500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Johan on erikoinen tapaus. Joskus on tullut vastaan sellaista, että iskari napsahtaa jäähän, mutta nämä menee hervottomiksi, ja palaavat napakoiksi taas plussakeleillä. Etuiskareista siis kyse, ja 2018-mallinen 500, alle 70tkm ajettu. Takapää pelaa kuten pitääkin.
Vaihtoonhan nuo menee, mutta onko yleinenkin ilmiö ollut?
Kuulemma viime talvenakin olivat samanlaiset, mutta taisi olla suojakeli silloin, kun itse kävin testaamassa. Nyt kun kävin ajamassa, niin vähän säikäytti maantielle kiihdyttäessä.
Vaihtoonhan nuo menee, mutta onko yleinenkin ilmiö ollut?
Kuulemma viime talvenakin olivat samanlaiset, mutta taisi olla suojakeli silloin, kun itse kävin testaamassa. Nyt kun kävin ajamassa, niin vähän säikäytti maantielle kiihdyttäessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
On tullut vastaan Sachs merkkisten iskarien kanssa 2 kertaa. Vanha 164 oli ja aikaa n15v. Tietysti sama iskari muissakin Tipo 4 sarjan peleissä. Ilmeisesti joku venttiili jäätyy auki. Aamulla toimi normaalisti, mutta kun pysähtyi kahville ja jatkoi matkaa, niin tuntuu kuin iskari olisi kadonnut kokonaan. Kiihdyttäessä routaheiton yli perä hyppäsi oikein kunnolla. Pulssi samoin. Viestistä poiketin takapää kyseessä.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Uunossa minulla kävi molemmat, eli ensin napsahti "yhdeksi puuksi". Sain auton sisälle sulamaan ja iskarit alkoivat toimimaan normaalisti, mutta seuraavana aamuna oli sitten täysin vetelä keula.
Iskarit kyllä toimivat jos pakkasta ei ollut kovin paljoa, tai jos ajeli kovasti rallia. Eli jossain -5 kelissä iskarit vielä toimi, mutta tuon alle menivät hervottomiksi. Lumipallorallissa keula toimi kuten kuuluu, kun oli sitä rallia tarpeeksi.
Iskarit kyllä toimivat jos pakkasta ei ollut kovin paljoa, tai jos ajeli kovasti rallia. Eli jossain -5 kelissä iskarit vielä toimi, mutta tuon alle menivät hervottomiksi. Lumipallorallissa keula toimi kuten kuuluu, kun oli sitä rallia tarpeeksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Eipä olekaan iskareita tullut aikoihin tarpeen hankkia. Varmaan Sachs/Monroe/Kyb/Bilstein on edelleenkin niitä valmistajia, joilta on lupa odottaa asiallista laatua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
KYB joo jos on hopeanharmaat (made in japan, muut kiinanpaskaa). Sassit ym toiminu ilman moitteita, ite käyttäny bilsteiniä kun monessa alkup varaosa jne.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
No Bilsteinit sieltä tulee huomenaamuksi paikalliseen Fixus-liikkeeseen.
Kyb taas on tehnyt mainion videon niiden vaihtamisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=xV-kXt94Kpk
Kyb taas on tehnyt mainion videon niiden vaihtamisesta:
https://www.youtube.com/watch?v=xV-kXt94Kpk
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Samat, mutta croman kanssa. vaihdetut iskarit taisi olla kybit ja nämä meni lukkoon.VTO kirjoitti: ↑28.11.2023 15:39 On tullut vastaan Sachs merkkisten iskarien kanssa 2 kertaa. Vanha 164 oli ja aikaa n15v. Tietysti sama iskari muissakin Tipo 4 sarjan peleissä. Ilmeisesti joku venttiili jäätyy auki. Aamulla toimi normaalisti, mutta kun pysähtyi kahville ja jatkoi matkaa, niin tuntuu kuin iskari olisi kadonnut kokonaan. Kiihdyttäessä routaheiton yli perä hyppäsi oikein kunnolla. Pulssi samoin. Viestistä poiketin takapää kyseessä.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Bilsteinit on nyt alla, ja onhan se aika erilainen, kun ei enää saa sormella painamalla autoa heilumaan. Ihan niin sujuvasti ei käy kaikki, kuin tuossa videossa - ainakin Bilsteinin tapauksessa varren päässä oleva kuusiokolo on matala ja varsi sen verran pehmeää tavaraa, että momentteihin kiristäminen ei onnistu, vaan avain pyörähtää! Joutui ihan näppituntumalta pulttimopolla naputtelemaan kiinni. Missähän lie Bilsteinit valmistettu, monessa paikkaa kyllä luki "Germany," mutta "made in" ei missään. Yleensä moinen viittaa ei niin myyvään vaihtoehtoon. Kunhan vanhat iskarit on sulaneet, niin pitää katsella löytyisikö valmistajan nimeä niistä. Vuotoja ei ollut ollenkaan, eli ilmeisesti laatutaso ei vain pysty parempaan, kuin 5v/68tkm.
Muistui taas mieleen, miksi muovikauden autoja ei pitäisi pakkasessa laitella. Saa muutaman kiinnikkeen ostella tuulilasin alareunan peitelevyyn.
Muistui taas mieleen, miksi muovikauden autoja ei pitäisi pakkasessa laitella. Saa muutaman kiinnikkeen ostella tuulilasin alareunan peitelevyyn.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Mustat vai keltaiset Bilsteinit? Onkohan about 5v aikaa kun Deltaan keltaiset B-kutoset laitoin, ja muistaakseni olivat silloin saksalaista valmistetta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Mustat, eli ihan perusmallia. Ei tästä ratarakettia tarvitse tehdä.
Vanhat alkuperäiset oli merkkiä Cofap, Made in Poland. Paljon olen puolalaisten tekemisiä kehunut, mutta iskareita ne ei osaa tehdä.
Vanhat alkuperäiset oli merkkiä Cofap, Made in Poland. Paljon olen puolalaisten tekemisiä kehunut, mutta iskareita ne ei osaa tehdä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Joskus 20 vuotta sitten ostin yhdet cofapit Mirafioriin kun saatavuus oli silloin jo huono. Mutta toisia ei ole tehnyt mieli ostaa. Pintakovat ja isoissa heitoissa silti tehottomat.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Cofap näkyy olevan brasilialainen firma, ja erityisesti kuplien osissa tulee esille, joten alan ymmärtää laatutasoa. Puolakytkös ilmeisesti on tullut firman omistajan, Marellin, kautta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Lineassa alkuperäiset Cofap vaimentimet ja ei ole tarvinnut vaihtaa. Kovalla pakkasella aluksi kovat. En lähde uusimaan, koska näyttävät hoitavan tehtävänsä. Mukavuudesta viis.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
Ehkä turkkilaiset on sorvanneet venttiilit väljemmillä toleransseilla. Ilmankos Suomessa niin arvostetaan turkkilaisten tekemiä autoja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500:n iskarit lopettaa toiminnan pakkasella
*nuuuuuh*....
Autoja neo nuo kebabrasiat siinä missä lasagnekulhot
Nykyään oikein voi mitään sanoa noista oudoista merkeistä. Siksi otte suosinu pääasiassa sitä bilateiniä, bogea, sachsia ja kybiä
Minkä huollan, sen korjaan...