Twinair ei käynnisty
Twinair ei käynnisty
Tästähän tuli nyt vaikeaa. Alunperin ongelma oli se, että webaston käytön myötä oli akku purkautunut sen verran, että auto meni pimeäksi starttiyrityksestä. Akku oli sisällä latauksessa, ja nyt virtaa riittää ongelma on se, että ei käynnisty, alkutilanteessa lämpötila -25°C. Aluksi hieman lupaili, mutta auto ei antanut startata tarpeeksi pitkään - joku suojatoiminto kai. Nyt ei enää edes lupaa. Webastolla lämmitettiin taas, puolisen tuntia. Liekö sitten liikaa ja sotkee anturitiedot? Nyt ei kuitenkaan lupaa, vaikka on saanut olla kylmänä jo kolme tuntia, nyt ulkolämpötila -18°C. Taisi kastella tulpat, epäilen.
Ennenkin on ollut ajoittain vaikeaa webastolla lämmityksen jälkeen, ja käynnistyessä sylkäissyt mustaa savua, eli rikkaalla on käynyt siinä vaiheessa. Tarvinneeko vaikka kiertovesipumpun webaston kaveriksi sitten tai jotain. Pitää alkaa tutkimaan lämpöantureiden näyttämiä eri tilanteissa, luulen.
Vai onkohan tässä käynyt niin, että kun akku oli irrallaan tuntikaupalla, niin siellä on nyt jotkut oletusparametrit, jotka toimii vain lämpimän puolella, ja sähköaivojen tarvitsee opetella uudet?
Ennenkin on ollut ajoittain vaikeaa webastolla lämmityksen jälkeen, ja käynnistyessä sylkäissyt mustaa savua, eli rikkaalla on käynyt siinä vaiheessa. Tarvinneeko vaikka kiertovesipumpun webaston kaveriksi sitten tai jotain. Pitää alkaa tutkimaan lämpöantureiden näyttämiä eri tilanteissa, luulen.
Vai onkohan tässä käynyt niin, että kun akku oli irrallaan tuntikaupalla, niin siellä on nyt jotkut oletusparametrit, jotka toimii vain lämpimän puolella, ja sähköaivojen tarvitsee opetella uudet?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Twinair ei käynnisty
Melko mahdoton tietää... saakohan tuolle antaa edes apuvirtaa ettei hajoita mitään?
Oletko koodeja saanut luettua?
Oletko koodeja saanut luettua?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Twinair ei käynnisty
Jos Webasto on ilman kiertopumppua niin pitäisi ylikuumentua alle.5 minuutin. Jännite kun laskee niin ei anna startata. Kaapelit kiinni ja piiitkä startti jos ei tulpat täysin tukossa ole.
Re: Twinair ei käynnisty
Tulpathan siellä oli märät, eli liikaa soppaa saatu. Katsotaan kuivuuko puhalluslampulla vai ostetaanko uudet. Eihän noita ole kuin kaksi.
Se on alettava tutkimaan, millaisia lämpötiloja anturit näyttää minkäkin lämmitysajan jälkeen, ja pitäisikö jotain tehdä.
Auto ei anna tehdä pitkää starttia, vaan lopettaa ilmeisesti aina tietyn ajan jälkeen.
Se on alettava tutkimaan, millaisia lämpötiloja anturit näyttää minkäkin lämmitysajan jälkeen, ja pitäisikö jotain tehdä.
Auto ei anna tehdä pitkää starttia, vaan lopettaa ilmeisesti aina tietyn ajan jälkeen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Twinair ei käynnisty
Voisiko olla PSA sukuinen venttiili ei sulkeudu oire? Kuinka jäykkää on öljyt?
Re: Twinair ei käynnisty
Puhalluslamppu palautti toisen tulpan toimintaan, toinen pysyi pimeänä (eipä ole ennen tullut vastaan noin hyvin yhdellä pytyllä käyvää autonmoottoria ). Ei aleta leikkimään enempiä, huomenna hakemaan uudet tulpat.
Tuo on aina ollut herkkä Webaston käytölle, ja tosiaankin sylkäisee mustaa savua startissa lämmityksen jälkeen. Muuta eroahan puolilämpimänä käynnistykseen ei ole, kuin se, että koneen pyöriessä nesteet kiertää suunnitellusti, ja lämpöanturin näyttämä vastannee palotilojen lämpöä. Epäilen, että neste ei kierrä kunnolla anturin tienoilla webastolla lämmittäessä, ja ruisku hukuttaa koneen. Ennen ei ole näin käynyt, mutta eipä ennen ole näin kovilla pakkasillakaan meillä tuolla ajeltu. Se on jostain kaivettava Webaston asennusohje ja tarkistettava, että asennus on tehty oikein. Ja alettava tutkimaan MESsillä, miten lämpöanturin näyttämä muuttuu webastolla lämmittäessä. Joskus tuo on heittänyt virheen lämpöanturin toiminnasta, jos on liian äkkiä lämmityksen jälkeen käyty pistämässä käyntiin. Ehkä tuo tarvitsisi jonkun lisäpumpun edistämään nesteen kiertoa lämmityksen aikana?
