Käynti ongelmaa Cromassa
Käynti ongelmaa Cromassa
Cromaan (i.e.S 1990) on tullut jokin mystinen käyntiongelma.
Pieni historia taustaksi. Auto sai museoleiman keväällä 2021 ja sillä ei sinä kesänä juurikaan ajettu. Seuraavana vuonna (2022) ajoin ensiksi keväällä Hämeenkyrö-Tampere-Hämeenkyrö (n. 80km) ja auto toimi hienosti. Sitten tein toisen reissun heinäkuussa Hämeenkyröstä Tampereelle ja auto toimi edelleenkin hienosti. Sitten parin vikon päästä takaisin Tampereelta Hämeenkyröön. Tällöin ensimmäistä kertaa ilmeni, että auto meinaa tukehtua pienillä kierroksilla. Pääsin onneksi perille ja jätin auton lepäämään syksyn ja talven yli kun Töllinmäen syystreffitkin oli peruttu.
Tänä keväänä kun yritin autoa ensimmäistä kertaa käyntiin niin eipäs meinannutkaan lähteä käyntiin. Sitten kun sain vihdoin jotenkin käyntiin niin kaasua ei voinut yhtään antaa. Sammui heti. Eräs tuttuni antoi ohjeeksi, hakea Shelliltä V-Poweria ja lyijyn korviketta, jotta polttoaine syttyisi paremmin. Epäili että polttoaine olisi päässyt menemään vanhaksi. Autohan oli tankattu viimeksi kaksi vuotta sitten. Tein sen ja tankissa oli nyt 10 litraa V-Poweria, n. 10 litraa vanhaa 98:a ja tilkka lyijynkorviketta. Tämä auttoi ja pystyin ajamaankin, mutta edelleen oli pientä tukkoisuutta ja edelleen ei meinannut lähteä kunnolla käyntiin. Mutta sitten kun lähti niin kävi tyhjäkäyntiä ihan ok ja pystyi ajamaan.
Kun tämä tuttuni ohje ei tuntunut oikein toimivan niin otin polttoainepumpun pois tankista ja imin kaikki polttoaineet pois. Yllätyin, että Cromassa onkin jo muovitankki eikä peltinen. Kävin hakemassa tuoretta 98:a 20 litraa ja kaadoin tankkiin. Mutta nyt ei sitten ei enää käy tyhjäkäyntiäkään. Ensiksi saa 'sahata' startilla monta kertaa ja sitten kun vihdoin lähtee käyntiin sammuu (tukehtuu?) melkein heti.
Polttoainetta tulee suodattimelle joten vika ei ole tankin päässä vaan missä? Ja tosiaankin viime vuoden kevääseen saakka ei ole mitään ongelmia ajaa 98:lla.
Pieni historia taustaksi. Auto sai museoleiman keväällä 2021 ja sillä ei sinä kesänä juurikaan ajettu. Seuraavana vuonna (2022) ajoin ensiksi keväällä Hämeenkyrö-Tampere-Hämeenkyrö (n. 80km) ja auto toimi hienosti. Sitten tein toisen reissun heinäkuussa Hämeenkyröstä Tampereelle ja auto toimi edelleenkin hienosti. Sitten parin vikon päästä takaisin Tampereelta Hämeenkyröön. Tällöin ensimmäistä kertaa ilmeni, että auto meinaa tukehtua pienillä kierroksilla. Pääsin onneksi perille ja jätin auton lepäämään syksyn ja talven yli kun Töllinmäen syystreffitkin oli peruttu.
Tänä keväänä kun yritin autoa ensimmäistä kertaa käyntiin niin eipäs meinannutkaan lähteä käyntiin. Sitten kun sain vihdoin jotenkin käyntiin niin kaasua ei voinut yhtään antaa. Sammui heti. Eräs tuttuni antoi ohjeeksi, hakea Shelliltä V-Poweria ja lyijyn korviketta, jotta polttoaine syttyisi paremmin. Epäili että polttoaine olisi päässyt menemään vanhaksi. Autohan oli tankattu viimeksi kaksi vuotta sitten. Tein sen ja tankissa oli nyt 10 litraa V-Poweria, n. 10 litraa vanhaa 98:a ja tilkka lyijynkorviketta. Tämä auttoi ja pystyin ajamaankin, mutta edelleen oli pientä tukkoisuutta ja edelleen ei meinannut lähteä kunnolla käyntiin. Mutta sitten kun lähti niin kävi tyhjäkäyntiä ihan ok ja pystyi ajamaan.
Kun tämä tuttuni ohje ei tuntunut oikein toimivan niin otin polttoainepumpun pois tankista ja imin kaikki polttoaineet pois. Yllätyin, että Cromassa onkin jo muovitankki eikä peltinen. Kävin hakemassa tuoretta 98:a 20 litraa ja kaadoin tankkiin. Mutta nyt ei sitten ei enää käy tyhjäkäyntiäkään. Ensiksi saa 'sahata' startilla monta kertaa ja sitten kun vihdoin lähtee käyntiin sammuu (tukehtuu?) melkein heti.
