Bravo jää hurisemaan

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja pentozal »

woimasavu kirjoitti: 13.01.2024 20:13 Poljin pitääkin olla kova kun auto on sammutettuna. Jos jarrut pelaa tuskin niihin liittyy. Paloilmapuhallinko siellä hurisee kun on dieseli? Onko siellä webasto, lokasuojan kätkössä?
Ei oo webastoa.
Isola kirjoitti: 13.01.2024 21:32 Tarkkakorvaisen kaverin voi korvata metrin pätkällä letkua. Toinen pää korvaan ja toista kun liikuttelee eri puolella moottoritilaa, niin hankalasti paikannettavillekin äänille yleensä löytyy lähde.
Pitää letkuttaa ihtesä :thumb:
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja VTO »

Puukepillä esim katuharjan varrella on myös aika hyvä kuunnella vaikkapa laakerihurinoita.
Ei kai tuohon ole joku erillistä kiertovesipumppua lämmityslinjaan laittanut ? Puhaltimella jäähdytettyjä sähkövempeleitä ei ole vastaan kevyellä puolella tullut, mutta automaattivaihteiston öljynjäähdyttimen puhaltimen hurinaa tuli joskus hetki etsittyä.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Melkeinpä merkistä riippumatta nykydieseleistä kuulee aivan samanlaista kummastelua. Seuraavanlaisia selityksiä on tiedossani:

1.Aivan uusimmissa dieseleissä on ns. DEF-pumppuja (dieselin ADBlue-annostelua varten kaiketikin), sekä turboahtimen jäähdytysnestekiertoon liittyviä pumppuja, joissa on tyypillistä huriseva ääni sammutuksen jälkeen johtuvasta nesteen kierrätyksestä (moni on näitä ihmetellyt). Bravon suhteen kumminkin molemmat em. järjestelmät eivät taida kuulua valmistusajan repertuaariin, aika perinteinen CommonRail-turboahdin-tekniikka niissä on, lähes samanlainen kuin kymmenen vuotta vanhemmassa Multiplassani, joskin EGR eli pakokaasunkierrätys on jo hieman uudistunut.
2.Tuohon pakokaasun takaisinkierrätyksen uudempaan venttiiliin siinä aivan koneen kuljettajan puoleisessa takareunassa liittyi muistaakseni jonkinlainen solenoidi, joka ääntelee; voisiko jumitella/toimia epävakaasti? Kyseinen EGR-malli on muissakin samaa 1,9 jtd-konetta käyttäneissä autoissa usein viallinen (Opel Vectra/Astra, Stilo, olikohan Saab 9-3:ssakin samaa oiretta)
3.Kuvauksesi kyllä tosiaan kuulosti aivan kuin Webaston sammutusvaiheelta: automaattisesti toimivat lisälämmittimet (Eberikin) "puhaltavat" moottorin sammuttamisen jälkeen hurisevalla äänellä hetken, ennen kuin sammuvat. Taisit kumminkin todeta, että Bravossa ei ole lisälämmitintä?
4.Jonkinlainen ilmastointiin liittyvä ilman "haistelijapumppu". Nyt en ole alkuunkaan varma, miten tämä Bravossa on toteutettu, mutta muistelen tuolta Volvo-harrastajien suunnasta kuulleeni, että tällainen suristelee jossain ilmakanavien/rintapellin kätköissä. Jotkut ovat huomanneet, että ilmastoinnin ollessa aktiivinen, huriseva ääni on sammuttaessa jäänyt päälle, jossain off-asennossa tms. ääntäpä ei ole kuulunutkaan. Tästä on myös Fiatistien suunnalta maailmalta havaintoja
5.Alipainepumppuihin taisivat jo edellisetkin vastaajat viitata, samoin ABS-pumppupakettiin, joka on usein siinä jarrutehostimen vierellä. Olen yhdessä Lanciassa (ei omassani) kuullut vastaavanlaisen äänen, jota paikallistin juuri tuonne ABS-osastoon. Ääni tulee jostain akun ja rintapellin väliltä, kuskin puolelta, ja voisi viitata jonkinlaiseen letkuvuotoon, jota jokin pumppu yrittää tukkia tai saada johonkin aikaan painetta
6.Hiukkassuodattimiin liittyy silloin tällöin hurinaa, ja minäkin männä kesänä suorastaan pelästyin, kun Lancia Musa teki ajossa "poltot". Toki oli jo näkyväkin savutus, minulla varmasti vähäisen käytön takia aikas tukossa. Moni auto itsekseen näitä hoitelee, jopa pikkuajojen seurauksena juuri sammutusvaiheessa, jolloin poltto voi olla päällä. Tämä saattaa aiheuttaa hurinaa, mutta usein myös kitkerän haisun auton lähellä, vaikkei savuttaisikaan. Mielestäni kuitenkin taitaa yleensä olla aktiivisen ajamisen aikainen juttu, mutta voisi olla mahdollista, että DPF on tukkeessa pidempiaikaisesti, siksi polttelee vähän koko ajan (millaiset ovat käytetyt öljyt?)
7.Ehkä sellainen "naurettavin" surinavika oli kymmenisen vuotta takaperin isävainaani ekassa Toyota Yaris Versossa: ajovalojen korkeudensäätömoottori pyöri tyhjää, kun muoviset hammasrattaat olivat kuluneet. Vika ei tuntunut alkuun löytyvän, kun valojen suuntaus napista toimi, mutta lopulta sitten sekin paljastui......
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja pentozal »

VTO kirjoitti: 16.01.2024 10:46 Puukepillä esim katuharjan varrella on myös aika hyvä kuunnella vaikkapa laakerihurinoita.
Ei kai tuohon ole joku erillistä kiertovesipumppua lämmityslinjaan laittanut ? Puhaltimella jäähdytettyjä sähkövempeleitä ei ole vastaan kevyellä puolella tullut, mutta automaattivaihteiston öljynjäähdyttimen puhaltimen hurinaa tuli joskus hetki etsittyä.
Ei ole kiertovesipumppua.
MultiplaJTDmies kirjoitti: 16.01.2024 19:37 Melkeinpä merkistä riippumatta nykydieseleistä kuulee aivan samanlaista kummastelua. Seuraavanlaisia selityksiä on tiedossani:

1.Aivan uusimmissa dieseleissä on ns. DEF-pumppuja (dieselin ADBlue-annostelua varten kaiketikin), sekä turboahtimen jäähdytysnestekiertoon liittyviä pumppuja, joissa on tyypillistä huriseva ääni sammutuksen jälkeen johtuvasta nesteen kierrätyksestä (moni on näitä ihmetellyt). Bravon suhteen kumminkin molemmat em. järjestelmät eivät taida kuulua valmistusajan repertuaariin, aika perinteinen CommonRail-turboahdin-tekniikka niissä on, lähes samanlainen kuin kymmenen vuotta vanhemmassa Multiplassani, joskin EGR eli pakokaasunkierrätys on jo hieman uudistunut.
2.Tuohon pakokaasun takaisinkierrätyksen uudempaan venttiiliin siinä aivan koneen kuljettajan puoleisessa takareunassa liittyi muistaakseni jonkinlainen solenoidi, joka ääntelee; voisiko jumitella/toimia epävakaasti? Kyseinen EGR-malli on muissakin samaa 1,9 jtd-konetta käyttäneissä autoissa usein viallinen (Opel Vectra/Astra, Stilo, olikohan Saab 9-3:ssakin samaa oiretta)
3.Kuvauksesi kyllä tosiaan kuulosti aivan kuin Webaston sammutusvaiheelta: automaattisesti toimivat lisälämmittimet (Eberikin) "puhaltavat" moottorin sammuttamisen jälkeen hurisevalla äänellä hetken, ennen kuin sammuvat. Taisit kumminkin todeta, että Bravossa ei ole lisälämmitintä?
4.Jonkinlainen ilmastointiin liittyvä ilman "haistelijapumppu". Nyt en ole alkuunkaan varma, miten tämä Bravossa on toteutettu, mutta muistelen tuolta Volvo-harrastajien suunnasta kuulleeni, että tällainen suristelee jossain ilmakanavien/rintapellin kätköissä. Jotkut ovat huomanneet, että ilmastoinnin ollessa aktiivinen, huriseva ääni on sammuttaessa jäänyt päälle, jossain off-asennossa tms. ääntäpä ei ole kuulunutkaan. Tästä on myös Fiatistien suunnalta maailmalta havaintoja
5.Alipainepumppuihin taisivat jo edellisetkin vastaajat viitata, samoin ABS-pumppupakettiin, joka on usein siinä jarrutehostimen vierellä. Olen yhdessä Lanciassa (ei omassani) kuullut vastaavanlaisen äänen, jota paikallistin juuri tuonne ABS-osastoon. Ääni tulee jostain akun ja rintapellin väliltä, kuskin puolelta, ja voisi viitata jonkinlaiseen letkuvuotoon, jota jokin pumppu yrittää tukkia tai saada johonkin aikaan painetta
6.Hiukkassuodattimiin liittyy silloin tällöin hurinaa, ja minäkin männä kesänä suorastaan pelästyin, kun Lancia Musa teki ajossa "poltot". Toki oli jo näkyväkin savutus, minulla varmasti vähäisen käytön takia aikas tukossa. Moni auto itsekseen näitä hoitelee, jopa pikkuajojen seurauksena juuri sammutusvaiheessa, jolloin poltto voi olla päällä. Tämä saattaa aiheuttaa hurinaa, mutta usein myös kitkerän haisun auton lähellä, vaikkei savuttaisikaan. Mielestäni kuitenkin taitaa yleensä olla aktiivisen ajamisen aikainen juttu, mutta voisi olla mahdollista, että DPF on tukkeessa pidempiaikaisesti, siksi polttelee vähän koko ajan (millaiset ovat käytetyt öljyt?)
7.Ehkä sellainen "naurettavin" surinavika oli kymmenisen vuotta takaperin isävainaani ekassa Toyota Yaris Versossa: ajovalojen korkeudensäätömoottori pyöri tyhjää, kun muoviset hammasrattaat olivat kuluneet. Vika ei tuntunut alkuun löytyvän, kun valojen suuntaus napista toimi, mutta lopulta sitten sekin paljastui......
Ei ole lisälämmittimiä. Mielestäni hurina kuuluu enemmän akun ja moottorin välistä. Kuhan nyt pääsee öljyjä vaihtamaan niin pitää sinne tarkemmin kurkistella. Ja nyt se hurina ei enää aina tulekkaan.. Liekkö pakkasilla jotain vaikutusta :think:
Avatar
Isola
Viestit: 254
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja Isola »

EGR ei saa ohjausta moottori sammuneena, joten sen se ei pitäisi voida olla. Jos ääni tosiaan paikantuu akun ja moottorin välille, niin siellä taitaa olla sammutusläppä? En kyllä keksi miksi se jäisi väpättämään.
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja VTO »

Valojen korkeussäädön moottori on hyvä huomio mutta ei kai sekään virrattomana surise. Ei myöskään abs yksikkö.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Entäpä jonnekin päin systeemiä jäävä yli- tai alipaine, jonka purkautuminen hiljalleen kuuluu tuollaisena surinana?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo jää hurisemaan

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Eipä tuo ole enää jääny kurnuttamaan :think: . Tiijjä sitten mikä siellä ääntä piti mutta nyt vaan kovaa ajoa :thumb:
Vastaa Viestiin