Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Kuten toisessa paikassa oli kirjoittanut, olin tulossa GFF kesätapahtumaan Hesaan, kun retkiautoni Ducato 2,3 /150 hv kone yht'äkkiä kävi karkeasti, sammui, mutta lähti uudelleen hetkeksi käymään (robottivaihteisto) ja sammui. Heitin vaihteen vapaalle ja rullasin pysäkille. Käynnistysyrityksessä ei startannut ja ääni outo.
Hinurilla Jyväskylän Rinta-Joupille, jonka pihalla seisoi odottamassa 3 viikkoa. Viikko sitten otettu sisään. Huomattu, että jakohihna on kampiakselilla 1-2 hammasta pielessä oikeasta asennosta, mutta itse hihna on kireällä, samoin jako molemmissa nokka-akseleissa on OK. Jakohihna oli vaihdettu Rovaniemen Rinta-Joupilla edellisenä kesänä ja ajettu 11.000 km.
Viime torstaina soittaessa kertoivat, että laittavat jaon kohdalle ja käynnistävät koneen, jos onnistuu. Jossei, niin tutkivat lisää. Vähän ihmetyttää korjaamon hidas toiminta, luulisi jo neljässä päivässä (ma>to) olevan selvää viasta. Yritetäänkö piilotella saman firman tekemään jakohihnan vaihdon yhteydessä tapahtunutta mokaa?

Mikähän lienee syynä kireällä olevan hihnan hammashypyn? En ole tutkinut kirjallisuudesta rakennetta, mutta jos joku muu paikat tunteva tietäisivät.

terv. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Täyttä arvailuahan tämä, kuten taidettiin jo puhelimessakin jokin aika sitten tuumata. Ekaksi: hihnassa voisi olla hampaassa tai kahdessa sellainen hammasvaurio, ettei näy paikallaan ollessa päälle. Jos hammas on vaikka osaksi murtunut juurestaan, voisi mahdollistaa "pompsahduksen" ja samalla tehdä tuhoa vielä viereisellekin. Silloin hihnan materiaali/laatu on ollut kehno.

Toiseksi jokin apulaitevika, joka voisi saman tehdä, tässä kerron Multipla-dieselin "läheltä piti"-tilanteesta vajaan 15 vuoden takaa: olin tilannut Bosch-monimerkkihuollosta ajan mielestäni hieman löysän hihnakireyden takia, vaikka kaikki näytti päältä päin olevan kunnossa. Huollossa ei kauaa mennyt, olivat vaihtaneet hihnapaketin varmuuden vuoksi, kun kumminkin piti jakopää purkaa, ja minulle autoa hakiessani kertoivat vain hihnan olleen löysällä, ei muita vikahavaintoja. Varsin maltilliset kilometrit tässäkin tapauksessa takana (nyt en muista, kuinka paljon, mutta on löydettävissä huoltopäiväkirjasta kyllä, vielä merkkiliikkeen tekemä), joten pyysin/vaadin huoltokuittiin merkinnän, että hihnankiristin oli kunnossa ja hoiti tehtävänsä oikein, etenkin, kun oli lähes uusi jakopääsarja sekä pohdintani, mikä sen hihnan oikein voisi löysyttää, kun kaikki näyttää olevan ok. Huollossa korostivat, että kiristystä vain lisäsivät uusien osien kera, ja ihmeteltiin ääneen huoltopäällikön kanssa, miksei automaattinen kiristyksen lisäys hoida tehtäväänsä. No, noiden pohdintojen kera merkinnät ajatuksista kuittiin, joka osoittautui aivan pikapuolin reilun tunnin päästä liikkeelle päästyä huollosta merkitykselliseksi: autosta petti vajaan 100km ajon jälkeen Joutsan varalaskupaikalla CommonRail-pumppu tai pikemminkin sen stefa, joka tietenkin selitti koko tapauksen. Kun jakohihna pyörittää myös pumppua, pumpun laakerointi oli alkanut jossain vaiheessa pettää, ja sitten kiristyksestä huolimatta hihnaan ilmestyi löysyyttä. Tällä kertaa ei kuitenkaan ehtinut pompata jako pois, mutta ääni koneessa muuttui sen verran kummalliseksi, että sivuun oli vedettävä, ja tyhjäkäynnilläkin melkein suihkutti dieseliä pumpun stefasta, joskin käydä rouskutti nipin napin, vaikka ruiskutuspaineet varmaan heikkenivät olennaisesti.

Eikun hinuri sitten (hinausosakasko maksoi kerralla itsensä...) ja paluu lähtöruutuun, ja kunnon vastuullisen korjaamon tapaan (pisteet sinne!) tunnustivat, että epäilyni olivat olleet oikean suuntaisia, ja he korvaavat uuden työn + kastuneiden hihnojen (jako ja apu) uusimisen. Minä puolestani lupasin hankkia uuden CR-pumpun, sehän kumminkin olisi pitänyt vaihtaa. Pumpun sain parissa päivässä ja huoltoon meni toinen mokoma, alle viikossa kaikki ok, eikä ole sen koommin oireillut. Vieläkin siunailen, että hihna ei ehtinyt hypätä ja aiheuttaa isompaa tuhoa; nyt siis jo 493 000 km takana, kahteen kertaan jakopää uusittu tuon episodin jälkeen.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja wellu »

En tiedä tapausta tarkemmin, enkä ole samanlaisen voimakoneen jakopäätä avannut, mutta korjaamolla työskennelleenä:

Korjaamolla on aina jumalaton kiire, tai sitten on yt:t päällä. Niitä hommia ja tämmösiä tarkastuksia on päällekkäin paljon. Voi olla, että kalenterista on löytynyt rako purkaa senverran, että on voitu tarkastaa jakopää. Tämän pohjalta ehdotettu sinulle jatkotoimenpiteitä ja katsottu milloin ehditään tekemään taas pari tuntia.

"Minullakin" seisoi yksi Mazda MPV kaksi viikkoa hajonneen apulaitehihnan vuoksi. Ensin oli "selvitys miksi ei lataa, tullut hinurilla" --> pelti auki niin hihna ponnahti katkenneena silmille. Eli syy löytyi.
Sitten "miksi katkennut selvitystyö", eli rullien ym kokeilu. Taas tehtiin eri päivänä vartti töitä.
Tämän jälkeen varattiin hihnan vaihtoaika ja taas eri päivänä puoli tuntia töitä uuden hihnan asennusta varten.


Työntekijänä moinen vitutti aivan suunnattomasti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Jarkko
GFF
Viestit: 521
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Oisko alapyörän kiila pettänyt tai sit kuluneet hihnapyörät.
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja VTO »

Aikoinaanhan nämä hyppäsi käynnistettäessä kun ohjaustehostin otti voimaa. Ei taida olla enää tässä hydraulinen tehostin ja kun tapahtui kesken ajon, niin tuskin sieltä syy löytyy.
Hammaspyörien kuluminen varmasti vaatii paljon kilometrejä, mitä asuntoautossa harvemmin on. Joa hammaspyörät kunnossa, eikä robotti tehnyt mitään hullua vaihtoa, niin löysällä oleminen hyvin uskottava vaihtoehto.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Tänään Rinta-Jouppi ehti autoni kimppuun. Vauriot: hammashihna 2 hammasta pielessä, hihna yhä kireällä, kakkosmännässä reikä, venttiili ja nostin rikki. Suosittelivat vaihtomoottoria ja kustannusarvio noin 14.000-15.000 euroa! Mutta eivät osanneet sanoa syytä, miksi näin oli tapahtunut. Mikä on ensin mennyt rikki? Voisko syynä olla vuosi sitten tehty hihnan vaihto?
Auto oli ollut Rovaniemen Rinta-Joupilla jakohihnan vaihdossa 11.000 km ja 12,5 kuukautta sitten ja samalla tehty muukin huolto.

Hieman etsin vaihtomoottoreita, hintaluokat 2300 - 8500 euroa. Kunnostettu kansi löytyisi hintaan 899 euroa.

Löytyisikö vinkkejä, ensin tietenkin pois Rinta-Joupilta (kalliit työtunnit), hakea Jyväskylän lähettyviltä halvempi "pikkukorjaamo", ja siellä joko korjata nykyinen tai hakea käytetty (johon tietenkin vaihdetaan jakopää heti) tai kunnostettu kone.

Kiitollisena vinkeistä
Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja wellu »

karpy kirjoitti: 08.08.2023 16:17 Ciao
Tänään Rinta-Jouppi ehti autoni kimppuun. Vauriot: hammashihna 2 hammasta pielessä, hihna yhä kireällä, kakkosmännässä reikä, venttiili ja nostin rikki. Suosittelivat vaihtomoottoria ja kustannusarvio noin 14.000-15.000 euroa! Mutta eivät osanneet sanoa syytä, miksi näin oli tapahtunut. Mikä on ensin mennyt rikki? Voisko syynä olla vuosi sitten tehty hihnan vaihto?
Auto oli ollut Rovaniemen Rinta-Joupilla jakohihnan vaihdossa 11.000 km ja 12,5 kuukautta sitten ja samalla tehty muukin huolto.

Hieman etsin vaihtomoottoreita, hintaluokat 2300 - 8500 euroa. Kunnostettu kansi löytyisi hintaan 899 euroa.

Löytyisikö vinkkejä, ensin tietenkin pois Rinta-Joupilta (kalliit työtunnit), hakea Jyväskylän lähettyviltä halvempi "pikkukorjaamo", ja siellä joko korjata nykyinen tai hakea käytetty (johon tietenkin vaihdetaan jakopää heti) tai kunnostettu kone.

Kiitollisena vinkeistä
Kari
Hm, periaatteesaa pitäisi mennä jakohihnan vaihdon tehneen firman virhevastuun piikkiin, kerta ei ole kestänyt vaihtoväliä. Toki koko summaa he eivät olisi velvollisia korvaamaan, koska kunnostetulla (vähemmän ajetulla) moottorilla auto tulisi parempaan kuntoon kuin aijemmin.

Mutta mikäli valmistusvika ei ollut kyseessä, niin liian löysä tai kireä hihna yleensä oksentaa hampaansa. Tuo, että hihna on yhä kireällä, viittaisi jälkimmäiseen.

Kustannusarvio on kyllä ravisteltu hihasta toiveena säikäyttää asiakas. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Osoittaisin korvausvastuun Rinta-juipin suuntaan. On helppo olla löytämättä vikaa kun remontin tekijä ja viantutkija on samasta firmasta. Asennusvirhe kun tuossa ajassa tulee hihnavaurio.
Juipilta olen ostanut kolme autoa. Ensimmäisen, viimeisen ja ainoan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja VTO »

Paljonko moottorilla ajettu? Jos vaurio vain yhdessä pytyssä niin voisiko olla venttiili katkennut tai jäänyt auki
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Just Karille vastailin, ja juuri tuo venttiilivaurio minulla tykytti takaraivossa. En muista nyt 2,3-koneen venakoneiston mekaniikkaa (vai onko hydraulinen), mutta periaatteessa juuri yhden männän vaurio voisi selittyä jollain mekaanisella "kiilautumisella", joka on jättänyt venttiilin vaiheeseen, ja sitten välitön kontakti mäntään. Mikä voisi mennä venttiililautasen ja kannen väliin dieselissä? Näkyisikö tuollainen kontakti yhä? Jotenkin tuntuu, että kun kumminkin vuosi on normaalia jo ajoa takana, niin jotain yllättävää just nyt tuli, joka "tarrasi" pahemman kerran.Teoreettinen ajatus, mutta voisiko imusarjasta irrota jotain tiukkaa nokisakkaa, joka tekisi tuollaiset temput, eli taustalla pakokaasun takaisinkierrätyksen aiheuttama imusarjaan kertynyt+yllättäen irronnut "paakku", joka aiheutti venttiilin kantamisen?!?!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Väliaikatietoja. Rinta-Jouppi JKL sai sitten "tutkittua" moottoria ekan kerran 18.7 (2,5 viikkoa auton jättämisestä) ja tällöin oli todettu, että hihna oli 1-2 hammasta pielessä, tosin nokka-akselien välinen hammastus oli oikein.

Seuraava tutkimus oli 2 viikkoa myöhemmin 1.8, jolloin todettiin, että yhdessä männässä on reikä ja vastaava venttiili (mikä?) ja nostin ovat rikki. Ehdottivat vaihtokonetta ja kustannusarvio 14.000-15.000 euroa! Eivät pystyneet sanomaan, onko vika alkanut hihnan hyppäämisestä vai venttiiliviasta?
Minä sanoin, että nyt homma stop. Etsin muuta ratkaisua itse.

