FIAT PUNTO (188) 1.2 60 2007 ohjaustehostimen ongelma

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Iloinenomistaja
Viestit: 1
Liittynyt: 03.06.2023 13:55

FIAT PUNTO (188) 1.2 60 2007 ohjaustehostimen ongelma

Viesti Kirjoittaja Iloinenomistaja »

Moikka,
Tarvitsisin apua kulkineen kanssa (Fiat Punto vm 2007 1.2 60hv).
Ohjaustehostimen valo ja akun virran varausvalo syttyy ajaessa. Tämän jälkeen moottori sammuu yleensä pysähtyessä (kierrosten laskiessa). Lähtee käyntiin vasta pienen odottamisen jälkeen.
Aikaisemmin ollut huono lähtemään käyntiin, sammuu jos ei anna kaasua heti käynnistymisen jälkeen.
Onko vinkkejä mistä kannattaisi lähteä liikkeelle vian korjaamiseksi😁?
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: FIAT PUNTO (188) 1.2 60 2007 ohjaustehostimen ongelma

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuonne heikkoon akkuun ja/tai vialliseen laturiin viittaisivat oireet. Joskus myös huono maakontakti tekee tuollaista, erityisesti huono käynnistyvyys kielisi tuollaisesta. Lopuillaan oleva akku yleensä viestii auton tietokonelle, että "virtaska" ei riitä, ja alkaa pudotella tarpeettomammasta päästä sähkölaitteita pois (uudemmissa häviää yleensä abs, mäkilähtöavustin, tuo mainittu ohjaustehostin ja lopulta myös sytytysvirta yms.). Mittailepa käynnissä ollessa, tuleeko akkuun latausvirtaa, varmaan jossain siellä yli 14v, jos lataus on kunnossa. Moottori sammuksissa terveen akun varaus lienee jossain 12,3v luokkaaa eli jos alkaa vaikka 10 tai 11, niin akkuhan se on väsähtänyt. Nuo nyt helpoimmasta päästä aloittaa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FIAT PUNTO (188) 1.2 60 2007 ohjaustehostimen ongelma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onkohan moottorin ja korin välinen maadoitus kunnossa? Akulta koriin ja moottorille menevää maakaapelia voi kokeilla nykiä kohtuullisella voimalla. Joskus kaapeli jää käteen sinivihreän jauhon ropistessa eristeiden sisältä ulos. Tuo, kun selvästi ilmoitetaan latausongelmasta, ja on ollut noita käynnistymisongelmiakin, niin pistää epäilemään maavikaa.

Ohjaustehostimen ongelmat ei tässä ole se vika, vaan seuraus virran puutteesta - ellei ohjaustehostin pysty jotenkin vikaantumaan niin, että alkaa hörppimään hillittömiä määriä virtaa polttamatta sulakkeita. En ole ikinä kuullut sellaisesta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin