Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja am »

Ajoin Bravon pihaan ja aamulla kytkimen poljin oli lattiassa, kun pakkaset laskivat alle -30c. Tämä on nyt kolmas kerta tässä autossa. Työsylinteri on vaihteiston sisällä, joten työläs homma pienelle vialle. Kun lisäsin nestettä säiliöön, seuraavana aamuna oli muutaman sentin nestepinta laskenut.

Saa nyt nähdä pitääkö tiivisteet yhtään, kun pakkaset hellittävät ja saan ilmakuplat pois putkista.

Mutta siis... onko tämä yleistä muissakin autoissa, missä on tuollainen työsylinteri vai onko tässä jotain muuta miksi sama toistuu. Aikaisemmat remontit ovat olleet noin vuoden välein. Vaihteisto on mallia m32.
A Bart
Viestit: 905
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja A Bart »

147 teki samaa.
Vaihdoin kytkin-nesteet ja vika korjautui sillä.
Myöskin tunto palautui polkimeen.
Ongelmanahan oli se, miten painaa ilmausruuvin ollessa auki painelaakeri sisään.
Nimimerkki" ostin biteman pisimmät ruuvarit"

Toki jos siellä vuoto on, niin ei tuo auta.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja wellu »

A Bart kirjoitti: 06.01.2024 14:34 147 teki samaa.
Vaihdoin kytkin-nesteet ja vika korjautui sillä.
Myöskin tunto palautui polkimeen.
Ongelmanahan oli se, miten painaa ilmausruuvin ollessa auki painelaakeri sisään.
Nimimerkki" ostin biteman pisimmät ruuvarit"

Toki jos siellä vuoto on, niin ei tuo auta.
Eikö tuo tapahtuisi ihan painamalla kytkin pohjaan (sylinteri ulos) ja avaamalla ruuvi (sylinteri sisään)?
Minkä huollan, sen korjaan...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja am »

Täytyy kokeilla eri nesteillä kelien lämmetessä. Muutoin pressu päälle ja odottelemaan kevättä (ja ulkoremonttikelejä). Näyttäisi talviautoksi soveltua paremmin malli, jossa työsylinteri on vaihteiston ulkopuolella (Stilo ym). Kerran olen ko. remontin teettänyt talvella korjaamolla ja toisen kerran tunkkien varassa itse tehden.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nämä akselilla olevat sylinterit on hieman tympeitä tuon työlään vaihdon vuoksi. Tuntuisi olevan sääntö, että tarvikesylinterit ei kestä likimainkaan samaa km määrää, kuin alkuperäiset. Voisiko tuossa olla jokin keskitys-juttu?
Tämän takia näillä pakkasilla ite ajellut nyt t-jetillä niin, että pykälät raakana ilman kytkintä, kunnes tekniikka on lämmennyt. Liikkeelle lähtiessä poljin on kyllä niin jäykkä, että hirvittää.
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 905
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja A Bart »

wellu kirjoitti: 06.01.2024 14:38 Eikö tuo tapahtuisi ihan painamalla kytkin pohjaan (sylinteri ulos) ja avaamalla ruuvi (sylinteri sisään)?
Ei
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja am »

Tämä viimeisin sylinterin vaihto oli puolitoista vuotta sitten kesällä ja kytkin toimi tähän asti normaalisti. Pakkasten alettua ajoin yhden aika lyhyen lenkin, mutta alkumatkalla oli kyllä kytkin jäykän tuntuinen ja mietitytti miten käy. Palailin parkkiin normaalisti toimineella autolla. Seuraavana aamuna kytkinpoljin oli pudonnut lattiaan ja nesteet kadonneet säiliöstä.

Moottorin tuottama lisälämpö olisi ehkä säilyttänyt tiivisteiden pidon, jos autoa olisi ennen ajamista pitänyt paikoillaan pitempään tms.

Erilaisilla Fiat Stiloilla ajaneena, niissä ei ole käynyt työsylintereiden nestevuotoja kertaakaan.
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Liittyykö tämä ongelma erityisesti näihin malleihin, joissa on Opelin kuuluisa M32?

Jarruneste jäätyy -40 asteessa, että ei kovin kaukana ole tuosta oltu.
A Bart
Viestit: 905
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mauricio kirjoitti: 06.01.2024 23:52 Jarruneste jäätyy -40 asteessa, että ei kovin kaukana ole tuosta oltu.
Mistä tommonen tieto on peräisin?
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja Nipa »

­­­­­­­^
^^
Sulamis- tai jäätymispiste: <-70 ºC
https://cdn.bauhaus.fi/media/attachment ... 020308.pdf kohta 9
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Google sen kertoi, kun toisella kotimaisella kysyi. :mrgreen:

Näköjään vaihtelee eri tuotteissa. Varmaan kun kosteutta kerää vanhemmiten, jäätyy korkeammassa lämpötilassa.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti: 07.01.2024 11:21 Google sen kertoi, kun toisella kotimaisella kysyi. :mrgreen:

Näköjään vaihtelee eri tuotteissa. Varmaan kun kosteutta kerää vanhemmiten, jäätyy korkeammassa lämpötilassa.
Kyllä. Sehän jarrunesteiden kanssa on, että ne suositellaan vaihtamaan vuoden/kahden välein tuon hydrofiilisyyden vuoksi.
Oikein rumat ja vettyneet jarrunesteet (mitä kytkinnestekkin on), niin ensimmäisen polkaisun jälkeen kovalla pakkasella ajetaan laikat punaisena, kunnes järjestelmä notkistuu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Aero
Viestit: 301
Liittynyt: 24.02.2016 23:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja Aero »

^Noista muuten sellanen huomio, että kun huolto-ohjelmaan kuuluu jarrunesteen vaihto, niin se yleensä EI tarkoita kytkinnesteen vaihtoa, vaikka on samaa kamaa, eikä siellä kytkimessäkään kosteudesta varsinaisesti iloa ole.

Joka kerta, kun olen autoa vienyt huoltoon johon kuuluu jarrunesteiden vaihto, on huolto ähissyt "ei niitä tartte vaihtaa" -tyyppisiä lauseita kun olen huomauttanut että kytkinnesteet vaihtuu sitten samalla kertaa, eikä todellakaan olisi tehty oletuksena. Eli jos viette autoa huoltamolle jarrunesteen vaihtoon, niin kannattaa kysellä ne kytkinlitkut samalla.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.

Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
mauricio
Viestit: 672
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Vaihdoin joitain vuosia sitten molempiin, myös kytkimen kautta, eikä talvella ole ollut kytkinpoljin koskaan merkittävästi jäykempi. Eli liekö tässä yksi syy, mutta kyllä niiden nesteiden pitäisi kestää kauemmin kuin puolitoista vuotta, jollonka viimeks oli aloittajalle vaihdettu. :think:
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bravo tjet ja työsylinterin vuoto

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä se 2v on se nesteiden vaihtoväli.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin