ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
justus1983
Viestit: 4
Liittynyt: 22.06.2023 21:45

ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Viesti Kirjoittaja justus1983 »

Ducato sammui toissa viikolla maanantaina ajosta eikä startannut enää, yritti startata mutta savutti vain.

Hinautin auton pihaan ja sitten tuossa vaihtelin pa-suodattimen, ilmansuodattimen ja tarkistelin että hihnat oli ehjät.Ei saatu eka vikakoodeja luettua kun ei ollut oikeita vehkeitä, mutta saatiin sitten käymään pilotin avustuksella. Sen jälkeen starttannut ilman mitään ongelmia.

Saatiin vikakoodit luettua ja sieltä kautta sainkin sitten selviteltyä että tuo huohottimen vastus oli sulakkeen polttanut. Sainkin kaikki melkein pois, egr vika jäi kummitteleen mutta tulppasin egr:n pois käytösä ja tarkistin että oli kyllä kiinni tuo egr/liikkui vielä.

ilmamassa mittari on vaihdettu uuteen myös.

Mutta ongelmana on se siis että edelleen savuttaa tolkuttomasti, myös tyhjäkäynnillä selkeästi.

multiecuscanilla koittanut lukea arvoja ja ainakin itsellä tuo halutun ilman suhde vrt toteutuneeseen ilmamäärään tuntuisi olevan aivan perseellään
mutta miksi ?

Autolla siis pystyy ajamaankin mutta savuttaa tosiaan aivan tolkuttomasti ja ei kyllä kaikki vedot tosiaan ole kotona.
ilma.PNG
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Oliko jakopään ajoitus katsottu?
justus1983
Viestit: 4
Liittynyt: 22.06.2023 21:45

Re: ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Viesti Kirjoittaja justus1983 »

no sitä ei ole tarkisteltu, hihna on ainakin kireällä jne. Voisko ajoitus kuitenkin olla pielessä vaikka nyt noin hyvin käy ?
toinen mitä ihmettelen on kun en löydä mistään ahtopaineen anturia,vai pitäisikö tuossa edes olla sellaista ?
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jos mitattu ilmamäärä on suurempi kuin pyydetty, niin todennäköisesti jossain on ahtovuoto ja silloin kone savuttaa reilusti. Toinen mahdollinen syy on imusarjan paineanturin tukkeutuminen.

ILMI oli vaihdettu, onhan se Boschin tekemä? Aika usein muun merkkisissä on ollut ongelmia...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
justus1983
Viestit: 4
Liittynyt: 22.06.2023 21:45

Re: ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Viesti Kirjoittaja justus1983 »

Keltsi kirjoitti: 27.06.2023 13:57 Jos mitattu ilmamäärä on suurempi kuin pyydetty, niin todennäköisesti jossain on ahtovuoto ja silloin kone savuttaa reilusti. Toinen mahdollinen syy on imusarjan paineanturin tukkeutuminen.

ILMI oli vaihdettu, onhan se Boschin tekemä? Aika usein muun merkkisissä on ollut ongelmia...

ei ollut bochin tekele tuo massamittari, en tiedä oliko siinä mitään vikaa onnistuin vaan pukkaan langan rikki :cry:
missä perkeleessä tuossa on tuo paine-anturi? onko edes kaikissa sitä, tuntuu että en sitä ole mistään löytänyt vaikka kuinka oon ettinyt ja sitä oonkin ihmetellyt.

Sikäli voiko tuohon multiecu scaniin luottaa noiden lukemien kanssa.
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ahtovuoto usein suhisee kuuluvasti. Ellei sitten ole oikein iso. Sitä voi etsiä vaikkapa jarruputsia sihkuttelemalla.
Savutushan johtuu liian vähäisestä ilmamäärästä suhteessa polttoaineeseen. Ahdin lienee kunnossa? Eikä sillä toisaalta tyhjäkäynnillä isoa merkitystä savutukseen ole, jos ei öljyä sitten vuoda. Silloin savu kuitenkin sinistä.
Onko imupuoli tutkittu ? Ettei ole muovisäkin repaleita imuputkessa, kuten kerran olen nähnyt.
justus1983
Viestit: 4
Liittynyt: 22.06.2023 21:45

Re: ducato 2.0jtd 2003 savuttaa / ei saa ilmaa ?

Viesti Kirjoittaja justus1983 »

VTO kirjoitti: 28.06.2023 09:16 Ahtovuoto usein suhisee kuuluvasti. Ellei sitten ole oikein iso. Sitä voi etsiä vaikkapa jarruputsia sihkuttelemalla.
Savutushan johtuu liian vähäisestä ilmamäärästä suhteessa polttoaineeseen. Ahdin lienee kunnossa? Eikä sillä toisaalta tyhjäkäynnillä isoa merkitystä savutukseen ole, jos ei öljyä sitten vuoda. Silloin savu kuitenkin sinistä.
Onko imupuoli tutkittu ? Ettei ole muovisäkin repaleita imuputkessa, kuten kerran olen nähnyt.
No nyt eilen tuli kokeiltua laittaa diesel cleaneria tankkiin kun yks korjaaja neuvoi kun ei hänelläkään ollut aikaa ottaa pajalle. Löin purkin tankkiin, jätin käymään vartiksi sitten lähdin ajamaan ja kappas ensimmäisen 400m jälkeen jo savutus väheni. Kävin ajelees pikku lenkin ja savutus katosi. Illalla toisen lenkin ja silloin hieman lähtiessä pölläytti vain. Vielä kävin moottoritiellä ajamassa vähän kovemmilla vauhdeilla.
Tänään aamulla ei oikeastaan kummemmin enää havainnut tuota savutusta. Kulkukin on saman moista kun ennen ongelmia.

Mutta sitten taas tuo multiecun lukemat on edelleen ihan mitä sattuu kun ilmamääriä katsoo desired air mas ja actual airmas ku vertaa, mutta ei ole kokemusta onko ennen näyttänyt mitään.


imupuoli on ollut tosiaan auki kokonaan ja tuota ihmetellessä oli ahtoputki irti ja yks klemmari unohtui kiristää niin ampui kyllä letkun auki kaasutellessa.


Tuota ihmettelen edelleen että missä mahtaa olla ahtopaine anturi jos sellaista on edes, olen koittanut tuosta e-learn korjaamokäsikirjastakin kattella ja valokuvista jne mutta mitään ei tunnu löytyvän :D
Vastaa Viestiin