Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Voisiko joku viritysvelho olla softaa muokannut? Oireet oli 90-luvun cossussa yleisen sekavat. Yleensä rikkaalla. Huiput tosin noussut tuntuvasti.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Muutoin voisin tuohon uskoakkin, mutta tämä toimi ilman oireita ennen kuin vaihdoin jakopään ja nollasin sopeumat.
Kaikki mihin jakopääremontissa kosketaan, on nyt tarkastettu neljään kertaan ja ne on kaikki ok. Samoin huohotin, sen letkut, ahtoputkisto, kaasuläppä, kaikki tarkastettu ja ehjää. Kaasuläppä oli vain niin puhdas, että epäilen siksi ettei tämä ole uusi vika tämän auton kohdalla, käyntihäiriötä on saatettu koettaa ennenkin saada selätettyä.
Olisi pitänyt ne perkeleen sopeumat katsoa ennen nollaamista silloin 1.5 viikkoa sitten... Olen melko varma, että siellä olisi näkynyt korjausarvoja, jotka on saman suuntaisia kuin nyt. Tämähän tuntuu pikkuhiljaa toimivan paremmin kun ajelee menemään. Sitä en tiedä (vielä), voiko toi sopeutua tommoiseen tilanteeseen, missä seos on ok kuormalla, mutta paksula tyhjäkäynnillä, kun ero on noin iso (20%).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Entä jos hukkaportti vähän falskaa tms?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
By-pass? Sen ei pitäisi vaikuttaa muuhun kuin ahtojen nousemiseen. Vaikka repis koko pässin irti ja ajelisi pässin putki auki, tulisi vikakoodit by-passin signaalista (puuttuu, sähköinen) ja todennäköisesti vikakoodi liittyen ahtopaineeseen/kuormitukseen (ei ahtoja).
Pässin lähtö on ahtoputkesta ennen kaasuläppää ja kierrättää ahtimen imupuolelle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Näyttääkö lämpöanturien lukemat järjellisiltä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Näyttää. Imulämmöt pyörii siellä 20-40 astetta moottori käydessä (alamaski on suojattu, eli suoraa ajoviimaa ei pääse välijäähylle) ja moottorin lämmöt on 88-93.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Mitenkäs se polttoainepumpun suodatin? Ootko polttoaineen painetta mitannut?
Eli siis niissä epäilyttävän puhtaissa sylintereissä on vuotavat ruiskusuuttimet, jota moottorinohjaus yrittää kompensoida. Miksi se ei sitten anna vikakoodia ruiskusuuttimista!?
Eikä noita oikeasti viitsi ihan suotta vaihtaa, kun ovat suhteellisen kalliitakin. Voiko niiden suutinten tiivisteet vuotaa. Joku varmaan ostaisi jotain ammattilaiskäyttöön tarkoitettua ruiskunpuhdistus ainetta ja kaatas tankkiin.
Minun vapari mallissa nuo lambdan korjausarvot seilasivat ihan -90-90 välillä ja totesin, ettei ne voi paikkaansa pitää.
Eli siis niissä epäilyttävän puhtaissa sylintereissä on vuotavat ruiskusuuttimet, jota moottorinohjaus yrittää kompensoida. Miksi se ei sitten anna vikakoodia ruiskusuuttimista!?
Eikä noita oikeasti viitsi ihan suotta vaihtaa, kun ovat suhteellisen kalliitakin. Voiko niiden suutinten tiivisteet vuotaa. Joku varmaan ostaisi jotain ammattilaiskäyttöön tarkoitettua ruiskunpuhdistus ainetta ja kaatas tankkiin.
Minun vapari mallissa nuo lambdan korjausarvot seilasivat ihan -90-90 välillä ja totesin, ettei ne voi paikkaansa pitää.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Kuinkas vitukkeessa mestassa ne suuttimet on? Jos vaihdat suuttimet ristiin vaikka 1<->3 ja katsot, muuttuko ykkös- ja kolmospytyn värimaailmat.
Toinen, jos pakosarja on järkevästi käsillä, on mitata pakokanavien lämmöt suhteessa toisiinsa.
Jos se kolmosen suutin vuotaa sopivasti niin se selittäisi tosiaan tyhjäkäynnin rikkauden ja siitä seuraavan bensatrimmauksen, jonka seurauksena ne 3 muuta pyttyä käy laihalla tyhjiksellä, jotta keskiarvo osuu sopivasti ykköslambdalle.Saattaa pytyn näkymän lisäksi näkyä poikkeavuutena myös pakolämmöissä.
Toinen, jos pakosarja on järkevästi käsillä, on mitata pakokanavien lämmöt suhteessa toisiinsa.
