Moottorin numero FIRE moottorissa
Moottorin numero FIRE moottorissa
Osaako joku kertoa autoni FIAT PUNTO 1.2 vm 2008 missä sijaitsee moottorin numero?
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Moottorin numero
Fire 8v ja 16v on tuossa ja luultasti vaikeasti luettavissa.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Moottorin numero
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Moottorin numero
Tästä teemasta on täällä useampaankin kertaan keskusteltu, ja olen tainnut itsekin vastailla/lähettää jonkin edellä olevan tyylisen lohkokuvan (ks. linkki)
https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php? ... os#p255193
, että noissa Firen vesipumpun päällä olevissa numeroissa on kahdenlaista meistaustapaa: vanhemmissa sellainen selkeästi meistimellä tehtaalla varmaan jo kokoamisvaiheessa lyöty numero, joka on syvempi, uudemmissa etenkin -90-luvulta lähtien tuota "pistekaivertimella" näköisesti tehtyä. Joka tapauksessa usein tavasta riippumatta ovat ruosteen, kaikenlaisen mujun ja vaikkapa moottorista tihkuneen öljyn peitossa (joka joskus onkin se paras "säilyttäjä"!), etenkin tuon ruosteen, jolloin numerot ovat kertakaikkiaan muurautuneet piiloon. Kevyesti jollain ruosteenirrotusaineella liottamalla ja hammasharjalla hankaamalla, ehkä joskus jopa teräsvillalla, numerot alkavat (hyvällä tuurilla) paljastua. Pakosarjan pää vaan pahus usein haittaa hieman puhdistus- ja kiillotushommaa.
Vaan etenkin tehtaan alkuperäisen hyvin ohuen "pistekaiverrustavan" jäljiltä meistos voi kerta kaikkiaan olla niin matala, että kun päällä olevaa ruostetta tms. varovastikin hioo pois, numerot uhkaavat kokonaan hukkua näkyvistä. Onkos joku kokeillut mitään valaisu/kemia-lähtöistä eli UV-valo-, väriaine-, happo- tai mitä tahansa muuta konstia, jolla numeroista saisi pahimmassa tapauksessa selvyyttä? Joskus olen ollut huomaavinani, että kuluneenkin numerosarjan koloihin kyllä voi jäädä vaikkapa ruosteenirrotusainetta, ja valaisemalla eri kulmista tuota jokin "varjo" voi päästää jäljille,vaikka suoraan ylhäältä ei lukeminen tunnu onnistuvan. Ja juu, Eper on tiedossa eli auton rungon VIN-numerolla löytyy moottorin alkuperäinen koodi, mutta jos tuohon ei pääse käsiksi, haittaa ei olisi jostain tv:n poliisisarjain "CSI"-tyylisestä konstista........
https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php? ... os#p255193
, että noissa Firen vesipumpun päällä olevissa numeroissa on kahdenlaista meistaustapaa: vanhemmissa sellainen selkeästi meistimellä tehtaalla varmaan jo kokoamisvaiheessa lyöty numero, joka on syvempi, uudemmissa etenkin -90-luvulta lähtien tuota "pistekaivertimella" näköisesti tehtyä. Joka tapauksessa usein tavasta riippumatta ovat ruosteen, kaikenlaisen mujun ja vaikkapa moottorista tihkuneen öljyn peitossa (joka joskus onkin se paras "säilyttäjä"!), etenkin tuon ruosteen, jolloin numerot ovat kertakaikkiaan muurautuneet piiloon. Kevyesti jollain ruosteenirrotusaineella liottamalla ja hammasharjalla hankaamalla, ehkä joskus jopa teräsvillalla, numerot alkavat (hyvällä tuurilla) paljastua. Pakosarjan pää vaan pahus usein haittaa hieman puhdistus- ja kiillotushommaa.
Vaan etenkin tehtaan alkuperäisen hyvin ohuen "pistekaiverrustavan" jäljiltä meistos voi kerta kaikkiaan olla niin matala, että kun päällä olevaa ruostetta tms. varovastikin hioo pois, numerot uhkaavat kokonaan hukkua näkyvistä. Onkos joku kokeillut mitään valaisu/kemia-lähtöistä eli UV-valo-, väriaine-, happo- tai mitä tahansa muuta konstia, jolla numeroista saisi pahimmassa tapauksessa selvyyttä? Joskus olen ollut huomaavinani, että kuluneenkin numerosarjan koloihin kyllä voi jäädä vaikkapa ruosteenirrotusainetta, ja valaisemalla eri kulmista tuota jokin "varjo" voi päästää jäljille,vaikka suoraan ylhäältä ei lukeminen tunnu onnistuvan. Ja juu, Eper on tiedossa eli auton rungon VIN-numerolla löytyy moottorin alkuperäinen koodi, mutta jos tuohon ei pääse käsiksi, haittaa ei olisi jostain tv:n poliisisarjain "CSI"-tyylisestä konstista........
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Moottorin numero FIRE moottorissa
Joskus kannattaa kokeilla myös hehku/halogen lampulla katsoa tuommoista kohdetta. Led -valojen väri ja värintoisto on sellainen, mikä on ihmissilmälle hankala hahmottaa kun ollaan päiväeläimiä.
Joku väriaine voisi kyllä toimia, tai ihan UV lamppu. Hapoista kokeilisin ehkä sitruunaa, koska fosfori jättää pinnan fosfatoituneeksi (mustaksi).
Joku väriaine voisi kyllä toimia, tai ihan UV lamppu. Hapoista kokeilisin ehkä sitruunaa, koska fosfori jättää pinnan fosfatoituneeksi (mustaksi).
Minkä huollan, sen korjaan...