Polttoainetta tulee suodattimelle joten vika ei ole tankin päässä vaan missä? Ja tosiaankin viime vuoden kevääseen saakka ei ole mitään ongelmia ajaa 98:lla.
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Polttoainetta tulee, mutta tuleeko painetta? Tankin sisällä pumpun ja kannen välissä oleva letku on voinut alkaa vuotamaan, ja paineet karkaa siitä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Vaihtaisin tulpat uusiin ihan varmuuden vuoksi ja eihän imuputkessa ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välillä ole halkemaa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Eli ko. letku olsi päässyt löystymään kun otin polttoainepumpun pois?
Helatorstaina ajelin tuolla sekabensalla useamman kymmentä kilometriä. Toivoen, että käynti paranee kun tankki tyhjenee. Viikko sitten tyhjensin tankin kokonaan imemällä ja eilen vaihdoin uudet bensat tilalle ja käynti tyrehtyi.
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Tuskin löystymään, vaan ihan repeämä, joka kasvaa pikkuhiljaa. Aluksi ilmenee nykimistä kuormalla, lopulta alkaa mennä aika toivottomaksi. Tilalle pitää laittaa upotusrasitukseen tarkoitettua letkua, tavallinen bensaletku ei sellaista ole. Saa vaikka Motonetista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Toi tankkilaitteem vuoto yleensä oireilee vajaalla tankilla pahemmin kuin täydellä. Etenkin jos on sellainen, että vanha letku tihmii kudosten välistä.
Bensanlaatuun toi tuskin liittyy mitenkään, sikäli tuttusi neuvot lyijynkorvikkeesta ovat jostain 1970 luvulta...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Niin minäkin ajattelin ja siksi tyhjensinkin lopulta koko tankin, että sain vanhat bensat pois. Käsittääkseni ruiskukoneessa ei saisi käyttää lyijyllistä bensaa.
Jos käsitin oikein niin tarkoitit tuota letkua. Se on juurikin semmoista punosletkua.
- Liitteet
-
- 773000271511876578.jpg (42.67 KiB) Katsottu 512 kertaa
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Juu, tuon kuparikierukan molemmin puolin. Toki siinä voi joku muukin vika olla, mutta omalla kohdalla on tuollainen oireisiin täsmäävä vika ollut. Toinen on, jos on vuotoa ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välissä. Sitä ei aina näe kovin helposti, mutta huomaa tyhjäkäynnillä letkua hieman puristelemalla. Oikein iso reikä jos on, niin kone ei käynnisty, kun ilmamäärämittari ei liikahda lepoasennosta.
Lyijystä on haittaa, jos on lambda-anturi tai katalysaattori, muuten ruisku ei asiaan vaikuta.
Lyijystä on haittaa, jos on lambda-anturi tai katalysaattori, muuten ruisku ei asiaan vaikuta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Aloittaisin myös tarkistukset siitä ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välisestä letkusta, vaikkei se tuekkaan tuota tuoreen bensan lisäys hommaa. Tuo vanha bensa saattaa tosiaan tehdä mielenkiintoisia ongelmia, ja Cromissa/Themoissa yksi ongelma vanhalla bensalla on tankki laitteen kumiosien sulaminen. Ne lienee kunnossa jos pumppu on ollut irti. Vai oliko pumppu irti, vai pelkkä tankki laite? Pumpulle on myös imusihti joka kannattaa tarkistaa, se kerää lian lisäksi myös bensasta jotain hartsia tms, ja niitä kumimujua jos osat antautuu. Niistä kumiosista sulaa se pumpun kiinnitysosa, ja tankki yksikön pohjalla olevat kumiosat. Suosittelisin kyllä näille autoille säännöllistä liikuntaa ja sen että ainakin tankillinen ajetaan vuodessa. En päässyt käsitykseen että oliko pahinta näille että tankki on seisotuksessa vajaa, vai pitäisikö olla täynnä niin kestä ne osat paremmin.
Ja jos bensa tulee filtterille hyvin niin voihan sekin olla muljua täynnä joten kyllä sekin tässä tilanteessa kannattaa vaihtaa.
Ja jos bensa tulee filtterille hyvin niin voihan sekin olla muljua täynnä joten kyllä sekin tässä tilanteessa kannattaa vaihtaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Pumppu oli kokonaan pois kun tyhjensin tankin. Pumpun pohjassa oli jotain sulanutta kumimoskaa, jotka pyyhin pois. Muut kumiosat (letkut) olivat silmämääräisesti katsottuna kunnossa. Tankkilaitetta en ottanut pois.
Helatorstaina kun yritin ajamalla ensiksi saada tankkia tyhjennettyä, niin käynti oli muuten ihan tasaista ja kiihtyvyyvkin kunnossa, mutta risteyksiin tullessa kun joutui vauhdin pudottamaan ja vaihtamaan kakkoselle niin silloin meinasi auto sammua.
