Grande Punto akku
Grande Punto akku
Osaako joku sanoa mikä on ilmastoidun Grande Punton alkuperäisen akun koko.
Nyt on 60Ah akku ja se ei lataannu kuin noin 5t0% varaukseen.
Epäilen että se on liian iso laturiin nähden. Laturi on 70A.
Latausjaönnite on 14.1V. Ajon jälkeen akun jännite on noin 12.5V (pintajännitettä)
Vuorokauden seisonnan jälkeen jännite on tippunut 12.1V:iin.
Olen mitannut vuotovirran ja on normaali 6-8mA.
Olen testannut kahdella akkutesterillä ja ilmpoittavat että akku on hyvä, mutta 50% varauksessa.
Nyt on 60Ah akku ja se ei lataannu kuin noin 5t0% varaukseen.
Epäilen että se on liian iso laturiin nähden. Laturi on 70A.
Latausjaönnite on 14.1V. Ajon jälkeen akun jännite on noin 12.5V (pintajännitettä)
Vuorokauden seisonnan jälkeen jännite on tippunut 12.1V:iin.
Olen mitannut vuotovirran ja on normaali 6-8mA.
Olen testannut kahdella akkutesterillä ja ilmpoittavat että akku on hyvä, mutta 50% varauksessa.
Re: Grande Punto akku
No löytyykös auton ohjekirjasta oikeanlaisen akun tietoja?....Onko se nyt autossa kiinni oleva akku silminnähden liian suuri, esim siihen akun telineeseen?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Grande Punto akku
Aika pieni laturi, jostain muistelen että olisi tuo 90A tai 105A ilmastoidussa mallissa. Akku sinänsä 60Ah on sopiva.
Aika alhainen napajännite heti ajon jälkeen. Tuollainen 12.8v olisi terveemmän akun lukema esim. kun mittaa vaikka vartin päästä kun auto sammutettu. Yleismittareissakin ja mittajohdoissa on eroja, halvat ei hyvät.
Epäilen huono akkua. Myös se kuuluisa maakaapeli joka menee korin kautta vaihteistoon kannattaa tarkistaa. Jos varmaks haluaa ottaa akun lämpimään,lataa älyvehkeellä yön yli ja sitten tekee hyvällä kuormitustesterillä testin.
Aika alhainen napajännite heti ajon jälkeen. Tuollainen 12.8v olisi terveemmän akun lukema esim. kun mittaa vaikka vartin päästä kun auto sammutettu. Yleismittareissakin ja mittajohdoissa on eroja, halvat ei hyvät.
Epäilen huono akkua. Myös se kuuluisa maakaapeli joka menee korin kautta vaihteistoon kannattaa tarkistaa. Jos varmaks haluaa ottaa akun lämpimään,lataa älyvehkeellä yön yli ja sitten tekee hyvällä kuormitustesterillä testin.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Grande Punto akku
Ohjekirjassa vain sanotaan että akkuja on 44Ah, 50Ah ja 60Ah, ei sitä mikä akku on minkälaisessa kombinaatiossa.
Mitattu Fluken mittarilla.
Vuosi istten olen puhdistanut kaikki maakaapelit kaikista liittimistä.
Testasin kylmänä akun kun siinä oli jännite 12.1 V 100A:n testerillä ja 7 sekunnissa jännite tippui 10.5 V:tiin.
Sen mukaan akku on kunnossa, mutta vain puolessa latauksessa.
Hyvin on lähtenyt käyntiin, mutta jos jännite on vain 10.2 V, niin akku jäätyy jo alle -20 asteen pakkasessa.
Veljellä oli viime talvena samanlainen ongelma, hänen akun jännite näytti pienimmillääm 11.8V
Auto on diesel ja sekin käynnistyi aina normaalisti.
Keväällä kun vaihtoi uuden akun, niin sanoivat että vanhasta akusta oli tulleet nesteet ulos, eli oli talvella jäätynyt.
Mitattu Fluken mittarilla.
Vuosi istten olen puhdistanut kaikki maakaapelit kaikista liittimistä.
Testasin kylmänä akun kun siinä oli jännite 12.1 V 100A:n testerillä ja 7 sekunnissa jännite tippui 10.5 V:tiin.
Sen mukaan akku on kunnossa, mutta vain puolessa latauksessa.
Hyvin on lähtenyt käyntiin, mutta jos jännite on vain 10.2 V, niin akku jäätyy jo alle -20 asteen pakkasessa.
Veljellä oli viime talvena samanlainen ongelma, hänen akun jännite näytti pienimmillääm 11.8V
Auto on diesel ja sekin käynnistyi aina normaalisti.
Keväällä kun vaihtoi uuden akun, niin sanoivat että vanhasta akusta oli tulleet nesteet ulos, eli oli talvella jäätynyt.
Re: Grande Punto akku
Ei isompi akku isompaa laturia tarvitse, ei se kuitenkaan ota vastaan kuin rajallisen määrän ampeereita, varsinkaan kylmänä. Laturi mitoitetaan kulutuksen, ei akun koon mukaan.
Voisi kokeilla mitata jännite-eroa laturin ja akunnavan, ja rungon ja akunnavan välillä. Sen pitäisi olla mahdollisimman pieni, muutoin on vikaa liittimissä tai kaapeleissa. Ei ole ihan tavatonta, että uusi akkukin on valmiiksi sökö, varsinkin jos jonkun motonetin sdnazzzerin (mitä ne nyt olikaan) laittaa.
Voisi kokeilla mitata jännite-eroa laturin ja akunnavan, ja rungon ja akunnavan välillä. Sen pitäisi olla mahdollisimman pieni, muutoin on vikaa liittimissä tai kaapeleissa. Ei ole ihan tavatonta, että uusi akkukin on valmiiksi sökö, varsinkin jos jonkun motonetin sdnazzzerin (mitä ne nyt olikaan) laittaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Grande Punto akku
Tuollaisia akut ovat kylmässä ja varsinkin, jos ajetaan lyhyttä matkaa ei akku ehdi latautua. Ja kun autossa on vielä sähköinen ohjaustehostin.
Voit saada akun latautumaan älylaturin pakkaslataus toiminnolla, jossa jännite 14,7V. Laturissa voi olla myös akun korjaus toiminto, mutta et ehkä saa sitä päälle koska akku ei ole rikki.
Anna latautua ihan vuorokausi. Tai sitten jokin tyhmä laturi, katso mittarilta montako ampeeria vetää ja arvioi siitä latausaika. Tuokin akku voi mennä vielä tovin, kun lataat sitä joka viikko talvella.
Sznajder akut on ollut ihan hyviä. Harmi tosin ettei löydy enää sellaista johon voisi lisätä vettä tarvittaessa.
Voit saada akun latautumaan älylaturin pakkaslataus toiminnolla, jossa jännite 14,7V. Laturissa voi olla myös akun korjaus toiminto, mutta et ehkä saa sitä päälle koska akku ei ole rikki.
Anna latautua ihan vuorokausi. Tai sitten jokin tyhmä laturi, katso mittarilta montako ampeeria vetää ja arvioi siitä latausaika. Tuokin akku voi mennä vielä tovin, kun lataat sitä joka viikko talvella.
Sznajder akut on ollut ihan hyviä. Harmi tosin ettei löydy enää sellaista johon voisi lisätä vettä tarvittaessa.
Re: Grande Punto akku
Tämä. Ja saatiin ne 60Ah akut taannoin täyteen 33A laturillakin, virtaa ne autot kulutti aika paljon vähemmän. Taannoin yksi akkukauppias alkoi kertomaan että hän ei halua myydä Jupsiin 54Ah akkua kun tuskin laturi jaksaa sitä ladata täyteen, ota mielummin 44Ah kun hänen kirja sitä suosittelee. Paikalla oli 50 vai 52Ah akku ollut uudesta... Vaihdoin siis akkukauppaa.
Onhan ajosuorite nyt niin pitkä että akku kerkeää latautua täyteen, ja oliko kokeiltu myös akkulaturilla?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Grande Punto akku
Jos kaapelointi kunnossa niin akku lämpimään ja perinteisellä 4-6A laturilla 10-15 h niin hyvä tulee. Jos uudelleen purkaa niin laturin tehon mittaus esim pihtimittarilla ja kuormaa laittamalla. Jos antaa ulos lähes sen 70 A niin akkukauppaan. Työkoneissa 150 Ah akkuja ladataan 45A laturilla ja latingissa nekin pysyy