Ciao
Heritage Communicatios newsletter 29.9.23 kertoo Punton historiaa. Ensimmäistä Puntosta (31.8.1993) on nyt 30 v ja viimeinen valmistui 11.8.2018.
terv. Kari
https://view.officeapps.live.com/op/vie ... BROWSELINK
Fiat Punto historiaa
Fiat Punto historiaa
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat Punto historiaa
Kiinnostaisi tietää, mikä oli Suomen ensimmäinen Punto ja onko se vielä hengissä?
Mietin välillä, voisiko se olla yksi Jyväskylässä pyörinyt sininen kolmeovinen 55s.
2015 olin autokorjaamolla töissä ja yksi päivä pihaan rullasi vanhempi naisihminen sinisellä Puntolla. Kirjaimellisesti rullasi, Punto mykistyi läheisen mäen päällä ja korjaamo oli mäen pohjalla. Koska työkaverit inhosivat Fiatteja, sain minä tutkia asiaa.
Ensimmäiseksi auton tiedot koneelta ja silloin muistan ääneen ihmetelleeni vuosilukua, 1993. Omistaja kertoi asuneensa italiassa 1980 ja 1990 luvuilla ja hakeneensa auton Suomeen suoraan tehtaalta AJAMALLA! Muistaakseni kertoi hänelle ilmoitetun kirjeitse luovutustilaisuudesta tehtaalla, mikä oli hieman juhlallinen, viiniä, ruokaa ja auton sai ajaa tehtaan sisältä ulos suoraan linjaston päästä.
2015 auto oli jo kulahtanut mutta pääosin ehjä. Bensaluukku puuttui ja maalipinta oli kauhtunut, mutta kori ehjä. Omistaja kertoi ajaneensa autolla pääasiassa kesäisin. Kehoitin häntä pitämään auton ja jos/kun joskus haluaa siitä luopua, niin taisin mainostaa GruppoFiatFinlandiaa, että joku voisi haluta säilöä auton.
Loppuviimein punton vika oli laturissa. Laturin pluskaapeli oli löystynyt laturin perästä niin, että auto käydessä mutteri oli punahehkuinen, mutta virta ei riittänyt akun latautumiseen. Punto tuli kuntoon, en valoittanut mitään ja seuraavalla viikolla mummeli toi koko korjaamon väelle ison kakun kiitokseksi. Sen koommin en ole siitä kuullut.
Mietin välillä, voisiko se olla yksi Jyväskylässä pyörinyt sininen kolmeovinen 55s.
2015 olin autokorjaamolla töissä ja yksi päivä pihaan rullasi vanhempi naisihminen sinisellä Puntolla. Kirjaimellisesti rullasi, Punto mykistyi läheisen mäen päällä ja korjaamo oli mäen pohjalla. Koska työkaverit inhosivat Fiatteja, sain minä tutkia asiaa.
Ensimmäiseksi auton tiedot koneelta ja silloin muistan ääneen ihmetelleeni vuosilukua, 1993. Omistaja kertoi asuneensa italiassa 1980 ja 1990 luvuilla ja hakeneensa auton Suomeen suoraan tehtaalta AJAMALLA! Muistaakseni kertoi hänelle ilmoitetun kirjeitse luovutustilaisuudesta tehtaalla, mikä oli hieman juhlallinen, viiniä, ruokaa ja auton sai ajaa tehtaan sisältä ulos suoraan linjaston päästä.
2015 auto oli jo kulahtanut mutta pääosin ehjä. Bensaluukku puuttui ja maalipinta oli kauhtunut, mutta kori ehjä. Omistaja kertoi ajaneensa autolla pääasiassa kesäisin. Kehoitin häntä pitämään auton ja jos/kun joskus haluaa siitä luopua, niin taisin mainostaa GruppoFiatFinlandiaa, että joku voisi haluta säilöä auton.
Loppuviimein punton vika oli laturissa. Laturin pluskaapeli oli löystynyt laturin perästä niin, että auto käydessä mutteri oli punahehkuinen, mutta virta ei riittänyt akun latautumiseen. Punto tuli kuntoon, en valoittanut mitään ja seuraavalla viikolla mummeli toi koko korjaamon väelle ison kakun kiitokseksi. Sen koommin en ole siitä kuullut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto historiaa
Ciao
Ensirekisteritilastoista löytyivät ensimmäiset 9 Puntoa Helsinkiin vasta heinäkuussa 1994, ja vuoden loppuun saakka niitä oli jo 398 autoa.
Nyt kesäkuun lopussa 2023 rekisterissä oli näistä 96 autoa ja liikennekäytössä 20.
t. Kari
Ensirekisteritilastoista löytyivät ensimmäiset 9 Puntoa Helsinkiin vasta heinäkuussa 1994, ja vuoden loppuun saakka niitä oli jo 398 autoa.
Nyt kesäkuun lopussa 2023 rekisterissä oli näistä 96 autoa ja liikennekäytössä 20.
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi