Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onko kokemusta päätyvätkö kaikki kirjeenkin kokoiset paketit EU:n ulkopuolelta tulliin ? Esim joitakin mikropiiirejä tai transistoreja ei aina tahdo löytyä EU-alueelta. Tai sitten ovat 50-kertaa kalliimpia.
Vero + alv + 2,90€ käsittelymaksu ei sinänsä päätä huimaava ole, mutta euron tuotteesta vain turhaa vaivaa. Toisaalta en ole kokeillut: tiedä vaikka kuinka kätevä nettitullaus nykyisin olisikaan? Vuosia sitten ei ollut.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Jotakin hilpettä olen Kiinasta eBaylla tilannut. Ei ole kännykuorista tai kameran akuista tullia joutunut maksamaan. Nettitullaus on helppoa.
https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/netis ... in-tullaat
IOSS-tunniste helpottaa asiointia. eBayn kauppiailta on se tähän mennessä löytynyt.
https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/netis ... sstunniste
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Se on vähän sattuman kauppaa, miten käy. Kyllä minulla on tulliin mennyt ihan kirjekokoinen lähetys, sillä kertaa tosin vetivät vesiperän, kun oli jo etukäteen alvit maksettu ja piti vain toimittaa se IOSS-koodi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja mauricio »

AliExpress hoitaa tullaukset ja maksut hyvin, eikä ole itse tarvinnut tullata. Wish ei hoida tullausta, vaikka he näin väittävät.
Avatar
Aero
Viestit: 294
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja Aero »

IOSS -koodi ja verojen maksu jo valmiiksi pelastaa myös tuolta Postin 2,90€ panttivankikiristysmaksulta.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Pitihän se kokeilla tilaamalla 10€ sahan kaasutin. Tomitukseksi luvattiin vain viikko ja kaikissa tiedoissa lähtömaaksi Kiina. Alvin maksamisesta ei puhuttu sanaakaan. Oletin, että itse hoidan verot ja alvit.
Laittoivat seurantanumeron ja sen mukaan lähti Kiinasta, mutta kuinka ollakaan tuli luvattuna aikana postiin paketti. Oli kulkenut Hollannin kautta ja lähetysmaaksi oli vaihtunut Hollanti. EU-tuotetta lopulta sitten tulikin. Kiertosysteemin ovat kaiketi luoneet.
Kaasutin oli vielä odotettuakin huonompi. Kiihdytyspumppu-toimintaa ei ollut laisinkaan. Käymään sai, mutta ei minkäänlaisiin säätöihin. Toisaalta siitä sai ne osat, mitä vanhasta oli rikki.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Niin siis kauppapaikan esim. AliExpressin on maksettava alv. myytäessä EU -maihin. Tämä vaikuttaa toimivan hyvin. Wish ei taas hoida velvollisuuksiaan.

Aiemmin tullissa kesti pitkään, mutta nyt voi sanoa asioiden hoituvan hyvin. Tuontitullaus hoidetaan kauttakulkumaassa.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Postin ohje:

1. ALV maksetaan verkkokaupassa
Jos verkkokauppa tarjoaa siihen mahdollisuuden, maksat arvonlisäveron ostoksen yhteydessä. Lähetyksen tiedot välittyvät Postille suoraan verkkokaupasta ja Posti toimittaa tulli-ilmoituksen Tullille. Kustannus on 0 € ja sinun ei tarvitse tehdä toimenpiteitä.

2. Digitaalinen tullaus
Digitaalinen tullaus toimii OmaPostissa, jota voit käyttää sovelluksena tai selaimessa osoitteessa posti.fi/omaposti. Saat ilmoituksen, kun sinulle on saapumassa tullattava lähetys. Voit myös itse lisätä lähetyksen seurantaan syöttämällä lähetyksenseurantakoodin. Seuraa ohjeita ja tee digitaalinen tullaus ennen lähetyksen saapumista Suomeen. Koskee korkeintaan 150 euron arvoisia ostoksia. Kustannus 0,90 € + ALV.

3. Tullaus Tullin sivuilla ja Postin käsittelymaksu Postin sivuilla
Saat saapumisilmoituksen lähetyksen saavuttua Suomeen, väliaikaiseen varastoon. Tee tullaus ja maksa ALV Tullin verkkosivuilla ja maksa Postin käsittelymaksu 2,90 € Postin sivuilla.
Voit valita tämän tullausvaihtoehdon aina, jos haluat tehdä tullauksen itse. Tämä vaihtoehto tulee valita, kun lähetyksen arvo on yli 150 € tai lähetyksen tiedoissa on puutteita.

Minun ajatukseni mukaan myyjän velvollisuus ei ole hoitaa tullausta ja ALVia vaikka voikin sen tehdä. Yritysten välisessä kaupassa alv on yleensäkin 0%.
Tämän kaasutinpaketin kohdalla olisi siis pitänyt hoitaa tullaus Hollantiin. Suomi ei ainakaan saanut latiakaan. Hollannin alv % on 21, mutta tuskin tuon 3% eron takia lähtisivät sieltä kierrättämään. Varsinkin kun missään dokumentissä ei mainittua tullausta sanallakaan. Eikä eritelty alv-osuutta. Voisiko Hollannissa olla samankaltainen käytäntö kuin Suomessa oli ennen ? Pienet summat vapaat tullauksesta ? Oma olettama oli kaiken aikaa, että tullaus on minun ongelmani.

Tosin tuossa postin ohjeen kohdassa 1 on minulle epäselvää päätyykö alv Suomeen vai jääkö lähettäjämaan kassaaan? Mahdollisten tullien pitäisi ainakin kuulua Suomelle.

Edit: Näyttää olevan voimassa koko EU-alueella

Koko EU:n alueella astuu voimaan verkkokaupan arvonlisäverouudistus 1.7.2021. Jatkossa myös alle 22 euron arvoisista tavaralähetyksistä on maksettava arvonlisävero ja tehtävä tullaus. Muutos koskee myös EU:n ulkopuolelta lähetettyjä lehtiä. Posti on varautunut arvonlisäverouudistukseen ja tullaustapoja 1.7. alkaen on kolme
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Niin tuossa on tosiaan ohjeet kuluttajille.

Kuten 1. kohdassa on kerrottu, Aliexpress on IOSS järjestelmässä mukana ja alvit tulee Suomeen,vaikka kauttakulkumaa olisi Hollanti tai joku muu. Silloin vastaanottajan ei tarvitse tehdä mitään kuin odottaa pakettiaan. Siis tullaus ja alvien maksu hoidetaan vastaanottajan puolesta. Ongelmia minulla ei ole ollut ja koko homma toiminut paljon paremmin kuin ennen tätä nykyistä järjestelmää.

Jos maksoit Klarnalla, laskussa saattaa olla alv-erittely.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirjepaketit EU:n ulkopuolelta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Maksoin PayPalilla. E-bay kertoo hyvin epämääräisesti miten VAT-menee. Joko myyjä maksaa. Tai sitten ei....
Testasin joitakin tuotteita ja VAT-tieto näyttää tulevan esiin CHECK-OUT vaiheessa. Pitää siis olla kirjautunut sisään ja tehdä tilausta. Etukäteen en sitä mistään löytänyt. Syynä voi tietysti olla maailaman erilaiset VAT-kannat. Tilausvahvistuksessakaan ei ollut kuin kokonaishinta.
Positiivista joidenkin Kiinan-myyjien osalta voisi sanoa huomattvasti aikaisempaa nopeammat toimitukset. Vaikka tuote ei yllättänytkään. Surkeaa laatua tuli. Tämä tietysti oli oletuskin.
Vastaa Viestiin