500L 1.4 termostaatti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
arskaxx
Viestit: 86
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

Sen verran vaivaa tämä lämpöjuttu, et aamulla testailin lisää :)
Lähtölämpötila -1 astetta
Sit lähdin ajamaan:

1 km 25 astetta
2 km 50 astetta, tässä kohtaa auton oma mittari liikahtaa, näyttää olevan 5 astetta/viiva tuo asteikko. Ihan ok tähän asti
3 km 60 astetta eli tässä kohtaa alkoi jotenkin takkuamaan

Seuraavat 4 km lämpö pysyi tuossa 60-65 asteessa ja tämä on mun mielestä se outo juttu??
Kohta tuon jälkeen sit nousi "normaali" lämpöihin (+70).

Toinen outo juttu on se, että mikäli lämpö on alle 70 astetta, niin esim. risteykseen pysähtyessä lämmöt putoaa n. 5 astetta tyhjäkäynnillä. Tämä on mun 8:s Fiatti 2000-luvulla, eikä missään ole lämpömittari käyttäytynyt tuolla tavalla

Kolmas outo juttu on, että tämä alkoi viime maanantaina kun oli -23 pakkasta, sitä ennen lämpöissä ei ollut mitään poikkeavaa. Noilla pakkasilla hidas lämpiäminen jotenkin kuuluu asiaan, mutta tämä ikäänkuin jäi siihen "pakkasmoodiin" :)

Mieleen muistuu yksi aamu vuosia sitten, jolloin mulla oli uusi 500L ja eräänä aamuna oli -28 pakkasta, eikä mitää lämmitintä. Silloin oli nihkeää työmatkalla (20 km) kun lämmöt ei noussut kuin johonki 60 asteeseen. Toimi kyllä normaalisti sen jälkeen kun pakkanen hellitti :)

Onneksi tuli otettua Kamux Plus lisäturva keväällä tähän, paitsi et yllättäen termostaatti ei kuulukaan tuohon lisäturvaan, kaikki muut moottorissa kiinni olevat osat kyllä kuuluu :(

Ehkä teippaan ton lämpömittarin piiloon, etten vilkuile sitä jatkuvasti :D
Fiat 500L 1.4 Lounge
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Mahtaisko sittenkin aueta termari liian aikaisin tai ei sulkeudu enään kokonaan. Paljonko autollasi on ajettu?

Pitää muistaa että sisätilanpuhaltimen nopeutta kasvattamalla saadaan myös nesteen lämpötila alemmas. Ja, itsellä vaikka pakkasta on -10 niin tuo ilmastoinnin keulan puhallin rupee pyöriin. Toi on ihan hölmöä kun ei ole itse järjestelmälle on/off kytkintä. Toki kompura se ei toimi pakkasella.
Viimeksi muokannut woimasavu, 11.12.2023 17:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Fiat 500L 1.4 95
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Mulla holahtaa termari auki tuossa 78asteen kohalla. Huomaa kun hetkellisesti tippuu kymmenen astetta. Ei tuokaan noin pitäisi olla koska alkuperäisen magneti marellin avautumislämpötila on 88
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja wellu »

Termareita on kahdenlaisia, 80 ja 88 asteisia.

Vaihtaisin termostaatin, uusi 88 asteinen calorstat/wahler/hella.
Minkä huollan, sen korjaan...
arskaxx
Viestit: 86
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

woimasavu kirjoitti: 11.12.2023 17:12 Mahtaisko sittenkin aueta termari liian aikaisin tai ei sulkeudu enään kokonaan. Paljonko autollasi on ajettu?

Pitää muistaa että sisätilanpuhaltimen nopeutta kasvattamalla saadaan myös nesteen lämpötila alemmas. Ja, itsellä vaikka pakkasta on -10 niin tuo ilmastoinnin keulan puhallin rupee pyöriin. Toi on ihan hölmöä kun ei ole itse järjestelmälle on/off kytkintä. Toki kompura se ei toimi pakkasella.
144000 nyt mittarissa ja jotenkin tuntuu et termari alkaa falskaamaan tossa n. 60 asteessa, koska siihen asti tuntuis lämpiävän ok. Voi olla väärä luulo, viimeksi termarien kanssa touhunnut joskus 50 vuotta sitten :)
Saattoi olla jotain tiivisteen jämiä tai muuta roskaa juuttunut termariin, ettei mennyt kiinni tms. :)

En huomannut isoa muutosta kun laitoin lämppärin manuaalille ja puhaltimen nollille. Sisäilman kierrätys vois kans vaikuttaa, mutta sit on lasit huurussa luultavasti... Pääasia kumminkin, että hytissä on lämmintä :)

Testerillä katoin et tässä on fan1 ja fan 2, mut molemmat oli kokoajan OFF asennossa kun testasin viimeviikolla. Itsekin mietin ensin, et lähteekö puhallin päälle liian aikaisin.
Fiat 500L 1.4 Lounge
arskaxx
Viestit: 86
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

wellu kirjoitti: 11.12.2023 17:45 Termareita on kahdenlaisia, 80 ja 88 asteisia.

Vaihtaisin termostaatin, uusi 88 asteinen calorstat/wahler/hella.
Täähän onkin mielenkiintoista, Googlettamalla en löytänyt kuin 88 asteisia...
Fiat 500L 1.4 Lounge
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja stella »

arskaxx kirjoitti: 11.12.2023 18:03

Täähän onkin mielenkiintoista, Googlettamalla en löytänyt kuin 88 asteisia...
No sehän on siinä, eli tuollainen nyt sinne paikalleen :thumb:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja wellu »

arskaxx kirjoitti: 11.12.2023 18:03
wellu kirjoitti: 11.12.2023 17:45 Termareita on kahdenlaisia, 80 ja 88 asteisia.

Vaihtaisin termostaatin, uusi 88 asteinen calorstat/wahler/hella.
Täähän onkin mielenkiintoista, Googlettamalla en löytänyt kuin 88 asteisia...
Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Minkä huollan, sen korjaan...
arskaxx
Viestit: 86
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

wellu kirjoitti: 11.12.2023 18:11
arskaxx kirjoitti: 11.12.2023 18:03
wellu kirjoitti: 11.12.2023 17:45 Termareita on kahdenlaisia, 80 ja 88 asteisia.

Vaihtaisin termostaatin, uusi 88 asteinen calorstat/wahler/hella.
Täähän onkin mielenkiintoista, Googlettamalla en löytänyt kuin 88 asteisia...
Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Eperin mukaan tässä on 88 asteinen, ellei joku ole vaihtanut pienempään :)
Jonkun 80 kymppisen löysin, mutta se oli 0.9 TwinAir natural poweriin. Mulla oli viime talvena TwinAir turbo ja se lämpes 98 asteeseen ja siihen myytävät termarit on 105 asteisia.. Sekava soppa :D
Fiat 500L 1.4 Lounge
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja wellu »

arskaxx kirjoitti: 11.12.2023 18:18
wellu kirjoitti: 11.12.2023 18:11
arskaxx kirjoitti: 11.12.2023 18:03

Täähän onkin mielenkiintoista, Googlettamalla en löytänyt kuin 88 asteisia...
Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Eperin mukaan tässä on 88 asteinen, ellei joku ole vaihtanut pienempään :)
Jonkun 80 kymppisen löysin, mutta se oli 0.9 TwinAir natural poweriin. Mulla oli viime talvena TwinAir turbo ja se lämpes 98 asteeseen ja siihen myytävät termarit on 105 asteisia.. Sekava soppa :D
Ahaa, no sitten syön sanani. Pahoittelut. :mrgreen:

Onko paha rasti viissatasessa vaihtaa itse?
Minkä huollan, sen korjaan...
arskaxx
Viestit: 86
Liittynyt: 05.12.2004 20:51
Paikkakunta: Masku

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja arskaxx »

wellu kirjoitti: 11.12.2023 18:21
arskaxx kirjoitti: 11.12.2023 18:18
wellu kirjoitti: 11.12.2023 18:11
Voipi olla. Sitä samaa termarikoteloa on kuitenkin 80 asteisena ja kertomasi perusteella epäilisin, että sitä saattaa löytyä myös 500L:stä.
Pitäisi eperistä tarkistaa. Jokatapauksessa uusi 88 vaan paikalleen ja rok rok. Ei se saunaksi silläkään varmaan muutu, mutta eron luulisin olevan havaittava.
Eperin mukaan tässä on 88 asteinen, ellei joku ole vaihtanut pienempään :)
Jonkun 80 kymppisen löysin, mutta se oli 0.9 TwinAir natural poweriin. Mulla oli viime talvena TwinAir turbo ja se lämpes 98 asteeseen ja siihen myytävät termarit on 105 asteisia.. Sekava soppa :D
Ahaa, no sitten syön sanani. Pahoittelut. :mrgreen:

Onko paha rasti viissatasessa vaihtaa itse?
Mitä turhia :D
On se 70-vuotiaalle :)
Videon perusteella aika helppo, video oli tosin 1.4 Grande Puntosta, mutta sama termari ja samassa paikassa :)
Nuorempana tuli kaikenlaista remppaa tehtyä, kytkinremppa pihalla 20 asteen pakkasessa ym. Mutta ei enää viitsi :D

Miksei nykyään käytetä kunnon ruuvattavia letkuklemmareita vaan tommosia hankalasti käytettäviä, jotka näyttää kertakäyttöisiltä :)
Fiat 500L 1.4 Lounge
A Bart
Viestit: 905
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja A Bart »

arskaxx kirjoitti: 11.12.2023 18:39
Miksei nykyään käytetä kunnon ruuvattavia letkuklemmareita vaan tommosia hankalasti käytettäviä, jotka näyttää kertakäyttöisiltä :)
Clic-r ?
Nuo on käteviä ja niihin on pihdit.
http://scule-service-online.ro/shop/cle ... -yt-06475/
Toisinpäin pihdit avaa ja toisinpäin sulkee.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Perus letkuklemmareita oon käyttänyt kun niitä löytyy nurkista laatikollinen. Ei ne niin hyviä ole vanhoilla kovettuneilla kumiletkuilla kuten esim. jousiklemmarit mutta ajaa asiansa.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja wellu »

woimasavu kirjoitti: 17.12.2023 11:06 Perus letkuklemmareita oon käyttänyt kun niitä löytyy nurkista laatikollinen. Ei ne niin hyviä ole vanhoilla kovettuneilla kumiletkuilla kuten esim. jousiklemmarit mutta ajaa asiansa.
Klemmareiden kanssa käynyt kymmenen vuoden aikana sama, kuin kaiken tuollaisen tarvikkeen kanssa. Laatu on luokatonta, eikä hinta tunnu siihen vaikuttavan.

Viime kesänä koetin töissä 4" letkua saada holkkiin kiinni, eikä ollut wurthin hyllyssä pantoja. Otin nipun klemmareita ja ne korkkas sormivoimin. Lopulta kaivelin miljoonalaatikosta jonkun jeesuksen aikaisen klemmarin, liottelin sen liikkeelle ja kirrasin letkun. Piti yksinään sen, mitä kolme uutta ei pitänyt.
Saman huomannu pienempien klemmareiden kanssa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 500L 1.4 termostaatti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ne teetetään nykyisin Kiinassa, ja sikäläiset tehtailijat alkavat heti tinkimään materiaaleista, kun tilaajan silmä vain vähänkin välttää. Sillä tavalla saadaan isompi siivu omaan taskuun, ja aina on tulossa uusi ahne länkkärifirma teettämään "halpaa laatua", vaikka entinen lopettaisi sopparin. Ei ihan helpolla lopeta, kun on ehtinyt jo ajamaan oman tuotannon tai vanhat tuotantosopparit alas.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin