127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2018 11:12

127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Vaihdoin uudet laakerit ja niiden kannet. Motonetin vara-osia, mielestäni ihan ok tavaraa. Käytin sekä laakerin, että sen kannen pakastimessa. Laakeri meni navassa pohjaan asti. Myös kansi kiertyi, joskin omatekoisella erikoistyökalulla, pohjaan asti ja toppasi laakerin kehään. Jostakin syystä napamutteria kiristettäessä menee napa jumiin. Ilmeisesti pyörän laippa ottaa kiinni laakerin kanteen? Mitä kummaa, pitääkö uudestaan mennä ammattikouluun?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mutteri vääriinpäin? Tai siis minä en tiedä kummiinpäin sen kuuluu mennä, kun on varaosa-kirjasta tuo(kin) sivu jäänyt jonnekin matkan varrelle.

Ajattelin vaan kun mutterissa on tiiviste ja se ei tunnu ottavan laakeriinkaan, niin kuuluuko mutteri niin päin että stefa on vetoakseliin päin? Toisiinpäin asennettuna voiko mutteri ottaa kiinni vetoniveleen?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Viesti Kirjoittaja stella »

Jos nyt oikein muistan, niin se "peltimutteri, jossa on kumihuullos", niin sehän tulee sinne pyörännavan ulkopäähän, ja niinpäin, että se kumihuullos ulospäin, jonka jälkeen sitten painetaan se itse pyöränlaippa, johon vanne kiinnittyy.....Tälleen se muistaakseni on :think:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin joo minä ajattelin että se mutteri on sisäpuolella kuten ainakin joissain sokkarenkaat. Mutta sama homma että onhan mutteri oikein päin. Muistelen että toiselle puolen on jokin irto pölytiiviste jota ei yleensä laakerisarjoissa tule mukana? Koitin muistaakseni sitä kysellä mutta ei saanut.

Mutta sekin tuossa, että jos ei ole kunnolla tukenut laakeria kun painaa navan paikoilleen niin se laakeri voi katketa ja jokin sisältä hajota tai mennä pois paikoiltaan eikä enää toimi kasaan painettuna. Se kuulien pito muovi laakerin sisällä siis.

Huonoissa kuvissa mitä oli jossain kirjassa ei pystynyt kyllä sanomaan onko tuossa systeemissä jotain välikettä jossain laakerin ja navan tai vetarin välissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2018 11:12

Re: 127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Viesti Kirjoittaja PeteP »

No pentele, minähän olen laittanut mutterin väärin päin. Olleet navat purettuna kolme vuotta. Näin se homma etenee…. :-) kiitos t toope
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Viesti Kirjoittaja stella »

Hyvä, että selvis 8-) , mutta saatat joutua hommaamaan vielä uuden laakerin, koska sen pyöränlaipan ulospainatus melko varmasti tuo mukanaan laakerin sisäkehän+myös ehkä kuuliakin lattialle...eli :|
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127 etupyörän laakeri tai napa jumittaa kiristäessä

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minun kaupasta saa pelkkää laakeria 10,90
Laakerisarjassa en nokittanut moponettiä kuin centillä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin