Fiat Stilo vaihteet takertelee
Fiat Stilo vaihteet takertelee
Osaisitteko sanoa, mikä Stilossani voisi olla vikana?Liikkeelle lähtiessä vaihteet toimivat hyvin (jos on laitettu sammutettuna esim. ykkönen silmään), mutta ajossa vaihteet eivät mene sisään. Paikallaankaan vaihdetta ei saa välttämättä kunnolla silmään, jos auto ei ole sammutettuna.
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Kytkimeenhän tuo viittaisi, ettei irroita kunnolla. Siellä on nesteellä toimiva kytkin ja sillä pääsylinteri ja työsylinteri. Jompikumpi tai molemmat vaihtokunnossa, tai muusta syystä ilmaa järjestelmässä?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Osaatko sanoa, onko tuollainen korjaus hankalaa ja kallista?
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Millä moottorilla?
Jos 1.2/1.4 bensa, niin epäilen kytkimen ja/tai työhaarukan olevan loppu.
Kustannus on kytkimen vaihto + haarukka. Työnä samanlainen.
- vaihteisto pois
- Kytkimen vaihto kaikkine romuineen
- Kytkinhaarukan vaihto
Omassa 1.4:ssa oli painelaakeri 1.5mm vaille läpi asetelmasta.
Jos 1.2/1.4 bensa, niin epäilen kytkimen ja/tai työhaarukan olevan loppu.
Kustannus on kytkimen vaihto + haarukka. Työnä samanlainen.
- vaihteisto pois
- Kytkimen vaihto kaikkine romuineen
- Kytkinhaarukan vaihto
Omassa 1.4:ssa oli painelaakeri 1.5mm vaille läpi asetelmasta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Juu wellun mainitsema keissi on selkeästi isompi remontti.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
1.4 bensa tuo on. Oireet tulivat yllättäen, kumpaan ne voisivat enemmän viitata. Onko tuon työhaarukan vaihto kallista kytkimen vaihdon lisänä?
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Aikalailla tyyppivika käsittääkseni tuo haarukan kuluminen. Sehän vaihtuu samalla helposti jos itse kytkin vaihdetaan, niinkun wellu kirjoitti ylempänä. Erikseenkään ei varmasti kannata pelkkää haarukkaa vaihdattaa, jos kerta on roippeet auki niin uutta kykintä samantien myös tietysti.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Midi^ kirjoitti: ↑15.04.2023 16:41 Aikalailla tyyppivika käsittääkseni tuo haarukan kuluminen. Sehän vaihtuu samalla helposti jos itse kytkin vaihdetaan, niinkun wellu kirjoitti ylempänä. Erikseenkään ei varmasti kannata pelkkää haarukkaa vaihdattaa, jos kerta on roippeet auki niin uutta kykintä samantien myös tietysti.
Kyseessä tosiaan tyyppivika jo mk1 punton ajoilta. Haarukka on pienehkö ja jyrkällä kulmalla, jolloin haarukan vastepinnat ajan oloon kuluu ja lopulta haarukka "nyrjähtää".
Voi nyrjähtää niin, että kytkimen liikerata ei enään riitä kytkimen avaamiseen (yleensä tällöin alkaa pitämään kyllä ääntä kytkin pohjassa), tai niin että pettää kerralla = romut kiertoon ja pahimmassa tapauksessa vaihdelaatikko halki (näin kävi isälle, se haarukka tuli kurkistamaan ulkomaailmaa).
Vaihtotyötä ei erikseen kannata tilata, vaan ehdottomasti kytkimen vaihdon yhteydessä. Pätevä korjaamo ei lisälaskuta sen haarukan vaihtotyöstä, vaikkakin sen vanhan irroittaminen voi vaatia kärsivällisyyttä. Omassa Stilossa oli homehtunut ne haarukan akselia pitävät holkit niin kovasti paikoilleen, että lopulta päätin palastella toisen niistä.
Tuossa kuvaa mihin kuntoon oli omassa mennyt painelaakeri, vaihteet kytkeytyivät vielä normaalisti
Haarukasta en kuvaa löytänyt, mutta oli kulunut juuri kuvailemallani tavalla.
