, ettei pärisevät jutut juurikaan enää etenkään nuorisoa kiinnosta. Keski-ikäisillä on perhe ja lasten harrastukset. Jotkin vanhat vielä jaksavat, mutta se joukko on harvenemaan päin. Usealla myös se oma "harrasteikkuna" on hyvin kapea. Vaikka kanttiautoväki alkaa olla tosi harvassa ja monen heidän mielestä kun mikään muu ei ole mitään. Tämä siis vain kärjistettynä esimerkkinä. Mutta siten ne vähäisetkin kontribuutiot pirstaloituvat, eikä yhteisöjä pienestä väkimäärästä synny. "Väärin harrastettu" - eli en osallistu/huomioi. Valitettavasti tämä näkyy kaikkialla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Aika montaa osakyselijää olen koittanut opastaa tänne foorumille, että täältä voisi löytyä vastauksia kysymyksiin tai osatarpeisiin kun en itse pysty auttamaan. Mutta en ole huomannut että yksikään olisi ainakaan kirjoittanut tänne mitään. Jotenkin kynnys liittyä foorumiin on liian suuri nykypäivänä, pitäisi saada yhdellä klikkauksella jostain googletilin kautta liityttyä.

Ja paria Fordeihin liittyvää juttua olen koittanut kysellä heidän keskustelupalstallaan, mutta täysin kuollutta tai ei mitään järkevää vastausta. Niihinkin olen saanut vastauksen "kellarista" joka on harvoja aktiivisia palstoja, lähinnä offtopikin kautta, Overdriven lisäksi. Molemmat amerikkalaisiin kallellaan olevaia autoharrastajien palstoja.

Pitäisikö olla mahdollisuus kirjoittaa tänne myös tuntemattomana? Pystyykö jotain alueita avaamaan tuolleen, että saisi helpommin sen ekan viestin.

Ja täälläkin pitäisi varmaan panostaa enemmän tänne offtopikkipuoleen, se on muillakin palstoilla helposti 80-90% keskustelusta. Näkikös tämän myös ilman kirjautumista?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja wellu »

Foorumit hiljenevät, koska harvaa kiinnostaa enään muut tekniset asiat, kuin "miten asentaa ledirekkarit" ja ihmiset ovat kärsimättöminä tottuneet some-alustoihin hektisine palstoineen.

Miksi tänne ei löydä kukaan? Ei tätä paikkaa mainosteta missään. Minä kyllä monesti tuolla SoMen puolella ohjaan tänne monissakin asioissa, eli ainakin yritän parhaani. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja Kake »

Näkee ilman kirjautumista. Ja erittäin hyvä aloitus Harrilta! Itsekin ole sivusilmällä seuraillut ilman tunnuksia näkyvää keskustelua Fiateista Facebookissa. Muutaman tutun merkkiharrastajankin sieltä bongasin ja piti ihan laittaa sähköpostitse heille kyselyä miksi ihmeessä siellä, eikä foorumilla? Vastauksina oli lähinnä nopeus ja helppous, jota kyllä vähän ihmettelen. Itse kun enimmäkseen kotikoneella tänne kirjoittelen, niin kyllä ainakin selaimella pysyy kirjautumistiedot tallessa ja kirjoittamaan pääsee yhdellä ylimääräisellä klikkauksella.
Jotenkin harmittaa ne välillä hyvätkin vinkit siellä facessa, jotka muutamassa päivässä hautautuvat sen tyhjänpäiväisen lätinän alle. Hienoja kuviakin välillä näkyy ja mahtuisivat varmaan tännekin. Vai onko kyse siitä, että heti ei tulekaan perään viittä kommenttia tyyliin; hieno, upea, ostaisin itsekin, jos olisi rahaa. Samaten ihan asiallisia myynti- ja ostoilmoituksia näkyy hetken ja häipyvät samaan paikkaan, kuin ne vinkitkin.
Tämä nyt sinänsä turha avautuminen, kun ei ole konstia tilanteen korjaamiseen. Toki siellä facassakin joskus olen nähnyt jonkun fiksun vinkkaavan tänne foorumin suuntaan, kun on kysytty esim. jotain mallikohtaista juttua.
Jahas Wellu jo ehtikin ilmottautua niiden fiksujen joukkoon. :thumb:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kake kirjoitti: 23.02.2023 15:44...Itse kun enimmäkseen kotikoneella tänne kirjoittelen...
Niin, minun ikäisistä (30v) kavereistani ja nuoremmista taitaa yksi omistaa tietokoneen, joka on ollut kaapissa jo neljä vuotta.
Kaikki on nykyään puhelin kädessä.
Minkä huollan, sen korjaan...
kitkar745
Viestit: 352
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Jos tälläinen foorumitoiminta vaan pysyy hengissä on se "munmielestä" 100x parempi kun mikään some millään alustalla, en ala eritteleen. Ne on kaikki perseestä. Niistä ei jää mitään käteen muutaku se et kaikki hokee minäminä katto mua kun minä olen ainutlaatuinen lumihiutale. No okei yks esimerkki.

Fasessa joku kyseli miten vw lootasta öljyt ulos, joku neuvoi että ne pari ruuvia kyljestä irti vielä niin tulee ihan kaikki öljyt ulos. Oli ihan kuvan kanssa. No tämä tehtiin ja saatiin vaihdelootan vaihteensiirtäjä irroitettua lootan sisälle klonks. Somessa on voimaa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

wellu kirjoitti: 23.02.2023 16:17
Kake kirjoitti: 23.02.2023 15:44...Itse kun enimmäkseen kotikoneella tänne kirjoittelen...
Niin, minun ikäisistä (30v) kavereistani ja nuoremmista taitaa yksi omistaa tietokoneen, joka on ollut kaapissa jo neljä vuotta.
Kaikki on nykyään puhelin kädessä.
Paitsi minä......... :D Tuplaten Welluun lisää ikää, ja silkka tietokone pyörittää foorumia. Mielenkiintoista, että en ole kokenut koskaan välttämättömän tiedon etsinnän olevan kiinni ensisijassa nopeudesta ja helppoudesta (noh, tuntevat tietävät, että puoli elämää on mennyt tutkimuksen alalla, joten olen tietenkin jäävi tätä kommentoimaan, kun mikään tieto ei ole sekunnin painalluksen päässä - tähän on tottunut). Mutta nyt jo uumoilen pystyväni näiden muutaman kommentin jälkeen vastaamaan itselleni tuohon alkukysymykseen, ainakin jonkinlaisin osin.

Ja pakko on kompata tuota edellistä erinomaista nimim. Kitkar745 "vaihdelaatikko-operaatiota" varoittavana esimerkkinä sosiaalisen median maailman ihmeellisestä peukutuskulttuurista. Juuri tämän takia arkitieto ja tieteen kautta julkaistava (ns. vertaisarvioitu) tieto eroavat toisistaan: ensimmäisessä vaan peukkua annetaan jo "rohkealle kokeilijalle", jälkimmäisessä kaverit eivät peukuta, vaan tieto julkaistaan vasta, kun se on kokeiltu ja asiantuntijaraadissa hyväksytty. Siksi tieto ei aina ole parin sekunnin päässä, mutta päätyy samaan tilaan aikanaan - myös epäonnistumisien osalta, mikä pitää huomioida (=älä tee näin).

Voisikohan tämä foorumi saada lisää nostetta/tarpeellisuutta vaikkapa taloudellisessa näkökulmassa, osto/myynti-osion "viilauksella", vai alammeko olla jo katoava luonnonvara? Varmaan jo vuosi takaperin esittelin muutamille harrastajatutuille ajatusta, että esim. varaosatarjonta voisi olla vaikka alkuaikain "motonetti"-tyylinen, siis jonkinlainen tavaranimikepohja italoautomalleille, jonne jokainen osia omistava voisi viedä oman tarjontansa mistä tahansa Suomesta. Silloin tarvitsija avaa vaikka kohdasta "Takavalo" mallitarjonnan ja saisi oitis tiedon, missä esim. Fiat 128:n lyhty lymyää. Tai toisin päin, automerkin ja mallin mukaan vaikka sitten Lancia Dedra ja sitä kautta Dedraan liittyvä arsenaali. Tämä sitten vaikka jäsenistölle vaan, jolloin jäsenmaksu tarjoaisi aivan uuden pohjan. Vaan miten lienee rankka toteuttaa? Luulisi kuitenkin olevan kaikkien harrastajien etu, että tieto osista olisi helposti esillä ja ennen kaikkea pysyvämmin. Monilla meistä on kamaa enemmän kuin harrastajakollegat sallivat, mutta harva jaksaa alvariinsa viritellä uutta ilmoitusta foorumille. Kertaheitolla saisi pienellä työllä KOKO käsillä olevan tavaramääränsä, jota on ajatellut kaupitella, kaikkien tietoon.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Kake
GFF
Viestit: 446
Liittynyt: 20.12.2002 19:54
Paikkakunta: Köyliö

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja Kake »

Piti kokeilla puhelimellakin kirjautumista. Eipä tämä nyt kauhean hankalalta vaikuta. Toki nakkisormet ja pieni näppis hidastaa mutta niin kai se on siellä facessakin?
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

En ole naamakirjassa niin en tiedä siitä maailmasta mitään. Enkä oikeastaan haluakkaan.
Tämä foorumi on ollut ja tulee olemaan se minne haluan omat vähäiset runoilut laittaa kiinnostaa jotakuta tai ei.
Täällä on oikeaa tietoa paljon ja ihmisiä joilla sitä tietoa on.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Itse en ole ollut koskaan Facebookissa, enkä koe saavani siitä mitään. Ihmettelen usein miten joku osaa edes käyttää sitä. Niin monimutkaiselta se näyttää verrattuna tähän.

Joskin tälle foorumisoftalle jos löytyisi jokin mobiiliteema, että skaalautuisi kännykän näyttöön paremmin, sellainen olisi muutos parempaan. Kenties kerhon facebookissa voisi markkinoida tätä foorumia. En tiedä mikä sen näkyvyys siellä on.

