Inha jakohihnan kiristintyökalu
Inha jakohihnan kiristintyökalu
Kuten tuli eilen taas todettua, kyseinen uusi kiristintyökalu korkkasi jälleen kerran kun ei kestä vääntöä. Vai väänsinkö väärään suuntaan, sitä tarina ei kerro. Ei hätää. Korvataan katkennut tappi teräksisellä 2mm popniitillä. Vanha tapin tynkä tulee melkein painamalla pois. 2mm teräspoppari on aika jämpti,painaa paikoilleen Ohessa pari kuvaa.
https://aijaa.com/unYOZJ
https://aijaa.com/uVtC7I
https://aijaa.com/unYOZJ
https://aijaa.com/uVtC7I
Fiat 500L 1.4 95
Re: Inha jakohihnan kiristintyökalu
Mullo tämmönen TSI versio:
Eli haponkestävästä 5x20 latta ja kaksi haponkestävästä pop-niitistä tehtyä nastaa. Ovat aika reunassa, mutta koko komeus on sulateltu tiggaamalla ja toi on ainakin kahdet jakopäät kestäny tehdä. Mallina käytin muistikuvia joskus lainassa olleesta työkalusta.
Toi on siitä kiva, että mahtuu ahtaaseenkin väliin, mutta siitä epäkiva ettei kaikki hylsyt mahdu mutterille tuon kanssa.
Eli haponkestävästä 5x20 latta ja kaksi haponkestävästä pop-niitistä tehtyä nastaa. Ovat aika reunassa, mutta koko komeus on sulateltu tiggaamalla ja toi on ainakin kahdet jakopäät kestäny tehdä. Mallina käytin muistikuvia joskus lainassa olleesta työkalusta.
Toi on siitä kiva, että mahtuu ahtaaseenkin väliin, mutta siitä epäkiva ettei kaikki hylsyt mahdu mutterille tuon kanssa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Inha jakohihnan kiristintyökalu
Jossain muualla tätä ihmeteltiin, miten noissa tuntuu olevan ihmeellisiä eroja että joskus kiristin pysyy helpolla paikoillaan lähes sormin kun kiristää mutteria, toisinaan taas sitä ei tahdo saada millään pysymään paikoillaan edes työkalulla. Muinoin sitä pohdittiin että siinä mutterissakin oli jotain merkitystä, onko sitten että liikaa kirrattu menee piloille vai mikä siinä oli, mutta mutterin vaihtamalla oli kiristynyt ihan eri lailla? Kun muistaisi tarkemmin, 10+ vuotta tästä aikaa..
Sitä en epäile, etteikö noissa ajoitustyökaluissa materiaalit olisi kuraa.
Sitä en epäile, etteikö noissa ajoitustyökaluissa materiaalit olisi kuraa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Inha jakohihnan kiristintyökalu
Kiinnitin itsekkin tuohon huomiota. Mulla piti sitä mutteria 13mm lenkkiavaimella kääntää suht reilusti että kiristimen merkit pysy kohdallaan. Loppu kiristys momenttiin 25Nm ja piti pitää tuolla kiristinavaimella reijistä kiinni ettei säätö muuttunut löysäksi. Siellä oli INA merkkiset jakopäänhilut.
Kävi mielessä josko olis nykässyt momenttiin 30Nm... Ja mutterin vaihto uuteen 3v päästä.
