Pojan autossa antaa MS vikakoodiksi
1: B0106 - Driver's pretensioner resistance
Sytyttää airbägin varoitusvalon, kuittaantuu kyllä pois mutta tulee jonkun ajan päästä takaisin.
Ulkomaan foorumeilla käsketään tarkistamaan penkin kaapeli, mutta silmämääräisesti se näyttää hyvältä, samoin liittimet.
Onko tämä joku penkissä oleva tunnistin juttu vai liittyykö tämä jotenkin turvavyörullaan ?
Ja jos liittyy penkkiin niin voiko tämän jollakin kiinteällä vastuksella saada hoidettua.
Grande Punto Pre tensioner
Re: Grande Punto Pre tensioner
Eiköhän tuo tarkoita turvavyön vastakappaleessa penkkien välissä olevaa räjähdyspanosta. Johdot voi mennä penkin kautta jos osa on kiinni penkissä, tai sitten korin kautta jos vastakappale kiinni korissa.
Kokeilisin avata kaikki oranssit/keltaiset johdot/liittimet mitä penkin alta löytyy, vähän kontaktiöljyä ja kiinni muutaman kerran. Sitten vian nollaus ja katsotaan tuleeko uudestaan. Toki kun etsisi taatusti oikeat johdot, voisi liittimen ohittaa laadukkailla jatko apicoilla. Tai miksei niitä voisi muutenkin ohittaa, vanhat huonot liittimet on muutenkin turvallisuusriski.
Jos itse laite on oikeasti rikki, ehkä sen voi ottaa purkuautosta tai viimeinen vaihtoehto huijata vastuksella. Ensin koittaisin kuitenkin korjata sen.
Kokeilisin avata kaikki oranssit/keltaiset johdot/liittimet mitä penkin alta löytyy, vähän kontaktiöljyä ja kiinni muutaman kerran. Sitten vian nollaus ja katsotaan tuleeko uudestaan. Toki kun etsisi taatusti oikeat johdot, voisi liittimen ohittaa laadukkailla jatko apicoilla. Tai miksei niitä voisi muutenkin ohittaa, vanhat huonot liittimet on muutenkin turvallisuusriski.
Jos itse laite on oikeasti rikki, ehkä sen voi ottaa purkuautosta tai viimeinen vaihtoehto huijata vastuksella. Ensin koittaisin kuitenkin korjata sen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Grande Punto Pre tensioner
Tuo esikiristys kyllä viittaa eLearnin mukaan ennemmin tuonne turvavyön kelasysteemiin siinä b-pilarissa oviaukon alareunassa.
Kynnyskotelon suojamuovit pois ja johtonippua ja liittimiä tutkimaan.
https://4cardata.info/elearn/199/2/1990 ... /199001463
Kynnyskotelon suojamuovit pois ja johtonippua ja liittimiä tutkimaan.
https://4cardata.info/elearn/199/2/1990 ... /199001463
Re: Grande Punto Pre tensioner
Ok, eli kiristys hoidettu näissä siinä päässä turvavyötä. Hyvä tietää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Grande Punto Pre tensioner
Palataan tähän aiheeseen vielä kun ongelma on kenties ratkaistu
Reilu kuukausi sitten auto tuli käsittelyyn kun turvavyö alkoi hälyttelemään ja huutamaan vähän väliä vaikka se oli kytkettynä.
No otin tuon vastakappaleen irti, purin sen ja putsasin tuolta sen metallilirpakkeen, joka siinä tunnistaa tuon turvavyön kiinniolon.
Ennen purkua mittasin yleismittarilla noita vastusarvoja, ja ne heitteli miten sattuu. Puhdistuksen ja lievän taivutuksen jälkeen arvot oli tasaisen pienet.Turvavyön hälyttely loppui siihen.
Silloin kun tutkin tuota Pre tensioner ongelmaa moneen otteeseen, niin MESsin avulla seurasin sen vastusarvoa graafisesti, ja se heitteli ihan miten sattuu, vaikka kävi liittimiä aukomassa ja sulkemassa edes takaisin. MESsin antama oletusarvo oli 2 - 2,5 ohmia. Eperin mukaan tuota ei mittarilla saanut edes mitata.
No nyt kun auto tuli muusta syystä käsittelyyn niin selvisi, ettei tuo pretensioner ollut tuon turvavyö putsauksen jälkeen antanut vikakoodia kertaakaan.
Meninpä sitten katsomaan, miten nuo vastusarvot nyt käyttäytyi, niin tulipa grafiikasta kaunista suoraa viivaa ja arvona 2,5 ohmia.
Nyt näyttäisi siltä että tuo kuljettajan turvavyön vastakappale oli se varsinainen ongelmakohta jonka vastusarvon voimakas vaihtelu heijastui myös
kuljettajan turvavyön esikiristimen toimintaan. Nyt jäi hyllyyn uusi turvavyökela odottamaan onko tämä ongelma nyt lopullisesti ratkaistu.
Reilu kuukausi sitten auto tuli käsittelyyn kun turvavyö alkoi hälyttelemään ja huutamaan vähän väliä vaikka se oli kytkettynä.
No otin tuon vastakappaleen irti, purin sen ja putsasin tuolta sen metallilirpakkeen, joka siinä tunnistaa tuon turvavyön kiinniolon.
Ennen purkua mittasin yleismittarilla noita vastusarvoja, ja ne heitteli miten sattuu. Puhdistuksen ja lievän taivutuksen jälkeen arvot oli tasaisen pienet.Turvavyön hälyttely loppui siihen.
Silloin kun tutkin tuota Pre tensioner ongelmaa moneen otteeseen, niin MESsin avulla seurasin sen vastusarvoa graafisesti, ja se heitteli ihan miten sattuu, vaikka kävi liittimiä aukomassa ja sulkemassa edes takaisin. MESsin antama oletusarvo oli 2 - 2,5 ohmia. Eperin mukaan tuota ei mittarilla saanut edes mitata.
No nyt kun auto tuli muusta syystä käsittelyyn niin selvisi, ettei tuo pretensioner ollut tuon turvavyö putsauksen jälkeen antanut vikakoodia kertaakaan.
Meninpä sitten katsomaan, miten nuo vastusarvot nyt käyttäytyi, niin tulipa grafiikasta kaunista suoraa viivaa ja arvona 2,5 ohmia.
Nyt näyttäisi siltä että tuo kuljettajan turvavyön vastakappale oli se varsinainen ongelmakohta jonka vastusarvon voimakas vaihtelu heijastui myös
kuljettajan turvavyön esikiristimen toimintaan. Nyt jäi hyllyyn uusi turvavyökela odottamaan onko tämä ongelma nyt lopullisesti ratkaistu.