500L 1.4 termostaatti
500L 1.4 termostaatti
Moi!
Pitäiskö vaihtaa termostaatti kun moottorinlämpö ei nouse kuin 81 asteeseen ja melko hitaasti. Termarin pitäis olla 88 astetta, niin eikö lämmöt pitäis nousta samaan?
Ei tuo nyt sinänsä haittaa kun hyttiin tulee riittävästi lämpöä ja auton oman mittarin mukaan on normaalilämmöissä. Tosin tuo näyttää normaalia jo reilussa 70 asteessa
Kysyin jo huollosta mitä tuo vaihto maksaisi, kuulemma n. 400€
Tuntui aika suolaiselta kun termari maksaa jotain 30€ ja videon perusteella korkeintaan tunnin homma??
Pitäiskö vaihtaa termostaatti kun moottorinlämpö ei nouse kuin 81 asteeseen ja melko hitaasti. Termarin pitäis olla 88 astetta, niin eikö lämmöt pitäis nousta samaan?
Ei tuo nyt sinänsä haittaa kun hyttiin tulee riittävästi lämpöä ja auton oman mittarin mukaan on normaalilämmöissä. Tosin tuo näyttää normaalia jo reilussa 70 asteessa
Kysyin jo huollosta mitä tuo vaihto maksaisi, kuulemma n. 400€
Tuntui aika suolaiselta kun termari maksaa jotain 30€ ja videon perusteella korkeintaan tunnin homma??
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Aika hulppea hinta annettu termarin vaihdosta .....Kysys jostain muusta korjaamosta, tai jos joku esim foorumilainen vois sen vaihtaa.....Joo kone käy ehkä vähän alilämpöisenä.....Onkos näihin saatavissa minkälaisilla asteilla olevia termareita?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 500L 1.4 termostaatti
En löytänyt kuin 88 asteisia, Trodo.fi ja Motonet tuli selattua...
Ehkä tuon hinnan kanssa tuli joku väärinkäsitys pitää vielä varmistaa ylihuomenna.. Punto 1.4 termarin vaihto reilun satasen Autojerry sivun mukaan
Viimeksi muokannut arskaxx, 05.12.2023 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
No voihan se olla, että se nyt kiinni oleva termari on rikki, eli laskee läpi kokoajan, ja sen takia moottorin lämpö nousee hitaasti.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 500L 1.4 termostaatti
Olen huomannut omassa ällässä että lämmöntuotto ei ole niin hyvä kuten esim. Lineassa oli. Ällässä kyllä on kookkaampi hytti ja ilmatilaa sisällä rutkasti enemmän, mutta enpä tiedä. Täytyy mitata testerillä mitä moottorin lämmöt näyttää kunhan kelit lauhtuu ekaks.arskaxx kirjoitti: ↑05.12.2023 18:58 Moi!
Pitäiskö vaihtaa termostaatti kun moottorinlämpö ei nouse kuin 81 asteeseen ja melko hitaasti. Termarin pitäis olla 88 astetta, niin eikö lämmöt pitäis nousta samaan?
Ei tuo nyt sinänsä haittaa kun hyttiin tulee riittävästi lämpöä ja auton oman mittarin mukaan on normaalilämmöissä. Tosin tuo näyttää normaalia jo reilussa 70 asteessa
Kysyin jo huollosta mitä tuo vaihto maksaisi, kuulemma n. 400€
Tuntui aika suolaiselta kun termari maksaa jotain 30€ ja videon perusteella korkeintaan tunnin homma??
Fiat 500L 1.4 95
Re: 500L 1.4 termostaatti
Olis kiva tietää mitä lämmöt näyttää, googlen perusteella 80 astetta tuntuis olevan normaalia 1.4 moottorillewoimasavu kirjoitti: ↑06.12.2023 08:25Olen huomannut omassa ällässä että lämmöntuotto ei ole niin hyvä kuten esim. Lineassa oli. Ällässä kyllä on kookkaampi hytti ja ilmatilaa sisällä rutkasti enemmän, mutta enpä tiedä. Täytyy mitata testerillä mitä moottorin lämmöt näyttää kunhan kelit lauhtuu ekaks.arskaxx kirjoitti: ↑05.12.2023 18:58 Moi!
Pitäiskö vaihtaa termostaatti kun moottorinlämpö ei nouse kuin 81 asteeseen ja melko hitaasti. Termarin pitäis olla 88 astetta, niin eikö lämmöt pitäis nousta samaan?
Ei tuo nyt sinänsä haittaa kun hyttiin tulee riittävästi lämpöä ja auton oman mittarin mukaan on normaalilämmöissä. Tosin tuo näyttää normaalia jo reilussa 70 asteessa
Kysyin jo huollosta mitä tuo vaihto maksaisi, kuulemma n. 400€
Tuntui aika suolaiselta kun termari maksaa jotain 30€ ja videon perusteella korkeintaan tunnin homma??
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Tänä aamuna ajoin 20km scanneri kiinni autossa ja auto liikkeessä sain 78astetta (76-78) ja kun pääsin perille kaasuttelin hetken aikani ja moottorin lämpötila nousi 90asteeseen (88-90). Pakkasta oli -3
Se voi olla että tuo on ihan normaali käyttäytymistä hieman viileässä kelissä. Polttoaineen kulutuksen kannalta tuskin on ero onko neste 78 tai 90 asteista, en kyllä varmaksi osaa sanoa.
Autolla ajettu 80tkm
Olisiko se uuden termarin paikka? Asettuisiko myös ajossa lämpötila tuohon 88-90 uudella paketilla
Tässä on nyt se vaara että uusi tarvikeosa on huonompi kuin 10vuotta vanha originaali.
Se voi olla että tuo on ihan normaali käyttäytymistä hieman viileässä kelissä. Polttoaineen kulutuksen kannalta tuskin on ero onko neste 78 tai 90 asteista, en kyllä varmaksi osaa sanoa.
Autolla ajettu 80tkm
Olisiko se uuden termarin paikka? Asettuisiko myös ajossa lämpötila tuohon 88-90 uudella paketilla
Tässä on nyt se vaara että uusi tarvikeosa on huonompi kuin 10vuotta vanha originaali.
Fiat 500L 1.4 95
Re: 500L 1.4 termostaatti
Geneerinen termaritesti: Auto kylmänä käyntiin ja seuraamaan, lämpeekö termarilta syylärille menevä letku koneen mukana vai pysyykö viileänä kunnes kone on kuuma Letkun sijainnista riippuen voi tunnustella käsin tai sohia IR-lämpömittarilla tms.
Jos letku (ja sitä myöten syylärin alkupää) lähtee lämpeemään koneen mukana, niin se tuppaa johtumaan falskaavasta termarista. Jos se lämpee vasta koneen lämmittyä ja melko tehokkaasti kerralla, niin siinä kohtaa termari aukeaa.
Usein termareissa on toki ilmausreikä jonka läpi kulkee vähän ja letkuunkin voi siis päästä vähän lämpöä vaikka termari toimii, mutta se letku silti tyypillisesti lämpee ehjällä termarilla paaaljon konetta hitaammin ja termarin auettua sitten kerralla reippaasti.
Jos letku (ja sitä myöten syylärin alkupää) lähtee lämpeemään koneen mukana, niin se tuppaa johtumaan falskaavasta termarista. Jos se lämpee vasta koneen lämmittyä ja melko tehokkaasti kerralla, niin siinä kohtaa termari aukeaa.
Usein termareissa on toki ilmausreikä jonka läpi kulkee vähän ja letkuunkin voi siis päästä vähän lämpöä vaikka termari toimii, mutta se letku silti tyypillisesti lämpee ehjällä termarilla paaaljon konetta hitaammin ja termarin auettua sitten kerralla reippaasti.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: 500L 1.4 termostaatti
Kiitos tästäwoimasavu kirjoitti: ↑07.12.2023 06:13 Tänä aamuna ajoin 20km scanneri kiinni autossa ja auto liikkeessä sain 78astetta (76-78) ja kun pääsin perille kaasuttelin hetken aikani ja moottorin lämpötila nousi 90asteeseen (88-90). Pakkasta oli -3
Se voi olla että tuo on ihan normaali käyttäytymistä hieman viileässä kelissä. Polttoaineen kulutuksen kannalta tuskin on ero onko neste 78 tai 90 asteista, en kyllä varmaksi osaa sanoa.
Autolla ajettu 80tkm
Olisiko se uuden termarin paikka? Asettuisiko myös ajossa lämpötila tuohon 88-90 uudella paketilla
Tässä on nyt se vaara että uusi tarvikeosa on huonompi kuin 10vuotta vanha originaali.
Taitaa olla normaalia käytöstä kylmässä ja pelästyin turhaan
Kokeilen vielä kaasutella lämpimänä ja katson nouseeko lämmöt sillä, tyhjäkäynnillä pysyy 78 asteessa..
EDIT: Sen verran kaasuttelin paikallaan, että lämpö nousi 85 asteeseen, en viittinyt enempää kiusata vanhaa
Ulkomaan foorumeilla joku oli vaihtanut termarin, eikä vaikuttanut mitään. Mutta noita termareita on moneen lähtöön, Trodolla on 24 erimerkkistä, joista voi valita... Moni noista tulee varmaan samalta tehtaalta eri paketissa
Viimeksi muokannut arskaxx, 07.12.2023 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Lämmityslaite pois päältä sitten testeissä, näillä pakkasilla saattaa yksinään riittää pitämään koneen lämmöt alhaalla tyhjäkäynnillä, vaikka jäähdytinkierto olisi kokonaan tukittu.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 500L 1.4 termostaatti
Ihan suotta vaihtaa termostaattia, jos pitäis pikemminkin ilmata se jäähdytysjärjestelmä.
Jäähdyttimeltä tulee termarin avautuessa kylmää nestettä ja ei se ihme ole jos lämpö laskee.
Jäähdyttimeltä tulee termarin avautuessa kylmää nestettä ja ei se ihme ole jos lämpö laskee.
Re: 500L 1.4 termostaatti
Joo saa jäädä Triscani hyllyyn toistaiseksi hyvin ällä lämpenee mielestäni. Voihan tuon laittaa vaikka seuraavan jakopäänhuollon yhteydessä.
Fiat 500L 1.4 95
Re: 500L 1.4 termostaatti
Onko tollanen Triscan hyvä ja mistä niitä löytyy? Koitin Googlettaa, mutta aika nihkeesti löytyi..
En nyt meinaa vaihtaa kun auto kumminkin lämpiää, vaikka auton lämpömittari käyttäytyy vähän oudosti normaaliin verrattuna.
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Motonetin tarviketermari tämä. Ei sulla siinä mitään vikaa ole huoleti vain.
Fiat 500L 1.4 95