Helatorstaina kun yritin ajamalla ensiksi saada tankkia tyhjennettyä, niin käynti oli muuten ihan tasaista ja kiihtyvyyvkin kunnossa, mutta risteyksiin tullessa kun joutui vauhdin pudottamaan ja vaihtamaan kakkoselle niin silloin meinasi auto sammua.
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Kyllä se sitten siltä kuulostaa että kumit muuttuneet mössöksi, ja villi veikkaus että pumpun imusihti täynnä sitä... Eli pumppuyksikkö/tankki laite ylös ja pura se rakennelma. Pumpun kiinnityskumi isolla todennäköisyydellä myös pehmeä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Mulla pitäisi olla käytetty Croman pumppulaitos, tosin eri asia mitä sillä enää tekee ja miten sen tunnistaa kun taitaa olla kolme saman näköistä hyllyssä. Jos sattuu siis tarviimaan jotain osaa sellaiseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Itsellänikin on pari käytettyä jemmassa
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Olin taas tänään Croman kimpussa ja otin jälleen kerran besapumpun pois ja purin palasiksi. Niin oli kuten -HH- epäilitkin niin moottorin ympärilla oleva puoliksi siellä kupissa oleva kumitiiviste oli aivan vellinä, mutta sihdit oli kuitenkin suhtkoht puhtaat. Vaihdoin tuon kumitiivisteen jemmassa olleesta varaosapumpusta. Mutta siltikään ei vielä oiken tunnu lähtevän käyntiin. Starttaa hyvin ja välillä meinaa jo vähän luvata, mutta sitten saa taas starttia sahata eikä mitään tapahdu. Polttoainesuodattimelle tulee nyt paremmin bensaa, mutta tuleeko vieläkään riittävästi, sitä en tiedä.
GFF jäsen 1579
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
GFF:n tapahtumia
Muita italo-auto tapahtumia
Croma 2.0 i.e.S 1990
Exät:
Croma 1.9 Multijet 120 Business 2008
Stilo MW 115 JTD Active 2004
Marea 100 ELX Weekend 1999
Marea 155 HLX 2000
Re: Käynti ongelmaa Cromassa
Saikos tässä kuinka helposti suutintukin irti ja onkohan 5 vai 12 voltin suuttimet. Ajattelin vaan jotta pystyisi testaamaan pumppuun virtaa ja yksitellen syöttää suuttimelle että tuleeko sieltä soppaa.
Jollei sitten roska paineensäätimessä jumita sitä auki. Se ei mahdottoman isolla alueella säädä painetta, sehän vaan kompensoi imusarjan paine-eroa mutta jos se vaikuttaa juuri riittävästi.
Mulla on ylimääräinen kone Cromaan, jossain saattoi olla toinen imusarjakin jos en myynyt sitä aiemmin, siinä taisi olla suuttimet sun muut kiinni.
Se imuletku oli nyt vissiin katottu ja että ilmamassamittari liikkuu herkästi. Mutta bensapuoleen kieltämättä viittaa.
Ihan jo muistuu mieleen muinaiset taistelut L-jetin kanssa. Ei millään lämpöisenä käyntiin, ei vaikka ohivirralla taisin kylmäkäyntisuuttimella ruiskuttaa bensaa lisää. Mutta pilotilla lähti aina ja sen jälkeen kävi ihan ok tyhjäkäynti sun muut. En ikinä saanut selville mikä sitä vaivasi, silloin ei ollut nettiäkään että olisi löytänyt jostain laina-osia testejä varten. Vika vaan paheni aikaa myöten. Veikkaisin joko suuttimia tai massamittaria.
Eikä tässä lisäilmaluistin puolellakaan ole ilmavuotoa letkuissa?
Jollei sitten roska paineensäätimessä jumita sitä auki. Se ei mahdottoman isolla alueella säädä painetta, sehän vaan kompensoi imusarjan paine-eroa mutta jos se vaikuttaa juuri riittävästi.
Mulla on ylimääräinen kone Cromaan, jossain saattoi olla toinen imusarjakin jos en myynyt sitä aiemmin, siinä taisi olla suuttimet sun muut kiinni.
Se imuletku oli nyt vissiin katottu ja että ilmamassamittari liikkuu herkästi. Mutta bensapuoleen kieltämättä viittaa.
Ihan jo muistuu mieleen muinaiset taistelut L-jetin kanssa. Ei millään lämpöisenä käyntiin, ei vaikka ohivirralla taisin kylmäkäyntisuuttimella ruiskuttaa bensaa lisää. Mutta pilotilla lähti aina ja sen jälkeen kävi ihan ok tyhjäkäynti sun muut. En ikinä saanut selville mikä sitä vaivasi, silloin ei ollut nettiäkään että olisi löytänyt jostain laina-osia testejä varten. Vika vaan paheni aikaa myöten. Veikkaisin joko suuttimia tai massamittaria.
Eikä tässä lisäilmaluistin puolellakaan ole ilmavuotoa letkuissa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net