Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Ajelin nyt bilteman scanneri kiinni 20km josta motaria yli puolet. Startti puolilämmin kone 40 astetta. Ulkolämpötila -8
Lähtölämpötila iat=25 astetta josta lähti tasaisesti tippumaan tuonne nollan pintaan ja kävi motarilla -1. Taajamaa nopeuksissa iat nousi tuonne +10 kieppeille ja nyt tyhjäkäynnillä seisoen nousi +20-30 asteen hujakoille. Map lukema seilaa siinä 27-99 riippuen moottorin kuormituksesta. Moottorijarrutuksella menee myös alle 20 hetkellisesti. Näyttäs että max. imusarjan absl.paine täyskaasulla on 99. Katalysaattorin sisus lämpötila 384astetta. Keulan edessä ei ole pahveja.
Edit. Ihan loogisesti siis tuntuis pakkaskelillä toimivan immun lämpötila,motarilla jäähtyy ja paikoillaan ollessa lämpenee kelit konepellin alla
Lähtölämpötila iat=25 astetta josta lähti tasaisesti tippumaan tuonne nollan pintaan ja kävi motarilla -1. Taajamaa nopeuksissa iat nousi tuonne +10 kieppeille ja nyt tyhjäkäynnillä seisoen nousi +20-30 asteen hujakoille. Map lukema seilaa siinä 27-99 riippuen moottorin kuormituksesta. Moottorijarrutuksella menee myös alle 20 hetkellisesti. Näyttäs että max. imusarjan absl.paine täyskaasulla on 99. Katalysaattorin sisus lämpötila 384astetta. Keulan edessä ei ole pahveja.
Edit. Ihan loogisesti siis tuntuis pakkaskelillä toimivan immun lämpötila,motarilla jäähtyy ja paikoillaan ollessa lämpenee kelit konepellin alla
Viimeksi muokannut woimasavu, 14.12.2023 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Onko siinä ahtoilman välijäähdytin tukossa kun lämmöt pysyy ajoviimassakin korkealla?wellu kirjoitti: ↑13.12.2023 06:39 ^ Hyvä että loggaamisesta oli hyötyä. MultiAirissa on huohotin vieläpä hieman arka "rähmäämiselle" (vrt t-jet),joten moottorin lämmöistä kannattanee pitää huolta.
Mutta aika selvä peli minulla, keli -12, auto ei ollut lämmössä, moottori -9.3 ja virrat kun käänsi päälle ja katsoi moottori seis imuilman lämmön, +33.0.
Siitä ajamaan, niin 33.8 muuttu mutta siinä jöllötti kokoajan nopeudesta, kaasuläpän asennosta ja ahtopaineesta välittämättä.
MAP anturi siis ainakin on vammautunut.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Lukee aijemmin, mutta alamaskissa on viimasuoja, mikä estää suoran ajoviiman, loskan, lumen ym pääsyn välijäähdyttimelle. Suoja on ~30cm päässä välijäähdyttimestä, ylämaski on reilun kokoinen ja kokonaan auki, sekä keularakenne melko avoin puskurin takaa. Kyllä siellä ilma vaihtuu edelleen, mutta eiköhän MAP anturin lämpötilatieto ole pielessä, koska lämpötila ei muutu missään tilanteessa.woimasavu kirjoitti: ↑14.12.2023 18:30Onko siinä ahtoilman välijäähdytin tukossa kun lämmöt pysyy ajoviimassakin korkealla?wellu kirjoitti: ↑13.12.2023 06:39 ^ Hyvä että loggaamisesta oli hyötyä. MultiAirissa on huohotin vieläpä hieman arka "rähmäämiselle" (vrt t-jet),joten moottorin lämmöistä kannattanee pitää huolta.
Mutta aika selvä peli minulla, keli -12, auto ei ollut lämmössä, moottori -9.3 ja virrat kun käänsi päälle ja katsoi moottori seis imuilman lämmön, +33.0.
Siitä ajamaan, niin 33.8 muuttu mutta siinä jöllötti kokoajan nopeudesta, kaasuläpän asennosta ja ahtopaineesta välittämättä.
MAP anturi siis ainakin on vammautunut.
Tai sitten minun viimasuoja on niin hyvä, että pitää -12 pakkasessakin välijäähdyttimen +30 asteisena, vaikka auto on parkissa kone seis 14 tuntia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Dodii, map-anturi vaihdettu, vanha oli likainen.
Imusarjan lämpötila elää nyt järkevästi. Tämmöisellä -8 keleillä kylmänä liikkeellelähtö ja 13 minuutin ajan nopeusväleillä 0-110kmh näytti minimissään -6 ja maksimissaan +8.
Imusarjan paine tyhjäkäynnillä sama kuin ennenkin.
Lambdasäätö hakee edelleen kevyillä kuormilla ja pienillä kierroksilla laihempaa, reilummin pyytäessä paksumpaa seosta. Ehkä ei niin agressiivisesti, kuin ennen.
Akun lepojännite 12.22V, hieman alhainen. Starttaa hyvin, laturi antaa 14.5-14.7V, mutta skoopilla katsoessa näkyy noin viiden voltin vaihtojännite (huojunta) latausjännitteessä aikaikkunalla 20ns. Liian kauan aikaa siitä, kun viimeksi olen autosähköjä skoopannut, pitää tutkia millaisia niiden pitäisi olla.
Mutta nyt se saa luvan sietää tuota seuraavat 1000km. Todennäköisimpänä pidän suutinvuotoa. Lisäoireena satunnainen haalealla koneella tehty startti, joskus ei jaksa jäädä käymään ja vaatii toisen starttauksen. Starttaus on pirteä.
Imusarjan lämpötila elää nyt järkevästi. Tämmöisellä -8 keleillä kylmänä liikkeellelähtö ja 13 minuutin ajan nopeusväleillä 0-110kmh näytti minimissään -6 ja maksimissaan +8.
Imusarjan paine tyhjäkäynnillä sama kuin ennenkin.
Lambdasäätö hakee edelleen kevyillä kuormilla ja pienillä kierroksilla laihempaa, reilummin pyytäessä paksumpaa seosta. Ehkä ei niin agressiivisesti, kuin ennen.
Akun lepojännite 12.22V, hieman alhainen. Starttaa hyvin, laturi antaa 14.5-14.7V, mutta skoopilla katsoessa näkyy noin viiden voltin vaihtojännite (huojunta) latausjännitteessä aikaikkunalla 20ns. Liian kauan aikaa siitä, kun viimeksi olen autosähköjä skoopannut, pitää tutkia millaisia niiden pitäisi olla.
Mutta nyt se saa luvan sietää tuota seuraavat 1000km. Todennäköisimpänä pidän suutinvuotoa. Lisäoireena satunnainen haalealla koneella tehty startti, joskus ei jaksa jäädä käymään ja vaatii toisen starttauksen. Starttaus on pirteä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Oletko jo seurannut jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tietoja?
Entäs tuo pakosarjavuoto? Näkee kylmällä koneella helposti kun on lämpösuoja poissa jos puhaltelee. Luulenpa, että turkkilainen asentaja pistäny pultit väärään momenttiin. Selittäisi paljon miksi pultteja katkeaa ennenaikaisesti näissä.
Entäs tuo pakosarjavuoto? Näkee kylmällä koneella helposti kun on lämpösuoja poissa jos puhaltelee. Luulenpa, että turkkilainen asentaja pistäny pultit väärään momenttiin. Selittäisi paljon miksi pultteja katkeaa ennenaikaisesti näissä.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Käsittääkseni 16v kannellisissa ei ole pahemmin pakosarjan pinnapultit katkeilleetmauricio kirjoitti: ↑21.12.2023 12:20 Oletko jo seurannut jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tietoja?
Entäs tuo pakosarjavuoto? Näkee kylmällä koneella helposti kun on lämpösuoja poissa jos puhaltelee. Luulenpa, että turkkilainen asentaja pistäny pultit väärään momenttiin. Selittäisi paljon miksi pultteja katkeaa ennenaikaisesti näissä.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Juu, lämpötila-anturi antaa loogisia lukemia ja mm termostaatin avautumisen näkee tapahtuvan samassa lämpötilassa, mitä kalibroidulla mittarilla kattilassa aukesi kun testailin ennen vaihtoa.mauricio kirjoitti: ↑21.12.2023 12:20 Oletko jo seurannut jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tietoja?
Entäs tuo pakosarjavuoto? Näkee kylmällä koneella helposti kun on lämpösuoja poissa jos puhaltelee. Luulenpa, että turkkilainen asentaja pistäny pultit väärään momenttiin. Selittäisi paljon miksi pultteja katkeaa ennenaikaisesti näissä.
Pakosarjan tai turbon alueella ei näy minkäänlaisia viitteitä vuodosta, eikä semmoisia myöskään kuulu. Kyllä tämä vika on muualla, luulen että suuttimissa se juurisyy, mutta lambda on kyllä jo väsynyt (hidas).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Koska foorumi on hiljainen ja joskus tänne kuitenkin eksyy joku, joka on ostanut T-jetin ja kokee samankaltaisia ongelmia, niin jatketaan yksinpuhelua.
Tuossa tuli reilu 1000km joulureissu heitettyä. Lähtiessä nollasin vikakoodit (sama seossäädön koodi kuin aijemminkin) ja noin 100km meni aivan normaalisti. Sitten alkoi tuntumaan pintakaasulla tuttu nyhtäminen ja kohta huomasinkin moottorinohjauksen olevan vikatilassa (ei täysiä ahtoja). Valo ei kuitenkaan syttynyt, kuin vasta 130km myöhemmin. Lukaisin koodit ja se sama seossäädön koodi kuin aijemminkin ja MES:n mukaan pitkäaikainen seossäätö tapissa, eli -8 (tässä kohtaa epäilen taas koko MES:iä. Boschin ruiskuissa on iät ajat ollut seossäädön ikkuna noin 25%, eli 12,5% suuntaansa. Mitä tuo mes:n "8" sitten on, en tiedä). Nollasin koodin ja nukuin yön tyytyväisenä.
Seuraavana aamuna -10 kelissä ilman lämpöjä käymään, lähti nätisti ja annoin lämmetä puoli tuntia ennen kauppaan lähtöä. Lunta oli tullut 20-30cm ja tämmöistä tietä sai "aurata" ensimmäiset 40km. Käytännössä mentiin kaasu melkein lattiassa 60km/h sen, mitä pito antoi myöden ja kulutuskin sen mukainen (10,5l/100km ajotietokoneen mukaan), onneksi ei jääty kiinni. Taas kone toimi normaalisti ja otti täydet ahtopaineet jne.
Jouluostosten jälkeen tuttu "VAG-valo" (moottorin vikavalo) loimotti keltaisena taas morjenstamassa ja teksti "CHECK ENGINE!". Käytin konepellin auki ja totesin moottorin olevan paikallaan, pelti kiinni ja takaisin yöpaikkaa kohti.
Tälläkertaa erilainen "limb mode" vai mikälie vikatila. Pyydettäessä moottori ottaa mittarin mukaan normaalisti ahtopaineet ja lähtee vetämään kuin härkä, mutta sitten selkeästi hieman puutuu ja ahtopaine alkaa hitaasti laskemaan. Eli jokin rajoitus menee päälle, kierroksien ja kuorman perusteella lottoaisin jopa nakutusta. En sitten jaksanut koko loppureissun (800km) aikana tuota vikakoodia edes lukea tai nollata, vaan päästelin tyytyväisenä menemään. Jaksaa normaalisti vetää vitosella jyrkemmätkin mäet vakionopeudensäätimellä 80km/h ja kulkee "ihan pirtsakasti" pikkunopeuksissa, kun käyttää kierroksia. Tyhjäkäynti on raskaan kuuloinen lämpimällä koneella, kuin kävisi rikkaalla (aivan kuten MES väittäisikin).
Tutkittava lisää, jahka jaksaa tuon huonoakkuisen läppärin vääntää autolle. Eiköhän siellä ole sama vikakoodi edelleen. Senverran suunnitelmat on tässä nyt muuttuneet, että saa luvan toimia helmikuuhun asti tuollatavalla, noin 3000km.
Unohtui tuosta laturista mainita, että se ~5V vaihtojännite alkoi näkymään vasta, kun auto oli hetken käynyt eli laturi lämpesi.
Tuossa tuli reilu 1000km joulureissu heitettyä. Lähtiessä nollasin vikakoodit (sama seossäädön koodi kuin aijemminkin) ja noin 100km meni aivan normaalisti. Sitten alkoi tuntumaan pintakaasulla tuttu nyhtäminen ja kohta huomasinkin moottorinohjauksen olevan vikatilassa (ei täysiä ahtoja). Valo ei kuitenkaan syttynyt, kuin vasta 130km myöhemmin. Lukaisin koodit ja se sama seossäädön koodi kuin aijemminkin ja MES:n mukaan pitkäaikainen seossäätö tapissa, eli -8 (tässä kohtaa epäilen taas koko MES:iä. Boschin ruiskuissa on iät ajat ollut seossäädön ikkuna noin 25%, eli 12,5% suuntaansa. Mitä tuo mes:n "8" sitten on, en tiedä). Nollasin koodin ja nukuin yön tyytyväisenä.
Seuraavana aamuna -10 kelissä ilman lämpöjä käymään, lähti nätisti ja annoin lämmetä puoli tuntia ennen kauppaan lähtöä. Lunta oli tullut 20-30cm ja tämmöistä tietä sai "aurata" ensimmäiset 40km. Käytännössä mentiin kaasu melkein lattiassa 60km/h sen, mitä pito antoi myöden ja kulutuskin sen mukainen (10,5l/100km ajotietokoneen mukaan), onneksi ei jääty kiinni. Taas kone toimi normaalisti ja otti täydet ahtopaineet jne.
Jouluostosten jälkeen tuttu "VAG-valo" (moottorin vikavalo) loimotti keltaisena taas morjenstamassa ja teksti "CHECK ENGINE!". Käytin konepellin auki ja totesin moottorin olevan paikallaan, pelti kiinni ja takaisin yöpaikkaa kohti.
Tälläkertaa erilainen "limb mode" vai mikälie vikatila. Pyydettäessä moottori ottaa mittarin mukaan normaalisti ahtopaineet ja lähtee vetämään kuin härkä, mutta sitten selkeästi hieman puutuu ja ahtopaine alkaa hitaasti laskemaan. Eli jokin rajoitus menee päälle, kierroksien ja kuorman perusteella lottoaisin jopa nakutusta. En sitten jaksanut koko loppureissun (800km) aikana tuota vikakoodia edes lukea tai nollata, vaan päästelin tyytyväisenä menemään. Jaksaa normaalisti vetää vitosella jyrkemmätkin mäet vakionopeudensäätimellä 80km/h ja kulkee "ihan pirtsakasti" pikkunopeuksissa, kun käyttää kierroksia. Tyhjäkäynti on raskaan kuuloinen lämpimällä koneella, kuin kävisi rikkaalla (aivan kuten MES väittäisikin).
Tutkittava lisää, jahka jaksaa tuon huonoakkuisen läppärin vääntää autolle. Eiköhän siellä ole sama vikakoodi edelleen. Senverran suunnitelmat on tässä nyt muuttuneet, että saa luvan toimia helmikuuhun asti tuollatavalla, noin 3000km.
Unohtui tuosta laturista mainita, että se ~5V vaihtojännite alkoi näkymään vasta, kun auto oli hetken käynyt eli laturi lämpesi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Oisko just ruiskusuuttimet tykänneet pahaa aiemman sepän toilailuista ja vetäneet paskaa sieltä tankista. Miten yleisiä sitten ruiskusuutin viat näissä on tietyillä kilometreillä.
Muistelin jostain lukeneeni, että kun lambda siis ei vanhetessaan enää tuota riittävää jännitettä, ECU säätää tietysti seosta laihemmalle, kun matalampi jännite tarkottaa siis rikasta seosta. Kun se laihentaminen ylittää tietyn rajan, tulee "vikakoodi seossäädöstä ja laiha seos".
Vai onko se sittenkii moottorivika , kylläpä harmittas minuakin.
Muistelin jostain lukeneeni, että kun lambda siis ei vanhetessaan enää tuota riittävää jännitettä, ECU säätää tietysti seosta laihemmalle, kun matalampi jännite tarkottaa siis rikasta seosta. Kun se laihentaminen ylittää tietyn rajan, tulee "vikakoodi seossäädöstä ja laiha seos".
Vai onko se sittenkii moottorivika , kylläpä harmittas minuakin.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Ei toi moottorivika ole. Kone kuulostaa täysin terveeltä, veto on tallella aina limb-modeen asti (ja sen jälkeenkin, menee vain kuin vapari, murisee ihanasti), ei kadota nesteitä, ei tee painetta tai mitään vastaavaa.
Taitaa olla ensimmäinen auto mulla, minkä öljytaso ei näytä tippuvan. Ei ainakaan nyt viimeisen 3000km matkalla.
Eiköhän siellä suutin/kaksi/kolme vuotele tai toimi heikosti. Bensapaineen säädinkin saattaa oikutella, jos polttoaineen seasta on paskaa päässyt läpi. Tosin, ~200tkm ajettu ja suutinvika ei nyt täysin tavatonta ole. Viime vuonna tuli kaverille vastaan Panda, jossa samansuuntaiset oireet. Kaikki suuttimet vuoti norona kun virrat laittoi päälle ja pumppu paineisti järjestelmän. Miksi ne vikaantuu, sitä en tiedä.
Mutta kuten todettua, ei tämä vika ole uusi, tai niin epäilen. Tuo kaasuläpän puhtaus juoruisi siitä, että vikaa on metsästetty aijemminkin. Pitää nyt vain systemaattisesti edetä asia kerrallaan. Suuttimet tilaan jokatapauksessa, koska niiden irrallaan käyttäminen "huvikseen" ei lisää muuta kuin vikariskiä ja tuskaa (o-renkaat ei aina irtoa ehjänä). Samoin 1-Lambdan voisi tilata, kun sille on vaihtovälikin olemassa joka on jo ylitetty (muistaakseni 160tkm). Kyllähän nekin toimii monet pitkästi ylikin, moni +500tkm mutta ne hidastuu, eikä tollanen bensalla huuhdeltu punaiseksi huudatettu uudenveroinen enään ole.
Mikä sai tämän eskaloitumaan jakopään vaihdon ja sopeumien nollauksen yhteydessä, en tiedä.
Taitaa olla ensimmäinen auto mulla, minkä öljytaso ei näytä tippuvan. Ei ainakaan nyt viimeisen 3000km matkalla.
Eiköhän siellä suutin/kaksi/kolme vuotele tai toimi heikosti. Bensapaineen säädinkin saattaa oikutella, jos polttoaineen seasta on paskaa päässyt läpi. Tosin, ~200tkm ajettu ja suutinvika ei nyt täysin tavatonta ole. Viime vuonna tuli kaverille vastaan Panda, jossa samansuuntaiset oireet. Kaikki suuttimet vuoti norona kun virrat laittoi päälle ja pumppu paineisti järjestelmän. Miksi ne vikaantuu, sitä en tiedä.
Mutta kuten todettua, ei tämä vika ole uusi, tai niin epäilen. Tuo kaasuläpän puhtaus juoruisi siitä, että vikaa on metsästetty aijemminkin. Pitää nyt vain systemaattisesti edetä asia kerrallaan. Suuttimet tilaan jokatapauksessa, koska niiden irrallaan käyttäminen "huvikseen" ei lisää muuta kuin vikariskiä ja tuskaa (o-renkaat ei aina irtoa ehjänä). Samoin 1-Lambdan voisi tilata, kun sille on vaihtovälikin olemassa joka on jo ylitetty (muistaakseni 160tkm). Kyllähän nekin toimii monet pitkästi ylikin, moni +500tkm mutta ne hidastuu, eikä tollanen bensalla huuhdeltu punaiseksi huudatettu uudenveroinen enään ole.
Mikä sai tämän eskaloitumaan jakopään vaihdon ja sopeumien nollauksen yhteydessä, en tiedä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Onko sit käyny nii kun stiloista valitettiin et on liian saksalaisen näköinen niin tämä on sitten kuin saksalainen.
Tuohon menohalujen muuttumiseen tulee itelle mieleen se ahtosäädin murkula kuten niin monessa vw vehkeessä. Toimii muttei toimi kunnolla ei koodia ja virtojen kääntö pois auttaa hetkeksi. Sama seo muutes mondeoissa ja fokuksissa.
Joku tällänen on muutes jtd stilossakin tämä. Siellä puskurin alareunas. https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-34057-0
Tuohon menohalujen muuttumiseen tulee itelle mieleen se ahtosäädin murkula kuten niin monessa vw vehkeessä. Toimii muttei toimi kunnolla ei koodia ja virtojen kääntö pois auttaa hetkeksi. Sama seo muutes mondeoissa ja fokuksissa.
Joku tällänen on muutes jtd stilossakin tämä. Siellä puskurin alareunas. https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-34057-0
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Enempi vaikuttaisi nakuttamiselta. Just 2300rpm kohdalla selkeesti "himmaa", kunnes ollaan jossain +4000rpm kohdalla. Samaa puutumista ei tule jos ajelee nätimmin puolikaasulla.kitkar745 kirjoitti: ↑28.12.2023 18:00 Onko sit käyny nii kun stiloista valitettiin et on liian saksalaisen näköinen niin tämä on sitten kuin saksalainen.
Tuohon menohalujen muuttumiseen tulee itelle mieleen se ahtosäädin murkula kuten niin monessa vw vehkeessä. Toimii muttei toimi kunnolla ei koodia ja virtojen kääntö pois auttaa hetkeksi. Sama seo muutes mondeoissa ja fokuksissa.
Joku tällänen on muutes jtd stilossakin tämä. Siellä puskurin alareunas. https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-34057-0
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
^Nakutuskin sopis hyvin siihen suutinvuotoon. Vuoto rikastaa pyttyä tai osaa pytyistä, ECU vääntää laihemmalle ja laiha pytty naulaa ahdoilla
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Oliko ahdin kiinteä vai muuttuvalla geometrialla?
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Kiinteäsiipinen
Juur näin. Tosin, vikatilassa mennään kiinteillä kartoilla eikä esim lambdaa lueta (näin olen päätellyt MES:ia tutkimalla), jolloin ei pitäisi ainakaan polttoaineen vähyydestä johtua mahdollisen naulaamisen. Toisaalta, se naulaaminen voi olla melko kevyttä, mihin tuo ECU jo puuttuu.
Minkä huollan, sen korjaan...