Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo-o. Minulla on Lineassa vammautunut kampiakselin apulaitehihnapyörä.

eperin mukaan T-jetin hihnapyörän varaosanumero on 55214114 ja samaa olisi myös 2009--> Fiat Doblossa (1.4 turbo).
Eperin mukaan 1.4 8V on erilainen hihnapyörä, osanumeroltaan 55181200 (ei 55181189) ja tätä olisi sitten käytetty jo useammassa "kehitysmaamallissa".

Ongelma on se, että tuota T-jetin pyörää ei löydy mistään, mutta 8V vaparin pyörää olisi saatavilla useammasta paikasta.

Tietääkö kukaan, mikä noissa kahdessa on erona, että täysin eri osanumerolla ovat? Tai osaako joku vinkata jotakin tahoa suomessa/ulkomailla/missä vaan, mistä kysyä lisätietoja.

Lineassahan on hydraulinen ohjaustehostin, laturi ja ilmastointi. Kampiakselilta lähtee kaksi apulaitehihnaa, eli kaksi "vetopintaa" on kampiakselin hihnapyörässä. Näin on molemmissa moottoriversioissa.
Kampiakselin asentoanturi lukee apulaitehihnapyörän kehälle tehtyä triggerikehää. Samanlainen rakenne on jo -99 Fiat Bravo 80:ssä.

1.4 8V ja 1.4 16V Turbo (t-jet) kampiakselit eroavat toisistaan, mutta molemmissa on sama hammashihnapyörä kampiakselilla, osanumeroltaan 55203781.
Hammashihnapyörä on tämän näköinen:
Kuva
Eli tuo tulee kampiakselin päähän keskipultilla, kohdistus kiilalla. Tuossa on nystyrä, joka kohdistaa kolmella pultilla tuohon pultattavan apulaitehihnapyörän oikeaan asentoon.

Kerta molemmissa on sama hammaspyörä, on myös hihnapyörien kiinnityksen oltava ristiin sopiva.
Miten ne (hihnapyörät) sitten voi erota toisistaan? Minulle ei tule mieleeni kuin:
- Kampiakselin kiilaura on eri kohdassa, jolloin hihnapyörän asento kampiakselilla on eri molemmissa moottoreissa --> tarvitaan eri hihnapyörä
- Triggerikehän hammasluku on eri (en jaksa uskoa tätä, tainnut kaikissa firepohjaisissa olla muistaakseni 58 hammasta triggerikehässä mitä luetaan)
- Triggerikehän sijainti on eri (voisiko olla? mk1 BravX ja mk2 Punton koneissa oli näin, koska toisessa oli hydr. tehostin ja toisessa sähköinen. Kampiakselin asentoanturi oli hieman eri sijainnissa, koska sen kannake oli erilainen)
- Hihnapyörien mitat on erilaiset (edelleen, vaikea uskoa kun molemmilla moottoreilla samat varusteet, jotka saavat käyttövoimansa kampiakselilta hihnaa pitkin)
- Lohkojen mitat on erilaiset, jolloin kampiakselin asentoanturin paikka on erilainen ---> tarvitaan erilainen hihnapyörä hihna- ja triggerikehälinjoineen (en saanut tarkastettua, koska 1.4 8V Linean lohkolle ei eper anna osanumeroa. Eperin osakuvassa hieman poikkeaa T-jetin lohkosta)



Hjälp...aaaa-puuuu-va.
Viimeksi muokannut wellu, 04.11.2023 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

^
55181189 on 8v ilman ilmastointia (kapeampi laturinhihna)
55181200 on 8v ilmastoinnilla
55214114 on t-jet
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

75 ELX kirjoitti: 04.11.2023 23:30 ^
55181189 on 8v ilman ilmastointia (kapeampi laturinhihna)
55181200 on 8v ilmastoinnilla
55214114 on t-jet
Joo, kyllä. Meni sekaisin minulla nuo 8V hihnapyörät viestiä kirjoittaessa, kun olen tässä koettanut eperin kanssa mahdollisimman paljon selvittää, missä se ero noissa eri pyörävaihtoehdoissa piilee. Kiitos korjauksesta.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Se varmaan pitää tilata sitten Fiatilta alkuperäisosa. :shock:

Autodocilta voi pyytää ilmoitusta saatavuudesta. Taitavat sen perusteella tilata varastoon, jos pyyntöjä tulee.
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

wellu kirjoitti: 04.11.2023 21:09 - Hihnapyörien mitat on erilaiset (edelleen, vaikea uskoa kun molemmilla moottoreilla samat varusteet, jotka saavat käyttövoimansa kampiakselilta hihnaa pitkin)
Aamuyön teoreettista pohdintaa, mutta tää itteasiassa kävisi siinä mielessä järkeen, että vaparia ajettaneen yleensä isommilla kierroksilla, niin pienempi hihnapyörä pyörittäisi apulaitteita samaa vauhtia kuin ahdetussa (kai niilläkin optiminopeutensa on). Myös apulaitteiden kuormitus olisi pienempi välityssuhteiden ansiosta, eli söisi vähemmän terää pois liikkumiselta.