Hihna oli vaihdettu Rovaniemen R-Joupilla edellisenä kesänä ja 11.000 km aikaisemmin. Otin yhteyttä Rovaniemen R-Joupille kysymyksellä, onko JKL ottanut mitään yhteyttä ko. tapauksesta. Eivät olleet! RVN huoltopäällikkö lupasi olla yhteydessä JKLään, mutta taas lomien ollessa päällä, meni taas viikko. No, eihän tuota kauttakaan saatu mitään selvitystä vian syystä. Pyysin JKL hoitamaan auton pihalle ja puretut osat mukaan laatikkoon.
R-Joupilta tuli lasku, 9,5 tuntia a 130 e = 1267,50 euroa. Edellisenä vuotena hihnan koko vaihtotyö maksoi 450 euroa! Nyt työnä oli ollut jakopään purku pois ja tarkastettu yläkautta kuvaamalla koneen kunto, mutta tietenkin tämä on mennyt tuntihinnalla. Olen pyytänyt kuvia vairioista, mutta tähän päivään mennessä en ole niitä saanut.

Aloin selvitellä vaihtokoneen /purkukoneen hintaoja. Otin Tammer-Dieselistä peruskunnostetun koneen, tosin vanhasta joutuu osia siirtämään uuteen. Itse kone maksoi 5650 euroa, rahti 260 ja pantti vanhasta rungosta 1000.

Kyselyiden jälkeen Jari Moilanen lupautui koneen vaihtoon, mutta sielläkin lomat ja sovitut työt painoivat päälle.

Löysin hinausyrittäjän (kun kyseli 600 varaosia), kiitos Hinausyrittäjä Antamaniemi. Ja hän sai auton siirrettyä Jarin pihalle Hollolaan viime viikolla.
Nyt olemme siinä vaiheessa, että tulevalla viikolla auto pääsee halliin vaihtotyöhön. Pyysin, että tarkastavat jakopään irto-osat, löytyiskö sieltä mitään syytä, kun R.-Joupin mukaan kaikki osat ovat ehjät, vain hihna 2 pykälää väärin!

Mutta aikataulu taitaa mennä niin tiukoille, että Rane rompetori jää tänä vuonna väliin.

Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pari muutakin vaihtoehtoa itselle tuli tuosta ajatuksiin. Toinen että jokin vierasesine jäänyt huollossa ilmanputsarikoteloon (kannattaa tutkia huolella pakopuoli ja ahdin) ja toinen että ei kai näissä ole välijäähdyttimen lähtö moottoriin poikkeuksellisen alhaalla? Kun muilla merkeillä käynyt sitäkin että vettä kondensoituu välijäähdyttimeen joka sitten mutkassa hörähtää moottoriin. Mutta yhtä looginen olisi että venttiili/nostin juminut auki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos sylinteri on ehjä, niin yksi korjaustapa olisi laittaa se yksi mäntä ja kansi. Mutta tässä päädytty nyt vaihtomoottoriin. Kannataa sopia Tammer-Dieselin kanssa sen vanhan purkamisesta ja tarvittaessa dokumentoida vaikkapa tavarantarkastajan toimesta homma. Jos vaikka on mutterin jämät männässä, niin korjaamon pitäisi ottaa vastuuta. Luulisi heillä olevan vastuuvahinkovakuutus.
Tosin turhasta ei kannata reklamoida, jos esim EGR-karsta jäänyt venttiilin väliin. Silloin on paha korjaamoa sormella osoittaa. Epäilen, että 1-2 hammasta pielessä oleva hihna ei riitä niittaamaan venttiiliä mäntään. Ei ainakaan vanhemmissa riittänyt, sillon kun startatessa hyppäsivät. Riitti, kun laittoi kohdilleen, niin pelasi jälleen.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jotenkin minäkin epäilen että hihnapomppu on oheisvahinko sen jälkeen mitä palotilassa on ensin tapahtunut.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Ducato vm. 2016 2,3 /150 hv jakohihna

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Loppukaneetti autosta. Jari Moilanen Hollolasta sai koneen vaihdettua pari viikkoa sitten. Ja nyt ajettu toista tuhatta kilometriä, vaihdettu öljyt ja suodattimet Tammer-Dieselin ohjeen perustella (konetakuu 1 vuosi asennuksesta).
Varsinaista vian syytä ei saatu selville vaurioiden jäljistä. Kakkossylinterin suuttimen toimintaa ei pystytty tarkistamaan diesel-korjaamossa, se vaihdettiin uuteen. Olisiko siinä ollut perussyy? Jonkun kerran autoa, vanhalla koneella, starttaessa, se vaati 2-3 yritystä että käynnistyi. Olisiko suutinvikaa jo silloin?
Mutta nyt toimii ja lompakko tyhjeni 10.500 eurolla.

t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Vastaa Viestiin