Puristuksissa ei ollut ongelmia, kone pyöri startissa normaalisti. Öljyt on sitä mitä tehdas käskee käyttämään, mukaanlukien Fiatin luokitus twinair- ja multiair-koneille. Tätä ei kaikki huollot (edes paikallinen entinen Fiatin merkkihuolto) osaa noudattaa, millä saattaa olla oma vaikutuksensa multiair-vikoihin, joilta jotkut käyttäjät mystisesti onnistuvat välttymään.
Tuo on aina ollut herkkä Webaston käytölle, ja tosiaankin sylkäisee mustaa savua startissa lämmityksen jälkeen. Muuta eroahan puolilämpimänä käynnistykseen ei ole, kuin se, että koneen pyöriessä nesteet kiertää suunnitellusti, ja lämpöanturin näyttämä vastannee palotilojen lämpöä. Epäilen, että neste ei kierrä kunnolla anturin tienoilla webastolla lämmittäessä, ja ruisku hukuttaa koneen. Ennen ei ole näin käynyt, mutta eipä ennen ole näin kovilla pakkasillakaan meillä tuolla ajeltu. Se on jostain kaivettava Webaston asennusohje ja tarkistettava, että asennus on tehty oikein. Ja alettava tutkimaan MESsillä, miten lämpöanturin näyttämä muuttuu webastolla lämmittäessä. Joskus tuo on heittänyt virheen lämpöanturin toiminnasta, jos on liian äkkiä lämmityksen jälkeen käyty pistämässä käyntiin. Ehkä tuo tarvitsisi jonkun lisäpumpun edistämään nesteen kiertoa lämmityksen aikana?
Puristuksissa ei ollut ongelmia, kone pyöri startissa normaalisti. Öljyt on sitä mitä tehdas käskee käyttämään, mukaanlukien Fiatin luokitus twinair- ja multiair-koneille. Tätä ei kaikki huollot (edes paikallinen entinen Fiatin merkkihuolto) osaa noudattaa, millä saattaa olla oma vaikutuksensa multiair-vikoihin, joilta jotkut käyttäjät mystisesti onnistuvat välttymään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Twinair ei käynnisty
No niin, jostain Webaston ruskisivulta löytyi asennusohje, ja sen ja pikavilkaisun perusteella Webaston vedenkierto on kytketty päin intimiteettiä. Twinairissa ohje on kytkeä lämppärin kennon rinnalle T-kappaleilla, tässä on kytketty sarjaan kennon ja koneen kanssa. Tuostahan seuraa automaattisesti se, että koneen lämpö nousee rutkasti nopeammin, kuin ohjeen mukaisessa kytkennässä. Fire-koneelle ohje olisi kyllä tuo, miten on kytkettykin, eli voisin arvata Webaston asennussarjan tulleen vahingossa tilatuksi sille, ja asentajaa sitten ei vain ole kiinnostanut. Uutenahan tuo on jo laitettu.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Twinair ei käynnisty
Mutta webasto kuitenkin on oikeinpäin sentään saatu asennettua?
Re: Twinair ei käynnisty
Sekin on vielä näkemättä, miten päin tuo on itse asiassa kytketty. Pakokaasuja ei sentään johdeta ohjaamoon.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Twinair ei käynnisty
Uudet tulpat, ja twinair heräsi taas kehräämään. Tai no, papattamaan, mutta pitämään siis lajityypillistä ääntään. Samalla tuli varmistuttua, että Webaston kytkentä on tehty eri tavalla, kuin valmistaja ohjeistaa. Se on sitten selviteltävä, minkä kokoiset T-kappaleet tarvitsee hankkia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Twinair ei käynnisty
On joku onnistunut sen väärin päinkin kytkemään. Busseja suunnitellut tuttu joskus kertoi kuskin valitelleen uuden auton sisälämmön putoavan kun nopeus nousee. Tehdas hätyytti lopulta koriautomaation suunnittelijan setvimään vikaa. Insinööri oli alkuun ihmeissään kun tiesi ettei ilmastoinnin ohjaimelle edes tule nopeussignaalia. Tutki asiaa hetken ja totesi moottorin ja Webaston pumppujen tappelevan toisiaan vastaan. Pienillä käyntinopeuksilla Webaston pumppu jaksoi pitää matkustamon kierron hengissä, suuremmilla taas moottorin pumppu voitti.