Fiat Punto 1.2 vm.2006 uuden ECUn asentaminen
Fiat Punto 1.2 vm.2006 uuden ECUn asentaminen
Tervehdys kaikille.
Fiatistani on ecu rikki. Älkää kysykö siitä enempää, se on varmasti rikki...
Katsoin netin ihmemaailmasta, että uuden saisi tilattu noin 380euroa. Suomesta löytyisi varmaankin hieman halvemmalla vanha korjattu ecu. Voisin tilata suoraan uuden ecun (IAW 5AF.P4). Osaako joku kertoa miten tällainen ecu käyttöönotetaan. Vaatiiko merkkihuollon softahommia. Miten avain toimii yms....
Puntolla ajettu vain vajaa 90tkm, joten ehkä se kannattaa vielä korjata.
Kiitos jo etukäteen, mikäli joku osaa kertoa prosessista....
Fiatistani on ecu rikki. Älkää kysykö siitä enempää, se on varmasti rikki...
Katsoin netin ihmemaailmasta, että uuden saisi tilattu noin 380euroa. Suomesta löytyisi varmaankin hieman halvemmalla vanha korjattu ecu. Voisin tilata suoraan uuden ecun (IAW 5AF.P4). Osaako joku kertoa miten tällainen ecu käyttöönotetaan. Vaatiiko merkkihuollon softahommia. Miten avain toimii yms....
Puntolla ajettu vain vajaa 90tkm, joten ehkä se kannattaa vielä korjata.
Kiitos jo etukäteen, mikäli joku osaa kertoa prosessista....
Re: Fiat Punto 1.2 vm.2006 uuden ECUn asentaminen
En osaa, mutta yhden korjaamon Suomessa pitäisi osata. Se tietenkin edellyttää että auto viedään Lempäälään ja maksetaan työstä, onko sellainen mahdollista?
Olen ymmärtänyt että ulkomaiden ecut on usein olleet oikeaoppisesti valmisteltuja, jolloin osaa alustaa itsensä. Mutta ehkä jollain on oikeaa kokemusta asiasta.
Olen ymmärtänyt että ulkomaiden ecut on usein olleet oikeaoppisesti valmisteltuja, jolloin osaa alustaa itsensä. Mutta ehkä jollain on oikeaa kokemusta asiasta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Jos on Grande Punto, niin tässä on ruotsiksi ohjeet.
https://4cardata.info/elearn/199/2/1990 ... /199002363
Siinä on jonkinlainen sopeutus tehtävä. Minä ottaisin käytetyn tai yrittäisin korjauttaa sen. Jos se vika siinä nyt oikeasti on.
https://4cardata.info/elearn/199/2/1990 ... /199002363
Siinä on jonkinlainen sopeutus tehtävä. Minä ottaisin käytetyn tai yrittäisin korjauttaa sen. Jos se vika siinä nyt oikeasti on.
Terve.
"En osaa, mutta yhden korjaamon Suomessa pitäisi osata. Se tietenkin edellyttää että auto viedään Lempäälään ja maksetaan työstä, onko sellainen mahdollista?" -> totta kai on mahdollista, kuka nyt ilmaiseksi työtä tekee.
Ecun vaihtaminen on niin helppo homma mekaanisesti, että siksi kysyin käyttöönotosta. Ja AeroMotors nettikaupasta saa tilattua uuden 380euroa. Uusi oem elektroniikkaosa olisi varmaan luotettavampi kuin vanha korjattu.
Mutta voi olla että taivun vanhaan ja korjattuun, joka nettisivujen mukaan on heti valmis käyttöön.
Kiitos kommenteista.
"En osaa, mutta yhden korjaamon Suomessa pitäisi osata. Se tietenkin edellyttää että auto viedään Lempäälään ja maksetaan työstä, onko sellainen mahdollista?" -> totta kai on mahdollista, kuka nyt ilmaiseksi työtä tekee.
Ecun vaihtaminen on niin helppo homma mekaanisesti, että siksi kysyin käyttöönotosta. Ja AeroMotors nettikaupasta saa tilattua uuden 380euroa. Uusi oem elektroniikkaosa olisi varmaan luotettavampi kuin vanha korjattu.
Mutta voi olla että taivun vanhaan ja korjattuun, joka nettisivujen mukaan on heti valmis käyttöön.
Kiitos kommenteista.
Mikähän sen ecun sisällä olevat komponentit rikkoo? Apuvirta pakkasella? Huono akku jo pidemmän aikaa? Happamat maadoituspisteet = ylimenovastusta?
Tulee heti mieleen kuumuus ja maadoituspisteiden jatkuvuus, sekä edellisten omistajien kommellukset, näistä kun ei tiedö. Pitäisikö sytytystulpat uusia samalla ja putsata moottorin/korin maakaapeli? Itse kyllä tekisin näin sen verta skeptinen oken
Tulee heti mieleen kuumuus ja maadoituspisteiden jatkuvuus, sekä edellisten omistajien kommellukset, näistä kun ei tiedö. Pitäisikö sytytystulpat uusia samalla ja putsata moottorin/korin maakaapeli? Itse kyllä tekisin näin sen verta skeptinen oken
Fiat 500L 1.4 95
Huonot sytytyslaitteistot (tulpat, -johdot ja puolat).woimasavu kirjoitti: ↑19.09.2023 16:03 Mikähän sen ecun sisällä olevat komponentit rikkoo? Apuvirta pakkasella? Huono akku jo pidemmän aikaa? Happamat maadoituspisteet = ylimenovastusta?
Minkä huollan, sen korjaan...
Vaihdoin muutama vuosi sitten vaimon Puntoon käytetyn ecun, joka ilmeisesti oli peräisin jostakin purkuautosta.
Ecu oli jotenkin alustettu perustilaan, ja se asentui autoon ilman ongelmia.
Joten uskoisin uuden laitteen asentuvan samalla tavoin.
Itsellä todennäköisin rikkoutumisen syy oli toisen puolan hajoaminen, joten molemmat puolat ja kaikki sytytysjohdot ja tulpat on syytä vaihtaa samalla.
Ecu oli jotenkin alustettu perustilaan, ja se asentui autoon ilman ongelmia.
Joten uskoisin uuden laitteen asentuvan samalla tavoin.
Itsellä todennäköisin rikkoutumisen syy oli toisen puolan hajoaminen, joten molemmat puolat ja kaikki sytytysjohdot ja tulpat on syytä vaihtaa samalla.