Edit: oisko se T-jetin hihnapyörä tällänen? https://www.ebay.de/itm/403331677173
Ja vaparin tällänen? https://www.ebay.de/itm/325853302999?

Jos meikäläisen kielitaito nyt venyy tarpeeksi, niin turbon hihnapyörä on 150mm ja vaparin alle 140mm, eli olisi nimenomaan halkaisijassa eroa. Olettaen, että ilmoitusten datat pitää paikkansa.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aero kirjoitti: 05.11.2023 02:41Edit: oisko se T-jetin hihnapyörä tällänen? https://www.ebay.de/itm/403331677173
Ja vaparin tällänen? https://www.ebay.de/itm/325853302999?

Jos meikäläisen kielitaito nyt venyy tarpeeksi, niin turbon hihnapyörä on 150mm ja vaparin alle 140mm, eli olisi nimenomaan halkaisijassa eroa. Olettaen, että ilmoitusten datat pitää paikkansa.
Joo, tuo Dayco DPV1172 on T-jetin pyörä ja tuo toinen sitten 8V vaparin.
Ja kyllä, moottorille saadaan vähän helpommat olot kun hihnapyörää pienennetään, lisää kierrosherkkyyttä. Sikäli käy järkeen jos ainoa ero on pelkästään hihnapyörien halkaisija, eikä mitään muuta. Molemmissa on eperin mukaan sama apulaitehihna (55232450).

Ikuna ei pitäisi kuviin luottaa, mutta jos nyt noita kuvia kattelee, niin kyllähän toi Daycon pyörä näyttää massiivisemmalta, eli halkaisija on isompi. Minua ei varsinaisesti se kiinnostaisi, enempi että lukukehän halkaisija, sijainti ja asento olisi molemmissa sama.
Tuossa on googlella etsimäni kuva vaparin pyörästä (myyntikuva). Turbon pyörästä ei vastaavaa kuvaa löydy, että voisi edes kuvasta arvioida, onko toi lukukehän nollakohdan ja kohdistustapin reijän paikat samoissa kohdissa. Olen tuohon kuvaan siis tuollaiset apuviivat lisännyt, toisen hihnapyörän kohdistustapin reijän linjaan (alempi) ja toisen tuon lukukehän nollakohdan toiseen reunaan (ylempi). Tuon lisäksi pitäisi vielä kehän halkaisija ja paikka akselilla tietää.
Liitteet
Hihnapyörä 1.4 8V.jpg
Hihnapyörä 1.4 8V.jpg (25.44 KiB) Katsottu 363 kertaa
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tulipa mieleen, etten ollut hakenut ollenkaan googlen kuvahaulla, millä alkoi hihnapyöriä löytymään.
Google on aika perseestä nykyään...

Mutta tossa on romanialainen purkaamo missä doblo ajettu myttyyn ja listattu toi T-jetin pyörä myyntiin kuvineen:
https://www.pieseauto.ro/fulie-vibroche ... d91d19d862
Kuva
Kuva

Kyllä tuo näyttää kuvien perusteella aikaliki samanlaiselta, kuin vaparin pyörä mitä kuvia kattelee. Molempien saatavuus on uutena vähän huono, mutta kaks huonosti saatavilla olevaa olisi aina helpompi löytää kuin yksi.

Pitää tuonne autodocille laittaa saatavuuskyselyä noista pyöristä. Aerolta ei saa kumpaakaan, eikä googlellakaan löytynyt oikein mitään onnelliseksi tekevää. Huomenna soitan yhdelle purkaamolle, että suostuisivatko myymään konevikaisesta tjetistä pelkän hihnapyörän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

Silkasta uteliaisuudesta pitää kyllä kysyä, että miksi tuo linkkaamani Wimmer-Autoteilen Ebayssa kauppaama Daycon pyörä ei käy? Väittävät olevan hyllyssä ja hintakin kilpailukykyinen ainakin Autodociin verrattuna.

Jos ei saksa taivu niin Ebayta voi käyttää myös esim. englanniksi vaikkapa irkkusaitin kautta: https://www.ebay.ie/itm/403331677173 - toki myyjän kirjoittelemat tuotekuvaukset jne ei käänny kovin automaattisesti, mutta itse sivuston kieleksi löytyy ehkä tutumpiakin.

Se romanialainen purkaamokin saattaisi toki myydä listaamansa osan, jos vaan yhteinen kieli ja rahaliikenne löytyy.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aero kirjoitti: 05.11.2023 10:46 Silkasta uteliaisuudesta pitää kyllä kysyä, että miksi tuo linkkaamani Wimmer-Autoteilen Ebayssa kauppaama Daycon pyörä ei käy? Väittävät olevan hyllyssä ja hintakin kilpailukykyinen ainakin Autodociin verrattuna.

Jos ei saksa taivu niin Ebayta voi käyttää myös esim. englanniksi vaikkapa irkkusaitin kautta: https://www.ebay.ie/itm/403331677173 - toki myyjän kirjoittelemat tuotekuvaukset jne ei käänny kovin automaattisesti, mutta itse sivuston kieleksi löytyy ehkä tutumpiakin.

Se romanialainen purkaamokin saattaisi toki myydä listaamansa osan, jos vaan yhteinen kieli ja rahaliikenne löytyy.
Toki käy, nyt vasta kokeilin löytyykö toi .com -puolelta ja löytyihän se. Eli kielellä mitä minäkin ymmärrän.
Satasen verran tulisi posteineen hintaa. Ei tuo venettä kaada, koska vaihdettava se on jokatapauksessa.

Eilen löysin myös tämmöisen putiikin, kenelläkään kokemuksia?
https://augustin-group.com/p/belt-pulley-1300098

Tuokin olisi sen ~satasen.

Sitten löysin, oliko spareto vai joku toinen putiikki, josta löytyisi myös, mutta toimitusaika 1.5kk. Se on jo vähän liikaa..
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Mahtaako moniurahihna olla t-jetissä eri mittanen kuin vaparissa? Jos näin on se hihnapyöräteoria paikkaansapitävä eli eri kokoiset ovat, vai onko pituudella väliä kun on automaattikiristin. Samoissa kohdissa kummassakin ne palikat on lohkossa kiinni
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 05.11.2023 11:11 Mahtaako moniurahihna olla t-jetissä eri mittanen kuin vaparissa? Jos näin on se hihnapyöräteoria paikkaansapitävä eli eri kokoiset ovat, vai onko pituudella väliä kun on automaattikiristin. Samoissa kohdissa kummassakin ne palikat on lohkossa kiinni
Laturin/ilmastoinnin hihna on molemmissa sama, mutta tehostimen hihnaa en eperistä löytänyt tuolle vaparille.
Autodoccia jne tutkimalla näyttäisi vähän siltä, että hihnaleveys voisi poiketa. Mutta tätä en jaksanut äsken tarkistaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 431
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Tehostimen hihna on lyhyempi t-jetissä 3pk895/3pk905
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Sen tehostimen hihnan kiristäminen tehdään manuaalisesti ja siinä on pitkä säätöväli. Kunhan on kolme kiilaa ja melkein yhtäpitkä niin ok.
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja Aero »

wellu kirjoitti: 05.11.2023 10:55 Toki käy, nyt vasta kokeilin löytyykö toi .com -puolelta ja löytyihän se. Eli kielellä mitä minäkin ymmärrän.
Trendikkäästi ilmaistuna Ebayn katalogi on globaali, eli samat tuotteet löytyy lopulta joka saitilta. Haku ei välttämättä löydä, mutta merkitsevä osuus on se tuotenumero, eli https://www.ebay.ie/itm/403331677173 tapauksessa tuo 403331677173. Eli voi vaihtaa kieltä kätevästi vaihtamalla vain ebayn saittia, eli esim ebay.de -> ebay.ie tai ebay.it -> ebay.ie. Itse tykkään tuosta Irlannin sivustosta (.ie), koska se puhuu englantia ja käyttää valuuttana euroja (eli tarjoaa valuuttamuunnoksen jos alkuperäinen hinta on jotain muuta rahaa), mutta autonosissa saksan haku löytää useammin mukavammin tuloksia. Tällä kertaa siis lykkäsin tuon alkuperäisen osanumeron ebay.de -hakuun, niin pölähti tarjolle tuo osa.

Eli esim. tuo hihnapyörä, Irlannista enkkua ja euroja:
https://www.ebay.ie/itm/403331677173
Briteistä enkkua ja näkyvissä valuuttamuunnos puntiin:
https://www.ebay.co.uk/itm/403331677173
Saksasta saksaa ja euroja:
https://www.ebay.de/itm/403331677173
Italiasta italiaa ja euroja:
https://www.ebay.it/itm/403331677173

Jos siis jotain mystisempää palikkaa etsiessä vaikka Google tarjoaa hakutuloksissa sopivannäköisen ebay.es -linkin eikä espanja taivu, niin vaihtaa vaan osoitteeseen ebay.es -> ebay.ie niin löytyy englantia. Suomimallia ei valitettavasti ole (vielä?) tarjolla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Aika monta t-jet Bravoakin löytyy purkamoilta:

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Pu ... 2007_2011/
Fiat 500L 1.4 95
Vastaa Viestiin