JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
Tuollaistakin kyseltiin, ja minun muistikuvani on, että olisikohan olleet 2008 lähtien (sitä en osaa varmaksi sanoa, oliko jo loppukesällä/syksyllä -07 rekisteröidyissä/maahantuoduissa tämä huomioitu). 1.1.2008 ainakin pakettiautoja alettiin ajoneuvoverottaa perusmaksun osalta päästöjen perusteella, joten tuokin viittaisi ehkä samaan. Ja sitä en sitten tiedä, jos auto on rekisteröity "ylivuotisena" 2008 puolella, asennettiinko niihin jotain jälki"loukkuja"; ehkä ei sentään? Tuohon aikaikkunaan taitavat mennä mm. Stilo-, Idea- ja Bravo-dieselit ainakin (mitenkähän se Fiorino tuli?), Lancian puolelta varmaankin Delta ja muutama Musa. Ja tosiaan saattaa olla, että samassa mallissa on sekä hiukkassuodattimella että ilman sitä varustettuja autoja liikenteessä.
Muistaakos joku tarkemmin?
Muistaakos joku tarkemmin?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
https://www.autotuojat.fi/uutishuone/au ... astoluokat
Jos tähän on uskominen, niin syyskuu 2009 pakolliseksi.
Jos tähän on uskominen, niin syyskuu 2009 pakolliseksi.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
Tuossa edellä oli hyvää tietoa; itse löysin mm. tällaisen, jossa muutama päivämäärätieto myös:
https://oilpoint.fi/b/24-01-2020/hiukan ... dattimista
https://oilpoint.fi/b/24-01-2020/hiukan ... dattimista
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
Euro 5 luokitukseen pääsemiseen tarvitaan DPF eli henkilöautoissa 09.2009 ja pakuissa 09.2010.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
Tuo Jarkonkin listaus on aika yksiselitteinen ja aikataulun suhteen pikkuisen pitemmällä, kuin itse muistelin. Ilmeisesti on vielä niin, että näitä päivämääriä ennen rekisteröidyissä tilanne on sitten ajoneuvokohtaisesti juu tahi ei eli toisissa hiukkassuodatin oli jo tehtaalta varusteena, toisissa ei, vaikka autot olisivat tulleet samassa laivassa? Eli vaihtoauton etsijä ei suoralta kädeltä rekisteröintipäivästä näe, mikä on tilanne juuri tuolla "saumakohdissa", siis vuosimalleissa karkeasti jo alkaen 2005/6-2009. Rekisteriotehan se silloin on määrittävä tekijä, siellä tuo näkyy. Onkohan ns. ennen aikojaan vapaaehtoisesti DPF:n autoon tilaamaalla saanut jonkin päästövähennyksen autoverossa tms., ja sitten tuo laite on ruksittu tilausvaiheessa? Tai sitten ykskantaan vaan valmistaja on jossain vaiheessa asentanut automaattisesti kaikkiin dieseleihin jo hiukkassuodattimen, jotta ylempi päästövaatimus täyttyy reilusti ennen viranomaisvaatimusta.
Eli ihan tuonne alkuun ja lähtökohtaiseen kysymykseen: DPF:iä ei Fiat-sukuisissa dieseleissä liene ennen 2005-mallisia, siitä eteenpäin kolmisen vuotta lienee sekä että, ja 2008 jälkeen melkein varmasti on filtteri.
Eli ihan tuonne alkuun ja lähtökohtaiseen kysymykseen: DPF:iä ei Fiat-sukuisissa dieseleissä liene ennen 2005-mallisia, siitä eteenpäin kolmisen vuotta lienee sekä että, ja 2008 jälkeen melkein varmasti on filtteri.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
JTD:hen Fiatissa vai JTD:hen ylipäätään? Fiatista en nimittäin osaa sanoa, mutta Alfojen mahan alle on DPF:iä ruuvattu JTD:n jatkeeksi tehtaalla jo ainakin 2006.
Edit: jep, tuo 2005-2009 -aikaväli lie sellaista "ehkä" -aikakautta. Riippuen merkistä, mallista, markkina-alueesta ja yksilöstä.
Edit: jep, tuo 2005-2009 -aikaväli lie sellaista "ehkä" -aikakautta. Riippuen merkistä, mallista, markkina-alueesta ja yksilöstä.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
2007/2008 stilossa oli saanut valita maksullisena lisävarusteena saastelaitteet pakoputkeen. Onneksi ei valittu.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
Edelleen tuo Jarkon mainitsema Euro5 on käsittääkseni se taikasana. Ja mielestäni tuo näkyy Eperistä onko Euro4 vai Euro5.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
Taikasana pakollisuuteen kyllä, muttei taikasana mahdollisuuteen.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: JTD-dieselit: milloin tuli DPF-tekniikka?
Joo olet oikeassa, esim. ne mainitut 159 Alfat on euro4 vaikka DPF:llä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -