Multiplan ilmastointi"ongelma"

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
mosse240
Viestit: 14
Liittynyt: 19.04.2012 20:14

Multiplan ilmastointi"ongelma"

Viesti Kirjoittaja mosse240 »

Multissani on omasta mielestä erikoinen ongelma, saisikohan täältä apuja?

Multipla 1,9jtd -05

Huomasin toukokuun lopussa, että ilmastoinnin kompura ei lähde päälle. Talvisin en kompuraa käytä, joten itselleni tuli ensiksi mieleen, että kompura on hajonnut vähäisen käytön takia, mennyt jumiin tms. Kaverini neuvoi, että kantsii lähteä paikantamaan vikaa siitä, että löytyykö järjestelmästä vuotoja. Otin neuvosta vaarin ja tilasin ajan ilmastointihuoltoon typpitestiin. Diagnosi: Ilmastoinnin kenno vuotaa.

Vaihdoin kennon, nesteet sisään ja ilmastointi toimi taas loistavasti...kaksi viikkoa.

Kesäkuun alussa tuli ensimmäiset kunnon helteet.
Kun olin lähdössä kesälomareissulle, ilmastointi alkoi temppuilemaan. Tyhjäkäynti aaltoili, matka-ajossa auto nyki ja röki, ei kiihtynyt yms.

Aloin mökillä ollessa ihan mielenkiinnosta youtubesta etsimään, että löytyisiköhän sieltä apuja ongelmaani. Törmäsin videoon, missä ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen välystä säätämällä saatiin kompura taas henkiin. Kurkkasin oman auton konepellin alle ja huomasin, että onpas kompurassa iso välys, vikahan täytyy olla siis siinä. Kompura käsittelyyn, kansi auki, prikka pois välistä ja välys oli taas hyvä.

Ja ilmastointi toimi taas loistavasti...noin reilun kuukauden.

Heinä/elokuun vaihteessa oli yksi yli kolmenkymmenen asteen hellepäivä(ainakin täällä Etelä-Suomessa) ja taas sama juttu, auto käyttäytyi omituisesti. Tässä vaiheessa myös kurkkasin konepellin alle ja huomasin miten kompura menee päälle/pois/päälle/pois ja sitä rataa. Tulin siis siihen johtopäätökseen, että kun tulee kovat helteet, niin kompura alkaa reistaileen. Olenkohan oikeassa?

Flekti toimii omasta mielestä ihan normaalisti.

Eipä minulla muuta, kiitos jo etukäteen vastauksista.
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Multiplan ilmastointi"ongelma"

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sille magneettikytkimelle on olemassa valmistajan ilmoittama välys. Jos sitä tietoa ei esim. googlettamalla tahdo löytyä, niin ainakin volvopuolella noita kytkimien shimmien säätöä on tehty aktiivisesti itse ja uskoisin välyksien olevan samalla tontilla läpeensä näissä perinteisissä kompressoreissa.
(Volvopuolella puhutaan "Ilmastoinnin limun poisto" tai "Limpun poisto").

Kovalla helteellä järjestelmän paine ja vastus kasvaa. Luistava kytkin ei välttämättä tällöin jaksa tarpeeksi pyörittää kompressoria. Tosin, liian täyteen työnnetty järjestelmä voi tehdä saman, vaikka kytkin pitäisikin (hihna alkaa luistamaan).

Tuottaako järjestelmä yhtään kylmää nyt?
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Multiplan ilmastointi"ongelma"

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja se on ihan normaalia, että kompura käy muutaman sekunnin, sammuu muutamaksi sekunniksi ja taas päälle. Kai sitä painekytkin ohjaa, että jos meno on ihan holtitonta tyyliin alle sekunnin välein päälle ja pois voi painekytkimessäkin olla vikaa. Ja tietty aiempiin oireisiin, esim. jokin roska kierrossa joka tukkii suuttimen ja paine nousee hervottomaksi kunnes kompura ehtii sammua.. tai sitten liian täynnä. Tuo systeemi on aika hysteerisen tarkka puhtaudesta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mosse240
Viestit: 14
Liittynyt: 19.04.2012 20:14

Re: Multiplan ilmastointi"ongelma"

Viesti Kirjoittaja mosse240 »

Kylmää tulee ihan mukavasti kun ilmastointi toimii normaalisti. Kun kompuran mangneettikytkin tekee tätä päälle/pois rumbaansa, kylmää ei tule kabinettiin.
Taisin tuosta lukeakin volvo sivuilla, että on normaalia kun kompura käy muutaman sekunnin välein. Autossani on mielestäni kompuran käyttäytyminen vaan jotenkin erikoista, epäsäännöllistä, epäloogista miten sitä nyt sitten kuvaileekin. Sitten kun kompura alkaa tekeen tätä päälle/pois katkomista, tyhjäkäynti on katkonaista ja se vaikuttaa käyntiin selkeästi myös autolla ajaessa.

Yli kolmenkymmenen asteen helle päiviä ei ole montaa tänä kesänä ollut mutta niinä päivinä ei kompura ole toiminut. Voihan se olla toki sattumaakin mutta jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna vika liittyy koviin helteisiin.

Sellainenkin tuli mieleen, että voiko se magneettikytkin hajota tai jotenkin kulua niin, ettei se jaksa pitää kiinni kompuran kytkinlevyä.
Tosin olen yrittänyt kytkintä haeskella, esim Motonet ei tuntenut koko osaa, pitäisi ostaa koko kompura. Autodocistakin oli kyseinen osa loppunut varastosta.
Olis videon pätkäkin siitä kun kompura "pätkii" mutta tänne ei varmaan voi videoita lähettää?
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Multiplan ilmastointi"ongelma"

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Joo volvoharrastajat tekee limun poistoa. Eli ottavat kytkimen takaa säätö shimmikiekon pois. Niitä on siellä alla muutama. 3 yleensä. Siitä kun ottaa 0.40mm paksun shimmin pois voi kytkin pitää kompuran päässä paremmin.

Kovilla helteillä pitää olla tarpeeksi kylmäainetta ja keulan jäähdyttimen pitää jäähtyä eli tuulettimen pitää saada kennosta ylimääräset lämmöt pois. Jos se on suolapaskan hapettama ei tuu kylmää.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Multiplan ilmastointi"ongelma"

Viesti Kirjoittaja wellu »

kitkar745 kirjoitti: 15.08.2023 18:42 Joo volvoharrastajat tekee limun poistoa. Eli ottavat kytkimen takaa säätö shimmikiekon pois. Niitä on siellä alla muutama. 3 yleensä. Siitä kun ottaa 0.40mm paksun shimmin pois voi kytkin pitää kompuran päässä paremmin.

Kovilla helteillä pitää olla tarpeeksi kylmäainetta ja keulan jäähdyttimen pitää jäähtyä eli tuulettimen pitää saada kennosta ylimääräset lämmöt pois. Jos se on suolapaskan hapettama ei tuu kylmää.
Tuo kennoasia on muuten aika usein syynä suomi-autoissa, kun puolet vuodesta avonaista maskia pommitetaan hiekoitushiekalla ja suolamössöllä.
Stilossa ilmastoinnin teho ei enään yli 25°C keleillä (eli aina kun pilvetön kesätaivas) riittänyt, ellei ajanut maantienopeuksia. Kompura myös haukkasi tehoa aivan julmetusti (30 helteillä alkoi olla hankalaa kiihdyttäminen 80-->100km/h). Keulan kenno oli menettänyt varmaan 1/3 rivoistaan ja lopuista iso osa oli hyönteisistä ym tukossa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin