Fiat 500e:stä (2. gen 2021-) pari kysymystä

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
migi
Viestit: 4
Liittynyt: 01.08.2023 08:51

Fiat 500e:stä (2. gen 2021-) pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja migi »

Reilun viikon omistanut punaisen 500e:n ja tyytyväinen ollut toistaiseksi. Malli on Icon ja suuremmalla 42kwh akulla. Muutama asia askarruttaa ja ehkä täällä on joitain kyseisen mallin omistajia.
1. Ilmeisesti tuossa Icon-mallissa ei ole langatonta latausta kännykälle? Ainakaan lataus ei toimi, vaikka latausmatto löytyy omalta paikaltaan
2. Tänään aamulla navigaattori lakkasi toimimasta kesken ajon. Se käynnisteli itseään pari kertaa ja sitten totesi, että ”päivittää karttoja”. Nyt tuo ilmoitus on ollut päällä siitä lähtien. Eli olen siis Carplayn navigaation varassa.
3. Toimiiko tässä mallissa kaistavahti? Ainakin se löytyy valikoista ja se ikäänkuin kytkeytyy päälle suuremmilla nopeuksilla, mutta ei mielestäni oikeastaan aiheuta mitään, vaikka ajaisin lähelle reunaa tms.
4. Auto on 11kk vanha, joten ilmeisesti vuosihuolto on kuukauden päästä ajankohtainen, vaikka Fiat-sovellus sanoo, että vasta 15000km kohdalla olisi oikea aika. Onko Delta-auto:lla ainoa virallinen merkkihuolto Suomessa? Paljonkohan tuo ensimmäinen huolto tulee kustantamaan? Ulkomaisilta foorumeilta löysin tiedon jostain Fiatin ”maintenance planistä” joka pitäisi olla mahdollista tilata. Lisäksi vuonna 2025, kun takuu loppuu, niin ilmeisesti monet UConnect-toiminnallisuudet lakkaavat olemasta ilmaisia ja niistä pitäisi maksaa erikseen.

Muutoinhan auto vaikuttaa hyvältä ajettavuudeltaan ja hemmetin näppärä kaupunkiajossa. Niin ja kauniskin on.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 500e:stä (2. gen 2021-) pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onnittelut hankinnasta! Valitettavasti tällä forumilla saattaa olla vielä aika vähissä kokemukset ja näin ollen tiedotkin tästä mallista ja vastaukset tiukassa. Se on se edelläkävijän osa. :) Eiköhän kokemuksia ala pikkuhiljaa kertymään. Euroopassahan malli on ollut hyvinkin myyvä, joten ulkomaiden forumeilta voi löytyä enemmän kokemuksia, jos vain kieli taipuu. Hienoa olisi, jos niitä saisi tännekin jaettua.

Valitettavasti maahantuojan palvelun tasosta on pidemmältäkin aikaa kokemuksia, eikä ne usein ole olleet hyviä. Yksittäiset piirimyyjät saattavat pystyä parempaankin.

UConnect on tuttu rouvan 2018 500 twinairista, ja siitä on vain hyvää sanottavaa, toimii varsin ongelmattomasti ainakin android-puhelimien kanssa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Esa 10
Viestit: 10
Liittynyt: 04.03.2023 20:11

Re: Fiat 500e:stä (2. gen 2021-) pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Esa 10 »

Minulla ollut 500e Icon melkein tasan vuoden, ajettu vain reilu 6000 km syystä että vietän talvet lämpimimmissä maissa joten viime talvenki, 7 kk, auto oli autohallissa, poikani kävi muutaman kerran katsomassa onko ajoakun varaustilanne ja muut ok.

1. Langatonta latausta ei minun autossa ole ja se ei kuulu varusteluettelon mukaan siihen varustetasoon kun juuri sillä kaupanteko hetkellä oli voimassa. Keväällä 2022 kun kauppoja hieroin saatavilla olevat varusteet vaihtuivat melkein päivittäin ja vaadinkin kauppakirjan liitteeksi varusteluettelon.

2. Minulla ei ole navigaattorin kanssa ollut mitään ongelmia, en tosin ole sitä tarvinnutkaan.

3. Minun autossa on kaistavahti ( vaikka aikaisemmin mainitsemani varusteluettelon mukaan se ei kuulukaan varustetetasoon, muutamia muitakin "ekstravarusteita" autossa on ja sekin kertonee kevään 2022 sekavasta tilanteesta ) ja se toimii, laitan mukaan mukaan muutaman valokuvan jotka liittyvät kaistavahdin toimintaan, kuvassa 1 viiksi jonka päässä vahdin katkaisija, kuvassa 2 merkkivalo joka näyttää että vahti on päällä ja jonka väri vaihtuu vihreäksi kun nopeus on yli 60 km/h ja vahti on toiminnassa, merkkivalo vaihtuu keltaiseksi kun varoitus aktivoituu, kuvassa 3 on säätimet jolla vahdin toimintoja voi säätää, kuvassa 4 on tilanne kun käyttöön on valittu Driver Assist ja siinä asennossakin vahti toimii mutta merkkivaloina toimii nyt näytöllä olevat kaistaviivat.

4. Huollatin auton äskettäin Rinta-Joupilla Oulussa ja siellä sanottiin että vaikka autolla ajetaan kuinka vähän kilometerjä niin joka vuosi pitää tehdä vuosihuolto, huolto maksoi ihan vähän yli 100 euroa. Merkkihuoltoja tekee muutkin kun Delta mutta taitaa juuri nyt olla käymistilanne kuka niitä tulevaisuudessa tulee tekemään, Oulussa Rinta-Jouppi lopetti muutama viikko sitten ja nyt vissiin ainoa joka tekee on Wetteri.

Olen autooni kohtalaisen tyytyväinen mutta harmittaa kun pieni ( KATSO VIESTIEN VAIHTO Esa 10 17.06.2023 ) asia voi olla niin vaikea
saada kuntoon, eli etäyhteydellä en saa edelleenkään tietoa ajoakun varaustasosta silloin kun LATAUS EI OLE käynnissä. Miten siellä oletko kokeillut etäyhteyttä.
Liitteet
1. Viiksi.jpg
1. Viiksi.jpg (49.59 KiB) Katsottu 464 kertaa
2. Merkkivalo.jpg
2. Merkkivalo.jpg (51.55 KiB) Katsottu 464 kertaa
3. Säädöt.jpg
3. Säädöt.jpg (65.44 KiB) Katsottu 464 kertaa
4. Driver Assist.jpg
4. Driver Assist.jpg (50.66 KiB) Katsottu 464 kertaa
Esa 10
Viestit: 10
Liittynyt: 04.03.2023 20:11

Re: Fiat 500e:stä (2. gen 2021-) pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Esa 10 »

Anteeeksi virhe aikaisemmassa vastauksessani, Iconin etäyhteyttä koskeva ensimmäinen viesti oli Esa 10 - 24.05.2023
migi
Viestit: 4
Liittynyt: 01.08.2023 08:51

Re: Fiat 500e:stä (2. gen 2021-) pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja migi »

Yes, kiitokset vastauksista. Moni homma ratkennut nyt jo, mutta törmäsin jälleen uuteen tänään. Eli joskus on käynyt niin, että auto ei yhdistäkään puhelimeen ja näin ollen Carplay ei toimi. Tänään hermostuin ja poistin Bluetooth parituksen ja tein sen uusiksi. Noh, nyt sitten bluetooth toimii, mutta Carplay valikko pysyy tyhjänä. Muistaakseni tuosta oli jossain juttua, mutta en nyt muista tarkemmin. Pieniä lastentauteja siis. Pitänee selvitellä.
Edit. Piti buutata se keskusnäyttö (uconnect) siitä käsijarrun oikealta puolelta pitämällä painiketta pohjassa pitkään.
Markoboy
Viestit: 7
Liittynyt: 13.06.2023 00:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiat 500e:stä (2. gen 2021-) pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Markoboy »

Moro!

Mulla ollut nyt kans tämä auto ja Icon malli toukokuun alusta lähtien. Käsittääkseni Iconissa on kaikki varusteet. La Primassa on vaan kosmeettisia eroja mitä olen huomannut myytävistä yksilöistä ja Youtube videoista.

1. Itellä ainakin on langaton lataus, joskin puhelimen pitää olla oikeassa paikkaa että alkaa lataamaan. Mulla on iPhone 12 Pro ja työnnän sen yleensä oikeaan reunaan niin on vaikuttanut alkavan aina lataa säännöllisesti. Katso ettet työnnä sitä sen langattoman latausalustan syvässä päädyssä olevan korokkeen yli, siinä on sellanen pieni 1cm korkunen muovinen koroke, vaan varmista että puhelin on varmasti sen kumimaton päällä niin pitäis toimia. Ota varuilta kuoret puhelimesta pois.

2. En ite käytä auton sisäistä navia ollenkaan, vaan ainoastaan Carplayta. Mutta aina se sisäinen navi on myös toiminut kun sitä olen päällä käyttänyt.

3. Kaistavahti toimii kun olet kytkenyt ensin vakionopeudensäätimen päälle ja sen jälkeen vielä erikseen painanut sen kaistavahdin päälle siitä ratti -napista. Se ratti kuvake on harmaana silloin kun kaistavahti ei ole aktiivinen ja muuttuu vihreäksi kun se on aktivoitunut. Se siis pysyy harmaana ensin jonkun aikaa ja sitten menee vihreäksi kun auto niin päättää eli kun auto on havainnut tarpeeksi hyvin kaistaviivat. Kannattaa siis olla varovainen että huomioi sen olevan päällä, ennen kuin "rentoutuu" ja ajaa sen varassa. Kävin just itse 2000km reissun Fiatilla ja toimi koko matkan moitteetta itsellä tuo.

4. Huollot menee joko kilometrimäärän tai ajan mukaan, kumpi ehto täyttyykään ensin. Itse tein 2. vuoden huollon noin 17tkm kohdalla, koska eka huolto tehtiin kun auto oli 12kk vanha, jolloin mittarissa oli luokkaa 6000km. Minun omistajuuden aikana tuli sitten tuo toinen vuosi täyteen ja se tokan vuoden huolto makso noin 140e. Oulussa Fiatin virallinen merkkihuolto oli ensin Rinta-Jouppi, mutta se ehti siirtyä jo mun lyhyen omistajuuden aikana Wetterille, jossa olen myös kerran takuuhuollon merkeissä vieraillut. Kumpiki vierailu ollut ongelmaton ja tehty onnistuneesti mitä on pitänytkin.
Vastaa Viestiin