Tankki lasikuidusta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 708
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Kun haulla ei löytynyt.

Onko kukaan tehnyt tankkia lasikuidusta?

Mulla on kyllä "uusi" tankki seiskaan, mutta en halua sitä silpoa.

Ajatus on jotta laminoi tankin kahdessa osassa. Ylä- ja alaosa erikseen vanhaa tankkia käyttäen muottina.

Sais tankin sisuksen sitten varustaa mieleiseksi.
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onhan niitä mätiä tankkeja leivottu lasikuidun sisään. Sama periaate siinäkin. Hyvällä ja vähemmän hyvällä menestyksellä. Kaikki aineet ei kestä bensaa. Jollain puuvene foorumilla voisi olla juttuja. Ainakin löpötankeista
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nykyään on etanolia vähintään 5% bensan seassa, kaikki hartsit ei sitä kestä. Pitäisi pinnoittaa sisältä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja stella »

Kestääkös lasikuitu yleensäkkään miten bensiiniä? :think: ...Itse en ole siis koskaan tehnyt lasikuidusta mitään, mikä olis bensan kanssa tekemisissä, niin sillä kysyn.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minä tätä mietin ja selvittelin konttorillakin. Periaatteessa laki ei sano materiaalista mitään. Mutta mietin sitten että näissä missä tankki arassa paikassa kuten taka-akselin takana, niin lasikuitu ei kestä paksunakaan kolhuja siinä kuin pelti tai muovi, niin ihan vastuusyistä luovuin ajatuksesta.

Edelleen voisin aloitella sitä peltitankki tuotantolinjaa jos joku lainaa minulle seiskaa mallikappaleeksi. Pelkkä mallitankki ei riitä, proto pitää myös sovittaa oikeaan autoon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja VTO »

Epoksilaminointi kaiketi kestää hartsia paremmin. Toisaalta ei ne "kuorrutetut" bansatankit sulaneetkaan ole. Ja miten on sitten sen etanolin suhteen. Siitä ei kaiketi epoksi tykkää. Veneiljät on varmasti tehneet löpötankkeja, mutta siellä ei etanolia ainakaan tällä hetkellä ole.
Varmasti saatavilla olisi joku pinnote, maali tms. joka toimisi eristeenä, mutta alkaa menemään turhan paljon tein ja erehdyin toiminnaksi.
Avatar
sedicivalvole1
GFF
Viestit: 708
Liittynyt: 10.07.2010 09:35

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole1 »

Kyllä kun aikani tutkailin, niin kyllä se on tuhoon tuomittu kuitu tankki.
Menee hankalaksi saada sellaiset aineet jotta varmasti kestäis etanolia.

Mutta kiitos kaikille osallistujille ja pähkäilijöille asian tiimoilta.
Avatar
Isola
Viestit: 254
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Mites tyhjömuovaus polyeteenistä? Helppoa ja halpaa. Muotin ja imurin tekeminen on tietty jonkinlainen homma yhtä tankkia varten, mutta on hullumpiakin tehty. PE-HD muovautuu helposti ja kestää hyvin bensaa. Sauman voi muovihitsata jos täydellistä haluaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lähinnä tuo sauman hitsaus tuossa epäilyttää että miten sen tekee käytännössä. Ajatuksena kyllä ihan mielenkiintoinen, olen ajatellut että muovitankit on eksoottisempaakin materiaalia. 3mm levyä, muotin voisi tehdä ehkä paksusta vaneristakin kun jäykkää pirusti, infrapunalämmitin ja tyhjiöpumppu.

tankkilaitteen kiinnityskehä pultteineen pitänee tehdä RST:stä. Ja jotenkin varmistaa sen pysyminen paikoillaan? Tai ehkä se voisi olla galvanoitu kun rst tekee omat ongelmansa. Pitääköhän tuossa miettiä sitten maadoitus vielä kuntoon jotenkin?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Isola
Viestit: 254
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kehä läpipulteilla kiinni ja tasotiiviste väliin?

Sen verran vainoharhainen olen bensan ja staattisen sähkön kanssa, että vetäisin potentiaalintasausjohdon kaikista metalliosista koriin ihan vain mielenrauhan vuoksi vaikka joku kuinka sanoisi ettei siellä mikään kipinää tule. Yksi hentoinen kupari- tai teräslanka ei juuri lisää vaivaa eikä hintaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Enduroväki on tankkeja ja lisätankkeja rakennellut kuiduista ja muistakin materiaaleista. Onnistuu kyllä. Valitettavasti en itse ole noista perillä, mutta jotain tietoa löytyy ainakin PKP:n foorumilta: http://www.matkaendurot.net/forum/
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Tankki lasikuidusta

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Itse tekisin luitemuovitankin epoksista ja lasikudoksesta.

Toki polyesteristä tai viinyyliesteristäkin voi laminoida, sekä muitakin kuituja voi käyttää.

Epoksilaminaatti kyllä kestää myös etanolia.

Lisäksi epoksin kanssa muotiksi käytettävän voi vaikka päällystää elmukelmulla ja pakkausteipillä...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin