Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Ensiksi pitää mainita, että hienosti on auto käynnistynyt ja toiminutkin kovillakin pakkasilla melko ongelmitta. Konekin lämpiää suht nopeasti, vaikkei sisälle lämpöä juurikaan tule . Mikä on myös positiivista, niin kaasupolkimen virhekoodia ei ole enää syksyn jälkeen näkynyt.
Mutta ne pienet ongelmat: Liekö ollut akun varauksesta kiinni, kun alkutalven kovilla pakkasilla tipahti välillä ohjaustehostin pois toiminnasta? Akun ladattuani ei ongelmaa ole muistaakseni tullut.
Toinen juttu on ollut tyhjäkäynti. -15 tai kovemmilla pakkasilla kun tekee kylmäkäynnistyksen, niin kone/auto tärisee alakierroksilla aivan kuin moottorin tukikumit oli korvattu kovamuovilla. Ei käy kuitenkaan vajaalla, täristää vaan. Vähän aikaa kun on ajellut ja kone on lämmennyt, niin käynti tasoittuu. Toisekseen moottori kun on saavuttanut jotakuinkin normaalin lämpötilan, saattaa tyhjäkäynti ruveta aaltoilemaan. Eli kierrokset laskee normitasolta, nousee, kohta taas laskee, nousee jne. Aina tätä ei kuitenkaan ole, mutta aika usein. Mitään vikavaloja tai -ilmoituksia ei ole tullut poislukien ensimmäisenä mainitusta ohjaustehostuksen häviämisestä.
Mistähän tuota tyhjäkäynnin aaltoilua olisi hyvä lähteä tutkimaan, ja onko tuo rouhea kylmäkäynti ihan normaalia 1.2 voimakoneelle?
Mutta ne pienet ongelmat: Liekö ollut akun varauksesta kiinni, kun alkutalven kovilla pakkasilla tipahti välillä ohjaustehostin pois toiminnasta? Akun ladattuani ei ongelmaa ole muistaakseni tullut.
Toinen juttu on ollut tyhjäkäynti. -15 tai kovemmilla pakkasilla kun tekee kylmäkäynnistyksen, niin kone/auto tärisee alakierroksilla aivan kuin moottorin tukikumit oli korvattu kovamuovilla. Ei käy kuitenkaan vajaalla, täristää vaan. Vähän aikaa kun on ajellut ja kone on lämmennyt, niin käynti tasoittuu. Toisekseen moottori kun on saavuttanut jotakuinkin normaalin lämpötilan, saattaa tyhjäkäynti ruveta aaltoilemaan. Eli kierrokset laskee normitasolta, nousee, kohta taas laskee, nousee jne. Aina tätä ei kuitenkaan ole, mutta aika usein. Mitään vikavaloja tai -ilmoituksia ei ole tullut poislukien ensimmäisenä mainitusta ohjaustehostuksen häviämisestä.
Mistähän tuota tyhjäkäynnin aaltoilua olisi hyvä lähteä tutkimaan, ja onko tuo rouhea kylmäkäynti ihan normaalia 1.2 voimakoneelle?
Re: Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Moottorin tukikumien kovettuminen pakkasessa on aika tavallinen ilmiö osassa Fiateja. Mielenkiintoisesti ei tunnu olevan mallista kiinni, vaan varmaankin valmistuserästä. Silloin tuntuu siltä, kuin kone olisi pultattu koriin suoraan kiinni ilman mitään vaimennusta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Kuorma nostaa tyhjäkäyntiä ja onhan tuossa sähköinen ohjaustehostin. Poistuuko ongelma pidemmän matkan jälkeen, jossa akku saa latautua täyteen?
Re: Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Omassa 2013 Puntossa on tuo samanlainen 1.2 voimanlähde. Tuohon tyhjäkäynnin aaltoiluun kovilla pakkasilla olen törmännyt itsekin. Olen kuullut huhuja, että kyseessä voisi olla map-anturin jäätyminen. Liekö tuo jotenkin epäedullisessa paikassa tai asennossa. Anturin vaihtaminen ei vaikuttanut ilmiöön. Sen sijaan keulan peittäminen viimasuojilla poisti ilmiön lähes täysin. Keulan peittäminen auttaa myös tukikumien notkistamisessa, samoin lohkolämppärin käyttö.
Re: Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Mittaa jännite akun navoilta kun aaltoilee.
Jos tyhjäkäynnillä laskee jonnekin 12.2V tietämille, nostaa vähän kierroksia että lataa.
Jos tyhjäkäynnillä laskee jonnekin 12.2V tietämille, nostaa vähän kierroksia että lataa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Omassa 500L mallissa kierrokset muuttuu talvella tuon puhaltimen kanavan lämmitysvastuksen ottaman tehon mukaan.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat 500 1.2 8v (2008) tyhjäkäynti ym.
Joo jos on kilowattiluokan vastuksia, niin herkästi nostaa kierroksia.
En tiedä minkä takia on noin, onko vaan ettei laturi kykene vai kone ei jaksa käydä jos laturi kuormittaa reilusti tyhjäläynnillä. Jo 2006 stilo teki saman. Kaikki autot ei tota tee.
Minkä huollan, sen korjaan...