Foorumin hiljaisuus johtuu myös Fiatin harvinaisuudesta. Kenties niissä harvoissa myydyissä autoissa ei niitä vikoja oikeasti olekaan.
pminetti
GFF
Viestit: 1247
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja pminetti »

itse olen facebuukissa ja sielä on kyllä kauppa käynyt todella hyvin sekä löytänyt paljon ostettavaa harrastuksiin mitä ei ole foorumilla kaupattu joten kyllä mä ainakin olen siellä tosin tekninen tieto varmaan löytyy paremin täältä.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja stella »

Nyt Stellakin heittää oman näkemyksensä....Eli minä (45v Mies)ja autoharrastukset alkaneet vuonna -87 (olin silloin 10V :lol: )....Minä en ole facebookissa, enkä omista älypuhelinta, vaan tavallisen kännykän, en myöskään omista mitään maksukorttia, eli olen aina maksanut kaikki ostokset käteisellä :| ....Minun tiedonhakuni on pelkästään tietokoneen kautta, ja näiden autofoorumien varassa, joten toivoisin, että nämä foorumit eivät kuole "sukupuuttoon"....koska tiedän, että minun lisäkseni on monia muitakin autoharrastajia, jotka ovat pelkän foorumin varassa (ja en tarkoita pelkästään Fiat merkin harrastajia).
Minä myös harrastan muutamaa muutakin automerkkiä, kuin pelkästään Fiattia.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja Aero »

Valitettavasti foorumiaktiivisuus on tosiaan ihan yleisesti vähentynyt. Ihmiset adoptoivat hämmentävän tehokkaasti kaikki uudet asiat ja unohtavat vanhat. Osittain siksi, että samaa asiaa löytyy muualta, osittain siksi että uudessa on jotain hienoa. Toki, jos ~kaikki aktiivinen keskustelu on omalta osalta esmes Facebookissa, niin sinne lie helppo huudella aiheeseen tai toiseen, eikä tarvi erikseen aukoa merkkikohtaista foorumia. Esim. minä luen aktiivisesti nykyään neljää eri autofoorumia, kaikki 4 on auki erikseen selaimessa. Ymmärrän kyllä, jos monen mielestä on helpompi joka aiheesta huudella samaan alustaan eikä eri sivustoille.

Mitä tulee erikseen foorumikirjautumiseen, niin luultavasti ihmisiä kivistää siinä enemmän rekisteröityminen kuin kirjautuminen. Kirjautuminenhan toimii kyllä vanhalla keksillä suit sait sukkelaan, mutta jaksaako tosiaan yhtä kysymystä varten rekisteröityä? Jaksaisitteko itse? Sinällään pidän positiivisena kehityksenä, jos jengi ei ole enää ensimmäisenä tekemässä tunnuksia ja kirjaamassa henkilötietojaan joka paikkaan joka vastaan tulee, vaikka esim. kotimaisia autofoorumeita rohkenen itse ihan luotettavina pitää. Henkilökohtaisesti luotan enemmän ja rekisteröidyn mieluummin esim. FiatForumiin kuin vaikkapa Instagramiin (tiesittekö, että Instagramilla on lupa myydä jokainen sinne lataamanne kuva mainoksiin kaikkialla maailmassa?), mutta kaikki eivät näe asiaa samalla tapaa kuin minä.

Miten väkeä saisi takaisin foorumille? Foorumilinkin rummuttaminen esim. Facebookissa on hyvä idea, vielä parempi jos siellä pystyy kysymyksiin antamaan suoran linkin sopivaan vastaukseen (tämä on toki työlästä). Ehkä se FB- tai Google-tunnuksella kirjautuminen voisi myös helpottaa ihmisten elämää aiheessa.

Omalta osaltani KIITOS foorumista ylläpitäjille, mielestäni foorumit on kullanarvoisia
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Foorumin käyttäjäaktiivisuudesta/merkityksestä harrastajalle

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Suuresti ihmettelen sitä että harrastajat (luen kaikki Fiatista keskustelevat harrastajiksi) hajottavat keskustelijat useisiin palstoihin. On tunig-palstaa 500 600 palstaa ja tietenkin näille kaikille naamakirjasivut. Ei ole ihme että palstat ovat hiljaisia kun keskusteltavana on vain yksi alue.
Tähän palstaan voisi laittaa lisää aihealueita. Mallikohtaisia taitaisi tulla liikaa mutta eri ikäkaudet. 1970 lukuiset, 1980 lukuiset...

Hiljaisuuteen syynä en usko merkin harvinaisuuden. Toki suuri osa autoista on käyttöautona, nämä kirjautuvat foorumille kysyäkseen sen yhden kysymyksen. Harvinaisempi auto on Alfa Romeo ja sen palsta on varsin vilkas. Tosin AR:n hankinta edellyttää jonkinlaista harrastuneisuutta.

Foorumin käyttöön kännyllä en näe hankalaksi. Selaimella avautuu samoin kuin Iltaroskan sivut. Onko vaikeampaa kuin naamakirja, sitä en tiedä kun en omaa edes whatsappia.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Vastaa Viestiin