Hydrauliikkaöljy vanhaan vaihteiston ohjaimeen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
tare
Viestit: 481
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Hydrauliikkaöljy vanhaan vaihteiston ohjaimeen

Viesti Kirjoittaja tare »

Moi vaan ja hyvää uuttavuotta kaikille jatkossa. En ole mihinkään kadonnut ja luen näitä kiinnostovia juttuja jatkuvasti. :D

No asiaan. Minulla on vuoden 2010 Fiat Bravo T-jet- Magneti Marellin Selespeed CFC- 300 automattivaihteistolla. = Dualogic. Päätin vaihdattaa öljyn yksikköön jälleen. Onko tämä öjy: PETRONAS TUTELA CS SPEED ainoa sopiva?

Pitääkö mennä oikein merkkiliikkeeseen ja tehdä nämä, mitä luin netistä? Lainaus: "Öljyn vaihtoon tarvitaan sopiva testilaite.

Sen ilmaaminen vaatii testeri, ja samalla siihen on suoritettava kaikki "active diagnoses" toimintatarkastukset mitä suinkin mahdollista.
Koska tämän robotin toiminnan kannalta on eduksi suorittaa nämä tarkastukset niin usein kuin mahdollista.
Siellä on mm. kaikkien osien toimintatarkastukset, kytkimen ilmaus, loppukalibrointi, kytkimen työntötapin säädön tarkastus ym ym.
Tehtaan Examiner soveltuu siihen tietysti hyvin?" lainaus loppu.

PS. Minulla on ollut vain Fiat- merkkisiä autoja. Ajoin ensin C-kuorma-ajokortilla-ajokortilla moottoripyörää. Ei ollut tarvetta autolle. Taisi olla joku vuosi 1984, kun ostin keltaisen Fiat 127 auton. ;)
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 481
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Hydrauliikkaöljy vanhaan vaihteiston ohjaimeen

Viesti Kirjoittaja tare »

Vastaan vielä itse. Vaihteistossa ja robotissa ei ole mitään vikaa. Mä tykkään tästä autosta. Kunhan kysyin vain.

Noin pari vuotta sitten vaihdettiin Turun Delta- Autossa autoni nokkahihna. Vaihtaja oli Mika Pilpola. Mika teki noin pari vuotta sitten minun autooni Deltassa täydellisen huollon. Hän jäi sitten noin viikon päästä eläkkeelle.

Muistan kun taisteltiin mun Croman kanssa ja olin itse auttamassa Mikaa pulttien kanssa ja muissa jutuissa myös siellä huoltopaikalla! Nykyään ei varmaan asiakkkaita päästetetä huoltotiloihin! Silloin vuosi oli noin 1995.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Hydrauliikkaöljy vanhaan vaihteiston ohjaimeen

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Itse laittaisin just sitä öljyä mitä suositellaan. Olen kuullut siinä kokeillun muitakin, ilmeisesti hyvillä että huonoilla kokemuksilla...

Samaa öljyä on muuten käytetty hyvällä menestyksellä myös talvikäytön ääniä hiljentämään hydraulisissa ohjaustehostimissa. Itselläkin vanhassa hydraulitehostajassa tuo on sisällä eikä ole tarvinnut moittia. Vinkki siihen oli peräisin tunnetulta Alfa-velholta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
tare
Viestit: 481
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Hydrauliikkaöljy vanhaan vaihteiston ohjaimeen

Viesti Kirjoittaja tare »

Kävin tänään huollattamassa Bravo T-jetin Turun vanhassa Deltassa. Paikan nimi on kaiketi kumminkin nykyisin Hedin Automotive. Niin lukee ainakin rakennuksen kyltissä. Fiat, Jeep ja Alfan huoltoa on. Minun autossani on "varsin" vähän kilometrejä ajettuna. Kävin viimekerralla isommassa huollossa, tai yleensäkään huollossa samassa paikassa, kun vaihdettiin nokkahihna, ym, vesipumppu, ym... Silloin oli 19.07.2022 ja silloin olin ajanut 76927 km.

Nyt on kilometrejä takana tarkalleen 83367. Vaihdatin tänään moottorinöljyn ja öljynsuodattimen. Jarrunesteen. SELESPEED robotin hydrauliikkanesteen. Laitettiin TUTELA CS SPEED 1L 75W öljyä. Sitä laitettiin 0.6 litraa. Tehtiin kaikki active diagnosis parametrit. Moottoriöljyä laitettiin 2.90 litraa. On tässä varsin pieni öljymäärä. Huollossa huomattiin oikean etuiskunvaimentimen vuotavan. Olenkin välillä huomannut jotain pientä kolahtelua pakkasilla juuri oikealta puolelta edestä. Koko huolto kaikkinensa kesti noin kolme tuntia. Huolto oli täysin ok, mutta eivät nämä huollot kovin halpoja ole.

Täytyy jossain vaiheessa vaihdattaa molemmat etuiskunvaimentimet jossain. Tiedän minkälainen työ se on. Vaihdoin aikonani Cromaan itse kyseiset osat kotipihalla. Nyt ei ole paikkaa tehdä itse mitään. Vielä tuosta Marellin Selespeed robotista. Se on ollut todella hyvä ja on toiminut aina, kuin unelma :D
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
tare
Viestit: 481
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Hydrauliikkaöljy vanhaan vaihteiston ohjaimeen

Viesti Kirjoittaja tare »

Vielä tuosta Bravo T-jetin huollosta. Pyysin nollaamaan ajotietokoneen Service-huolto-lukeman, vaikka ei olisi ollut tosin vielä tarvetta. Nyt ei ajotietokoneen valikoissa näy lainkaan tuota Service-juttua. Se taitaanee ilmestyä takaisin sitten, kun tulee jonkinverran kilometrejä taakse :roll:

Heinäkuussa autolleni tulee ikää 14 vuotta. Silloin kilometrit jäävät varmaan reilusti alle 85000. Se tekee keskimäärin noin 6000 km/vuosi koko ajohistorialta.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Vastaa Viestiin