Toki tälläkin foorumilla taisi hiljattain olla yksi punto, josta oli työsylinteri mennyt mykäksi. Se työsylinteri on vaihteiston päällä ja sikäli helppo vaihtaa. Sen kytkimen ilmaaminen voi sitten olla vaikeaa ja vaatia kikkailua, mutta osaava korjaamo osaa senkin homman. Itse kyllä suosittelisin suoraan vain kytkimen vaihtotyön tekemään, jos autolla on ajettu lähes 200tkm tai enemmän.
Se haarukka voi olla semmoinen osa, etteivät ihan joka paikassa osaa (=jaksa etsiä) sitä tilata, mutta esimerkiksi tuossa näyttäisi olevan niiden holkkien kanssa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... /22900-3rg
Ja varmistetaan vielä, mikä on autosi vuosimalli?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Ja lisätään vielä:
Vaihteiden takerteluun voi olla toki muitakin syitä, kuten kulunut synkronointi ja/tai väärä öljy, mutta tuo ettei vaihteet moottori käydessä kytkeydy auto paikoillaan, viittaa nimenomaan kytkimen kuluneisuuteen. Se, paljonko työ maksaa teetettynä, riippuu tietysti korjaamosta ja tuntiveloituksesta. Moni korjaamo tekee näitä kiinteällä veloituksella, esimerkiksi 6h etuvetoisen kytkimenvaihto + osat. Rakenne on helppo, verrattuna melkein mihin tahansa muuhun 2000 luvun vekottimeen.
Jos päätät tuon työn ja osat jostain tilata, niin vinkkaa tänne. Katsotaan sulle osanumerot varmasti oikeaksi, niin ei ainakaan sen takia auto seiso. Tuli tuon Stilon kanssa loppuaikoina huomattua, ettei Suomesta oikein osia tahtonut enään saada ns. "hyllystä paikalleen", vaikkei ole edes vanha auto. Siksi itse tuli kaikki tilailtua tuolta aeromotorsilta, mutta tällöinkin varmistettua varaosanumero eperistä runkonumeron perusteella.
Vaihteiden takerteluun voi olla toki muitakin syitä, kuten kulunut synkronointi ja/tai väärä öljy, mutta tuo ettei vaihteet moottori käydessä kytkeydy auto paikoillaan, viittaa nimenomaan kytkimen kuluneisuuteen. Se, paljonko työ maksaa teetettynä, riippuu tietysti korjaamosta ja tuntiveloituksesta. Moni korjaamo tekee näitä kiinteällä veloituksella, esimerkiksi 6h etuvetoisen kytkimenvaihto + osat. Rakenne on helppo, verrattuna melkein mihin tahansa muuhun 2000 luvun vekottimeen.
Jos päätät tuon työn ja osat jostain tilata, niin vinkkaa tänne. Katsotaan sulle osanumerot varmasti oikeaksi, niin ei ainakaan sen takia auto seiso. Tuli tuon Stilon kanssa loppuaikoina huomattua, ettei Suomesta oikein osia tahtonut enään saada ns. "hyllystä paikalleen", vaikkei ole edes vanha auto. Siksi itse tuli kaikki tilailtua tuolta aeromotorsilta, mutta tällöinkin varmistettua varaosanumero eperistä runkonumeron perusteella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Asian sivusta; kyllä on todettava, että tämä foorumi toimii hienosti. Hyvä kundit!
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Vuosimalli on 2005. Työn varmaankin teetän muualla osaamisen ja ajan puutteen vuoksi. Pitää kysellä niistä osista sitten. Kiitos paljon vastauksista
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Työsylinteri voi vuotaa jarrunestettä siihen kopan päälle. Jos on kuiva , niin minä sen ilmaisin ja vaihtaisin jarrunesteet ensin. Tuskinpa siihen työsylinteriin on koskettu ikinä.
Tuo on se halvin juttu jota ensiksi kokeilisin. Näkeehän sen ihan nytkin että liikkuuko työsylinteri kunnolla kytkinpoljinta käytettäessä.
Korjaamolla kytkinrempalle tulee kyllä hintaa ihan kivasti.
Tuo on se halvin juttu jota ensiksi kokeilisin. Näkeehän sen ihan nytkin että liikkuuko työsylinteri kunnolla kytkinpoljinta käytettäessä.
Korjaamolla kytkinrempalle tulee kyllä hintaa ihan kivasti.
Re: Fiat Stilo vaihteet takertelee
Viime viikolla Fiat pandaan tehtiin korjaamolla kytkiremontti, jonka hinnaksi tuli osineen 550€.