Sain tällaisen viestin ja välitän sen tänne:
Minulla on Fiat Panda vuodelta 2011 (169/ 51 kw). Se on alkanut oireilla lyömällä ohjaustehostimen pois päältä, kun kierrokset laskevat. Autolla on ajettu 128000 km, enkä raaskisi siitä luopua. Onko sinulla antaa ohjetta mitä voisin tehdä? Voiko kyseessä olla jännitteensäätimen ongelma. Vaihdatin siihen akun ja laturin ja jonkin aikaa Ok, mutta sitten taas alkoi temppuilla. Tänään katsastuksessa inssi sanoi, että tyyppivika, mutta voiskohan tätä tyyppivikaa korjata?
Panda 2011 ohjaustehostin ongelma
Panda 2011 ohjaustehostin ongelma
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Panda 2011 ohjaustehostin ongelma
Vikakoodi ohjausjärjestelmästä saattaisi kertoa jo vähän vinkkiä, ellei jännitteenmittaus näytä vikaa latausjärjestelmässä.
Tuossa on järjestelmän kuvaus ja kytkentäkaavio: https://ln5.sync.com/dl/6d1132eb0/bcrtq ... m-9txigrf5
Kaaviot tulee tässä näköjään kovin huonolla resoluutiolla, tarvittaessa voin ottaa osasuurennoksia.
Tuossa on järjestelmän kuvaus ja kytkentäkaavio: https://ln5.sync.com/dl/6d1132eb0/bcrtq ... m-9txigrf5
Kaaviot tulee tässä näköjään kovin huonolla resoluutiolla, tarvittaessa voin ottaa osasuurennoksia.
Re: Panda 2011 ohjaustehostin ongelma
Kiitos vastauksesta. Tutkailen noita sähkökaavioita. Varmaan vikakoodin lukeminen lienee se ensimmäinen/ tärkein operaatio. Joku sanoi, että ongelma on sähköisen ohjaustehostin ja asentoanturi, mutta eiköhän sekin selviä vikakoodin selvittämisellä.
Re: Panda 2011 ohjaustehostin ongelma
Jos kuuluu kolinoita ja rutinoita rattia käännettäessä, saattaa siellä oireilla jousen kääntölaakerit.
Re: Panda 2011 ohjaustehostin ongelma
Sen vääntöanturin pystyy vaihtamaan aika pienellä työllä, edes airbagia tai rattia ei tarvitse irrottaa. Tästä oli YouTubessa video, jota ei enää löydy. Omia kuviakaan ei ole, joten muistinvaraisesti kirjoitan. Jos on autoremonteista kokemusta, näillä vajavaisillakin ohjeilla pitäisi pärjätä.
-akun maakaapeli irti
-ohjauspylvään muovit pois
-muovien alta paljastuvien kaapeleiden liittimet irti
-ohjauspylvään kaksi kiinnitysmutteria irti
-jäätävän iso sisäpuolinen lukkorengas irti
Ohjauspylväs ratteineen ja viiksineen purkaantuu lukkornkaan irrottamisen jälkeen jälkeen vetämällä taaksepäin. Akselin pooritus ei sovi kuin yhteen kohtaan joten asennosta ei niin kovin tarkkaan kannata pitää huolta. Rattia ei kuitenkaan kannata pyöritellä irrallaan, koska kellojousi ottaa itseensä liian monesta kierroksesta.
Anturi on sen jälkeen näkösällä autoon jäävässä rattiakselin osassa.
En muista miten anturi on kiinni, on niin pitkä aika kun otin anturia irti. Viimeksi suihkin CRC 2-26:ta anturiin paikalleen päin.
Jos anturin irrottaa, sen kohdistus samaan kohtaan akselille on tärkeää, väärään kohtaan asennettaessa tehostin saattaa pyöriä itsekseen laitaan saakka. Anturissa on lukituspinnille paikka.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, tämän jälkeen pitää tehdä tehostimen kalibrointi Multiecuscanilla jos anturi on hiukankaan eri asennossa mennyt takaisin.
Kuvassa näkyy ohjauspylväässä oleva lukkorengas.