Moottorin numero FIRE moottorissa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Moottorin numero FIRE moottorissa

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Osaako joku kertoa autoni FIAT PUNTO 1.2 vm 2008 missä sijaitsee moottorin numero?
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Moottorin numero

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Kuva

Fire 8v ja 16v on tuossa ja luultasti vaikeasti luettavissa.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Moottorin numero

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Screenshot_20230913-232528.png
Screenshot_20230913-232528.png (72.38 KiB) Katsottu 370 kertaa
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Moottorin numero

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tästä teemasta on täällä useampaankin kertaan keskusteltu, ja olen tainnut itsekin vastailla/lähettää jonkin edellä olevan tyylisen lohkokuvan (ks. linkki)
https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php? ... os#p255193

, että noissa Firen vesipumpun päällä olevissa numeroissa on kahdenlaista meistaustapaa: vanhemmissa sellainen selkeästi meistimellä tehtaalla varmaan jo kokoamisvaiheessa lyöty numero, joka on syvempi, uudemmissa etenkin -90-luvulta lähtien tuota "pistekaivertimella" näköisesti tehtyä. Joka tapauksessa usein tavasta riippumatta ovat ruosteen, kaikenlaisen mujun ja vaikkapa moottorista tihkuneen öljyn peitossa (joka joskus onkin se paras "säilyttäjä"!), etenkin tuon ruosteen, jolloin numerot ovat kertakaikkiaan muurautuneet piiloon. Kevyesti jollain ruosteenirrotusaineella liottamalla ja hammasharjalla hankaamalla, ehkä joskus jopa teräsvillalla, numerot alkavat (hyvällä tuurilla) paljastua. Pakosarjan pää vaan pahus usein haittaa hieman puhdistus- ja kiillotushommaa.

Vaan etenkin tehtaan alkuperäisen hyvin ohuen "pistekaiverrustavan" jäljiltä meistos voi kerta kaikkiaan olla niin matala, että kun päällä olevaa ruostetta tms. varovastikin hioo pois, numerot uhkaavat kokonaan hukkua näkyvistä. Onkos joku kokeillut mitään valaisu/kemia-lähtöistä eli UV-valo-, väriaine-, happo- tai mitä tahansa muuta konstia, jolla numeroista saisi pahimmassa tapauksessa selvyyttä? Joskus olen ollut huomaavinani, että kuluneenkin numerosarjan koloihin kyllä voi jäädä vaikkapa ruosteenirrotusainetta, ja valaisemalla eri kulmista tuota jokin "varjo" voi päästää jäljille,vaikka suoraan ylhäältä ei lukeminen tunnu onnistuvan. Ja juu, Eper on tiedossa eli auton rungon VIN-numerolla löytyy moottorin alkuperäinen koodi, mutta jos tuohon ei pääse käsiksi, haittaa ei olisi jostain tv:n poliisisarjain "CSI"-tyylisestä konstista........
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin numero FIRE moottorissa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joskus kannattaa kokeilla myös hehku/halogen lampulla katsoa tuommoista kohdetta. Led -valojen väri ja värintoisto on sellainen, mikä on ihmissilmälle hankala hahmottaa kun ollaan päiväeläimiä.

Joku väriaine voisi kyllä toimia, tai ihan UV lamppu. Hapoista kokeilisin ehkä sitruunaa, koska fosfori jättää pinnan fosfatoituneeksi (mustaksi).
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin