Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Saimon3
Viestit: 27
Liittynyt: 19.06.2022 10:00

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja Saimon3 »

Akun irroitus ei näköjään riittänyt resetointiin niin laitoin tuon vanhan kaasuläppäkotelon paikoilleen niin nyt Punto toimii niinkuin pitääkin. Kiitoksia kaikille avusta :thumb:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eli vika oli siis lopulta sama kuin aiemmassa ketjussa josta vinkkasin ekalla sivulla, lambda-anturi? Vai oliko siinä nyt jotain muuta?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Saimon3
Viestit: 27
Liittynyt: 19.06.2022 10:00

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja Saimon3 »

Niinhän tuo oli, oli siis lambdan johto aiemminkin irti ja tuli hetkeksi aikaa niin käyntiin laitettua mutta kun bensaa oli siellä täällä niin vaikutti että johdon irroittamisella ollut mitään vaikutusta.
Löysin muuten netin syövereistä semmoisen keskustelun tuosta lambdasta että jos tuo "etummainen" lambda menee sekasin/hajoaa niin ei tosiaan anna vikakoodia/ sytytä häiriövaloa, mene ja tiedä onko totta mutta näinhän tässä on jo nyt toinen Punto korjaantunut lambdan vaihdolla :D
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kyllä se ainakin kokemukseni mukaan sytyttää vikavalon. Omassa nousi hetkessä kulutus tasolle 20 l/100km sytytyskatkojen takia. Vaihdoin heti tulpanjohdot ja kulutus laski, mutta melko pian tuli vikakoodi etummaisesta lambdasta. Korjaantui vaihtamalla, mutta parin päivän kuluttua tuli vika jälkimmäisestä lambdasta. Vaihto auttoi siihenkin. Katti säilyi ehjänä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Toivottavasti tässäkin tapauksessa asennettiin Boschin lambda, ettei kohta taas ole käyntiongelmia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Saimon3
Viestit: 27
Liittynyt: 19.06.2022 10:00

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja Saimon3 »

Boschin lambda paikallaan.
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tosta lambdasta ja vikavalosta.

Tytön Punto, vastaava kuin otsikossa, ei menny syksyllä katastuksesta läpi. Syynä päästöt katossa.
Lambdan arvot ihan seinillä. Tosin, PA-kulutus kutakuinkin normaali eikä mitään vikakoodia missään.

- J
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

jmi kirjoitti: 02.06.2023 22:51 Tosta lambdasta ja vikavalosta.

Tytön Punto, vastaava kuin otsikossa, ei menny syksyllä katastuksesta läpi. Syynä päästöt katossa.
Lambdan arvot ihan seinillä. Tosin, PA-kulutus kutakuinkin normaali eikä mitään vikakoodia missään.

- J
Päästömittauksen lambda-arvo kertoo yleensä vuotavasta pakoputkesta.

Mitä Lambda-arvo tarkoittaa?
Lambda-arvolla tarkoitetaan jäännöshapen määrää. Koska palotapahtuma sylinterissä ei koskaan ole täydellistä, täytyy sylinteriin syötettävän ilma/polttoaine -seoksen oltava ilmarikasta. Toisinsanoen palotapahtuma tarvitsee enemmän ilmaa ja happea, kuin mitä täydellinen palaminen laskennallisesti vaatisi. Liki täydellinen, eli stoikiometrinen palaminen tapahtuu AFR (air/fuel ratio) lukemalla 14.7kg ilmaa/1kg bensiiniä, tämä arvo on Lambda=1.000 (alle tuon on rikas, yli tuon laiha). Lambda-anturi mittaa jäännöshapen määrää (palamisesta ylitse jäänyttä happea) ja antaa ulos voltteja. Lambda=1 eli Afr 14.7 on noin 0.5V +/-0.1V ja katalysaattoritoimimnan vuoksi normaalisti toimiessaan lambdan jännite heiluu 0.8.....0.2V välillä (tämä vaaditaan katalysaattorin hapetus/pelkistys toimintaa varten, eli seos käy rikkaalla ja laihalla nopealla syklillä). Moottorinohjaus tyypillisesti tähtää arvoon Lambda1 (~0.5V, AFR14.7), mutta tämä heilunta on aina läsnä.

Päästömittauksessa mittarista näkyvä Lambda-arvo on pakoputken päästä mitattu arvo ja sillä lähinnä seurataan moottorin seoksen muodostusta ja pakoputkiston kuntoa. Tuo tarvitaan, koska katalysaattorin vuoksi rikkaalla käyvä moottori saattaa silti antaa hyväksyttävät HC ja CO -arvot, mutta Lambda (jäännöshappi) kertoo tuon heti. Toisaalta yllättävänkin pieni vuoto sopivassa kohdassa putkistoa voi nostaa tuon päästömittarin Lambda-arvon liian korkeaksi. Omassa autossa riitti nuppineulan pään kokoinen reikä ennen katalysaattoria ja päästömittari näytti Lambda = 1.102 (ilmeisesti putken alkupään vuoto vaikuttaa juuri Lambda -arvoon, loppupään vuoto O2 -arvoon).


Summasummarum:
Päästömittauksessa liian korkea lambda-arvo ei yleensä koskaan kerro lambda-anturiviasta. Yleisin virhe on vaihtaa suoraan lambda-anturi ja sen jälkeen haukkua auto paskaksi, kun ei osata korjata.
Jos päästömittauksessa lambda-arvo on koholla, ensimmäiseksi pitäisi varmistaa pakoputkiston kunto ja moottorin yleiskunto (tulpat, suodatin jne). Lambda-anturi voi tosin hajota niin, että antaa esim yleismittarilla mitatessa järkeviä lukemia, vaikka moottori kävisi rikkaalla. Tällöin moottorinohjaus ei välttämättä tajua sytyttää vikavaloa, koska jos lambdan korjausarvot eivät ylitä vikatilan raja-arvoja (esim stilossa taisi olla 30% rikastus/laihennus, jolloin sytyttää vikavalon), ei moottorinohjaus "tajua" mitään olevan vialla. Moottorinohjaus vain "näkee" lambdan antaman jännitearvon ja jos se jää vikatilan raja-arvojen alapuolelle, niin moottorinohjauksen "mielestä" homma on bueno.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Nyt vain kyseessä ei ollu pelkkä lambda-arvo, joka oli aika lähellä normeja. Vaan CO jne, eli rikkaalla kävi, mutta ei näkyny niin paljoa kulutuksessa.

Multiecuscan anto ensimmäiselle lambda-anturille ihan pellelukemia. Anturin vaihto ja päästöt kuin oppikirjasta.

- J
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto mk2 1.2 8v - 04, saa liikaa bensaa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

jmi kirjoitti: 03.06.2023 20:12 Nyt vain kyseessä ei ollu pelkkä lambda-arvo, joka oli aika lähellä normeja. Vaan CO jne, eli rikkaalla kävi, mutta ei näkyny niin paljoa kulutuksessa.

Multiecuscan anto ensimmäiselle lambda-anturille ihan pellelukemia. Anturin vaihto ja päästöt kuin oppikirjasta.

- J
Aivan, sain sen käsityksen viestistäsi, että päästömittauksessa olisi ollut Lambda-arvo pielessä. :oops:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin