Akkusensorin liitin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Akkusensorin liitin

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Teinpä huomion, että Giuliettassa oli tuollaisen miinusnavassa olevan komponentin plus-johdin poikki, ja vielä kehvelosti niin syvältä liittimestä, että ei pystynyt jatkamaan. Väliaikainen korjaus oli pelkän paljaan johtimen pään pakottaminen liittimen kupeen ohi pinnille; toimii, mutta ei ole kaunis....... noita on kaikissa uudemmissa Fiateissa, Lancioissa ja Alfoissa (ehkä Fordessakin), mutta mikähän lienee liittimen nimi/tyyppi, jotta voisi rakennella siistin uuden? Tuollaisen linkissä olevan (ulkomainen nimi ilmeisesti tuo ennen linkkiä oleva litania) löysin internetistä, piti jonkin aikaa hakea. Kuvan kanssa tietenkin autosähköliikkeeseen, mutta voisi helpottaa asiointia, kun tietäisi heti, mitä pyytää, koska aika erikoinen on rakenne. Tunnistaisiko joku,eikä haittaa olisi tiedosta, mistä saisi?). Purkamoilta sitten viimeinen apu, jos ei uutena löydy!

X AUTOHAUX Battery Current Sensor Connector WPT-1648, DU2Z-14S411-AZB

https://www.amazon.com/AUTOHAUX-Connect ... B0BVK26SMP
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akkusensorin liitin

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kovasti on saman näköinen kuin perus vesitiiviit autosähköliittimet, mutta kuitenkin vähän erilainen...

Pystyykö tota irroittamaan? Tuollaisen irtonaisen kanssa kun kävelisi KS-elektroniikkaan, niin saisi varmaan pätevää neuvoa.
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Akkusensorin liitin

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sama tuntuu meillä olevan "hovihankkija", vuosi(kymmenet) tuolla on tullut piipahdeltua! JAS Autostartistakin Jyväskylästä tuumasin kysellä. Itsekin mietin, että irtoliitin olisi kätevä, mutta vielä ei raaski katkaista, sen verran on erikoinen, ja kun "pielavetinen" toimii. Lancian ABS-liittimissä (Kappakohan tuo oli) on jotain samanlaista, pitää vertailla kokoa ja tarvittaessa vaikka modifioida. Liitin on (tietenkin...) auton johtosarjassa, noita itse tunnistinkomponentteja saanee varaosanumerollakin (mutta kuvissa ei ainakaan ole liitintä mukana
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Akkusensorin liitin

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Olisko osanumero 71774015

Vw 4F0973702A
Mb A0225451926
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Akkusensorin liitin

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kiitos, hyvät vinkit nuo VAG- ja MB-osat, kävin hankkimassa reilulla kympillä! Nuo ovat periaatteessa aivan samanlaiset, mutta yllättäen aivan hieman isommat kooltaan ja toisesta reunasta kulmikkaampi kuin se alkuperäinen siinä akkusensorissa (joka täysin soikea). Sopivalla modifikaatiolla eli milli sieltä toinen täältä pois viilaten onnistunee. Pitää kumminkin piipahtaa jossain passelilla purkamolla, mm. Grande Puntossa taisi olla start/stop-malleissa aivan samanlainen, joten voisi hankkia koko komponentin liittimineen ja vaaksan verran johtoineen talteen. Samalla voisi tutkia, onko jossain muussa kohtaa moottoria vastaava pieni liitin, joka on tässä akkusensorissa (Fiat 51872951 tai Bosch 0 199 000 053 ; Intelligent Battery Sensor eli IBS). Tuossa mainittuun IBS-osaan purkamon linkki:

https://www.proxyparts.com/car-parts-st ... /18324128/

Periaatteessa myös varovasti kytkemällä esim. pelkät VAG- tai MB-osien sensorin urospinneihin menevät naaraspinnit riittävät, ympärille jotain roiskekosteussuojaa, niin välttyy modaukseltakin. Molempia saa irto-osina, VW-osaa jopa valmiina n. 15 cm johdin-pinni-yhdistelmällä ilman plugia (000 979 034E ,"wire set"). Noita pelkkiä naaraspinnejä saanee irto-osina myös ihan pikkurahalla
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Akkusensorin liitin

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Taisin kumminkin suotta tihrustella huonolla lähinäöllä, ja ilmeisesti tuo VW-plugimalli istunee sittenkin ihan suoraan! Alkuperäisen viestin "WPT-1648 Battery Current sensor Connector" (Ford osaan viittaa) ainakin näyttää olevan itse liittimen sisäosan, jonne johtimet tulevat, kanssa aivan identtinen. Lukituksessa näyttää olevan päälle painettavassa osassa pieniä eroja, mutta voinee ottaa lukitusosan vanhasta, ja aika tiukkaan tiivisteen kanssa tuo taitaa mennä ilman lukitsevaa ulkokuortakin. Eiköhän haaste tullut nyt ratkaistua
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin