Vaihteisto vaijerit Punto mk2 sekä pakkilukko

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Vaihteisto vaijerit Punto mk2 sekä pakkilukko

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Osaako joku kertoa saako vaihdevaijerit säädettyä ja mistä varsinkin pakin? Fiat Punto 1.2 vm 2008.
kitkar745
Viestit: 359
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Vaihteet menee päälle hyvin kun auto ei käy?
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja stella »

Saattaapi olla, että kytkin ei irroita kunnolla, joten sen takia vaihteet eivät mene auton käydessä päälle.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kerro vähän tarkemmin, milloin ja miten ilmenee! Muutamaan kertaan meillä on 2b-sarjan Punton vaihteensiirto "jäätynyt", keppi aivan kuin liimattuna paikallaan; sama ihmettely, mitäs nyt pitäisi säätää. Molemmilla kerroilla melkoinen lumipyryajo takana maaseudulla, sitten kuuma auto seissyt hyvän tovin, ja alakertaan tiivistynyt lumi osin sulanut ja "liimannut" siirtomekanismin. Eka kertaa vähän pelästytti, mutta kun auto taas hetken kävi, niin moottorin lämpö sulatti, ja ajatus syttyi ajukopassa, että talvi-ilmiöhän tämä oli vaan. 2b Puntohan on moottorin alta täysin avoin. Toisaalta, jos vain pakki kiukuttelee, voi olla myös ns. pakkikaulukseen liittyvä ongelma eli kepin varressa oleva lipare ei kunnolla päästä keppiä menemään pakille. Tästä on ollut täällä foorumilla muuallakin juttua, ja saattaa joskus tarvita hieman "säätölekaa" kepin puolella olevaan pellin(?) kulmaan tai tiukkuutta nostavaan vaijerinpätkään, että liparetta nostava mekanismi ohittaa tuon pakin päälle menon estävän kohdan.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Moi! Ajelin n.50 km. auraamattomalla tiellä pohja raappi lumivalliin useita km. matkasta. VIKA MUISTUTTAA TÄYSIN KIRJOITTAJA MULTIPLA MIEHEN KIRJOITUSTA. Eli pakki ei mennyt päälle. Ajon jälkeen aamulla kun piti lähteä ajoon keppi oli yhtä puuta ei liikkunut mihinkään lumi oli pakkautunut vaihteistoon ja vaijereiden ympärille. Moottorin lämpö sulatti sen verran että sain kepin liikkumaan ja vaihteet päälle ei kuitenkaan pakkia. Pakki kiukutteli muutaman päivä oletin että on viellä jäätä ja lunta viellä. Nostimme auton ylös eipä ollut lumesta/jäästä tietookaan. Itse olin hytissä vaihtaen vaihteita kaveri konehuoneen puolella kekkasi painaa moottorin puolelta vaijerin kiinnikeestä/ liitoksesta vaijeria ja pakkihan meni päälle. Emme löytäneet pakkin vaijeri säätöä ei allettu purkamaan kepin alustaa jos säätö siellä.Kaveri käänsi hiukan vaijerin kiinnitys rautaa ei ollut isosta säädöstä kiinni ja sen seurauksena pakki lähti toimimaan ja toimii yhä. Ilmeisesti vika tullut kun jumputin keppiä joko vaijeri venynyt tai kiinnike siinnä yhteydessä antanut periksi.Harkinnassa jos laittaisin pohjasuojan estäisi varmaan hiukan vastaavaa. Eli vika ei ole laatikossa tai kytkimessä vaan vaijereissa. NYT KYSYNKIN JATKOA VARTEN ONKO VAIJEREISSA SÄÄTÖÄ JOS ON NIIN MISSÄ KOHTAA. Kiitos vastanneille.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos irrottaisi sen vaijerin päineen vaihteistosta ja lyhentäisi aavistuksen tappia? Tai siis minä en näistä mitään tiedä, Unskista irrottelin pakkilukon taisi olla yhdellä pultilla siinä vaihteiston päällä ja siellä oli tappi vaijerin päässä joka menee jonnekin peruutusanturin ja siirtäjän väliin? Sitä en tosin tiedä miten tuon paikoilleenasennus, pitääkö pakkianturi irroittaa vai riittääkö että käyttää kerran pakilla niin naksahtaa takaisin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eikös siellä laatikon päässä ole säätö?

Ja olikos se pakkilukko just peltilipare kepin juuressa sisällä?

Jos vaijerisäädön luistamisen tms takia ei pakki mene, pitäisi myös muiden vaihteiden paikan olla siirtynyt hieman.
Minkä huollan, sen korjaan...
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja asko56 »

laatikosta lähti kaksi vaijeria olisiko toinen pakille ja toinen muille vaihteille tai pituus suunta ja toinen leveys. Ei varmaa tietoa kun ei ole ammattilainen eikä faktaa tietoa. Pakkilukko kepin juuressa. Emme nähneet laatikon päässä mitään säätöä olisiko kepin juuressa alapuolella kopan alla emme avanneet. Pääasia on että nyt pakki toimii. Kiitos vastanneille.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Muistaakseni vaihekepin sivusuuntainen liike liikuttaa sitä alempaa vaijeria ja vastaavasti kepin työntö/vetoliike toista vaijeria.
Fiat 500L 1.4 95
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja stella »

asko56 kirjoitti: 20.01.2024 19:46 Pääasia on että nyt pakki toimii. Kiitos vastanneille.
Eli mitä teitte, jotta pakki nyt taas toimii?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niinhän tuolla sanottiin että käännettiin jotain kiinnitysrautaa. Tuossa unskissa mitä laitan, niin siinä on vielä toinen keppiliike tangolla ja vain toinen vaijerilla. Ehkä tässäkin, jos on 2 vaijeria eikä kolmea, eli toinen vaijeri on keppiliike ja toinen pakkilukko. Aika hennon tuntuinen se pakkilukko, en ihmettele jos on jostain venynyt tms mikäli on ollut jumissa ja koitettu vetää. Ei ole mietitty sen suunnittelussa kuin kaunista kesäpäivää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Stella lueppa kirjoitukseni siinnä maininta mitä teimme että pakki lähti toimimaan.
asko56
Viestit: 83
Liittynyt: 25.07.2021 17:20

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja asko56 »

Alkuperäinen kysymys onko laatikon vaijereissa säätoä. Eipä näkynyt laatikon päässä säätöä.Laatikosta lähtee kaksi vaijeria.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8347
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En ole minäkään huomannut noissa säätöä ainakaan askin päässä, siksi ehdotin tapin lyhentämistä vaihteiston päästä.
Ai niin lisään otsikkoon taas mallin kun se puuttuu tästäkin viestistä ja toistan kysymykseni viralliselle ylläpidolle että pitäisikö nämä käsitellä tekniikkaosiossa eikä täällä fiat-keskusteluissa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vaihteisto vaijerit

Viesti Kirjoittaja stella »

asko56 kirjoitti: 21.01.2024 08:54 Stella lueppa kirjoitukseni siinnä maininta mitä teimme että pakki lähti toimimaan.
No niinpäs olikin aiemmin :oops: ....anteeksi,kun en lukenut kunnolla :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vastaa Viestiin