Kävi mielessä josko olis nykässyt momenttiin 30Nm... Ja mutterin vaihto uuteen 3v päästä.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Inha jakohihnan kiristintyökalu
Alkuperäinen mutterihan on kuparia, jossa teräksinen irtokierre. Mutteri on kartiomallinen kiristimen puoleisesta reunasta --> ikäänkuin keskittyy kiristimen reikään ja vissiin "pehmeästi" lukitsee kiristimen rungon kiristettäessä. Mulla oli yhdessä 1.2 16V Bravossa tuo kyseinen mutteri vedetty joskus niin kiinni, että oli se kuparimutteri alkanut antamaan periksi, mutta kierre oli pitänyt. Laitoin kilomutterin tilalle, jolloin se kiristimen kireyden kohdalleen saaminen meni hieman hankalaksi (runko kiertyi mutterin mukana), mutta onnistui lopulta. Laitoin romut nippuun ja kiusasin konetta rajoittimelle 40tkm isommin asiaa murehtimatta...Sämpy kirjoitti: ↑15.10.2023 12:09 Jossain muualla tätä ihmeteltiin, miten noissa tuntuu olevan ihmeellisiä eroja että joskus kiristin pysyy helpolla paikoillaan lähes sormin kun kiristää mutteria, toisinaan taas sitä ei tahdo saada millään pysymään paikoillaan edes työkalulla. Muinoin sitä pohdittiin että siinä mutterissakin oli jotain merkitystä, onko sitten että liikaa kirrattu menee piloille vai mikä siinä oli, mutta mutterin vaihtamalla oli kiristynyt ihan eri lailla? Kun muistaisi tarkemmin, 10+ vuotta tästä aikaa..
Sitä en epäile, etteikö noissa ajoitustyökaluissa materiaalit olisi kuraa.
Joo, fiksu vaihtaisi sen mutterin, mutta kuten edellä kerroin, sen saa kasattua myös "kilomutterilla". Se kuparinen mutteri lienee ainoastaan tuota kiristimen esijännityksen asettamista ja sen helpottamista varten, sekä toki varmistamassa ettei lämpölaajeneminen tee temppujaan.woimasavu kirjoitti: ↑15.10.2023 12:57 Kiinnitin itsekkin tuohon huomiota. Mulla piti sitä mutteria 13mm lenkkiavaimella kääntää suht reilusti että kiristimen merkit pysy kohdallaan. Loppu kiristys momenttiin 25Nm ja piti pitää tuolla kiristinavaimella reijistä kiinni ettei säätö muuttunut löysäksi. Siellä oli INA merkkiset jakopäänhilut.
Kävi mielessä josko olis nykässyt momenttiin 30Nm... Ja mutterin vaihto uuteen 3v päästä.
Minusta vanhassa 8V Firessä (sama lohko, sama hihnan reitti, samanlainen kiristin mutta kiinteä ilman jousta) taisi olla ihan perus musta kilomutteri siinä kiristimellä? Nekin on pysyneet nipussa, mutta toki tommonen jousikiristin "nyhtää" sitä runkoa kokoajan hihnan eläessä, jolloin riski mutterin löystymiselle on olemassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Inha jakohihnan kiristintyökalu
Lineaan 1.4 8v aikanaan ku jakopään tein siinä oli kuparinen mutteri. Nyt tässä 16v ällässä oli ihan normi kirkas mutteri. Jos se kriittinen osa olisi mosan kannalta mää luulen että uus mutteri ellei jopa pinnapultti tulis sarjan mukana
Fiat 500L 1.4 95
Re: Inha jakohihnan kiristintyökalu
Enpä sitten olekaan ainoa, joka on kärvistellyt kiristimen mutterin kanssa ihan kunnolla. Hyvä olla lukkomutteri tai laittaa kierteisiin liimaa, ettei lähde aukeamaan, koska kireällähän tuo ei ole. Kiristimen pitämistä säädöissään helpottaa kummasti prikka tuohon väliin. En tiedä saako siihen sellaisen laittaa, mutta vastakiristys onnistuu helposti ja kiristin pysyy säädöissään. Prikan kanssa tuskin hajoaa nuo huonot kiristintyökalutkaan. Saattaa olla siitä kiinni onko kiristimen pinta sileä vai karhea.
Re: Inha jakohihnan kiristintyökalu
Minulla taisi olla prikka jossakin, olisiko ollut tuossa mainitsemassani 1.2 16V Bravossa, kun ei siitä kiristimen esijännityksestä mitään tullut muuten. Ja hyvin kesti, pääasia on olla huolellinen ja tarkka jakopäätä tehdessä.
Minkä huollan, sen korjaan...