Jos se kolmosen suutin vuotaa sopivasti niin se selittäisi tosiaan tyhjäkäynnin rikkauden ja siitä seuraavan bensatrimmauksen, jonka seurauksena ne 3 muuta pyttyä käy laihalla tyhjiksellä, jotta keskiarvo osuu sopivasti ykköslambdalle.Saattaa pytyn näkymän lisäksi näkyä poikkeavuutena myös pakolämmöissä.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Polttoainepumpun vaihdoin tähän pari kuukautta takaperin, kun vanha tankkilaite (se koko rakennelma missä koho ja pumppu on), oli teroiltu halki kannestaan. Tuolloin katsoin tankkiin sisälle ja se oli puhdas, kaikki pöly, hiekka ym mitä tankkiin oli päässyt, oli vanhan tankkilaitteen "maljassa". Mutta likaantumisriski on ollut jo tuolloin ilmeinen, koska kyllähän sinne vettä, suolaa ym paskaa ajan oloon valuu.mauricio kirjoitti: ↑11.12.2023 12:52 Mitenkäs se polttoainepumpun suodatin? Ootko polttoaineen painetta mitannut?
Eli siis niissä epäilyttävän puhtaissa sylintereissä on vuotavat ruiskusuuttimet, jota moottorinohjaus yrittää kompensoida. Miksi se ei sitten anna vikakoodia ruiskusuuttimista!?
Eikä noita oikeasti viitsi ihan suotta vaihtaa, kun ovat suhteellisen kalliitakin. Voiko niiden suutinten tiivisteet vuotaa. Joku varmaan ostaisi jotain ammattilaiskäyttöön tarkoitettua ruiskunpuhdistus ainetta ja kaatas tankkiin.
Minun vapari mallissa nuo lambdan korjausarvot seilasivat ihan -90-90 välillä ja totesin, ettei ne voi paikkaansa pitää.
Ostin heti oireiden pahennettua tuommoista suuttimien puhdistus -käärmeöljyä. En osaa sanoa onko ollut vaikutusta (puoli tankkia ajettu).
Voi tosiaan olla, että jos sumut vuotaa kokoajan, on ne puhtaat sylinterit vuotavia. Bensa pesee tehokkaasti (varsinkin tämä nykyinen etanolibensa) ja jos sumut lotraa moottorijarrutuksissakin, voi ilmetä huuhtelua. Tai sitten se kolmonen vuotaa ja on ainoa mikä on sinnepäin ok seoksilla.
Vanhat tulpat olivat boschin iridiumit ja aivan mustat.
Suuttimet joskus vikaantuu näin ja jonkinverran näitä on Fiateissa tullut vastaan. Vajaa 40e/kpl on boschin suuttimet.
Sumut on aika helpossa paikassa, ehkä vartin homma nostaa ne ylös. Taidan tässä jos/kun/ehkä kerkeää, nostaa suutintukin ylös ja katsoa vuotavatko suuttimet. Eli tukki kiinni virrat päälle --> pumppu nostaa paineet --> vuotaako. Noin niitä on yleensä löytynyt.Aero kirjoitti: ↑11.12.2023 14:55 Kuinkas vitukkeessa mestassa ne suuttimet on? Jos vaihdat suuttimet ristiin vaikka 1<->3 ja katsot, muuttuko ykkös- ja kolmospytyn värimaailmat.
Toinen, jos pakosarja on järkevästi käsillä, on mitata pakokanavien lämmöt suhteessa toisiinsa.
Jos se kolmosen suutin vuotaa sopivasti niin se selittäisi tosiaan tyhjäkäynnin rikkauden ja siitä seuraavan bensatrimmauksen, jonka seurauksena ne 3 muuta pyttyä käy laihalla tyhjiksellä, jotta keskiarvo osuu sopivasti ykköslambdalle.Saattaa pytyn näkymän lisäksi näkyä poikkeavuutena myös pakolämmöissä.
Messillä saa sitten suutinkohtaisesti avattua ja testattua. 0.5 limsapulloon testi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Turussa toimi ennen todellinen ammattimieis ja Herrasmies Mika Pilpola. Hän on jäänyt ilmeisesti eläkkeelle Delta-Autosta. Hän tuntee ja tunsi tarkarleen nämä asiat! Toivottovasti hän on laittanut jotain kirjaaan ja jakanut tietoa myös muille.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Voisiko joku mes:n omaava T-jetin omistaja katsoa paljonko ahtopaineen (imuilman) lämpötila heittelee ajaessa?
Mulla on alamaski tukossa, eli suora ajoviima ei pääse välijäähdyttimelle. Silti -12 kelillä kun ensin pyöritti 5 minuuttia tyhjää ja lähti ajamaan, imuilman lämpötila 33,8°C ja välillä 34,5°C.
Ja noissa kahdessa numerossa se heilui sen kymmenen minuuttia, kun ajoin 40/60/80 rajoituksilla, maksimiahdoilla ja maksimi alipaineilla (moottorijarrutus kolmosella 110--->60kmh).
Kai sen nyt enemmän kuuluisi elää?
Mulla on alamaski tukossa, eli suora ajoviima ei pääse välijäähdyttimelle. Silti -12 kelillä kun ensin pyöritti 5 minuuttia tyhjää ja lähti ajamaan, imuilman lämpötila 33,8°C ja välillä 34,5°C.
Ja noissa kahdessa numerossa se heilui sen kymmenen minuuttia, kun ajoin 40/60/80 rajoituksilla, maksimiahdoilla ja maksimi alipaineilla (moottorijarrutus kolmosella 110--->60kmh).
Kai sen nyt enemmän kuuluisi elää?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Ei ole T-jet vaan Multiair Mito. Loggasin aamulla arvoja MES:llä. Kävin tankkaamassa ja siitä 20 km motaripätkä töihin, ilman lämpötila -11°C.wellu kirjoitti: ↑12.12.2023 10:04 Voisiko joku mes:n omaava T-jetin omistaja katsoa paljonko ahtopaineen (imuilman) lämpötila heittelee ajaessa?
Mulla on alamaski tukossa, eli suora ajoviima ei pääse välijäähdyttimelle. Silti -12 kelillä kun ensin pyöritti 5 minuuttia tyhjää ja lähti ajamaan, imuilman lämpötila 33,8°C ja välillä 34,5°C.
Ja noissa kahdessa numerossa se heilui sen kymmenen minuuttia, kun ajoin 40/60/80 rajoituksilla, maksimiahdoilla ja maksimi alipaineilla (moottorijarrutus kolmosella 110--->60kmh).
Kai sen nyt enemmän kuuluisi elää?
Tankilta ähtiessä Air temperature 1°C ja siitä min -4°C.
Tuosta voi ladata csv-tiedoston tarkempaa tutkimista varten.
https://ln5.sync.com/dl/b77e66a10/v9x7q ... a-vgbhcy63
Koodi: Valitse kaikki
Time Engine speed Engine temperature Air temperature UniAir oil temperature Intake pressure Air pressure (calculated) Boost pressure Desired boost pressure Throttle position Lambda sensor 1 integrator Lambda sensor 2 integrator Gas pedal position
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
^ Hyvä että loggaamisesta oli hyötyä. MultiAirissa on huohotin vieläpä hieman arka "rähmäämiselle" (vrt t-jet),joten moottorin lämmöistä kannattanee pitää huolta.
Mutta aika selvä peli minulla, keli -12, auto ei ollut lämmössä, moottori -9.3 ja virrat kun käänsi päälle ja katsoi moottori seis imuilman lämmön, +33.0.
Siitä ajamaan, niin 33.8 muuttu mutta siinä jöllötti kokoajan nopeudesta, kaasuläpän asennosta ja ahtopaineesta välittämättä.
MAP anturi siis ainakin on vammautunut.
Mutta aika selvä peli minulla, keli -12, auto ei ollut lämmössä, moottori -9.3 ja virrat kun käänsi päälle ja katsoi moottori seis imuilman lämmön, +33.0.
Siitä ajamaan, niin 33.8 muuttu mutta siinä jöllötti kokoajan nopeudesta, kaasuläpän asennosta ja ahtopaineesta välittämättä.
MAP anturi siis ainakin on vammautunut.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Olen vaihtanut map anturin, koska se näytti aina jotain 50 astetta. Se vika ei kuitenkaan ollut aiheuttanut mitään huomattavaa oiretta.
Vois kokeilla ensin jarrukliinerillä puhdistaa. Siinä mapissa reiän edessä on se lämpöanturi. Siinä voi olla vahakertymä pinnassa.
Ainoastaan Bosch kannattaa laittaa. Sain Autodocilta Starkin vaikka halusin Marellin ja auto meni viikon päästä vikatilaan ja sammui kierroksilla. Autolla pystyi ajamaan kotiin poistamalla vikakoodin.
Vois kokeilla ensin jarrukliinerillä puhdistaa. Siinä mapissa reiän edessä on se lämpöanturi. Siinä voi olla vahakertymä pinnassa.
Ainoastaan Bosch kannattaa laittaa. Sain Autodocilta Starkin vaikka halusin Marellin ja auto meni viikon päästä vikatilaan ja sammui kierroksilla. Autolla pystyi ajamaan kotiin poistamalla vikakoodin.
Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma
Tässä dokumentissa sivulla 55-57 on Intake air temperature and pressure sensor -mittausohjeita jos haluaa varmistua viasta tai epäilee MES:n näyttämiä arvoja.
https://www.fiat-lancia.org.rs/Manuals/ ... Engine.pdf
Tällaiset sondit ovat käteviä mittaamiseen anturin liitin paikoillaan:
https://www.ebay.de/itm/285286256508?ep ... R567kreMYw
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... HE07brKAwa
https://www.fiat-lancia.org.rs/Manuals/ ... Engine.pdf
Tällaiset sondit ovat käteviä mittaamiseen anturin liitin paikoillaan:
https://www.ebay.de/itm/285286256508?ep ... R567kreMYw
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... HE07brKAwa