Vaihtokone & katsastus ei tykkää

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
ilpo76
Viestit: 1
Liittynyt: 16.05.2023 04:03

Vaihtokone & katsastus ei tykkää

Viesti Kirjoittaja ilpo76 »

Morjes
Ensimmäistä kertaa tuli eteen tälläinen tapaus, vähän odotinkin jotain kysymyksiä tulevan katsastuksessa
Hommasin projektin -Fiat -Matkaaja 2,5d v.1990 asuntoauton.
Nooh, kone meni vaihtoon ja laitoin parivuotta uudemman 2,5td koneen.
Kaikki muu kyllä meni, mutta Tämä turbo ei miellytä katsastusta ja pitäisi saada hommattua papereita!? Ainakin vrt moottoritiedot, vetareista,
eli käytännössä ilmeisesti koko etupään/takaakseliston tiedot?
Tässä tarvitsisin apua, mistähän ihmeestä saisi nuo tiedot? nettiä selannut mutta ei vaan satu kohdille??
Luultavasti jos löytyisi alkup korjauskäsikirja? josta löytyisi tiedot/erot?
AlfaMer kirjassa ei ollut.
arv
Viestit: 133
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Vaihtokone & katsastus ei tykkää

Viesti Kirjoittaja arv »

Lieneekö tästä apua?
Tuolta voi ladata tämmöisen: Fiat Ducato Factory Workshop Repair Manual (1981 - 1993)
https://www.allcarmanuals.com/factory-s ... ucato.html
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Vaihtokone & katsastus ei tykkää

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Varmaksi en osaa sanoa mutta uskoisin että vastaavan turbollisen jarrut yms vaaditaan. TD-koneisen korjauskäsikija riittänee osoituksesta osien oikeellisuudesta. Kysy katsurilta kirjallinen lista vaadittavista toimenpiteistä. Muuten syynäyksessä saattaa tulla tilanne "Tuo osa ei kelpaa, ei tule leimaa". Trafi voinee auttaa. Valtion viranomainen, ja viranomasilla on neuvontavelvollisuus.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vaihtokone & katsastus ei tykkää

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eihän trafi enää neuvo edes katsastajia?

Pitäisi tietää moottorien tarkempi tyyppikoodi, että näkisi tarkemman tehomuutoksen. Menisikö tuo ihan säädösten mukaisena muutoksena joidenkin prosenttien tms sisällä, ettei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia, nykysäännöillä?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sofim_8140_engine

Alkuperäisessä ehkä 55kW ja ahdetussa jotain 70-76kW?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihtokone & katsastus ei tykkää

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 16.05.2023 09:17 Eihän trafi enää neuvo edes katsastajia?

Pitäisi tietää moottorien tarkempi tyyppikoodi, että näkisi tarkemman tehomuutoksen. Menisikö tuo ihan säädösten mukaisena muutoksena joidenkin prosenttien tms sisällä, ettei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia, nykysäännöillä?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sofim_8140_engine

Alkuperäisessä ehkä 55kW ja ahdetussa jotain 70-76kW?
https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... aminen.pdf
Kohta 3.8.1:
3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi.
Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin
tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;
2) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset;
Määräys
16 (32)
TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019
3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on
muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus.
Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen
mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennettaessa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muutossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi,
vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa
muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa
epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.
Eli suomeksi:
- Mikäli vaihtomoottorilla tehonnousu alkuperäiseen moottoriin nähden jää alle 20%, ei vastaavuusmuutoksia tarvita
- Mikäli alkuperäisen moottorin ahtaa, täytyy ajoneuvo muuttaa vastaamaan tehokkaampaa mallia yllämainituilta osin

Noiden lisäksi on jotain massarajoja, tietenkin, mutta niitä en nyt pikaisella hakemisella löytänyt. Sämpyn maininnassa on mahdollisuus, mikäli tuo 2.5TD on enintään 20% tehokkaampi, kuin 2.5D.

Se mitä todistuksia katsotaan riittävän pätevinä, selviää kysymällä konttorilta. Joskus aikoinaan jopa mallikuvasto tehoineen tai käyttöohjekirja kelpasi, mutta tuskin enään nykyään. Tuosta nimimerkki arv linkkaamasta manuaalista voi olla tässä tapauksessa paljon apua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin