Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
arv
Viestit: 137
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja arv »

Tämä on tehty Alfa Mitoon, mutta jospa tästä olisi hyötyä muillekin samantyylistä moottoria käyttäville. Ei sytytä vikavaloa eikä häiritse lämmityslaitteen toimintaa. 170 hp Multiair (Euro 5).

Päivitin moottorinlämmittimen (säteilylämmitin) jokin aika sitten Calixin pumpulla varustettuun letkulämmittimeen.
Tämä on PTC-vastuksella oleva, joten se ei lämmitä samalla teholla koko aikaa, mutta tuntuu lämmittävän enempi kuin säteilylämmitin. Ostin samalla asennussarjan, josta tuli käytettyä ainoastaan toinen letku.
Kärkkäiseltä löytyi halvimpaan hintaan:

Koodi: Valitse kaikki

Calix FCH 550W moottorinlämmitin kiertovesipumpulla
* 		EAN: 
7317529092823 
Tuotenumero: 
102423554 
Toimittajan tuotenumero: 
CX 1710000
Calix FCH moottorilämmittimen asennussarja
* 		EAN: 
7317529092847 
Tuotenumero: 
102423556 
Toimittajan tuotenumero: 
CX 1559997
Kuvissa näkyy asennuspaikka moottorin takapuolella. Katkaisin lämmityslaitteen kennolta tulevan letkun, lämmitin siihen ja uusi asennussarjan letku moottorin etupuolelta kiertävään vesipumpulle menevään putkeen.

Kuva
Kuva

Tässä kuvat n. tunnin lämmityksen jälkeen moottorin suojamuovin alta:

Kuva
Kuva

Kuva
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paljonko tuli calixille hintaa? Ja millä tavalla todettu, ettei vaikuta lämppärin toimintaan?

Vastaavaan paikkaan miettinyt perinteistä pumputonta. Sehän on vanhemmissa FIRE-pohjaisissa periaatteessa samassa paikkaa, mutta vaihteiston etupuolella. Ainoa hankaluus tuollaisessa asennuksessa on ilman poistuminen. Jyrkkä lenkki ~20cm alaspäin tuossa kennolta palaavassa linjassa aiheuttaa sen, että kennon paluupuolella oleva ilma ei poistu mitenkään. Vaatisi ilmayhteen, jotta toimisi varmasti.
Tämän takia myös hieman epäilen tuota, "ei vaikuta" toteamusta. Vastaavanöaiset ratkaisut on vaikuttaneet ainakin parissa volvossa ja fiatissa negatiivisesti lämppärin tehoon.
Minkä huollan, sen korjaan...
arv
Viestit: 137
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja arv »

wellu kirjoitti: 27.01.2024 17:34 Paljonko tuli calixille hintaa?
Kärkkäisellä tämä Calix 179 €.
wellu kirjoitti: 27.01.2024 17:34 Ja millä tavalla todettu, ettei vaikuta lämppärin toimintaan?
Perstuntumalla ja hihalyysiin perustuen.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja wellu »

arv kirjoitti: 27.01.2024 17:43
wellu kirjoitti: 27.01.2024 17:34 Paljonko tuli calixille hintaa?
Kärkkäisellä tämä Calix 179 €.
wellu kirjoitti: 27.01.2024 17:34 Ja millä tavalla todettu, ettei vaikuta lämppärin toimintaan?
Perstuntumalla ja hihalyysiin perustuen.
Oorrait, no ei toi hinta nyt ihan yliampuva ole. Joskus googlettelin näitä pumpullisia lämppäreitä ja calix/defa tuntui olevan järestään +300 euroa. TT-thermoa en tua laadun ja kiinalaisuuden vuoksi.

Yhdessä volvossa tippui pumppulämmittimen myötä sisälle tulevan ilman lämpötila tyhjäkäynnillä ~20°C ja kierroksilla vähän enemmän. Omistaja rakensi ikäänkuin kyljellään olevan D-kirjaimen muotoisen lenkin letkustoon takaiskuilla, minkä myötä lämppärin teho nousi takaisin normaaliin ja letkulämmitin toimi normaalisti. Moinen letkusto on vain tilaavievä, ei oikein mahdu tuonne tulipellin ja vaihteiston väliin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
jmi
Viestit: 81
Liittynyt: 15.02.2004 12:51
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja jmi »

wellu kirjoitti: 27.01.2024 17:34 Vastaavaan paikkaan miettinyt perinteistä pumputonta. Sehän on vanhemmissa FIRE-pohjaisissa periaatteessa samassa paikkaa, mutta vaihteiston etupuolella. Ainoa hankaluus tuollaisessa asennuksessa on ilman poistuminen. Jyrkkä lenkki ~20cm alaspäin tuossa kennolta palaavassa linjassa aiheuttaa sen, että kennon paluupuolella oleva ilma ei poistu mitenkään. Vaatisi ilmayhteen, jotta toimisi varmasti.
Meillä oli viissatkussa juuri tämmönen defa. Eli lämppärin kennolta tuleva letku viety suoraan defan lämmittimelle sinne vaihdelootan eteen. Ja siitä jatkoletkulla sitte koneelle.

Tuo defa syöpy rikki nyt alkutalvesta, joten ensiapuna otin sen pois. Samalla kabiinin lämmitys moninkertaistui.

Olen monta vuotta tapellut juurikin tämän kanssa, että tuo letku kerää ilmaa jostain ja sitten loppuu vesikierto. Varsinkaan tyhjäkäynnilla ei pukaa yhtään lämmintä.

Nyt onkin tässä mietinässä että mitä tohon keksisi tilalle ja mihin kohtaan uuden letkulämmittimen viittisi pistää.

- J
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Joku tämmöinen kaveriksi auttamaan lämppärin tehoa?
https://www.motonet.fi/tuote/pysakointi ... gJTUfD_BwE
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja wellu »

jmi kirjoitti: 28.01.2024 15:31
wellu kirjoitti: 27.01.2024 17:34 Vastaavaan paikkaan miettinyt perinteistä pumputonta. Sehän on vanhemmissa FIRE-pohjaisissa periaatteessa samassa paikkaa, mutta vaihteiston etupuolella. Ainoa hankaluus tuollaisessa asennuksessa on ilman poistuminen. Jyrkkä lenkki ~20cm alaspäin tuossa kennolta palaavassa linjassa aiheuttaa sen, että kennon paluupuolella oleva ilma ei poistu mitenkään. Vaatisi ilmayhteen, jotta toimisi varmasti.
Meillä oli viissatkussa juuri tämmönen defa. Eli lämppärin kennolta tuleva letku viety suoraan defan lämmittimelle sinne vaihdelootan eteen. Ja siitä jatkoletkulla sitte koneelle.

Tuo defa syöpy rikki nyt alkutalvesta, joten ensiapuna otin sen pois. Samalla kabiinin lämmitys moninkertaistui.

Olen monta vuotta tapellut juurikin tämän kanssa, että tuo letku kerää ilmaa jostain ja sitten loppuu vesikierto. Varsinkaan tyhjäkäynnilla ei pukaa yhtään lämmintä.

Nyt onkin tässä mietinässä että mitä tohon keksisi tilalle ja mihin kohtaan uuden letkulämmittimen viittisi pistää.

- J
Siihen paluuletkuun vaihdelaatikon päälle ilmausyhde.
Eli vaikka putkenpätkä, josta lähtee sivuhaara vaikka 8mm letkulle. Se sitten paisariin tms paikkaan lisäyhteellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja VTO »

Bader MeinHoff Wageniin laitettiin tuollainen pumpulla varustettu letkulämmitin, 1000w teholtaa. Laitettiin lämmmityslaitteen menoletkuun ja toimii normaalisti. Ei alentanut lämmitystehoa, sillä vaikutti hyvin virtaavalta rakenteelta.

Kiertovesipumpun lisääminen asuntoautoihin, joissa kierto vähäinen pienillä kierroksilla, on ihan ehdoton juttu, jos vaan moottorista lämpöä tulee. Joka tapauksessa jo 60-asteinen moottori antaa hyvin lämpöä tyhjäkäynnillä. Kokemus lähinnä vanhemmista Ducatoista.¨
Mersuun 124-koriin tuli kiertovesipumppu lämmitykseen jo vuonna -85. Tarkoituksena lienee ollut tasata moottorin pyörimisnopeuden vaikutusta lämmitystehoon. Vaikka noissa jo termostaattisäätö olikin.
arv
Viestit: 137
Liittynyt: 08.02.2021 22:26
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja arv »

Tässä työkaverin puhelimeen liitettävällä lämpökameralla otettu kuva Miton moottorin lämpiämisestä Calixin letkulämmittimellä.
Pakkasta oli -20°C ja auto oli lämmityksessä hiukan reilun tunnin. Aurinko paistoi tuohon ajovalon kehykseen koska se näkyy lämpimämpänä

Kuva
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja wellu »

arv kirjoitti: 08.02.2024 22:46 Tässä työkaverin puhelimeen liitettävällä lämpökameralla otettu kuva Miton moottorin lämpiämisestä Calixin letkulämmittimellä.
Pakkasta oli -20°C ja auto oli lämmityksessä hiukan reilun tunnin. Aurinko paistoi tuohon ajovalon kehykseen koska se näkyy lämpimämpänä

Kuva
Ai-vitsi kun saisi saman nyt säteilijän kanssa kuvattuna.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Säteilylämmittimen korvaaminen letkulämmittimellä

Viesti Kirjoittaja Luigi »

^Ota joku kuvankäsittelyohjelma ja värjää tuo kuva siniseksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin