500L 1.4 termostaatti
Re: 500L 1.4 termostaatti
Sen verran vaivaa tämä lämpöjuttu, et aamulla testailin lisää
Lähtölämpötila -1 astetta
Sit lähdin ajamaan:
1 km 25 astetta
2 km 50 astetta, tässä kohtaa auton oma mittari liikahtaa, näyttää olevan 5 astetta/viiva tuo asteikko. Ihan ok tähän asti
3 km 60 astetta eli tässä kohtaa alkoi jotenkin takkuamaan
Seuraavat 4 km lämpö pysyi tuossa 60-65 asteessa ja tämä on mun mielestä se outo juttu??
Kohta tuon jälkeen sit nousi "normaali" lämpöihin (+70).
Toinen outo juttu on se, että mikäli lämpö on alle 70 astetta, niin esim. risteykseen pysähtyessä lämmöt putoaa n. 5 astetta tyhjäkäynnillä. Tämä on mun 8:s Fiatti 2000-luvulla, eikä missään ole lämpömittari käyttäytynyt tuolla tavalla
Kolmas outo juttu on, että tämä alkoi viime maanantaina kun oli -23 pakkasta, sitä ennen lämpöissä ei ollut mitään poikkeavaa. Noilla pakkasilla hidas lämpiäminen jotenkin kuuluu asiaan, mutta tämä ikäänkuin jäi siihen "pakkasmoodiin"
Mieleen muistuu yksi aamu vuosia sitten, jolloin mulla oli uusi 500L ja eräänä aamuna oli -28 pakkasta, eikä mitää lämmitintä. Silloin oli nihkeää työmatkalla (20 km) kun lämmöt ei noussut kuin johonki 60 asteeseen. Toimi kyllä normaalisti sen jälkeen kun pakkanen hellitti
Onneksi tuli otettua Kamux Plus lisäturva keväällä tähän, paitsi et yllättäen termostaatti ei kuulukaan tuohon lisäturvaan, kaikki muut moottorissa kiinni olevat osat kyllä kuuluu
Ehkä teippaan ton lämpömittarin piiloon, etten vilkuile sitä jatkuvasti
Lähtölämpötila -1 astetta
Sit lähdin ajamaan:
1 km 25 astetta
2 km 50 astetta, tässä kohtaa auton oma mittari liikahtaa, näyttää olevan 5 astetta/viiva tuo asteikko. Ihan ok tähän asti
3 km 60 astetta eli tässä kohtaa alkoi jotenkin takkuamaan
Seuraavat 4 km lämpö pysyi tuossa 60-65 asteessa ja tämä on mun mielestä se outo juttu??
Kohta tuon jälkeen sit nousi "normaali" lämpöihin (+70).
Toinen outo juttu on se, että mikäli lämpö on alle 70 astetta, niin esim. risteykseen pysähtyessä lämmöt putoaa n. 5 astetta tyhjäkäynnillä. Tämä on mun 8:s Fiatti 2000-luvulla, eikä missään ole lämpömittari käyttäytynyt tuolla tavalla
Kolmas outo juttu on, että tämä alkoi viime maanantaina kun oli -23 pakkasta, sitä ennen lämpöissä ei ollut mitään poikkeavaa. Noilla pakkasilla hidas lämpiäminen jotenkin kuuluu asiaan, mutta tämä ikäänkuin jäi siihen "pakkasmoodiin"
Mieleen muistuu yksi aamu vuosia sitten, jolloin mulla oli uusi 500L ja eräänä aamuna oli -28 pakkasta, eikä mitää lämmitintä. Silloin oli nihkeää työmatkalla (20 km) kun lämmöt ei noussut kuin johonki 60 asteeseen. Toimi kyllä normaalisti sen jälkeen kun pakkanen hellitti
Onneksi tuli otettua Kamux Plus lisäturva keväällä tähän, paitsi et yllättäen termostaatti ei kuulukaan tuohon lisäturvaan, kaikki muut moottorissa kiinni olevat osat kyllä kuuluu
Ehkä teippaan ton lämpömittarin piiloon, etten vilkuile sitä jatkuvasti
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Mahtaisko sittenkin aueta termari liian aikaisin tai ei sulkeudu enään kokonaan. Paljonko autollasi on ajettu?
Pitää muistaa että sisätilanpuhaltimen nopeutta kasvattamalla saadaan myös nesteen lämpötila alemmas. Ja, itsellä vaikka pakkasta on -10 niin tuo ilmastoinnin keulan puhallin rupee pyöriin. Toi on ihan hölmöä kun ei ole itse järjestelmälle on/off kytkintä. Toki kompura se ei toimi pakkasella.
Pitää muistaa että sisätilanpuhaltimen nopeutta kasvattamalla saadaan myös nesteen lämpötila alemmas. Ja, itsellä vaikka pakkasta on -10 niin tuo ilmastoinnin keulan puhallin rupee pyöriin. Toi on ihan hölmöä kun ei ole itse järjestelmälle on/off kytkintä. Toki kompura se ei toimi pakkasella.
Viimeksi muokannut woimasavu, 11.12.2023 17:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 500L 1.4 95
Re: 500L 1.4 termostaatti
Mulla holahtaa termari auki tuossa 78asteen kohalla. Huomaa kun hetkellisesti tippuu kymmenen astetta. Ei tuokaan noin pitäisi olla koska alkuperäisen magneti marellin avautumislämpötila on 88
Fiat 500L 1.4 95
Re: 500L 1.4 termostaatti
Termareita on kahdenlaisia, 80 ja 88 asteisia.
Vaihtaisin termostaatin, uusi 88 asteinen calorstat/wahler/hella.
Vaihtaisin termostaatin, uusi 88 asteinen calorstat/wahler/hella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 500L 1.4 termostaatti
144000 nyt mittarissa ja jotenkin tuntuu et termari alkaa falskaamaan tossa n. 60 asteessa, koska siihen asti tuntuis lämpiävän ok. Voi olla väärä luulo, viimeksi termarien kanssa touhunnut joskus 50 vuotta sittenwoimasavu kirjoitti: ↑11.12.2023 17:12 Mahtaisko sittenkin aueta termari liian aikaisin tai ei sulkeudu enään kokonaan. Paljonko autollasi on ajettu?
Pitää muistaa että sisätilanpuhaltimen nopeutta kasvattamalla saadaan myös nesteen lämpötila alemmas. Ja, itsellä vaikka pakkasta on -10 niin tuo ilmastoinnin keulan puhallin rupee pyöriin. Toi on ihan hölmöä kun ei ole itse järjestelmälle on/off kytkintä. Toki kompura se ei toimi pakkasella.
Saattoi olla jotain tiivisteen jämiä tai muuta roskaa juuttunut termariin, ettei mennyt kiinni tms.
En huomannut isoa muutosta kun laitoin lämppärin manuaalille ja puhaltimen nollille. Sisäilman kierrätys vois kans vaikuttaa, mutta sit on lasit huurussa luultavasti... Pääasia kumminkin, että hytissä on lämmintä
Testerillä katoin et tässä on fan1 ja fan 2, mut molemmat oli kokoajan OFF asennossa kun testasin viimeviikolla. Itsekin mietin ensin, et lähteekö puhallin päälle liian aikaisin.
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Täähän onkin mielenkiintoista, Googlettamalla en löytänyt kuin 88 asteisia...
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
No sehän on siinä, eli tuollainen nyt sinne paikalleen
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 500L 1.4 termostaatti
Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 500L 1.4 termostaatti
Eperin mukaan tässä on 88 asteinen, ellei joku ole vaihtanut pienempäänwellu kirjoitti: ↑11.12.2023 18:11Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Jonkun 80 kymppisen löysin, mutta se oli 0.9 TwinAir natural poweriin. Mulla oli viime talvena TwinAir turbo ja se lämpes 98 asteeseen ja siihen myytävät termarit on 105 asteisia.. Sekava soppa
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Ahaa, no sitten syön sanani. Pahoittelut.arskaxx kirjoitti: ↑11.12.2023 18:18Eperin mukaan tässä on 88 asteinen, ellei joku ole vaihtanut pienempäänwellu kirjoitti: ↑11.12.2023 18:11Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Jonkun 80 kymppisen löysin, mutta se oli 0.9 TwinAir natural poweriin. Mulla oli viime talvena TwinAir turbo ja se lämpes 98 asteeseen ja siihen myytävät termarit on 105 asteisia.. Sekava soppa
Onko paha rasti viissatasessa vaihtaa itse?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 500L 1.4 termostaatti
Mitä turhiawellu kirjoitti: ↑11.12.2023 18:21Ahaa, no sitten syön sanani. Pahoittelut.arskaxx kirjoitti: ↑11.12.2023 18:18Eperin mukaan tässä on 88 asteinen, ellei joku ole vaihtanut pienempäänwellu kirjoitti: ↑11.12.2023 18:11
Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Jonkun 80 kymppisen löysin, mutta se oli 0.9 TwinAir natural poweriin. Mulla oli viime talvena TwinAir turbo ja se lämpes 98 asteeseen ja siihen myytävät termarit on 105 asteisia.. Sekava soppa
Onko paha rasti viissatasessa vaihtaa itse?
On se 70-vuotiaalle
Videon perusteella aika helppo, video oli tosin 1.4 Grande Puntosta, mutta sama termari ja samassa paikassa
Nuorempana tuli kaikenlaista remppaa tehtyä, kytkinremppa pihalla 20 asteen pakkasessa ym. Mutta ei enää viitsi
Miksei nykyään käytetä kunnon ruuvattavia letkuklemmareita vaan tommosia hankalasti käytettäviä, jotka näyttää kertakäyttöisiltä
Fiat 500L 1.4 Lounge
Re: 500L 1.4 termostaatti
Clic-r ?
Nuo on käteviä ja niihin on pihdit.
http://scule-service-online.ro/shop/cle ... -yt-06475/
Toisinpäin pihdit avaa ja toisinpäin sulkee.
Re: 500L 1.4 termostaatti
Perus letkuklemmareita oon käyttänyt kun niitä löytyy nurkista laatikollinen. Ei ne niin hyviä ole vanhoilla kovettuneilla kumiletkuilla kuten esim. jousiklemmarit mutta ajaa asiansa.
Fiat 500L 1.4 95
Re: 500L 1.4 termostaatti
Klemmareiden kanssa käynyt kymmenen vuoden aikana sama, kuin kaiken tuollaisen tarvikkeen kanssa. Laatu on luokatonta, eikä hinta tunnu siihen vaikuttavan.
Viime kesänä koetin töissä 4" letkua saada holkkiin kiinni, eikä ollut wurthin hyllyssä pantoja. Otin nipun klemmareita ja ne korkkas sormivoimin. Lopulta kaivelin miljoonalaatikosta jonkun jeesuksen aikaisen klemmarin, liottelin sen liikkeelle ja kirrasin letkun. Piti yksinään sen, mitä kolme uutta ei pitänyt.
Saman huomannu pienempien klemmareiden kanssa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 500L 1.4 termostaatti
Ne teetetään nykyisin Kiinassa, ja sikäläiset tehtailijat alkavat heti tinkimään materiaaleista, kun tilaajan silmä vain vähänkin välttää. Sillä tavalla saadaan isompi siivu omaan taskuun, ja aina on tulossa uusi ahne länkkärifirma teettämään "halpaa laatua", vaikka entinen lopettaisi sopparin. Ei ihan helpolla lopeta, kun on ehtinyt jo ajamaan oman tuotannon tai vanhat tuotantosopparit alas.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.