Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 04.12.2023 07:47 No nyt on sitten tämä aihepiiri tullut tutuksi, että täytyy nostaa hattua. :thumb:

Sen verran iso työ tuossa on, että varmaan pitää ajoitukset tarkistaa useaan kertaan lopuksi kun tämmöiseen on ryhtynyt.

Mulla tuli laihasta seoksesta kyllä koodi, kun edellisen omistajan jäljiltä oli huonot tulpat joiden merkki FPT, eli olivat alkuperäiset. :shock: Myös pakosarjantiiviste vuoti, mutta mekaanikon mielestä se ei voi seoksia sotkea.
Eikai tuossa muuta "ärayttävää" ole, kuin ettei oikein voi koekäyttää kuin vasta kokonaan kasattuna. 8V voi laittaa käymään heti kun jakopää on läjässä.

Unohtui mainita toi koodi P1171, Fiatin oma koodi seoksista.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

mauricio kirjoitti: 04.12.2023 07:47 Myös pakosarjantiiviste vuoti, mutta mekaanikon mielestä se ei voi seoksia sotkea.
Kyseessä ei sitten ole mekaanikko, vaan osienvaihtaja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Screenshot_20231208-145139.png
Screenshot_20231208-145139.png (277.51 KiB) Katsottu 146 kertaa
Wellu aikaisemmin kirjoitteli tuosta injection time asiasta, tuossa kuvankaappaus oman autoni osalta.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 08.12.2023 14:54 Screenshot_20231208-145139.png

Wellu aikaisemmin kirjoitteli tuosta injection time asiasta, tuossa kuvankaappaus oman autoni osalta.
500L eikö? Mikä mes versio sulla on?

Minulla on vain "injection timing", mikä tarkoittaa kampi- ja nokka-akseleiden poikkeamaa (eli paljonko jako on pielessä).
Sitten löytyy vain "injection time", mikä on ruiskutuksen kesto millisekunneissa.
Sitten löytyy "spark timing", minkä pitäisi näyttää sytkäennakko, mutta näyttää vain nollaa.

Noiden lisäksi ei muuta. Ei sylinterikohtaisia asioita ollenkaan, ei polttoaineen korjauskarttoja (fuel trim), vaan erilaisia lambda-sopeutumia joiden todellinen merkitys on vähän hämärän peitossa.


Miksi kyselen? No jakopääremontin myötä ilmaantui sitkeä ja ärsyttävä käyntihäiriö. Satunnaisesti generoi koodin P1171 = laiha seos kiihdytyksessä. Oireina on alle 2000rpm ilmenevä nyhtäminen pintakaasulla, kuumalla koneella rytmikkäästi (raskaasti) käyvä moottori ja ajoittainen vikatila (rajoittaa ahdot jonnekkin 0.2bar tuntumaan). Tässä tuolla omalla messillä koettanut nyt päästä jyvälle, mutta läppärissä on niin surkea akku, ettei ajon aikaista livedataa saa ulos.
Tarkistettuja/havaittuja asioita:
- Jako on kohdallaan aivan varmasti, kolmesti tarkistettu ja digitönärillä mitaten männät on 1.3mm sisällä samassa tasossa
- Imuvuotoja ei ole ahtoputkistossa tai -letkuissa
- Kaasuläppä on puhdas ja sen toiminta mes:lla katsoen järkevää
- Huohotin on avattu, puhdistettu ja tarkastettu. Kalvo on ehjä, takaiskut toimii ja letkut on ehjiä
- Latausjännite pyörii 13.6-14.6V ECUn näkemänä ja kun moottori laskee tyhjäkäynnille, ajovalot "lumpsaa" kuin virta loppuisi. Miinuskaapeli tarkistettu ja mitattu, akun miinuskenkä vaihdettu.
- Mes:lla katsoen lambdan lyhyt korjausarvo vaikuttaa hitaalle ja hakee laihalle/rikkaalle useamman sekunnin syklissä. Lambda-arvo kyllä seilaa 0.2-0.8V väliä, mutta korjaus saa seoksen nousemaan ja laskemaan sekuntien viiveellä (aivan kuin ecu pyytäisi lisää soppaa, mutta reagoi hitaasti = menee paksulle = ecu pyytää laihempaa = reagoi hitaasti = menee laihalle).
- Moottorin kuorma on MES:lla katsoen tyhjäkäynnillä 30%, mutta 2000rpm auto paikallaan vain 13%. Samoin imusarjan paine on tyhjäkäynnillä 500mbar (-0.5bar) ja 2000rpm auto paikallaan ~300mbar (-0.7bar). Myös ilmamäärä on tyhjäkäynnillä oudosti 540kg/h ja 2000rpm auto paikallaan noin 250-300kg/h.
- Sopeumat on nollattu nyt kahdesti
- Auto toimi ennen sopeumien nollaamisia ja huoltoa normaalisti
- Huollossa vauhdoin: jakopää, tulpat, öljyt, suodattimet
- Moottori kuulostaa terveelle, kulkee pirteästi ja toimii täysin normaalisti, jos ajelee yli 2000rpm moottorissa. Tyhjäkäynnillä ryömiminen on melkein yhtä helvettiä, kengurubensaa.

Suomeksi väännettynä lambdan toiminta vaikuttaa hitaalle ja MAP anturin arvot ovat tyhjäkäynnillä päin perseitä. En tosin tuohon MES:iin luota aivan täysin, koska jotkut testaamiseni aikana näkemät arvot ovat aivan metsässä (auton ei pitäisi edes käydä), osa parametreistä ei anna mitään tietoa ulos ja näytetaajuus on todella hidas (esim ton lambdan tarkka näkeminen on tolla tahdilla mahdotonta). Mes:n perusteella katsoen seoksen korjaukset on ristiriitaisella tavalla metsässä, koska lyhytaikainen korjaus elää rikastamisesta stoikkaan kokoajan ja pitkäaikaiset näyttää miinusta (laihempaa pyytää).
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Screenshot_20231208-172701.png
Screenshot_20231208-172701.png (232.81 KiB) Katsottu 134 kertaa
Spark advance näkyy mulla.

Ja juu 500L 1.4 16v

MES versio 3.2 eli vanhahan tämäkin on. Stilo JTD aikakautta.
Fiat 500L 1.4 95
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Käytössäsi on siis jokin klooni elm327 ja ne eivät tunnetusti saa kaikkea tietoa pihalle.

Myös minun Bluetooth palikka esittää monta epämääräistä korjausarvoa lambdalle, mutta ne eivät pidä paikkaansa.

Onhan siinä autossa MAF anturikin, eli sen ja mapin vois puhdistaa. Toisaalta eikös se ole aika paha merkki, jos moottori ei käy nätisti matalilla kierroksilla. :think: Oot varmaan selvittänyt puristuspaineet.

1. lambdan vois toki uusia, jos vielä alkuperäinen ja paljon ajettu. Voisko sitten toimia hitaasti. Uusi lambda antaa arvoja vikkelästi.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Onko tuossa t-jet versiossa egr venttiili?
Fiat 500L 1.4 95
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Näihin elm327 piti joku vastus poistaa jostakin syystä? Tein sen kauan sitten enkä muista miksi se piti tehdä. Muistaako joku?
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

En ole egr:ää ainakaan tuolta konehuoneesta löytänyt.
Puristuspaineita en ole vielä mitannut.

Tuo MAP anturin näyttämä jäi nyt isosti mietityttämään tältä päivää. En ehtinyt kone sammuksissa katsomaan mitä näyttää, mutta mielestäni sen näyttämät arvot ovat aivan mielivaltaisia tyhjäkäynnillä.

Tossa kuvakaappaus messistä, tyhjäkäynnillä lambdan lyhyen aikavälin korjausarvo ja MAP -anturin painelukema (imusarjan paine)
Kuva

Tuossa taas samat, mutta kuvan kohdassa 42.5 nostan kierrokset jonnekkin 2500 tuntumaan:
Kuva

Minun käsittääkseni imusarjan paine ei oikein mitenkään voi turbo- eikä vapaastihengittävässä moottorissa laskea kaasuläppää avattaessa...? Ainakaan noin radikaalisti oikein mitenkään (karkeasti 0.25bar tiputus).
Tuossa siis auto on paikoillaan molemmissa tilanteissa ja vaihde vapaalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
arv
Viestit: 137
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja arv »

wellu kirjoitti: 08.12.2023 20:17 Minun käsittääkseni imusarjan paine ei oikein mitenkään voi turbo- eikä vapaastihengittävässä moottorissa laskea kaasuläppää avattaessa...? Ainakaan noin radikaalisti oikein mitenkään (karkeasti 0.25bar tiputus).
Tuossa siis auto on paikoillaan molemmissa tilanteissa ja vaihde vapaalla.
Voisko tankin huohotusjärjestelmässä olla vikaa? Senhän voisi tulpata tilapäisesti imusarjasta?
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

arv kirjoitti: 08.12.2023 23:31
wellu kirjoitti: 08.12.2023 20:17 Minun käsittääkseni imusarjan paine ei oikein mitenkään voi turbo- eikä vapaastihengittävässä moottorissa laskea kaasuläppää avattaessa...? Ainakaan noin radikaalisti oikein mitenkään (karkeasti 0.25bar tiputus).
Tuossa siis auto on paikoillaan molemmissa tilanteissa ja vaihde vapaalla.
Voisko tankin huohotusjärjestelmässä olla vikaa? Senhän voisi tulpata tilapäisesti imusarjasta?
Hyvä huomio. MES:lla katsellessa ei ainakaan ole osunut silmiin mitään evapiin viittaavaa, mutta tuon voisi testata/katsoa läpi.
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Screenshot_20231209-100253.png
Screenshot_20231209-100253.png (170.57 KiB) Katsottu 78 kertaa
Tuossa oman auton käppyrää tyhjäkäynnillä, toivottavasti saa selvää. Intake Pressure vetää tasasta viivaa, etu-lambda toimii jokseenkin oikein 🤔
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 09.12.2023 10:06 Screenshot_20231209-100253.png

Tuossa oman auton käppyrää tyhjäkäynnillä, toivottavasti saa selvää. Intake Pressure vetää tasasta viivaa, etu-lambda toimii jokseenkin oikein 🤔
Erittäin hyvä että otit omastasi vastaavat käyrät! :thumb:
Tuosta on iso apu, kun tietää mihin pyrkiä.
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea T-jet, hihnapyörän ongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kiitos.
Tuohon peilaten mulla antaa MAP aivan mielivaltaisia lukemia tyhjäkäynnillä. Onko se MAP itse syy vai seuraus.

Esim pielessä oleva jako vois tehä tollasta, mutta se on perkele katottu nyt niin tarkasti että ei ole. Sisäpaisti kun auto mulle tuli, siinä oli jako hampaan pielessä eikä ollut käyntiongelmaa.

Täytynee jotenkin keksiä keino testata tuo MAP anturi. Ei uusikaan kyllä kallis ole, mutta osien vaihtelu arvalla ei ole minusta järkevää. Tekemistä hidastaa hieman paketoitu etusormi (ajoin 10mm kierolla poralla sormen syrjästä sisään).
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin